Liikennemerkki kuohuttaa autoilijoita Helsingissä - kädettömiä ja osaamattomia

Anonyymi

Taajamasta ilmoittava liikennemerkki on joidenkin mielestä ongelmallinen, koska autojen tunnistusjärjestelmät eivät ymmärrä sitä.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/321c0f2b-54e2-4b2e-92c3-bbdbb8c89047

Kuski on se joka kuuluu ymmärtää, autosta ja sen tekniikasta riippumatta. Taajamamerkki sisältää nopeusrajoituksen 50 km/h. Mistä näitä kädettömiä oikein sikiää? Kuski pitää olla hereillä jokaisen liikennemerkin kohdalla.

45

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näitä säännöistä tietämättömiä/piittamattomia löytyy ylivoimaisesti eniten kehien sisäpuolelta. Köyhillä on kiire, ajavat kovaa ja silti myöhästyvät aina ja jokapaikasta.

      • Anonyymi

        Sanonta kuuluukin että joukossa tyhmyys tiivistyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanonta kuuluukin että joukossa tyhmyys tiivistyy.

        Kuinka viisaita nykyiset autot ovatkaan..?

        Kaverin upouusi klonkswagen ei suostunut kääntymään pihassa, koska takana oli yli 10 senttiä korkeaa heinää. Sinne ei vain voinut peruttaa, kun järjestelmä löi jarrut kiinni ennen "törmäystä".

        Jutussa sanotaan, että puuttuva nopeusrajoitusmerkki on ongelma. Ei ole. Ongelma on autoilija, joka ei osaa liikennemerkkien merkityksiä. Onko ongelma nykyisin myös auto, joka ei osaa niitä?

        Lehtijutun sisältönä olevat avustimien virheet mielenkiintoinen juttu. Kuinka väärin toimivia laitteita saa suomessa myydä liikennekäyttöön? Traficom??? Sehän on selkeä järjestelmävirhe, jos auto päättelee nopeusrajoituksen väärin tieliikennelaissa määritellyistä liikennemerkeistä. Kuka korvaa ylinopeussakot, kun auto ajaa ylinopeutta ja kuljettaja ei edes tajua sitä?

        Tee tuo sama tuottaessasi jotain järjestelmää teollisuuskäyttöön niin korvausvaatimuksessa on vähintään kuusinumeroinen lasku välittömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka viisaita nykyiset autot ovatkaan..?

        Kaverin upouusi klonkswagen ei suostunut kääntymään pihassa, koska takana oli yli 10 senttiä korkeaa heinää. Sinne ei vain voinut peruttaa, kun järjestelmä löi jarrut kiinni ennen "törmäystä".

        Jutussa sanotaan, että puuttuva nopeusrajoitusmerkki on ongelma. Ei ole. Ongelma on autoilija, joka ei osaa liikennemerkkien merkityksiä. Onko ongelma nykyisin myös auto, joka ei osaa niitä?

        Lehtijutun sisältönä olevat avustimien virheet mielenkiintoinen juttu. Kuinka väärin toimivia laitteita saa suomessa myydä liikennekäyttöön? Traficom??? Sehän on selkeä järjestelmävirhe, jos auto päättelee nopeusrajoituksen väärin tieliikennelaissa määritellyistä liikennemerkeistä. Kuka korvaa ylinopeussakot, kun auto ajaa ylinopeutta ja kuljettaja ei edes tajua sitä?

        Tee tuo sama tuottaessasi jotain järjestelmää teollisuuskäyttöön niin korvausvaatimuksessa on vähintään kuusinumeroinen lasku välittömästi.

        Kyllä se VW :n voi sinne peruuttaa, auto vain varoittaa ja jarrutta ja se on turvavaruste ja hyvä onkin. Se ei kuitenkaan estä peruutusta.
        Liikennemerkki tunnistus on vai apuna, kuten kaikki muutkin avustimet ja kuski kuitenkin päättää ja vastaa ajostaan. Ja mikä parasta jos ei tahdo pärjätä uusien asioitten kanssa, niin nuo toiminnot voi mykistää valikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka viisaita nykyiset autot ovatkaan..?

        Kaverin upouusi klonkswagen ei suostunut kääntymään pihassa, koska takana oli yli 10 senttiä korkeaa heinää. Sinne ei vain voinut peruttaa, kun järjestelmä löi jarrut kiinni ennen "törmäystä".

        Jutussa sanotaan, että puuttuva nopeusrajoitusmerkki on ongelma. Ei ole. Ongelma on autoilija, joka ei osaa liikennemerkkien merkityksiä. Onko ongelma nykyisin myös auto, joka ei osaa niitä?

        Lehtijutun sisältönä olevat avustimien virheet mielenkiintoinen juttu. Kuinka väärin toimivia laitteita saa suomessa myydä liikennekäyttöön? Traficom??? Sehän on selkeä järjestelmävirhe, jos auto päättelee nopeusrajoituksen väärin tieliikennelaissa määritellyistä liikennemerkeistä. Kuka korvaa ylinopeussakot, kun auto ajaa ylinopeutta ja kuljettaja ei edes tajua sitä?

        Tee tuo sama tuottaessasi jotain järjestelmää teollisuuskäyttöön niin korvausvaatimuksessa on vähintään kuusinumeroinen lasku välittömästi.

        Eihän se liikennemerkkien tunnistusta käyttävä auto säädä ajonopeutta automaattisesti merkkien mukaan. Kojetaulussa vaan tulee näkyviin nopeusrajoitusmerkki, mutta kuljettajan pitää ajaa sen mukaan mitä itse näkee liikennemerkkejä ja pitää tietää mitä mikäkin merkki tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se liikennemerkkien tunnistusta käyttävä auto säädä ajonopeutta automaattisesti merkkien mukaan. Kojetaulussa vaan tulee näkyviin nopeusrajoitusmerkki, mutta kuljettajan pitää ajaa sen mukaan mitä itse näkee liikennemerkkejä ja pitää tietää mitä mikäkin merkki tarkoittaa.

        Kysymys ei ollutkaan siitä, kuka ja kuinka ajaa. Kysymys oli "Kuinka paljon auton järjestelmät saavat toimia väärin ennen kuin tuotesuojalainsäädännön kautta jonkun pitäisi puuttua niiden myymiseen liikennekäyttöön?"

        Nyt autoilua suomalaisilla teillä ja kaduilla katsellessa tulee hakematta mieleen karjalauma. Polttoaineiden hintoihin olisi syytä lisätä pikaisesti sen verran extraa, että ainakin suurimmat ylinopeudet tulisivat selvästi kalliiksi ilman sakotuksiakin.


    • Anonyymi

      Autonomisten autojen yleistyminen lähitulevaisuudessa korjaa kyllä nykyautoilijoiden kyvyttömyyden hahmottaa liikennettä ja ympäristöään. Tulevaisuudessa kuljettaja syrjäytetään matkustajaksi.

      • Anonyymi

        "Tulevaisuudessa kuljettaja syrjäytetään matkustajaksi."
        Ei ole reaalisesti arvioitavissa, että tällä vuosisadalla noin tapahtuisi. Joten se nykyautoilijan, varsin hyvä kyky, hahmottaa liikennettä ja ympäristöään on vielä varsin pitkään se vallitseva tilanne liikenteessä.


      • Anonyymi

        Ei korjaa, niin kauan kuin yksikin ihminen saa ajaa.


      • Anonyymi

        Oikeasti autonomisia autoja ei liikenteeseen tule luultavasti koskaan, avustimia jne. on jo ja voidaan keksiä lisää, mutta kuskia tarvitaan aina ja kuski joka tapauksessa vastaa kaikesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tulevaisuudessa kuljettaja syrjäytetään matkustajaksi."
        Ei ole reaalisesti arvioitavissa, että tällä vuosisadalla noin tapahtuisi. Joten se nykyautoilijan, varsin hyvä kyky, hahmottaa liikennettä ja ympäristöään on vielä varsin pitkään se vallitseva tilanne liikenteessä.

        Jo nyt tapahtuu rajoitetusti. Ihmisella vain on taipumus pitää itseään kovin erinomaisena ja korvaamattomana nutta ihminen korvaantuu tekniikan kehittyessä yhä vaativammissa tehtävissä.
        Ihmisen kyky hahamottaa likennetilanteita on kovin rajoittunut. Tutkimuksen mukaan ihminen tekee arviointivirheen liikenteessä kerran per kilometri. Jokainen voi siis omasta matkamittaristaan tarkistaa montako virhettä on ajaessaan tehnyt.


    • Anonyymi

      Suomi on EU:ssa ja liikennemerkit pitää olla yhteneväisiä kaikkialla, eli kyllä nuo merkit poistuu tai 50 nopeusmerkit tulee pakolliseksi tuohon samaan tolppaan.

      • Anonyymi

        "Suomi on EU:ssa ja liikennemerkit pitää olla yhteneväisiä kaikkialla, eli kyllä nuo merkit poistuu tai 50 nopeusmerkit tulee pakolliseksi tuohon samaan tolppaan."

        Tuo on omaa mielikuvitustasi, ei EU ota kantaa liikennemerkkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomi on EU:ssa ja liikennemerkit pitää olla yhteneväisiä kaikkialla, eli kyllä nuo merkit poistuu tai 50 nopeusmerkit tulee pakolliseksi tuohon samaan tolppaan."

        Tuo on omaa mielikuvitustasi, ei EU ota kantaa liikennemerkkeihin.

        Euroopan unionin lainsäädäntö ja direktiivit määrittelevät asioita myös liikenteen suhteen. En tosin tiedä miten tarkasti ottavat kantaa eri maiden liikennemerkkeihin. Yhteneväisyyttä varmasti halutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomi on EU:ssa ja liikennemerkit pitää olla yhteneväisiä kaikkialla, eli kyllä nuo merkit poistuu tai 50 nopeusmerkit tulee pakolliseksi tuohon samaan tolppaan."

        Tuo on omaa mielikuvitustasi, ei EU ota kantaa liikennemerkkeihin.

        Ei se viidenkympin rajoitus taajamamerkissä ole suomalainen erikoisuus, vaan sama on kaikkialla EU:ssa. Taajamamerkki on käytössä samoin muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se viidenkympin rajoitus taajamamerkissä ole suomalainen erikoisuus, vaan sama on kaikkialla EU:ssa. Taajamamerkki on käytössä samoin muuallakin.

        Ei se ihan noin ole. Esimerkiksi Saksassa taajamamerkki, joka myös määrää nopeudeksi 50 km/h on keltainen suorakaide, jossa on paikkakunnan nimi.
        Verkehrszeichen 310 Ortstafel.
        https://www.fuehrerscheine.de/verkehrsrecht/verkehrszeichen/#richtzeichen


    • Anonyymi

      Pääkaupunki seudun liikenne on ihan perseestä,etenkin viikonloppuna.ei kuulemma paikallisetkaan lähde omalla autolla liikkeelle,jos ei ole ihan pakko.

    • Anonyymi

      Se mikä tässä aiheuttaa kuskien keskuudessa sekaannusta on se, että taajamamerkki on todellisuudessa menettänyt merkityksensä nopeusmerkkinä, kun taajamien nopeudet on tiputettu 40 nopeuteen ja syrjäseutujen "taajamissa" nostettu 60 nopeuteen, ennen kuin sitten siinä 4-5 talon näkyvän "taajaman" ajaksi nopeus ehkä pudotetaan 50 nopeuteen, mutta ei enää taajamamerkillä joka oli jo kilometri aiemmin, vaan ihan nopeusrajoitusmerkillä.
      Nuo tilanteet joissa taajamamerkki kököttää yksinään pistää nykyautoilijan joka kuitenkin tuntee merkin nopeusrajoitusmerkityksenkin, alkaa epäilemään että nopeusrajoitusmerkki on kadonnut vandaalin matkaan, eikä tiedä enää mitä vauhtia saa ajaa, ainakin mikäli auton järjestelmät antavat kohdalle jonkun muun nopeuden.
      Tuo taajamamerkki olisi ihan toimiva autojen järjestelmiä lukuun ottamatta, mikäli sen alkuperäinen ajatus olisi säilytetty ja korpiseutujen taajamissa pohdittu vähän tarkemmin mihin kohtaan korpitietä se merkki pystytetään. Hinku alentaa taajamien nopeuksia olisi voitu tehdä poliisin säännöstön nollatoleranssilla alle 60 nopeusrajoituksilla, tai kaikillakin, mutta silloin Suomessa olisi pitänyt nopeusrajoitusmerkeissä käyttämään nykyisillä yli 50 alueilla kaikilla 10 km/h korkeampia rajoituksia jottei homma menisi ihan körröttelyksi.

      • Anonyymi

        Tuon merkin määräys ajonopeutta koskien on täysin selkeä. Lisäksi sen määräys on aina tismalleen sama, riippumatta sen sijainnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon merkin määräys ajonopeutta koskien on täysin selkeä. Lisäksi sen määräys on aina tismalleen sama, riippumatta sen sijainnista.

        "Tuon merkin määräys ajonopeutta koskien on täysin selkeä."

        Tuo merkkihän ei itsessään kerro mitään nopeusrajoituksesta, vaan se kertoo missä alkaa taajama. Nopeusrajoituksesta säädetään TLL 9 §:ssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuon merkin määräys ajonopeutta koskien on täysin selkeä."

        Tuo merkkihän ei itsessään kerro mitään nopeusrajoituksesta, vaan se kertoo missä alkaa taajama. Nopeusrajoituksesta säädetään TLL 9 §:ssä.

        Kyllä se taajama merkki ajotaitoisille ja tietoiselle ihan itsessään kertoo siitä kohdasta alkavasta nopeusrajoituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuon merkin määräys ajonopeutta koskien on täysin selkeä."

        Tuo merkkihän ei itsessään kerro mitään nopeusrajoituksesta, vaan se kertoo missä alkaa taajama. Nopeusrajoituksesta säädetään TLL 9 §:ssä.

        Merkki kertoo, että sen kohdalla alkaa taajama, ja että tulee noudattaa taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä. Taajamissa maksiminopeus on 50km/h, ellei liikennemerkillä erikseen toisin ilmoiteta. Eli siis jos taajamamerkin yhteydessä tai heti pippeli sen jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, kertoo tuo merkki nopeusrajoituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkki kertoo, että sen kohdalla alkaa taajama, ja että tulee noudattaa taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä. Taajamissa maksiminopeus on 50km/h, ellei liikennemerkillä erikseen toisin ilmoiteta. Eli siis jos taajamamerkin yhteydessä tai heti pippeli sen jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, kertoo tuo merkki nopeusrajoituksen.

        Poikkeavalle kehitysvammaiselle tiedoksi, koskaan ei taajamamerkin jälkeen ole näkynyt mitään pippeliin viittaavaa merkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeavalle kehitysvammaiselle tiedoksi, koskaan ei taajamamerkin jälkeen ole näkynyt mitään pippeliin viittaavaa merkkiä.

        Kyllä se pippelinkuvasi poistetaan sieltä tien varresta pikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon merkin määräys ajonopeutta koskien on täysin selkeä. Lisäksi sen määräys on aina tismalleen sama, riippumatta sen sijainnista.

        Kun merkin nopeusrjoitus merkitys kumotaan riittävän usein, alkaa muisti hämärtyä mitä kaikkea tuo merkki tarkoittaakaan. Ja ulkomaalaisille autoilijoille ei hommaa kurssiteta kuin korkeintaan sataman infotaulussa. No kyllähän siitä kustannuksia tulee, mikäli luovutaan kyseisen merkin nopeusrajoitusyhteydestä, mutta toisaalta kyllä Euroopassa olisi järkevää vähentää kansallisten kummallisuuksien määrää liikennesäännöstössä. Tämä taajamamerkki kuuluu suomalaisiin kummallisuuksiin, muissa maissa on muita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pippelinkuvasi poistetaan sieltä tien varresta pikaisesti.

        Poistetaan? Vaikka sellaisia ei ole missään koskaan edes ollut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun merkin nopeusrjoitus merkitys kumotaan riittävän usein, alkaa muisti hämärtyä mitä kaikkea tuo merkki tarkoittaakaan. Ja ulkomaalaisille autoilijoille ei hommaa kurssiteta kuin korkeintaan sataman infotaulussa. No kyllähän siitä kustannuksia tulee, mikäli luovutaan kyseisen merkin nopeusrajoitusyhteydestä, mutta toisaalta kyllä Euroopassa olisi järkevää vähentää kansallisten kummallisuuksien määrää liikennesäännöstössä. Tämä taajamamerkki kuuluu suomalaisiin kummallisuuksiin, muissa maissa on muita...

        Minun mielestäni lakeja ei pidä lähteä muuttamaan vain siksi, että ne on liian vaikeita joillekin pääkaupunkiseutulaisille.


    • Anonyymi

      Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.

      E22 Taajama
      E23 Taajama päättyy

      Merkkien E22 ja E23 rajoittamalla alueella on noudatettava taajamassa voimassa olevia liikennesääntöjä.

      Pala kakkua.

    • Anonyymi

      Kameratolppa vaan 200m taajamamerkin jälkeen niin eiköhän ne jotka ei ymmärrä mitä taajamamerkki tarkoittaa, opi nopeasti.

      • Anonyymi

        Pitäisi olla siirrettäviä malleja, joita voi sijoittaa vähän sinne sun tänne. Sitten kun oppi on mennyt perille, niin siirretään seuraavaan paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi olla siirrettäviä malleja, joita voi sijoittaa vähän sinne sun tänne. Sitten kun oppi on mennyt perille, niin siirretään seuraavaan paikkaan.

        Noihin kameratolppiin olkoon siirrettäviä tai ei, aikoinaan pohjoisenpoika antoi oivan esimerkin niihin suhtautumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi olla siirrettäviä malleja, joita voi sijoittaa vähän sinne sun tänne. Sitten kun oppi on mennyt perille, niin siirretään seuraavaan paikkaan.

        Onhan noita "siirrettäviä" olemassa. Tutka-auto ajetaan johonkin sopivaan paikkaan ja kun päivän kiintiö on saatu täyteen niin voidaan lähteä muihin hommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita "siirrettäviä" olemassa. Tutka-auto ajetaan johonkin sopivaan paikkaan ja kun päivän kiintiö on saatu täyteen niin voidaan lähteä muihin hommiin.

        Niin, muihin hommiin, kuten korruptio kaffeille tai ilmaiselle lounaalle.


    • Anonyymi

      Parivuotta sitten opetin opetusluvalla uutta kuskia.
      Katsastuskonttorin lähellä kohta jossa 80km/h ja vastaan tuli taajaman merkki.
      No tietenkin ohjeistin hiljentämään sen merkin kohdalla 50 km/h.
      Erikoiseksi teki se että n. 30m päässä nopeusrajoitus 60 km/h.
      Jouduin ohjeistamaan että lain mukaan nopeus on pudotettava tuon taajamakyltin kohdalla 50 ja 30m päässä sai kiihdyttää 60 km/h.

      Ihmettelin vain onko tahallaan tehty sakkorysä vai eikö tajuta laittaa taajamakylttiä ja nopeusrajoitusta samaan paikkaan?

      En huomannut kysyä inssin jälkeen että ajoiko minun ohjeistuksen mukaan.

      • Anonyymi

        Tällainen merkkien asettelu on yleistä ja oletetaankin että kuljettaja nähdessään heti taajamamerkin jälkeen 60 merkin ei ala soutamaan nopeuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen merkkien asettelu on yleistä ja oletetaankin että kuljettaja nähdessään heti taajamamerkin jälkeen 60 merkin ei ala soutamaan nopeuksissa.

        Juu mutta kun nopeusmerkin nopeus alkaa lain mukaan merkin kohdalta.
        On jopa kirjoitettu sakkoja kun on kiihdytetty juuri ennen merkkiä nopeampaan nopeuteen.

        Tiedän että käytäntö ja laki on kaksi eri asiaa.
        Itsekkin aloitan kiihdytyksen ennen merkkiä ja en tasan ala pudottamaan 50 kun 60 rajoitus näkyvissä.

        Mutta mitä pitäisi tehdä opetustilanteessa, jouduin kertomaan mitä laki edellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu mutta kun nopeusmerkin nopeus alkaa lain mukaan merkin kohdalta.
        On jopa kirjoitettu sakkoja kun on kiihdytetty juuri ennen merkkiä nopeampaan nopeuteen.

        Tiedän että käytäntö ja laki on kaksi eri asiaa.
        Itsekkin aloitan kiihdytyksen ennen merkkiä ja en tasan ala pudottamaan 50 kun 60 rajoitus näkyvissä.

        Mutta mitä pitäisi tehdä opetustilanteessa, jouduin kertomaan mitä laki edellyttää.

        Aikoinaan kun opetin poikaa opetusluvalla, neuvoin aivan turhaan kaikkea tuollaista pikkutarkkuutta. Ensimmäinen inssiajo kaatui siihen kun poika muisteli ohjeita. Seuraavalla kerralla kun ajoi vähän rennommin, niin inssi meni läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu mutta kun nopeusmerkin nopeus alkaa lain mukaan merkin kohdalta.
        On jopa kirjoitettu sakkoja kun on kiihdytetty juuri ennen merkkiä nopeampaan nopeuteen.

        Tiedän että käytäntö ja laki on kaksi eri asiaa.
        Itsekkin aloitan kiihdytyksen ennen merkkiä ja en tasan ala pudottamaan 50 kun 60 rajoitus näkyvissä.

        Mutta mitä pitäisi tehdä opetustilanteessa, jouduin kertomaan mitä laki edellyttää.

        Nykyisessä laissa sanotaan näin:
        C32 Nopeusrajoitus
        Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22 (taajama), jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

        Siis sanotaan, ettei merkin C32 voimassaolo pääty merkkiin E22, jos merkin E22 jälkeen välittömästi osoitetaan uusi nopeusrajoitus.

        Vanhan lain aikaan tuon välittömästi-sanan tilalla oli annettu etäisyys 20-60 metriä seuraavasti:
        Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20 - 60 metrin etäisyydelle merkin 571 (taajama) jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisessä laissa sanotaan näin:
        C32 Nopeusrajoitus
        Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22 (taajama), jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

        Siis sanotaan, ettei merkin C32 voimassaolo pääty merkkiin E22, jos merkin E22 jälkeen välittömästi osoitetaan uusi nopeusrajoitus.

        Vanhan lain aikaan tuon välittömästi-sanan tilalla oli annettu etäisyys 20-60 metriä seuraavasti:
        Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20 - 60 metrin etäisyydelle merkin 571 (taajama) jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa.

        Usein on kuitenkin välimatkaa, eikä merkki ole "välittömästi" perässä. Mikä on sitten "välittömästi" kenellekin, niin sitä ei tarina kerro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein on kuitenkin välimatkaa, eikä merkki ole "välittömästi" perässä. Mikä on sitten "välittömästi" kenellekin, niin sitä ei tarina kerro.

        Ehkä kuitenkin tuo "vanhan lain" aikainen etäisyys on tuo välittömästi. No, jos joku haluaa hidastaa äkillisesti, ja parin kymmenen metrin jälkeen taas kiihdyttää, suotakoon tuo ilo hänelle näillä polttoaineiden hinnoilla.


      • Anonyymi

        "vai eikö tajuta laittaa taajamakylttiä ja nopeusrajoitusta samaan paikkaan?"

        Olisikohan syy tuossa?;
        E22 Taajama.
        Merkki asetetaan kaikille taajamaan johtaville teille. Taajaman nimi voidaan osoittaa lisäkilvellä. Merkin yhteyteen ei saa sijoittaa kielto- tai rajoitusmerkkiä.


    • Anonyymi

      Kaikista kaikkitietävistä todellakin täydellisistä vastauksista huolimatta on kuitenkin kuljettajan vastuulla mitä vauhtia se kottero liikkuu missäkin. Ei sen auton pidäkään osata lukea/tunnistaa mitään tiedoituksia kunhan kuljettaja ymmärtäisi jotain.

      • Anonyymi

        Näinhän se on. Voi kenties todeta, että tekniikka tekee tietyiltä osin ihmisestä tyhmemmän.


    • Anonyymi

      Kädettömien valtakunnassa yksikätinen on kunkku.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe