Kaista vaihto risteysalueella

The Rat

Autokoulusta on jo aikaa, enkä oikein muista mitä siellä täsmällisesti ottaen aiheesta opetettiin, mutta olen jo jonkin aikaa ajanut siinä käsityksessä että risteysalueella ei kaistaa saisi vaihtaa.

Olin näemmä väärässä.

http://www.liikenneturva.fi/default.aspx?pub=247&title=&language=1035&siteId=2&desktop=197&navigator=197

Tuolta kun lukee: "Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa"
Ja toisaalta: "Liikenneympyrä on kokonaisuudessaan risteysaluetta"

Muistaako joku vielä miten autokouluissa tuo opetetaan?

12

8437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      Mielestäni Liikenneturva ja Tiehallinto voisivat käyttää samoja termejä kuin lakiteksteissäkin väärinymmärrysten välttämiseksi. Kun/jos kolahtaa, niin asiat ratkaistaan kuitenkin lakien mukaan ei esim liikenneturvan ohjeiden.

      Eli tuossa on kirjoitettu asia hieman huolimattomasti . Risteysalueella kaistanvaihto on kielletty.

      • The Rat

        Tulipas laitettua liikenneturvalle palautetta tuosta.

        Tässä vastaus:
        --------------
        Tervehdys,

        Kaistan vaihtaminen risteysalueella ei yleisesti ole kielletty, joskaan ei
        suotavaakaan. Kaistan vaihtaminen risteysalueella on kielletty silloin, kun
        ollaan alueella, jota on edeltänyt ajokaistakohtaiset pakolliset ajosuunnat
        (ryhmitysmerkit). Myös valkoinen sulkuviiva ajokaistojen välissä kieltää
        kaistan vaihtamisen, jos se edellyttää viivan ylitystä.

        Hyvää kevään jatkoa,
        Etunimi Sukunimi, Liikenneturva
        -----------

        Eli näin tällä kertaa. :)


      • Kallonkutistaja
        The Rat kirjoitti:

        Tulipas laitettua liikenneturvalle palautetta tuosta.

        Tässä vastaus:
        --------------
        Tervehdys,

        Kaistan vaihtaminen risteysalueella ei yleisesti ole kielletty, joskaan ei
        suotavaakaan. Kaistan vaihtaminen risteysalueella on kielletty silloin, kun
        ollaan alueella, jota on edeltänyt ajokaistakohtaiset pakolliset ajosuunnat
        (ryhmitysmerkit). Myös valkoinen sulkuviiva ajokaistojen välissä kieltää
        kaistan vaihtamisen, jos se edellyttää viivan ylitystä.

        Hyvää kevään jatkoa,
        Etunimi Sukunimi, Liikenneturva
        -----------

        Eli näin tällä kertaa. :)

        Ei ole minun kohdalle sattunut tietä, jolla olisi kaksi kaistaa samaan suuntaan, muttei risteyksessä pakollisen ajosuunnan merkkejä tai/ja sulkuviivaa.

        Entäpä tilanne, jossa risteyksessä on pelkästään sulkuviiva. Varsinaisessa risteyksessä sulkuviivaa ei ole, mutta heti risteyksen jälkeen se taas on. Ko tilanteessa siis saakin vaihtaa kaistaa keskellä risteystä, eli noiden kahden sulkuviivan välistä ajamalla? Olettaisin tässä tarkoitetun, että viiva käsitettäisiin jatkuvana, vai mikä tarkoitus sillä risteyksen jälkeisellä viivalla on? Miksi risteyksessä saisi vaihtaa kaistaa, muttei ennen risteystä eikä heti risteyksen jälkeen?

        Entäs maalatut ajokaistanuolet? Taitaa autokoulut opettaa vieläkin, ettei risteyksessä saa vaihtaa kaistaa, jos risteystä edeltää maalatut ajokaistanuolet, joiden vaikutusalue oletetaan jatkuvan yli risteyksen.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ei ole minun kohdalle sattunut tietä, jolla olisi kaksi kaistaa samaan suuntaan, muttei risteyksessä pakollisen ajosuunnan merkkejä tai/ja sulkuviivaa.

        Entäpä tilanne, jossa risteyksessä on pelkästään sulkuviiva. Varsinaisessa risteyksessä sulkuviivaa ei ole, mutta heti risteyksen jälkeen se taas on. Ko tilanteessa siis saakin vaihtaa kaistaa keskellä risteystä, eli noiden kahden sulkuviivan välistä ajamalla? Olettaisin tässä tarkoitetun, että viiva käsitettäisiin jatkuvana, vai mikä tarkoitus sillä risteyksen jälkeisellä viivalla on? Miksi risteyksessä saisi vaihtaa kaistaa, muttei ennen risteystä eikä heti risteyksen jälkeen?

        Entäs maalatut ajokaistanuolet? Taitaa autokoulut opettaa vieläkin, ettei risteyksessä saa vaihtaa kaistaa, jos risteystä edeltää maalatut ajokaistanuolet, joiden vaikutusalue oletetaan jatkuvan yli risteyksen.

        Selitys sille että sulkuviiva puuttuu risteyksestä on: Silloi se ei ole enää risteys kun ei voi ajaa kuin sulkuviivojen välissä. Esim: mäennyppylällä on sulkuviivat kun näkemä ei riitä, kuitenkin jos samalla kohti on liittymä viiva katkiaa liittymän kohdalla muutenhan autolla ei sinne saisi ajaa. Samoin valk reunaviiv muuttuu katkoviivaksi liittymän tai bussipysäkin kohdalla.


      • Anonyymi
        The Rat kirjoitti:

        Tulipas laitettua liikenneturvalle palautetta tuosta.

        Tässä vastaus:
        --------------
        Tervehdys,

        Kaistan vaihtaminen risteysalueella ei yleisesti ole kielletty, joskaan ei
        suotavaakaan. Kaistan vaihtaminen risteysalueella on kielletty silloin, kun
        ollaan alueella, jota on edeltänyt ajokaistakohtaiset pakolliset ajosuunnat
        (ryhmitysmerkit). Myös valkoinen sulkuviiva ajokaistojen välissä kieltää
        kaistan vaihtamisen, jos se edellyttää viivan ylitystä.

        Hyvää kevään jatkoa,
        Etunimi Sukunimi, Liikenneturva
        -----------

        Eli näin tällä kertaa. :)

        Menee tosi hankalaksi useampikaistaisessa liikenneympyrässä ajaminen, jos risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa.

        Liikenneympyrät ovat näet kokonaisuudessaan risteysaluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee tosi hankalaksi useampikaistaisessa liikenneympyrässä ajaminen, jos risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa.

        Liikenneympyrät ovat näet kokonaisuudessaan risteysaluetta.

        Ja tuon suuren viisauden päätit kirjoittaa vuoden 2005 ketjuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Menee tosi hankalaksi useampikaistaisessa liikenneympyrässä ajaminen, jos risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa.

        Liikenneympyrät ovat näet kokonaisuudessaan risteysaluetta.

        Parikymmentä vuotta sitten tämän viestin kirjoittaneena voin todeta olleeni tuolloin väärässä. Risteysalueella saa todellakin vaihtaa kaistaa, poislukien pari poikkeusta.

        En muista enää tarkkaan mitä tuolloin mietin, saatoin jotenkin sekoittaa ohittamiseen vastaantulijoiden kaistaa käyttäen risteysalueella, tms...


    • sinivilkku

      Lahtihan oli "ennenvanhaan" oikein tunnettu ympyröistään. Silloin kun ajoin kortin siellä, oli säännöt liikenneympyrässä aivan toisenlaiset kuin nyt. Jos oli menossa vasemmalle, piti ympyrään mennessä vilkuttaa vasemmalle, kääntyä tietty oikealle mutta ottaa sisempi kaista, siinä syy vilkuttamiseen.
      Sisällä sitten ajettiin, kunnes seuraavana oli katu jolle oli tarkoitus kääntyä, vilkku oikealle, kaistanvaihdot ja ulos.

      Muistan vieläkin kuinka sitä istuttiin autokouluautossa ympyrän läheisyydessä ja ihan oikeasti piirrettiin paperille eri ajovaihtoehtoja. Sitten vasta lähdettiin ympyrään kokeilemaan.

      Ja muuten inssiajossa ajoin sitten 3 ympyrän läpi. Kai ne inssit ajatti jokapahisen niihin ympyröihin siihen aikaan:)

      Mutta tuosta kaistanvaihdosta ympyrässä.
      Onhan se risteysaluetta mutta pakkohan siellä on vaihtaa kaistaa jos on kaksikaistainen ympyrä, pitäähän sieltä sisemmältä kaistalta vaihtaa ulommalle ennen ympyrästä poistumista.

    • hhhhh-67

      en edes jaksa kertoa tässä! Opiskelkaa perusasiat!
      Palaan asiaan, kun on enemmän aikaa!
      Autokoulut opettavat aivan oikein, mutta jotkut ymmärtävät väärin ja sekoittavat käsitteitä!
      Kiertoristeyksessä esim. näytetään vilkkua vasemmalle! Se on liikenneympyrän NÄKÖINEN, tasa-arvoinen ja vain YHDEN risteyksen muodostava risteys! Liikenneympyrä, eli kiertoliittymä taasen on moniristeys, eli yhtä monta erillistä risteystä, kuin on siihen johtavia liittymiä. Kukin on erillinen.

      • Kallonkutistaja

        Niinpä. Useimmissa liikenneymyröissä taitaa olla pakollisen ajosuunnan merkit, joiden perusteella liikenneympyrässä ei saa vaihtaa kaistaa. Ja liikenneturva sanoo ympyrän olevan risteysaluetta. Silloinhan kaistaa ei saisikaan vaihtaa, kun on ohitettu pakollisen ajosuunnan merkki.

        Onkohan pykälissä määritelty risteysalue? Entä liikenneympyrä? Tai kiertoliittymä?

        Kun liikenneympyrässä on useita risteyksiä, niin mistä kukin risteys alkaa ja mihin loppuu?


      • sinivilkku

        että minä sotkin asioita?

        En mielestäni, kunhan olin vähän nostalgisella tuulella. Nuo ympyrät, joista kerroin, olivat nimenomaan liikenneympyröitä ja etenkin ulkopaikkakuntalaisille hankalia ajettavia.

        Aikanaan tuli tv:stä ohjelma nimeltä 4-tie. Siinäkin näytettiin juuri Lahden isoa ympyrää, kuika helppoa sinne oli jäädä keskelle kiertämään:)

        Mutta tuo mitä sanoit kiertoristeyksestä on aivan totta. Hämeenlinnassa oli sellainen Poltinaholla, nykyisin sekin on kiertoliittymä.
        Silloin kun se muutettiin kiertoliittymäksi *on muuten vieläkin aivan väärän mallinen, tosin korjaus käsittääkseni alkaa piakkoin* se aiheutti valtavasti ongelmia kun ajovuorot menivät aivan uusiksi.


      • JKM
        sinivilkku kirjoitti:

        että minä sotkin asioita?

        En mielestäni, kunhan olin vähän nostalgisella tuulella. Nuo ympyrät, joista kerroin, olivat nimenomaan liikenneympyröitä ja etenkin ulkopaikkakuntalaisille hankalia ajettavia.

        Aikanaan tuli tv:stä ohjelma nimeltä 4-tie. Siinäkin näytettiin juuri Lahden isoa ympyrää, kuika helppoa sinne oli jäädä keskelle kiertämään:)

        Mutta tuo mitä sanoit kiertoristeyksestä on aivan totta. Hämeenlinnassa oli sellainen Poltinaholla, nykyisin sekin on kiertoliittymä.
        Silloin kun se muutettiin kiertoliittymäksi *on muuten vieläkin aivan väärän mallinen, tosin korjaus käsittääkseni alkaa piakkoin* se aiheutti valtavasti ongelmia kun ajovuorot menivät aivan uusiksi.

        Taas sitä helvetin ympyrää korjataan. Nyt se vasta sekaisin onkin, ku on vielä tietyöt sotkemassa. No tää kaupunki on muutenkin sekaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      200
      5753
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      105
      5621
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      190
      4633
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      51
      4053
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      61
      3950
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      31
      3576
    7. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      20
      1464
    8. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      130
      1390
    9. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      19
      1055
    10. Jotenkin tämä

      tilanne taas eskaloitui ja saat mut roikkumaan täällä palstalla. Turhaan. Ei nämä tekstit sua koskaan tavoita. 😭
      Ikävä
      33
      970
    Aihe