Hei,
nyt on tarkoitus maisemoida pihan penkereitä luonnonkivillä, noin reilun nyrkin kokoisilla, ja tarvitsisi tietää millä ne välit kuuluu täyttää? Olen kuullut puhuttavan, että jossain kaupungin työmaalla luiskia on kivetty asettamalla penkereeseen ekaksi noin 10 cm jotain kuivabetonia ja sitten kuminuijalla paukutettu kivet vieri viereen siihen betoniin ja väliaine on kovettunut ilman kosteudesta, ilman erillistä kastelua. Jonkun huhun olen kuullut, että ihan tavan betoni sekoitus, betonia ja hiekkaa myllyssä, ilman vettä , heitettäisi kivien väliin ja harjattaisiin yli?
Onko kellään kokemusta?
Viime kesänä tehtiin pelkkää kiveystä paksulla kivikerroksella, mutta ongelmana on roskaantuminen. Eli kun kivien välit olisi täytetty jollain, niin oli helppo vaikka lakaista kiveys puhtaaksi, esim. talon sokkelin ympäriltä.
Maabetoni?
10
28677
Vastaukset
- aamu
Ite oon tehny sokkelin ympärykset siten että ajanu ensin hiekkaa parikymmentä senttiä paksulti ja sen jälkeen pinnalle ripotellu säkkibetonia minkä sitten lapiolla kääntäny siihen pintakerrokseen. Loppu sotkeentuminen tapahtuu sitten kiviä asentaessa. Kivien välit on tasaisia ja niin lujia ettei niissä rikkakasvit kasva ja roskat ei pysy, ainakin helppo harjata. Ehkä samaa periaatetta vois soveltaa rinteissä, ainut että routa saattaa liikutella kiviä, saumat murenee
- olikohan..
joskus kuullut tuollaisen nimityksen,kolme lapiollista hiekkaa ja yksi sementtiä sekaisin vaikkapa kärryssä ja lapiolla.Sen päälle kivet tai miksei harjatenkin?
- siistimispulma
minullakin ja tuota maakosteaa betonia olen itsekin kaavaillut seulanpääkiviä. Oletko itse kokeillut tuota hiekan ja sementin suhdetta käytännössä? Kuinka onnistui?
- tuota..
siistimispulma kirjoitti:
minullakin ja tuota maakosteaa betonia olen itsekin kaavaillut seulanpääkiviä. Oletko itse kokeillut tuota hiekan ja sementin suhdetta käytännössä? Kuinka onnistui?
alan ammattilainen tuon neuvoi enkä aiheesta valitettavasti muuta muista.. kokeilen kyllä kunhan kerkiän :)
- anelmas
tuota.. kirjoitti:
alan ammattilainen tuon neuvoi enkä aiheesta valitettavasti muuta muista.. kokeilen kyllä kunhan kerkiän :)
Kun muurattiin, näin tehtiin. Kolme kukkurallista lapiollista hiekkaa ja yksi sementtiä myllyyn ja noin ämpärillinen vettä. Siinä se ainakin hyvin toimi.
Mylly on hyvä sekoittaja muutenkin. Teimme vanhasta mullasta uutta. Laitoimme sen myllyyn, lisäsimme hiekkaa, kalkkia, lannoitetta, turvetta ja vielä puuhaketta saadaksemme sen karkeammaksi.
Hyvin onnistui ja se näyttää toimivan. Ainakin kasvit kasvavat oikein hvyin. Nyt minulla on kompostori, joten aion kokeilla sitäkin mukaan. Saa nähdä, tuleeko liian vahvaa.
- Tulikellukka
Itselläni on työn alla kivetys sokkelin viereen, vinkin sain ystäviltäni ja kerron sen nyt teillekin
He tasoittivat n. 40-50 cm sokkelista ulospäin, laittoivat kankaan (puutarhamyymälöistä saa) jonka päälle latoivat nyrkinkokoisia kiviä, tekivät sekoituksen hiekasta ja sementistä. Ripottelivat seoksen kivien päälle, jonka jälkeen harjasivat hiekka/sementtisekoituksen kivien väliin ja kivet siistiksi. Lopuksi kastelukannulla vettä päälle ja annettiin kuivua. Nyt on siisti ja helppo harjata roskat pois. - kerttuli4
"He tasoittivat n. 40-50 cm sokkelista ulospäin, laittoivat kankaan (puutarhamyymälöistä saa) jonka päälle latoivat nyrkinkokoisia kiviä, tekivät sekoituksen hiekasta ja sementistä. Ripottelivat seoksen kivien päälle, jonka jälkeen harjasivat hiekka/sementtisekoituksen kivien väliin ja kivet siistiksi. Lopuksi kastelukannulla vettä päälle ja annettiin kuivua. Nyt on siisti ja helppo harjata roskat pois."
Meillä on nyt sama urakka pihalla. Materiaalit jo huutavat tekijäänsä tuossa pihassa. Kyselisin kokemuksia tuon betonin määrän suhteen. Onko tosiaan niin, että tuota betonia tarvitaan noin paljon? Siis jos on esim. 2 kuutiota kivituhkaa, niin siihen tarvitaan 0,6 kuutiota betonia? Pärjääkö vähemmällä määrällä, kokemuksia? Tai kyllä tiedän että eihän siihen pakko ole laittaa betonia ollenkaan, mutta jos sen haluaa tiiviiksi? Nimittäin paikallisessa rautakaupassa neuvottiin laittamaan vain vähän betonia ja neuvoivat että talon ympärille riittää hyvinkin 25 kilon säkki. Mikä on siis 1/20 osa siitä, mitä joku täällä neuvoi.- 999999999
kerttuli laskee uudestaan
- maa betoni
Googletin maabetonia enkä löytänyt oikein mitään. Huomasin tänään että paikallisen urheilukentän pinta on remontissa, sitä on jyrätty tiiviiksi ja ilmeisesti soraan on lisätty hieman sementtiä. Tulos on kova tiivis pinta josta ei saa pikkukiviä irti paljain käsin. Onkohan tämän nimi sitten maabetoni, en tiedä.
- Kuullut ja kokeileva
Olen kuullut, että maabetonissa on 8% sementtiä sekoitettu hiekkaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346