Moi, olen varsin uusi tekijä purjehdusharrastuksen parissa, enkä ole vielä koskaan käyttänyt spinaakkeria tai genaakkeria. Nyt kuitenkin muutamat purjehduskerrat vauhti on tyssännyt heikohkoihin tuuliin, joten tuli mieleen, että voisin sijoittaa seuraavaksi spinaakkeriin tai genaakkeriin.
Itse kysymys siis kuuluu, että mikä näiden kahden purjeen etuliikin pituus pitäisi olla suhteessa veneen etuharuksen; sama, hieman lyhempi vai hieman pidempi? Nuo purjeet kun eivät ole kuin kulmista kiinni, niin etuliikin pituutta on vaikea arvioida. Oman veneeni etuharuksen pituus on 9,5m.
Spinaakkerin ja genaakkerin etuliikin pituus
3
59
Vastaukset
- Anonyymi
Spinaakkeri on hyvä hankinta. Kryssipurjeilla ei myötätuuleen tahdo kulkea ellei tuule kovaa. Kun kerrot purjeneulomolle veneestäsi, niin osaavat varmasti mitoittaa purjeen paljon paremmin kuin tämän palstan "asiantuntijat".
- Anonyymi
Spinnun pitää jäädä keulakaiteen yläpuolelle, joten maksimi sivuliikille on n. 1 m alle etustaagin, jos falli on etustaagin korkeudella. Genaakkerin voi laittaa kanteen kiinni, joten sen etuliikki voi olla lähes etustaagin pituinen. Pidempikin, jos kiinnityspiste on selvästi etustaagin etupuolella.
- Anonyymi
Jos haluaa parhaan vauhdin kevyessä tuulessa avomeressä kilpailujen ulkopuolella, tarvitaan tyystin erilainen purje kuin mikä tarvitaan kun kisataan saaristossa myös 10 m/s tuulessa.
Edellisessä tapauksessa helpot ja nopeat jiipit eivät vaikuta purjevalintaan ollenkaan, koska sellaisia ei tarvitsekaan pystyä tekemään. Mikään mitta- tai muu sääntö ei vaikuta millä välineillä purjetta hallitaan, eikä tarvitse välittää siitä miten hankalia ne olisivat rantautuessa, kunhan ne voi poistaa enintään parissa tunnissa. Silloin voidaan käyttää vaikkapa spinnupuomia, jonka pituus on 1,5*J, kisoissa ei voida, eikä muutenkaan saaristossa jossa voidaan joutua jiippaamaan milloin tahansa, väistäisvelvollisuuden takia, taikka siksi että on saari ajolinjan tiellä.
Tuollaisen spinnupuomin kanssa käytettävissä oleva purje on mitoiltaan aivan jotain muuta kuin paljon lyhyemmän puomin kanssa. Purjeneulomot eivät tiedä tällaisen mahdollisuuden olemassaolosta mitään, ellet sitä heille kerro. Niinpä he eivät tuollaisia purjeita suunnittele, jos vaan ilmoitat haluavasi purjeen ja kerrot mitat veneestäsi. Genaakkerin kansa sama juttu, päätä ensin mihin sen halssikulma kiinnitetään, ja mieti purjeen mittoja vasta sen jälkeen. Mitä kauemmas mastosta halssikulma saadaan kiinni, sitä suurempi purje voidaan hankkia. Kisojen ulkopuolella yläraja pituudelle tulee lujuusopista ja kustannuksista, ja mahdollisesti hallittavuudesta. Kisoissa nuo tulevat säännöistä. Jos halssikulma tulee lähes kiinni keulaharuksen rustia, on jiippaaminen ja muukin hallinta varsin hankalaa. Pienikin keulapuomi/ankan nokka auttaa hallittavuudessa paljon. Luonnollisesti sellaisen suunnittelu ja asentaminen vaatii lujuusopin ymmärtämistä. Ei voi vain porata reikiä ja pultata valmista kiinni ottamatta riskiä että veneesi rakenne hajoaa porattujen reikien ympäriltä.
Vakiomittaisilla purjeilla veneesi suorituskyky kärsii todella paljon myötäisillä kevyessä tuulessa (0-3 m/s) verrattuna siihen mitä maksimi mittaisilla olisit voinut saavuttaa. Jos vielä osatakilaisen maston vahvistaa kestämään mastonhuippu purjeen, saa entistäkin enemmän lisää suorituskykyä kevyelle, kunhan sia huomioidaan purjeen mitoissa. Ja ongelmia jos purjetta yrittää käyttää liian kovassa tuulessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391