Tekeminen työkyvyttömyyseläkkeellä

Anonyymi

Hei!

Olen hakemassa työjyvyttömyyseläkkeelle - tällä hetkellä osittaisella. Nyt mietin, että mitä te ihmiset teette eläkkeellä. Vois kai tienatakin hieman? Etten ihan yksin jää kotiin laakereille makaamaan.

23

1198

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kerran tienatakin voit,niin pysy ihmeessä vaan työelämässä.

      • Anonyymi

        Mulla on semmonen työ ja ala.. työnkierto ei toimi! Loppukuusta menossa muistitestiin.. koska tuntuu, etten muista kaikkee ja työssäni Ei saa tulla virheitä. Kyseessä ala, jossa käsitellään ihmisten tietoja.


    • Anonyymi

      Kannattaa huomata sekin, että eläkeläisellä ei ole koskaan lomaa. Lisäksi kaikki jutut on hoidettava omalla ajalla, ei voi käydä hammaslääkärissä, parturissa, kaupassa, apteekissa, viinakaupassa jne työajalla.
      Kahvitaukoja ei ole, ei myöskään lounastakoja. Nekin on ihan itse järjestettävä.

      Kyllä siinä on sopeutumista, kun itse joutuu ottaa vastuun kaikesta.....

    • Anonyymi

      Mulla on siis SMA - melko harvinainen lihas-sairaus. Olen 30 v ollut työelämässä ja jossain vaiheessa neurologin suosituksesta hain osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Nyt siis hakemus vireillä kokoaikaiselle.

      • Anonyymi

        Oletko aloittaja joka kysyy mitä tehdä kotona kun jää eläkkeelle. ? Koska sinulla niin harvinainen sairaus niin etkö voisi pitää vaikka esitelmää siitä vaikka teams kokouksessa sairaanhoitoalan opiskelijoille, ellet pääse paikanpäälle koulutustilaisuuksiin.
        Lihasliittokin varmaan olisi kiinnostunut avustasi. Ja ehkäpä voisit pitää yhteyttä ulkomaillakin asuviin samaa tautia sairastaviin jonkin facegroup ryhmän kautta ja vaihtaa ajatuksia.
        Sitten tietenkin liikunta ulkona on ehdottomasti A ja O vointisi mukaan. Uusien asioiden oppiminen ja elämysten kokeminenkin on mukavaa, käydä vaikka konserteissa ja teattereissa ym.


    • Anonyymi

      Työkyvyttömyyseläkkeellä voi tehdä erilaisia töitä voinnin ja vakuutusyhtiön eläkepäätöksessä ilmoittaman tulorajojen puitteissa. Tietysti erilaiset vapaaehtoishommat ovat mahdollisia. Pikku puuhat rytmittää päiviä /viikkoa.

      • Anonyymi

        Haluaisn tietää mitä te teette eläkkeellä? Onko teillä harrastuksia, vapaaehtoistyötä, Haluaisin tietyn rytmin elämääni, tähän saakka klo 6 ylös ja ehkä klo 16 kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisn tietää mitä te teette eläkkeellä? Onko teillä harrastuksia, vapaaehtoistyötä, Haluaisin tietyn rytmin elämääni, tähän saakka klo 6 ylös ja ehkä klo 16 kotiin.

        Nyt on ensimmäinen eläkevuosi punkassa. Olen vaan laiskotellut, mennyt nukkumaan myöhään ja nauttinut kun ei ole tarvinnut ajella töihin joka ikinen arkiaamu kovassa liikenteessä. Aamurutiineihin kuuluu ensimmäisenä kahvinkeitto, hieman voimistelua 15-20 min. , joskus kuntopyörällä treeniä samalla kun katselee aamuohjelmaa telkusta.
        Netissä tulee seilailtua lukemalla uutisia ym.
        Kansalaisopiston kurssilla opiskelua, Lasten luona kylässä käyntiä, lastenlasten kanssa touhuamista, juna-ja bussimatkoja, jopa lentomatkakin tullut tehtyä.
        Ei ole pakko olla hirmu aktiivinen, vapaaehtoisia haetaan koko ajan punaisenristin toimintaan, amnestyn kirpputorille, ym.
        Sitten ystävien tapaaminen on tärkeää ja yhteydenpito vaikka kirjeen tai kortin / meilin myötä omiin sukulaisiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on ensimmäinen eläkevuosi punkassa. Olen vaan laiskotellut, mennyt nukkumaan myöhään ja nauttinut kun ei ole tarvinnut ajella töihin joka ikinen arkiaamu kovassa liikenteessä. Aamurutiineihin kuuluu ensimmäisenä kahvinkeitto, hieman voimistelua 15-20 min. , joskus kuntopyörällä treeniä samalla kun katselee aamuohjelmaa telkusta.
        Netissä tulee seilailtua lukemalla uutisia ym.
        Kansalaisopiston kurssilla opiskelua, Lasten luona kylässä käyntiä, lastenlasten kanssa touhuamista, juna-ja bussimatkoja, jopa lentomatkakin tullut tehtyä.
        Ei ole pakko olla hirmu aktiivinen, vapaaehtoisia haetaan koko ajan punaisenristin toimintaan, amnestyn kirpputorille, ym.
        Sitten ystävien tapaaminen on tärkeää ja yhteydenpito vaikka kirjeen tai kortin / meilin myötä omiin sukulaisiinkin.

        Minä olen ollut kolme vuotta eläkkeellä, hyvin on mennyt, käyn joka päivä lenkillä ja kävelen tuon 10 000 askelta yksin ja myös koiran kanssa muut lenkit.
        Kansalaisopistolla käyn lukemassa Espanjaa, käyn Espanjassa pari kertaa vuodessa, kuukausi kerraallaan.
        Teen myös keikkahommia kolme kertaa kuukaudessa.
        Pyöräilen kaikkialle, tai kävelen, kun minulla ei ole autoa.
        Uusin harrastukseni on ompeleminen, ostin saumurin , tavallinen kone mulla on ollut jo kauan, viimeksi ompelin itselleni mekon ja syksyksi toppaliivin.
        Olen ommellut viimeksi nuorena, kun lapset oli pieniä.
        Käyn siivoamassa toisen poikani kämpän kerran viikossa , poikamies ja hän inhoaa siivomista , poikani on paljon ulkomailla keikkahommissa.
        Sitten käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa.
        Näin ne päivät kuluu, ja onneksi olen terve ja hyvässä kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ollut kolme vuotta eläkkeellä, hyvin on mennyt, käyn joka päivä lenkillä ja kävelen tuon 10 000 askelta yksin ja myös koiran kanssa muut lenkit.
        Kansalaisopistolla käyn lukemassa Espanjaa, käyn Espanjassa pari kertaa vuodessa, kuukausi kerraallaan.
        Teen myös keikkahommia kolme kertaa kuukaudessa.
        Pyöräilen kaikkialle, tai kävelen, kun minulla ei ole autoa.
        Uusin harrastukseni on ompeleminen, ostin saumurin , tavallinen kone mulla on ollut jo kauan, viimeksi ompelin itselleni mekon ja syksyksi toppaliivin.
        Olen ommellut viimeksi nuorena, kun lapset oli pieniä.
        Käyn siivoamassa toisen poikani kämpän kerran viikossa , poikamies ja hän inhoaa siivomista , poikani on paljon ulkomailla keikkahommissa.
        Sitten käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa.
        Näin ne päivät kuluu, ja onneksi olen terve ja hyvässä kunnossa.

        Hyvin mennyt tk-eläkkeellä vai ja jos niin hyvin olet keplotellut sitten...?
        Taidat olla normi työeläkkeellä etkä siis työkyvyttömyyden jälkeen mikä onkin eri juttu kuin aloittaja kysyi.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin mennyt tk-eläkkeellä vai ja jos niin hyvin olet keplotellut sitten...?
        Taidat olla normi työeläkkeellä etkä siis työkyvyttömyyden jälkeen mikä onkin eri juttu kuin aloittaja kysyi.

        lajijasuris

        Niin olenkin, juttuni tuli väärään ketjuun, sorry.😁


    • Anonyymi

      Tekee omia töitä ?

    • Anonyymi

      Miten ihmeessä joku pääsee eläkkeelle.itsellä työkyky mennyt ja 6 hakemusta hylätty.nuorille tiedoksi älkää maksaako työeläkemaksuja.niistä ei ole mitään hyötyä teille koskaan.koko eläkemaksut pitäisikin olla vapaaehtoinen

      • Anonyymi

        Työhalu sinulta on mennyt. Saa niillä eläkemaksuilla hyvän eläkkeen, jos ei muuta.
        Tietysti jos ensin työttömyyskorvaus ja sitten takuueläke houkuttaa, niin sillä mennään.


      • Anonyymi

        Niin myös takuueläkkeen tulisi olla vapaaehtoinen, eli suhteessa eläkemaksuihin.
        Jos ei halua maksaa eläkemaksuja niin ei tarvitse muiden rahoittamaa takuueläkettä.

        Ja kysymykseen miksi hylätty, no siksi kun on työkykyä jäljella johonkin toiseen hommaan.
        Olen itse osatyökyvytön ja aika pitkään kuntoutustuella ja kävin ammatillisen kuntoutuksen jne.
        Sitten tuli osa-aikainen työkyvyttömyyseläke.

        Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän että jos on nuori niin voi kouluttautua uuteen ammattiin.
        Kun lähestyy 60 ikää niin eipä eläkevakuutusyhtiöt ole halukkaita kouluttamaan uuteen ammattiin.
        Aika monessa hylyssä lukee että on oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen, miksi siihen ei hakeuduta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin myös takuueläkkeen tulisi olla vapaaehtoinen, eli suhteessa eläkemaksuihin.
        Jos ei halua maksaa eläkemaksuja niin ei tarvitse muiden rahoittamaa takuueläkettä.

        Ja kysymykseen miksi hylätty, no siksi kun on työkykyä jäljella johonkin toiseen hommaan.
        Olen itse osatyökyvytön ja aika pitkään kuntoutustuella ja kävin ammatillisen kuntoutuksen jne.
        Sitten tuli osa-aikainen työkyvyttömyyseläke.

        Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän että jos on nuori niin voi kouluttautua uuteen ammattiin.
        Kun lähestyy 60 ikää niin eipä eläkevakuutusyhtiöt ole halukkaita kouluttamaan uuteen ammattiin.
        Aika monessa hylyssä lukee että on oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen, miksi siihen ei hakeuduta?

        Työkyvyttömyys on oikeastaan poikkeuksetta pään sisäinen juttu vaikka tk-eläkettä hakisikin polven takia. Myös fyysisemmissä töissä tuntien vähennys auttaa ja / tai kehoystävällisempien työasentojen käyttö.

        Mutta jos pää sanoo, että työkyky on mennyt, niin se on vaikeaa. Vaatisi ehkä terapiaa tai muuta vastaavaa apua.


      • Anonyymi

        Työkyvyttömyyseläkkeelle ei tahdo päästä alle 60 vuotias, vaan heidät koulutetaan uuteen ammattiin jota pystyy tekemään. 60 jälkeen katsotaan pystyykö tekemään omaa työtään tai vastaavaa. Itse jäin juuri kun tuli ikä "täyteen".
        Hyvin päivät kuluu kun ei ota paineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyyseläkkeelle ei tahdo päästä alle 60 vuotias, vaan heidät koulutetaan uuteen ammattiin jota pystyy tekemään. 60 jälkeen katsotaan pystyykö tekemään omaa työtään tai vastaavaa. Itse jäin juuri kun tuli ikä "täyteen".
        Hyvin päivät kuluu kun ei ota paineita.

        Niinhän se kuuluukin olla.
        Eli jos kykenee tekemään jotakin työtä ei silloin ole työkyvytön.
        Tosin itse sain osatyökyvyttömyyseläkkeen 55 vuotiaana.
        Olin siihen mennessä käynyt ammattillisen kuntoutuksen ja lisäksi yrittänyt olla siinä ammatissa (ei onnistunut).
        Lisäksi kävin omalla kustannuksella hommaamassa lisää pätevyyksiä jolla tosin en kokopäiväistä homma saa aikaiseksi.
        Nämä riittivät vakuuttamaan eläkelaitoksen että yritän kuitenkin pärjätä työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyyseläkkeelle ei tahdo päästä alle 60 vuotias, vaan heidät koulutetaan uuteen ammattiin jota pystyy tekemään. 60 jälkeen katsotaan pystyykö tekemään omaa työtään tai vastaavaa. Itse jäin juuri kun tuli ikä "täyteen".
        Hyvin päivät kuluu kun ei ota paineita.

        Pääsee toki riippuu sairauesta, meikä pääsi 57 v sairastuin 55v parkinssonin tautiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se kuuluukin olla.
        Eli jos kykenee tekemään jotakin työtä ei silloin ole työkyvytön.
        Tosin itse sain osatyökyvyttömyyseläkkeen 55 vuotiaana.
        Olin siihen mennessä käynyt ammattillisen kuntoutuksen ja lisäksi yrittänyt olla siinä ammatissa (ei onnistunut).
        Lisäksi kävin omalla kustannuksella hommaamassa lisää pätevyyksiä jolla tosin en kokopäiväistä homma saa aikaiseksi.
        Nämä riittivät vakuuttamaan eläkelaitoksen että yritän kuitenkin pärjätä työelämässä.

        Eli onko niin, että tk-eläkettä hakevan pitää lähettää työeläkeyhtiölle tukku tuoreita kurssitodistuksia?

        Olen kuvitellut, että työkyvyttömyys olisi se määräävä tekijä tk-eläkettä mietittäessä.


    • Anonyymi

      Pitääk lauta koko ajan tehä jotakin?

      • Anonyymi

        Älä muuta sano.


    • Anonyymi

      Olin 52v ikäinen kun minut passitettiin tk-eläkkeelle. Syynä parantamaton luuydinsyöpä.
      Ensimmäinen vuosi oli kipristelyä solumykky piikkien kanssa mutta seuraavat kymmenisen vuotta olivat melko normaalia elämää. Sivullinen ei olisi voinut uskoa minua tk-eläkeläiseksi.
      Kotioloissa eläkeläiskerhon harrastukset kolmesti viikossa ja kerran viikossa mammajumppa.
      Olimme mieheni kanssa vuosittain matkoilla yhteensä noin 3 kuukautta sekä keväät ja syksyt Espanjan asunnollamme.
      72v vaiheessa tuli jo aikaisemmaksi ennustettu totuus vastaan.
      Viikoittaiset laboratoriokokeet ja niiden perusteella lääkityksen säätö.
      Mitään ei jaksa. Säännöllisten punasolutankkaustenkin jälkeen Hb on alle 90 puhumattakaan 500 gramman solutankkauksen edeltävästä ajasta.
      Saa nähdä miten pitkään pärjään tällä. Tai oikeastaan miten pitkään terveydenhuolto katsoo tämän tehoavan ja kannattavan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe