Mieheni on äskettäin (1kk sitten) raitistunut alkoholisti. Kuuluuko alkoholismiin raittiinakin määräävänä luonteenpiirteenä itsekkyys vai onko kyse vaan luonneviasta? Mieheni raitistuminen on ollut monelta kannata ihana asia, mutta tuntuu, että hänen itsekeskeisyytensä ja itsekkyytensä on vaan saanut suuremmat mitat, kun hän ei juo. Minä en pian jaksa enää...
Paraneeko alkoholisti itsekyydestään koskaan?
13
4799
Vastaukset
- renttu
Luonteenpiirteet on pysyvä olotila juopolla niinkuin raittiillakin!
Se onkin "maalikkojen" stereotypia se juopon luonne, milloin tarjoillaan heikkoa luonnetta ,milloin tyrannia, mutta juopot ovat aivan yhtä heterogeeninen luonteenpiirteiltään kuin muukin kansanosa.
Tosin viina on keskushermostomyrkky joka vahvistaa tai heikentää joitakin piirteitä,hieman tilanteesta riippuen. Äkkipikainen on vielä äkkipikaisempi juovuksissa tai sitten ei...? - nimetön
Raittiutta 1 kk. Hänen olotilansa on nyt aivan "uusi" jolloin aikaa tarvitaan ennenkuin hän tottuu olotilaan raittius. Anna hänelle aikaa laantua, sillä voipi olla pinnakin aika kireällä nyt. Käykö hän AA-ssa? Jos ei niin suosittelisin sitä.
- alkoholistin ex-vaimo
itsellesi AlAnon-läheisten tukiryhmää. Saat siellä purkaa pelkojasi ja kuunnella toisten tarinoita.
Omasta kokemuksesta sanoisin, ettei se alkoholisti sen kummemmaksi muutu. Alkoholi tuo joskus sivutuotteena väkivaltaa etc. mutta luonne ei muutu miksikään. Alkoholisti on alkoholisti vaikka ei joisikaan. Hän on vain raitistunut alkoholisti.
- Turhapuro
Jokaisessa ihmisessä ON kaksi puolta.
HYVÄ JA PAHA...
Jos ihmisellä on paha olla niin se kyllä näkyy ja kuuluu...
Oma kokemukseni:
MUUTOS ON MAHDOLLINEN TIETOISUUDEN KAUTTA!
JOKAISEN PERHEENJÄSENEN ON SUOSTUTTAVA MUUTOKSEEN!
Ja jokainen voi muuttaa VAIN ITSEÄNSÄ :)
HYVÄ NÄIN :)
ITSEKKYYS JA ITSEKESKEISYYS OVAT I H M I S E N LUONTEENPIIRTEITÄ!!! - itsekäs
Alkoholismiin kuuluu itsekkyys ja itsekkäät valinnat, itseensä keskittyminen, huonommuuden tunteet, joita kompensoidaan, epäluotettavuus ja hetkelliset upeat suunnitelmat ja tyhjät lupaukset tekemisistä ja paremmasta huomisesta. Usein holisti on aloittanut vastuunpakoilun jo alaikäisenä.
Sanoisin, miestäsi tuntematta, että itsekkyys on luonteenpiirre joka säilyy. Kovalla työllä ja omalla halulla piirre pehmenee, mutta tulee aina olemaan olemassa. Uskon, että itsekkyys on korostunut, koska elämästä puuttuvat nyt krapulan, syyllisyyden ja itseinhon egoa laskevat vaikutukset.
Mieti rauhassa, mitä olet valmis jaksamaan. Vaikka alkoholismi onkin sairaus, ei raittius tuo tilanne ketään "ihan toista" miestä. Myös valehtelu ja asioiden kaataminen toisten syyksi yleensä jatkuu -sellaiseksihan sitä on itsensä "kouluttanut." Raitistunut ei voi, eikä jaksa kokoajan keskittyä virheellisten tapojensa ja itsensä korjaamiseen ja uudistamiseen. Virheitä tulee ja paljon.
Voin luvata, että elämänne ei helpotu vielä pitkään aikaan. Vaikeammaksikin voi mennä.
Onnea kuitenkin yksin tai yhdessä! - Viskibasisti
aluksi tuntua oudolta, kun on mennyt juopon kanssa naimisiin ja selvänä ihminen onkin sitten ihan erilainen.
- alkoholisti.
Kuuluu raitistumiseen. Täälläkin kirjoittelee itsekäs kai pari vuotta sitten raitistunut alkoholisti. Hän huomaamattaan neuvoo ja ohjailee vanhoja "konkareita" joilla saattaa olla vuosikymmentenkin raittius. Vain hän muka tietää raitistumisesta kaiken. Jos jotain "poikkipuolista" vastaat hänelle, tullaan "silmille".Suotakoon se hänelle. Oikeata nöyryyttä ei vielä hänellä ole.Ehkä miehelläsi on samanlainen vaihe meneillään mene ja tiedä.
- strong_coffee
Et kertonut lähemmin, miten tuo itsekkyys ja itsekeskeisyys ilmenee miehessäsi? Ne eivät ole pelkästään alkoholistien ominaisuuksia, vaikkakin mainitsemistasi seikoista johtuvat monet luonteenvirheemme. Puhumme AA:n piirissä valistuneesta itsekkyydestä, joka ilmenee juuri raittiuden alussa ja toimii jonkinlaisena suojakeinonakin.
On vain yritettävä antaa aikaa ja tilaa, sillä miehesi on löytänyt jotain sellaista, mistä ei ole voinut uneksiakaan. Nimittäin raittiuden.
Vanha klisee juopon hevosvarkaan raitistumisesta pitää valitettavan usein myös paikkansa. Hänen pelkkä viinattomuus ei poista välttämättä vanhoja tapoja ja tottumuksia, vaan voi johtaa niiden korostumiseen. Jos ei tunnista alkoholismin todellista luonnetta.
Usein käytetään myös hiukan virheellisesti AA:n toipumisohjelmasta nimitystä: itsekäs ohjelma. On totta, että alkoholistin lähtiessä toteuttamaan henkilökohtaista ohjelmaa, läheisestä saattaa tuntua uusi asia itsekkäältä. Mutta kokemus osoittaa, että kysymys lopulta on siitä luopumisesta.
Käytännön kokemus nimittäin osoittaa myös, että mikään ei tee niin vastustuskykyiseksi alkoholin suhteen kuin tarmokas työ muiden alkoholistien parissa. Ja se jos mikä on hyvää vastalääkettä itsekkydelle. - Paksukorvainen
Alkoholistihan on poikkeuksetta hyvin itsekäs ihminen. Viinaa otetaan ja käytetään surutta perheen ruokarahat, siinä sivussa piestään muijat ja kakarat, pääasia että juopolla on hauskaa. Juoppo tietää kyllä miten hänen läheisesnsä kärsivät juopottelusta, mutta ei piittaa pätkäkään muista. Viinaa vaan omaan napaan, se riittää.
Mihinkä raitistunut juoppo vahvimmasta luonteenpiirteestään pääsisi, eli raitistunut juoppo on rasittavan itsekeskeinen ihminen. Tulet tarvitsemaan runsaasti voimaa ja kärsivällisyyttä.- Tupa Jumi
Alkoholisti on itsekeskeinen. Minä, minun, minumpi.
Juovana kautena minäkin toimin noin kuin paksukorvainen tuossa edellä totesi.
Mutta tuonkin luonteen piirteen voi nujertaa. Toteuttamalla rehellisesti ja tinkimättömästi AA-ohjelmaa. Tapahtuu ns. poisoppiminen myös itsekkyydestä.
Kuten sata ensimmäistä alkoholistia totesivat (Isokirjan ns. lupauksissa):
"Jos näemme vaivaa käydessämme läpi tätä kehitysvaihetta, hämmästymme jo puolivälissä....
...Itsekkäät tarpeet menettävät mielenkiintonsa ja läheisistämme tulevat meille tärkeitä...
Harvoin olemme nähneet sellaisen ihmisen epäonnistuvan, joka on noudattanut ohjelmaamme tunnollisesti."
Itse olen pyrkinyt ja lähes päässyt eroon noistakin luonteenheikkouksista, mutta tietenkin KV:n avulla.
- harmarika
Jotkut kyllä onnistuu..mutta mun aalaisen itsekkyyteensä vain pahenee...tulimme jätetyiksi hänen 40v raitiusvuonna kun löytyy AA-kerhosta parempi kun minä...Hänen toivosta syntyneet lapset jäivät ilman isää ...hän ei näytä kiinnostusta heitä kohtaan ollenkaan...
- 11223344556677889999
Älä hintti nostele vanhoja viestiketjuja ylös. Muista työntää sormi persereikääsi.
- ElämäOnDiipabaada
Ihmiset vihaisivat sinuakin vähemmän kun joisit enemmän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517203Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425022HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002798- 1502113
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki321706Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1381652- 201637
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4021573mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111367Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E121337