Kela rikkoo tilaajavastuulakia

Anonyymi

Tässä taas kaikkien tiedossa oleva laittomuus kela-ajoissa. Kuten jokainen taksialalla oleva ja suurin osa myös alan ulkopuolisista tietää, että kelakyydeissä ei noudateta mitään työehtosopimuksia, eikä työlainsäädäntöjen mukaisia työaikoja.

Kela, Trafi, poliisi, työsuojelu, kilpailuvirasto jne. tietävät, että kaikki rikkovat sopimusta. Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo lain noudattamista, eikä ole tarkistanut tai tehnyt mitään.

Laki edellyttää tilaajaa pyytämään ja sopimuskumppania toimittamaan tilaajalle enintään kolme (3) kuukautta vanhat tiedot ja selvitykset:
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (22.12.2006/1233), tuttavallisemmin tilaajavastuulaki, velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että hänen sopimuskumppaninsa täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa. Lailla pyritään harmaan talouden torjuntaan ja sen tarkoituksena on edistää yritysten välistä tasavertaista kilpailua sekä työehtojen noudattamista.

Vaikka kilpailutukset ovat välitysyhtiöillä, niin tilaaja on siitä huolimatta Kela. Välitysyhtiöt ajattavat ajoja kenellä vain, joka ei noudata mitään työehtosopimuksia, eikä suurin osa noudata mitään muutakaan.

Suomessa julkisen sektorin organisoima harmaa talous on nähtävästi sallittua.

30

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tilaajalle voidaan määrätä laiminlyöntimaksu, mikäli:

      Tilaaja on laiminlyönyt selvitysvelvollisuutensa.

      Tilaaja on tehnyt sopimuksen, vaikka hänen on täytynyt tietää, että sopimuksen toisella osapuolella ei ole tarkoitus täyttää sopimuspuolena ja työnantajana lakisääteisiä maksuvelvoitteitaan.

    • Anonyymi

      Tästä pitää aina tehdä rikosilmoitus.

      • Anonyymi

        Kelasta pitäisi tehdä rikosilmoitus.


    • Anonyymi

      Mitään sopimuksia ei noudateta ainakaan kymenlaakson alueella. Ei ylityökorvauksia, ei työajan valvontaa, ei pyhäkorvauksia jne jne

      Kuitenkin autoilijoiden puolesta luvataan ajaa kuljetuksia täysin alihinnalla.
      Ikivanhasta taksasta 20% pois hinnasta autoilijoilta kysymättä.

      Taksialalla pesii suuri huijaus ja viranomaiset eivät puutu asiaan. Lakia rikotaan järjestään koko ajan.

      • Anonyymi

        Omituista, että Kela on Suomen suurin huijausfirma, joka on järjestänyt koko maan kattavan työntekijöitä ja yrittäjiä sortavan järjestelmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituista, että Kela on Suomen suurin huijausfirma, joka on järjestänyt koko maan kattavan työntekijöitä ja yrittäjiä sortavan järjestelmän.

        Kela kusetti välitysyhtiöiden kanssa yhteistoimin tuhansia yrittäjiä ja palkansaajia.


    • Anonyymi

      Sopimuksen vaatimuksissa on myös, että liikenteenharjoittajan on pidettävä koko sopimuskauden ajan voimassa toiminnan vastuuvakuutus, jonka maksimi korvaussumman on oltava vähintään 500.000 euroa.

      Tuollaista vakuutusta ei voi ottaa, koska se on liian kallis suhteessa ajoista saataviin tuloihin. On vain ajettava ilman vakuutuksia, kuten näkyy vastuugroupin tiedostoista.

      Vakuutuksia ei ole, joten kuljettaja vastaa yksin vahingoista. Voi tulla miljoonan euron korvauslasku vakuutusyhtiöltä tapaturman sattuessa.

      https://www.vastuugroup.fi/fi-fi/

      • Anonyymi

        Artisti maksaa, eihän vakuutusyhtiö ulosmittaa kuin asunnon ja loppuelämän palkasta ja eläkkeenkin vielä. Sekopäistä menoa🥴


      • Anonyymi

        Tuollaisia vakuutuksia ei ole kellään.


      • Anonyymi

        Kelakyydeistä saatava hinta on niin pieni, ettei voi ottaa mitään vakuutuksia. Autokin on liikenteestä poistettu, ettei tule kuluja.


    • Anonyymi

      Kyllä ehottomasti pitäis taksiväelle määrätä holhooja notteivat menis pyyhkäsemään nimeään liian huonoihin sopimuksiin. Taksiväen laskutaito ei oo ennenkään riittäny kustannusten laskentaan vaan pelekästään kyytien ajoon nilikka suorana luulossa että liikevaihto ratkasoo kuluista viis. Kelakyyteihin vielä kun pannaan renki ajamaan niin kannattavuuesta ei kannata puhuakaan. Saapihan renki kumminkin sillonkin omansa pois.

    • Anonyymi

      Kun joku viitsisi laskea sen että, onko mahdollista ajaa kelakyydit kannattavasti tilaajavastuulakia noudattaen kuljettajan ajamana?

      Vähän sama kuin se vitosen pizza.
      Taksialalla pesii suuremman luokan huijaus tällä hetkellä. Sopimuksen mukaisia palkkoja on mahdotonta maksaa. Nimet on alle kirjoitettu kuitenkin ja Kela on tyytyväinen.

      MOT voisi tutkia ja laskea hieman kannattavuutta ja välitysyhtiöiden hinnoittelua ja roolia. Nehän toimivat työnantajan ominaisuudessa jo.

      • Anonyymi

        Vaatimuksena on myös TES:sin noudattaminen kaikissa kelakyydeissä.

        Mitä olette vastanneet kyselylomakkeen kohtaan..... noudatettava työehtosopimus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaatimuksena on myös TES:sin noudattaminen kaikissa kelakyydeissä.

        Mitä olette vastanneet kyselylomakkeen kohtaan..... noudatettava työehtosopimus?

        Mikäli niitä noudatettaisiin ja valvottaisi, myös kyytien hinnat olisivat ihan jotain muuta. Ne nousisivat todella paljon.
        Samaan aikaan nämä sopimuksien ja tarjouksien laskijat sitten toteaa ääneen ettei meillä ole sitovaa työehtosopimusta.
        Mutta tilaajavastuusopimuksessa sen noudattamista allekirjoituksella vakuutetaan.
        Kyllä kela on täysin vastuuton ja välinpitämätön tässä suhteessa.
        Kumma juttu ettei Suomen Taksiliitto edes jyrähdä tässä asiassa. Työaika, pyhäkorvaukset, ylityöt, kyydeistä saatava korvaus eikä sopimuksien noudattaminen edes kiinnosta. Kunhan provisiot Taksikuutiolle ja jäsenmaksut juoksevat "herrojen" laariin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli niitä noudatettaisiin ja valvottaisi, myös kyytien hinnat olisivat ihan jotain muuta. Ne nousisivat todella paljon.
        Samaan aikaan nämä sopimuksien ja tarjouksien laskijat sitten toteaa ääneen ettei meillä ole sitovaa työehtosopimusta.
        Mutta tilaajavastuusopimuksessa sen noudattamista allekirjoituksella vakuutetaan.
        Kyllä kela on täysin vastuuton ja välinpitämätön tässä suhteessa.
        Kumma juttu ettei Suomen Taksiliitto edes jyrähdä tässä asiassa. Työaika, pyhäkorvaukset, ylityöt, kyydeistä saatava korvaus eikä sopimuksien noudattaminen edes kiinnosta. Kunhan provisiot Taksikuutiolle ja jäsenmaksut juoksevat "herrojen" laariin.

        Korvauksesta sopimista rajoittavat työnantajaa sitovan työehtosopimuksen määräykset, joita myös järjestäytymättömän työnantajan on noudatettava, mikäli alalla on yleissitova työehtosopimus. Työstä on maksettava aina alalle tavanomaisena pidettävää ja työn vaativuuteen nähden kohtuullista palkkaa, ja työntekijän tulee saada palkkalaskelma.

        Työsuojelu. Fi

        Kela vaatii sopimuksessa juuri tuon työehtosopimuksen noudattamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvauksesta sopimista rajoittavat työnantajaa sitovan työehtosopimuksen määräykset, joita myös järjestäytymättömän työnantajan on noudatettava, mikäli alalla on yleissitova työehtosopimus. Työstä on maksettava aina alalle tavanomaisena pidettävää ja työn vaativuuteen nähden kohtuullista palkkaa, ja työntekijän tulee saada palkkalaskelma.

        Työsuojelu. Fi

        Kela vaatii sopimuksessa juuri tuon työehtosopimuksen noudattamista.

        Sopimuksessa vaaditaan myös, että liikenteenharjoittajan on täytettävä Tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n edellytykset.

        Edellytyksinä on mm. seuraavat kolme asiaa,

        4) todistukset työntekijöiden eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty;

        5) selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista;

        6) selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

        joista vähintään yksi on hoitamatta kaikissa kelakyytejä ajavissa yrityksissä, monissa kaikki vaatimukset. Myös kohdat 1-3.

        Tilaajavastuulaki
        5 § Tilaajan selvitysvelvollisuus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061233#P5

        Lisäksi liikenteenharjoittaja pitäisi olla liittynyt Luotettava Kumppani -palveluun. Monet liikenteenharjoittajat eivät ole liittyneet, koska vakuutukset on ottamatta ja verot maksamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopimuksessa vaaditaan myös, että liikenteenharjoittajan on täytettävä Tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n edellytykset.

        Edellytyksinä on mm. seuraavat kolme asiaa,

        4) todistukset työntekijöiden eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty;

        5) selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista;

        6) selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

        joista vähintään yksi on hoitamatta kaikissa kelakyytejä ajavissa yrityksissä, monissa kaikki vaatimukset. Myös kohdat 1-3.

        Tilaajavastuulaki
        5 § Tilaajan selvitysvelvollisuus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061233#P5

        Lisäksi liikenteenharjoittaja pitäisi olla liittynyt Luotettava Kumppani -palveluun. Monet liikenteenharjoittajat eivät ole liittyneet, koska vakuutukset on ottamatta ja verot maksamatta.

        Kohta 5, kaikki on allekirjoittaneet. Tietääkö ne nyt Kelassa nämä kilpailutettujen taksityöntekijöiden keskeiset työehdot?
        -kenelläkään ei ole mitään paperilla
        -lain mukaan maksettavat ylityöt, pyhäkorvaukset, lomarahat sekä työajan valvonta puuttuu.

        Kukaan ei valvo mitään. Provision välistäveto sen sijaan lisääntyy ja kannattavuus on melkein nolla. Kela on kyllä kumma instanssi.
        Tästä ketjusta saisi joku innokas toimittaja ihan mukiin menevän jutun kaivettua.


    • Anonyymi

      Samaa lakia rikkovat välitysyhtiöt, koska heidän pitäisi tarkistaa alihankkijat eli autoilijat.

    • Anonyymi

      Välitysyhtiöt tarjoaa kyytejä autoilijoille tiettyyn hintaan. Autoilija tekee sen jälkeen kannattavuuslaskelman jonka pohjalta katsoo kestääkö oma kulurakenne kyytien ajamisen. Vastuu on autoilijalla. Välitysyhtiöt eivät pakota autoilijoita ajamaan kyytejä.

      Kukaan myöskään ei voi tehdä kannattavuuslaskelmaa sinun puolesta koska kaikilla yrityksillä erilaiset kulurakenteet ja taloudelliset lähtökohdat. Hölmöä että näitä asioita ei ole käyty läpi yrittäjäkurssilla.

      • Anonyymi

        "Välitysyhtiö" huijaa Kelaa hienosti. Näin meidän autot hoitavat velvoitteensa.
        Välitysyhtiön hallituksen jäsenien omistamat taksiyritykset huijaavat kelaa, eivätkä noudata tilaajavastuusopimuksessa luvattuja asioita.

        Kun puhutaan välitysyhtiöstä ja yhtiön päätöksistä puhutaan useasta usean auton taksiyrittäjästä jotka pelaavat tätä likaista peliä ja johtavat hallituksen muodossa yhtiötä päätöksillään.
        Kuljettajat ajavat jopa seitsemän päivän työviikkoa jne


      • Anonyymi

        Hölmöä on. Kohta maksaa nämä isännät lisää palkkoja ja maksamattomia palkanlisiä jälkikäteen.
        Siinä kohtaa se muuttuu kannattamattomaksi ja lisää lopetuksia tulee.
        Taksiliikenteen palkkaus pelkällä provisiolla täyttää jo ihmiskaupan tunnusmerkit.
        Kelakyydeissä ei noudateta mitään sopimuksia mitä on sovittu tilaajavastuusopimuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Välitysyhtiö" huijaa Kelaa hienosti. Näin meidän autot hoitavat velvoitteensa.
        Välitysyhtiön hallituksen jäsenien omistamat taksiyritykset huijaavat kelaa, eivätkä noudata tilaajavastuusopimuksessa luvattuja asioita.

        Kun puhutaan välitysyhtiöstä ja yhtiön päätöksistä puhutaan useasta usean auton taksiyrittäjästä jotka pelaavat tätä likaista peliä ja johtavat hallituksen muodossa yhtiötä päätöksillään.
        Kuljettajat ajavat jopa seitsemän päivän työviikkoa jne

        Nämä tiedot löytyvät kuljettajatunnuksen takaa suoraan keskuksen järjestelmästä jälkikäteen. Ei tarvitse kuin käydä Taksiyhtiön hallituksen jäsenten yritysten auton numerot läpi.
        Sen jälkeen on helppo tarkastaa muutkin ilmenevät asiat jatkuvien työaikarikkomuksien lisäksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä tiedot löytyvät kuljettajatunnuksen takaa suoraan keskuksen järjestelmästä jälkikäteen. Ei tarvitse kuin käydä Taksiyhtiön hallituksen jäsenten yritysten auton numerot läpi.
        Sen jälkeen on helppo tarkastaa muutkin ilmenevät asiat jatkuvien työaikarikkomuksien lisäksi

        Työnantajilla on velvollisuus pitää työaikakirjanpitoa,
        Työaikalaki 32 §
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2019/20190872#L7P32

        Työaikakirjanpidosta pitää antaa työntekijälle ote hänen tekemästään työajasta pyydettäessä. Myös koko kirjanpito pitää antaa esim. AVI:lle tarkastusta varten.

        Lisäksi jokaisen kuljettajan on pidettävä henkilökohtaista ajopäiväkirjaa.
        Työaikalaki 31 §
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2019/20190872#L7P31

        Ongelma on, että yksikään viranomainen ei valvo toimintaa. Siitä huolimatta taksien ajoista noin 40% on julkisen sektorin ajoja. Lyhyesti voidaan sanoa, että kaikki sopimuksen tehneet viranomaiset ovat syyllisiä rikolliseen toimintaan.

        Oikeastaan turha eritellä työaikalain pykäliäkään tänne, koska taksialalla rikotaan ko. lain lähes kaikkia pykäliä yrittäjien, välitysyhtiöiden, kelan, kaupunkien ja kuntien toimesta, muista laista puhumattakaan.

        Kun alipalkattu yliväsynyt kuljettaja ajaa kolarin koululaisia tappaen, niin joku voi silloin kiinnostua, ainakin kuolleiden lasten vanhemmat.


      • Anonyymi

        Kelan sopimuksen mukaan välitysyhtiö vastaa alihankkijoistaan ja tarkistaa niiden toiminnan olevan sopimuksen mukaisia. Näin ei ole tehty. Kelakyytejä ajetaan, jopa ilman taksilupia.


    • Anonyymi

      Meillä saa heti kenkää jos kännissä töissä ja se on ihan oikein. Ei siis koske PM ää.

    • Anonyymi

      Suomea johdetaan kännissä. Loistavaa.

      • Anonyymi

        Marin on jauhoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marin on jauhoissa.

        Mites persutrolli Sanna Marin liittyy takseihin?


    • Anonyymi

      Kela harjoittaa rikollisuutta.

    • Anonyymi

      Ajoissa maksettavat korvaukset pakoittavat rikollisuuyeen. Ei ole mitään mahdollisuuksia hoitaa veroja, vakuutuksia ja työsuojelua, eikä palkkoja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe