Mitä jos ei laittais antifoulingia ollenkaan?

Anonyymi

Ruvennut mietityttämään tuo antifouling. Sen käsittely on ikävää ja myrkyllistä sekä maalatessa että pois krapsiessa, vesistölle ja maaperälle se on myrkky ja lisäksi siihen saa menemään satasia per vuosi.
Siksi nyt leikin ajatuksella että jättäisi koko töhnän pois. Vene on eväkölinen, joten nämä satamista löytyvät pesurit eivät tule kysymykseen.

Mutta osaisko tuollasien rohkeet viismetrisen pulkan pestä itse, rannassa, kahluusyvyydessä? syväystä on vain joitain kymmeniä senttejä. Mitä siihen pohjaan kiinnittyy ja milloin?

Ilmeisesti pohja alkaa limoittumaan heti vesillelaskun jälkeen, mutta merirokko kiinnittyy vasta kun vedet lämpiää? Kiinnittyykö jotain muuta ennen merirokkoa? Riittääkö jos putsaa sienellä ennen heinäkuuta ja pari kertaa lämpimien uimavesien aikana, vai onko siellä ryvettävä viikottain putsaamassa?.

18

611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Höpöhöpö taas.

• Anonyymi

Yrifä VIHERPESTÄ se alusta. Vaikkapa laittamalla joka viikko twiitti siiitä että et käytä antifoulungia. Ja katso, pohja kiiltää!

• Anonyymi

On kokeiltu soutsikalla joka on ensimmäkseen teloilla ja lämpimimmän kauden vesillä. Jo sellaisessa alle nelimetrisessä on pestävää vartiksi, purkkari vaatii enemmän sukeltelua.

Uskoisin että ihan huhtikuussa ei tarvitse vielä pahemmin kiillotella, kun vesi on parikymmenasteista niin viikon välein, silloin pelkkä sienellä pyyhkiminen poistaa liman. Kiiltävään pohjaan ei tartu mitään. Jos käyt matkalla ja et ehdi pariin viikkoon pesemään niin on takuulla jo kiinteämpää tavaraa luvissa. Et myöskään halua pestä missään satamassa jossa on öljyä ja ties vaikka septivettä, joten jos haluat poistaa pelkkää luonnontuotetta niin menet luonnonsatamaan tai omaan mökkirantaan. Onnistuuko?

• Anonyymi

Olen nähnyt hempelilla jotain eco-alkuisia antifoulingeja, biosidivapaita. Kuulemma sulkevat aikaisemmatkin antifouling-kerrokset. Mahtaako ne olla pelkkiä pohjamaaleja, ja pitääkö niitä puhdistella sitten käsin, vai onko niissä mahdollisesti joku eliöiltä suojaava pinnoite niin että voisi murtovesissä mennä puhdistamatta ja silti biosidivapaasti?

Tiedän että on olemassa silikonipohjamaaleja jotka jopa kai toimivat, mutta silari lienee yhtä paha ongelma vesistön kannalta kuin mikromuovit?

• Anonyymi

Ne on järvelle tai harjapesuun. Kuten todettu, harjapesu ei tässä ole optio.

• Anonyymi

Onnistuu toki, mutta kyllä sitä käytönnössä muutaman viikon välein joutuu pesemään. Jos viitsii, niin mikäs siinä.

Joutuuhan toki myrkkymaalienkin kanssa kerran tai kaksi kesässä pesemään, jos ei halua levää kiskoa mukanaan. Puolisen tuntia minulla menee 32-jalkaisen purkkarin pohjan pesuun. Yleensä sen pari kertaa pessyt, tänä vuonna vasta kerran. Suurimman osan pitkäkätinen saa pestyä pää pinnalla, mutta köli, peräsin ja pohjan keskiosa pitää tietysti sukellella. Kevyt pyyhkäisy onneksi riittää putsaamaan limat pohjasta.

• Anonyymi

Aloittajalle tässä vinkkiä.
      Ota mallia englesmannien pesumenetelmistä kun he muutama sata vuotta sitten pitivät laivojaan Karibialla.
      Heillä oli siellä pohjan pesua varten systeemit, joilla he kallistivat laivaa, siten että pääsivät pesemään pohjan ilma sukeltelua.

Parilla ankkurilla ja rannalla olevalla kiintopisteellä voisi aluksi yrittää.
      Jos omat vinssit eivät riitä, niin kaupasta saa sopivia vinssejä halvalla.
      T. Masaesbosta

• Anonyymi

Nin, voishan sitä ajatella että laittaa ankuurin toiselta reunalta ja vinssin toiselta, vaikea kuvitella että nykyajan muoviveneet (jotka eivät ole kovin pyöreitä) kääntyisivät kovin paljoa, mutta muutaman asteen kuiteknin. Kaikki kotiin päin.

• Anonyymi

Millä opilla sinä saat menemään satasia vuodessa antifouling-maaleihin? Suomen Joutsentako maalaat?

• Anonyymi

No riippuu vähän, pyytäkö telakan tekemään vai sutiiko itse mokomat myrkyt, laittaako kallista vai halpaa ja mikä tosiaan on menekki. Sanotaan nyt että satanen.

• Anonyymi

Laita myrkytön antifouling, liukas kova pinta johon ei paska tartu muutamaan vuoteen. Harjalla, lastalla, sienellä, pesukintaalla tms. joutuu muutaman kerran kesässä putsaamaan, mutta lähtee kevyesti tavalliseen maalipintaan verrattuna.

• Anonyymi

Mulla on tänä vuonna jätetty Hempelin Hard Racingit vetämättä kokeeksi.

Pohjassa on kahtena aikaisempana vuotena vedettynä yhteensä 4 kerrosta tuota myrkkyä.

Pohja pysyi hyvin puhtaana heinäkuun puoliväliin saakka, tällä viikolla otin ylös.
      Näkkiä oli vähän mutta lähti helposti painepesurilla, samoin kuin levät.
      Tällä aion vetää lokakuun loppuun ja sitten talvisäilöön.
      En vedä myrkkyä ensi kesäksikään. Hard Racingkin kuluu vähitellen vedessä ollessaan ja pesujen myötä, jokaisella pesukerralla pinnasta tulee sileämpi.

Kun epoksit alkavat näkyä läpi, ajattelin vetäistä pari uutta kerrosta ja sitten taas vähintään yksi kesä maalaamatta.

Telakalla pesettää nostoineen kaksi kertaa kesässä pohjan, maksaa saman verran kuin 8m paatin pohjan maalauttaminen kerran vuodessa.

Joten myrkkyjen vähentäminen näyttää toimivan.

Kaksi kerrosta/kausi on puhdasta myyntimiesten propagandaa.

• Anonyymi

Eikös kova antifouling ole niin myrkyllistä että myrkkyä piisaa useammaksi vuodeksi, taas sitten pehmeässä on vähemmän mutta se vastaavasti kuluu nopeammin. Silikonipohjamaalissa taas on silikonia, joka sekin on myrkkyä. Nämä myrkkyvaihtoehdot ovat kaikki yhtä myrkyllisiä, sanoisin.

Sitten taas nuo ecopinnoitteet eivät ole myrkyllisiä: merialueilla, kun lämpö nousee pariin kymmeneen, pohjaan tulee eliötä. Mutta vähän vähemmän, jos harjaa välillä.

• Anonyymi

Pehmeässä riittää parin vuoden välein, kovan pitäisi kestää vuosia

• Anonyymi

Antifouling - sekä pehmeä että kova - on ongelma ja silari on sekin ongelma. Tämä on nopean kehityksen alaa juuri tällä hetkellä. Harmi että ihan kaupsnnhyllyyn asti noita vaihtoehtoja ei ole vielä tullut. Yksi vaohtoehto pienessä veneessänonntuo myrkytön plus harja.

• Anonyymi

Onhan niitä verkkokaupassa ellei kaupan hyllyltä löydy.

• Anonyymi

Ei todellakaan tarvitse joka vuosi vetää kahta kerrosta myrkkymaalia Itämeren olosuhteissa. Itselle on riittänyt keväisin vesihiomapaperilla karhennus 50% laimennetulla litkulla paikkailu niihin kohtiin, josta alkaa gelgoat paistamaan läpi. Tuolla konstilla ei turhaan kerry joka vuosi pohjaan aina vaan paksumpaa kerrosta, mikä jossain vaiheessa pitää skrabata pois kokonaan. Maalina mulla on ollut Hempelin Hard racing. Meniskö ehkä vajaa litra joka vuosi tuota tavaraa 33 jalkaiseen purkkariin.

• Anonyymi

Osa harjapesuista ei pysty käsittelemään köliveneitä mutta osa pystyy. Näin mainoksen sellaisesta joka saa purkkarinkin pohjan puhtaaksi - tosin ei kovin isoja veneitä eikä esim. hyvin leveitä bulbeja tai kaksoiskölejä tai muita siipivirityksiä. Pikkupurkkarin pohja kuitenkin onnistuu jos et halua uida.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe