Kaista vaihto risteysalueella

The Rat

Autokoulusta on jo aikaa, enkä oikein muista mitä siellä täsmällisesti ottaen aiheesta opetettiin, mutta olen jo jonkin aikaa ajanut siinä käsityksessä että risteysalueella ei kaistaa saisi vaihtaa.

Olin näemmä väärässä.

http://www.liikenneturva.fi/default.aspx?pub=247&title=&language=1035&siteId=2&desktop=197&navigator=197

Tuolta kun lukee: "Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa"
Ja toisaalta: "Liikenneympyrä on kokonaisuudessaan risteysaluetta"

Muistaako joku vielä miten autokouluissa tuo opetetaan?

9

7974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      Mielestäni Liikenneturva ja Tiehallinto voisivat käyttää samoja termejä kuin lakiteksteissäkin väärinymmärrysten välttämiseksi. Kun/jos kolahtaa, niin asiat ratkaistaan kuitenkin lakien mukaan ei esim liikenneturvan ohjeiden.

      Eli tuossa on kirjoitettu asia hieman huolimattomasti . Risteysalueella kaistanvaihto on kielletty.

      • The Rat

        Tulipas laitettua liikenneturvalle palautetta tuosta.

        Tässä vastaus:
        --------------
        Tervehdys,

        Kaistan vaihtaminen risteysalueella ei yleisesti ole kielletty, joskaan ei
        suotavaakaan. Kaistan vaihtaminen risteysalueella on kielletty silloin, kun
        ollaan alueella, jota on edeltänyt ajokaistakohtaiset pakolliset ajosuunnat
        (ryhmitysmerkit). Myös valkoinen sulkuviiva ajokaistojen välissä kieltää
        kaistan vaihtamisen, jos se edellyttää viivan ylitystä.

        Hyvää kevään jatkoa,
        Etunimi Sukunimi, Liikenneturva
        -----------

        Eli näin tällä kertaa. :)


      • Kallonkutistaja
        The Rat kirjoitti:

        Tulipas laitettua liikenneturvalle palautetta tuosta.

        Tässä vastaus:
        --------------
        Tervehdys,

        Kaistan vaihtaminen risteysalueella ei yleisesti ole kielletty, joskaan ei
        suotavaakaan. Kaistan vaihtaminen risteysalueella on kielletty silloin, kun
        ollaan alueella, jota on edeltänyt ajokaistakohtaiset pakolliset ajosuunnat
        (ryhmitysmerkit). Myös valkoinen sulkuviiva ajokaistojen välissä kieltää
        kaistan vaihtamisen, jos se edellyttää viivan ylitystä.

        Hyvää kevään jatkoa,
        Etunimi Sukunimi, Liikenneturva
        -----------

        Eli näin tällä kertaa. :)

        Ei ole minun kohdalle sattunut tietä, jolla olisi kaksi kaistaa samaan suuntaan, muttei risteyksessä pakollisen ajosuunnan merkkejä tai/ja sulkuviivaa.

        Entäpä tilanne, jossa risteyksessä on pelkästään sulkuviiva. Varsinaisessa risteyksessä sulkuviivaa ei ole, mutta heti risteyksen jälkeen se taas on. Ko tilanteessa siis saakin vaihtaa kaistaa keskellä risteystä, eli noiden kahden sulkuviivan välistä ajamalla? Olettaisin tässä tarkoitetun, että viiva käsitettäisiin jatkuvana, vai mikä tarkoitus sillä risteyksen jälkeisellä viivalla on? Miksi risteyksessä saisi vaihtaa kaistaa, muttei ennen risteystä eikä heti risteyksen jälkeen?

        Entäs maalatut ajokaistanuolet? Taitaa autokoulut opettaa vieläkin, ettei risteyksessä saa vaihtaa kaistaa, jos risteystä edeltää maalatut ajokaistanuolet, joiden vaikutusalue oletetaan jatkuvan yli risteyksen.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ei ole minun kohdalle sattunut tietä, jolla olisi kaksi kaistaa samaan suuntaan, muttei risteyksessä pakollisen ajosuunnan merkkejä tai/ja sulkuviivaa.

        Entäpä tilanne, jossa risteyksessä on pelkästään sulkuviiva. Varsinaisessa risteyksessä sulkuviivaa ei ole, mutta heti risteyksen jälkeen se taas on. Ko tilanteessa siis saakin vaihtaa kaistaa keskellä risteystä, eli noiden kahden sulkuviivan välistä ajamalla? Olettaisin tässä tarkoitetun, että viiva käsitettäisiin jatkuvana, vai mikä tarkoitus sillä risteyksen jälkeisellä viivalla on? Miksi risteyksessä saisi vaihtaa kaistaa, muttei ennen risteystä eikä heti risteyksen jälkeen?

        Entäs maalatut ajokaistanuolet? Taitaa autokoulut opettaa vieläkin, ettei risteyksessä saa vaihtaa kaistaa, jos risteystä edeltää maalatut ajokaistanuolet, joiden vaikutusalue oletetaan jatkuvan yli risteyksen.

        Selitys sille että sulkuviiva puuttuu risteyksestä on: Silloi se ei ole enää risteys kun ei voi ajaa kuin sulkuviivojen välissä. Esim: mäennyppylällä on sulkuviivat kun näkemä ei riitä, kuitenkin jos samalla kohti on liittymä viiva katkiaa liittymän kohdalla muutenhan autolla ei sinne saisi ajaa. Samoin valk reunaviiv muuttuu katkoviivaksi liittymän tai bussipysäkin kohdalla.


    • sinivilkku

      Lahtihan oli "ennenvanhaan" oikein tunnettu ympyröistään. Silloin kun ajoin kortin siellä, oli säännöt liikenneympyrässä aivan toisenlaiset kuin nyt. Jos oli menossa vasemmalle, piti ympyrään mennessä vilkuttaa vasemmalle, kääntyä tietty oikealle mutta ottaa sisempi kaista, siinä syy vilkuttamiseen.
      Sisällä sitten ajettiin, kunnes seuraavana oli katu jolle oli tarkoitus kääntyä, vilkku oikealle, kaistanvaihdot ja ulos.

      Muistan vieläkin kuinka sitä istuttiin autokouluautossa ympyrän läheisyydessä ja ihan oikeasti piirrettiin paperille eri ajovaihtoehtoja. Sitten vasta lähdettiin ympyrään kokeilemaan.

      Ja muuten inssiajossa ajoin sitten 3 ympyrän läpi. Kai ne inssit ajatti jokapahisen niihin ympyröihin siihen aikaan:)

      Mutta tuosta kaistanvaihdosta ympyrässä.
      Onhan se risteysaluetta mutta pakkohan siellä on vaihtaa kaistaa jos on kaksikaistainen ympyrä, pitäähän sieltä sisemmältä kaistalta vaihtaa ulommalle ennen ympyrästä poistumista.

    • hhhhh-67

      en edes jaksa kertoa tässä! Opiskelkaa perusasiat!
      Palaan asiaan, kun on enemmän aikaa!
      Autokoulut opettavat aivan oikein, mutta jotkut ymmärtävät väärin ja sekoittavat käsitteitä!
      Kiertoristeyksessä esim. näytetään vilkkua vasemmalle! Se on liikenneympyrän NÄKÖINEN, tasa-arvoinen ja vain YHDEN risteyksen muodostava risteys! Liikenneympyrä, eli kiertoliittymä taasen on moniristeys, eli yhtä monta erillistä risteystä, kuin on siihen johtavia liittymiä. Kukin on erillinen.

      • Kallonkutistaja

        Niinpä. Useimmissa liikenneymyröissä taitaa olla pakollisen ajosuunnan merkit, joiden perusteella liikenneympyrässä ei saa vaihtaa kaistaa. Ja liikenneturva sanoo ympyrän olevan risteysaluetta. Silloinhan kaistaa ei saisikaan vaihtaa, kun on ohitettu pakollisen ajosuunnan merkki.

        Onkohan pykälissä määritelty risteysalue? Entä liikenneympyrä? Tai kiertoliittymä?

        Kun liikenneympyrässä on useita risteyksiä, niin mistä kukin risteys alkaa ja mihin loppuu?


      • sinivilkku

        että minä sotkin asioita?

        En mielestäni, kunhan olin vähän nostalgisella tuulella. Nuo ympyrät, joista kerroin, olivat nimenomaan liikenneympyröitä ja etenkin ulkopaikkakuntalaisille hankalia ajettavia.

        Aikanaan tuli tv:stä ohjelma nimeltä 4-tie. Siinäkin näytettiin juuri Lahden isoa ympyrää, kuika helppoa sinne oli jäädä keskelle kiertämään:)

        Mutta tuo mitä sanoit kiertoristeyksestä on aivan totta. Hämeenlinnassa oli sellainen Poltinaholla, nykyisin sekin on kiertoliittymä.
        Silloin kun se muutettiin kiertoliittymäksi *on muuten vieläkin aivan väärän mallinen, tosin korjaus käsittääkseni alkaa piakkoin* se aiheutti valtavasti ongelmia kun ajovuorot menivät aivan uusiksi.


      • JKM
        sinivilkku kirjoitti:

        että minä sotkin asioita?

        En mielestäni, kunhan olin vähän nostalgisella tuulella. Nuo ympyrät, joista kerroin, olivat nimenomaan liikenneympyröitä ja etenkin ulkopaikkakuntalaisille hankalia ajettavia.

        Aikanaan tuli tv:stä ohjelma nimeltä 4-tie. Siinäkin näytettiin juuri Lahden isoa ympyrää, kuika helppoa sinne oli jäädä keskelle kiertämään:)

        Mutta tuo mitä sanoit kiertoristeyksestä on aivan totta. Hämeenlinnassa oli sellainen Poltinaholla, nykyisin sekin on kiertoliittymä.
        Silloin kun se muutettiin kiertoliittymäksi *on muuten vieläkin aivan väärän mallinen, tosin korjaus käsittääkseni alkaa piakkoin* se aiheutti valtavasti ongelmia kun ajovuorot menivät aivan uusiksi.

        Taas sitä helvetin ympyrää korjataan. Nyt se vasta sekaisin onkin, ku on vielä tietyöt sotkemassa. No tää kaupunki on muutenkin sekaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      196
      6949
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      48
      2619
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2189
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1503
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      135
      1494
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1150
    7. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      35
      1091
    8. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1077
    9. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      17
      1075
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      981
    Aihe