Kuvien löytäminen itse laadittuun ristikkoon

Anonyymi

Tietääkö joku täällä mistä ristikoiden laatijat löytävät kuvat vihjeisiinsä? Kaikki eivät piirrä itse vihjekuvia, vaan ne on ilmiselvästi jostain kuvapankista lainattuja suuressa osassa ristikkolehdistä.
Teen itse harrastuksena ristikoita, mutta ajattelin tarjota jossain vaiheessa niitä myös julkaistaviksi. Siinä vaiheessa on aika oleellista, että käytän vain kuvia, joita minun on oikeus käyttää. Lähes kaikki ilmaisetkin kuvapankkien "vapaan käytön" kuvat ovat sellaisia, joiden lähde/omistaja on mainittava jos kuvaa käytetään kaupallisessa yhteydessä (esim ristikkolehdessä). Ristikkolehdissä ei kuitenkaan koskaan kerrota kuvien lähdettä, joten ovatko ne jostain lisensöidyistä kuvapankeista tms, joista voi ostaa luvan julkaista ilman tekijätietoja..? Ja mistä minäkin löytäisin sellaisen?
Toki voin lähettää luomuksiani näytille jo tässä muodossa ilman julkaisukelpoisia vihjekuvia, mutta mielelläni hioisin ristikkoni loppuun asti julkaisukuntoon ennen lähettämistä.

Jos jollain on tietoa, tai vinkkiä sopivaan kuvapankkiin, olisin kovin kiitollinen!

6

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Ristikkolehdissä ei kuitenkaan koskaan kerrota kuvien lähdettä, joten ovatko ne jostain lisensöidyistä kuvapankeista tms, joista voi ostaa luvan julkaista ilman tekijätietoja..?"

      Vain pääkuviin on joskus laitettu tekijätiedot, mutta yleensä ei. Muihin ei ole tarvetta koskaan merkitä. Olennaista että käytetyt kuvat ovat sellaisia, joissa ei rikota käyttäjäoikeuksia. Kuvat ovat joko ilmaisten kuvapankkien kuvia, ostettuja tai niiden käyttöön on pyydetty erikseen lupa.

    • Anonyymi

      Mistä löytyy siis sellaisia kuvia, joiden käyttäjäoikeuksia ei riko jos niitä käyttää ilman merkintää lähteestä/tekijästä? Tosi monessa yhteydessä toki käytetään "vapaasti käytettäviä" kuvia, mutta niissäkin kuuluisi oikeasti merkitä lähde, siitä ei vain yleisesti välitetä.
      Olisi ihana jos löytyisi joku yksittäinen paikka/kuvapankki, josta voisi luvallisesti lainata.

      Esim papunetin ilmainen kuvapankki on tosi hyvä ollut amatoorikäyttöön, mutta ei varmaan menisi läpi ristikkolehdessä.

    • Anonyymi

      Ja jatkan vielä, koska tässä olikin se homma ydin: "Olennaista että käytetyt kuvat ovat sellaisia, joissa ei rikota käyttäjäoikeuksia". Eli tätä just haen. Onko jotain vinkkiä mistä sellaisia kuvia löytyy?
      Ilmaiset, vapaasti käytettävät kuvapankit on käytännössä aina käytettävissä niin, että lähde merkitään edes johonkin jotenkin.

    • Anonyymi

      Ja hei sainkin toisella foorumilla myös vinkkiä ja sitten googlailin lisää. Siispä vastaan itselleni :)
      Oleellista on siis etsiä CC0 kuvia, ne on täysin vapaita käyttää. Niissäkin olisi kohteliasta kertoa tekijä, mutta pakollista se ei ole.
      CC-lisensoidutkin kuvat ovat "vapaita käyttää", eli ilmaisia, mutta eivät rajattomasti. Näitä on ilmaisissakin kuvapankeissa paljon ja tekijä on varannut joitain oikeuksia itselleen kuvan suhteen.

      CC0 oli nyt se etsimäni taikasana, koska "ilmainen" tai "vapaa" eivät riitä kattavasti kuvaamaan yksittäisten kuvien tekijänoikeuksia.

      • Yksittäiseen kuvaan ei missään julkaistussa ristikossa ole tekijönoikeusnerkintöjä. Jos ostaa kuvia, minusta olennaista on se, että voi KYSYTTÄESSÄ esittää, että kuviin on käyttöoikeus.

        Jos tekisin ristikoita, piirtäisin itse kuvat. Tein kolme ristikkoa, mutta en saanut koko ristikkoon kunnollista sanastoa. Ristikoihin jäi laadintateknisiä puutteita. Ennen kaikkea jäi liikaa aku- ja loppupiiloja. Muuten koin onnistuneeni. Osaitko esittää korjausehdotuksia tähän:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/Vimmat3_20200914190631.png


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe