Lataussäätimet yhteen

Anonyymi

Suunnitelmissani on lisätä mökin katolle lisää aurinkopaneeleita (2x200W sarjaan) -jotka tulisivat mökin katon toiselle lappeelle. Toisella lappeella on jo 2x270W sarjassa.
Molemmille satseille tulisi omat Victronin lataussäätimet.
Tuolla 2x270W satsilla on 100V/50A -säädin ja 2x200W satsille tulisi 100V/30A -säädin.
Molemmat säätimet lataisivat samaa akkupakettia, yht. 700Ah.

Käytössä on ns. 12V ei 24V järjestelmä. Invertterikin on käytössä, mutta ei sotketa sitä tähän, kun se ei oleellisesti liity kysymykseeni; tuleeko ongelmia kahden eri tehoisen lataussäätimen kytkemisestä rinnakkain akkupaketille? Itse en näkisi ongelmaa, kun molemmat säätimet tuuppaavat akuille päin 14,4V tasoa.

5

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kommentoin itse omaa kysymystäni, kun viimein sain käytännön kokemusta ja tietoakin.
      Mökin katolle tuli siis eri lappeille eri tehoiset Victron lataussäätimet -100V/50A ja 100V/30A. Asiaa pääsin kysymään suoraan edustajalta, joka kertoi tämän olevan ihan hyvin mahdollista, eli molempien säätimien akuille menevät ulostulot VOI kytkeä suoraan samaan rinnankytkettyn akkupaketin (250Ah 250Ah 200Ah) -plus ja miinusnapoihin ilman ns. säätimien välistä ristiriitaa.

Molemmat säätimet näyttäisivät latausmerkkivalon perusteella osallistuvan lataamiseen koko ajan, mutta luonnollisesti ns. enemmän valoa saavat paneelit auringon laskiessa lataavat niin kauan kuin valo niihin lankeaa.

Selitys ei ole kovin tieteellinen, mutta tein havainnon, että illalla pimeämmän lappeen puolen säätimen latausvalo sammui, kun valoisampi puoli vielä jatkoi.

Summa summarum, ristiriitoja ei yhteenkytkeminen aiheuttanut -liekö syy saman merkkisten säätimien.

• Anonyymi

Täällä niistä on kyllä väitelty ja iso osa sitä mieltä että yksi säädin.
        Olen sitä tänne valaissut ennenkin.
        Täysillä lataavat rajoitettuun jännitteeseen asti, toinen säädin voi mennä ylläpidolle ennen, esim kun virta vähenee 1A. Minulla on 4 säädintä, on pwm ja kolme mppt. Siinä vaiheessa lopettavat kun virta tai jännite määräävät, hyvin olen pärjäilly. Kaikkei paras tietenkin jos yksi säädin millä on myös tieto akkujen ah määrästä.

• Anonyymi

Ei ne akut välitä siitä, miten monta lataussäädintä, minkä merkkisiä ja miten paljon sulla niitä on, lataamassa akkua.

• Anonyymi

(Viestiketjun aloittaja) Kommentoin tähänkin.. Olet oikeassa, eipä ne akut säätimien määrästä ja merkistä välitäkään, kyse oli vain alunperin siitä, että tuleeko ylipäätänsä ristiriitoja eri tehoisten säätimien akku-ulostulojen rinnankytkennästä samoille akunnavoille.
        Jokainen säädinhän tuuppaa yleensä ulos tuota 14,4V, eli sen puoleen ei pitäisi olla ongelmia.
        Eri asia onkin sitten, tuleeko eri tehoisten tai muuten vain eri tekniikalla toimivien säätimien kanssa mitään väliä.
        Mutta, omalla kohdallani olen asian selvittänyt ja kytkenyt 2 eri tehoista Victronin säädintä samalle akulle, eikä mikään ole ainakaan kärähtänyt.

Nämä vaan on asioita, joiden kanssa asennusliikkeet ja jopa merkin edustajaliikkeetkin painivat. Vaikka ns. ala onkin jo vuosikausia ollut käytössä (aurinkosähkötekniikka) -törmätään koko ajan uusiin ongelmiin ja kysymyksiin, joihin haetaan toimivia vastauksia.
        Asennusliike mistä sain vastauksia kertoi heidänkin ratkovan kysymyksiä päivittäin ihan ruohonjuuritasolta lähtien. Kaikkeen ei vain ole vielä selkeitä yksioikoisia vastauksia, joten uskoisin tämänkin tiedon olevan jollekin hyödyllistä. Täällä on aivan liikaa niitä, jotka menevät "mutulla" ja luulevat tuntevans jokaisen käänteen kuin omat taskunsa. On helppoa tulla heittelemään muka itsestäänselvyyksiä.
        Näitä kysymyksiä pitää kokeilla, testata, olla väärässä -siten löytyy vastauksia.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      226
      4553
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3399
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      262
      1965
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      7
      1726
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1237
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1199
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      100
      934
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30
      767
    9. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63