Liian suuret päästöt, vikana EGR?

Anonyymi

Käytin vanhan raudan katsastuksessa ja kaikki muu oli ok, paitsi nyt ensikertaa päästöarvot olivat aivan liian korkeat ( noin 3x yli normin) hylkäys tuon vuoksi. Aiemmin auto on aina mennyt leimasta.

Viime kerralla arvot olivat ok, kuten aina aiemminkin, mutta nyt tuon vuoden ajan ollut pelkkää pätkäajoa vähillä kilsoilla ja siksi ajattelin voisiko EGR olla syntipukkina. Miten sen varmistaisi.

Ajattelin aloittaa selvityksen simppelimmästä päästä. Mitähän muita syntipukkeja liian suuriin päästöihin voisi olla. Pieni kierros motarilla ennen katsastusta ei näemmä vaikuttanut asiaan.

Vanha rauta, W202 - 220D - 226 000 km, mutta edelleen siisti kuin possu pienenä ;-)

17

1152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      EGR voi olla syntipukkina mutta ei syynä korkeisiin päästöihin. Oli EGR toiminnassa tai tulpattuna, päästöt ovat samat. EGR:n synti on se että se likaa imusarjan. Imusarja pitää siis putsata.

      • Anonyymi

        EGR:n toimintaongelmat aiheuttavat useampiakin oireita, joista yksi on suuremmat päästöt ja suurempi kulutus ... videon kohdat viisi ja kuusi.

        "Most Common Symptoms Of Bad EGR Valve | Signs of failing EGR"

        - https://www.youtube.com/watch?v=t0T03mSW9-o

        Joissain tapauksissahan tuo EGR:n kanava (iso tuubi) on todella pahastikin tukossa estäen ventiilin toimisen, joka voi olla jumissa auki tai kiinni tai jotakin siltä väliltä tai toimii epämääräisesti.

        Kunhan tuon vanhuksen saa leimasta, niin kiinnostaisi tulpata koko EGR, johon tuon aikaisissa riittänee alipaineletkun tulppaaminen (huomaamattomasti) vaikka kuulalla. Jossakin manittiin, että yksi systeemiin liittyvä kanavassa oleva liikkuva laippa tulisi sitoa auki asentoon tai poistaa kokonaan. Joskus myös tuo laippa on (yhtenä) ongelmana sen karstoittumisen vuoksi.


      • Anonyymi

        Tuon fr-videon kohdasta 12:46 alkaen on nopeutettuna puhdistus, reippaat 300 tkm ajetun A3 1.9 TDi:n EGR ja imupuoli, aikas hurjan tukossa, ja lopussa kuppiin laitettuna suuri karstan määrä ... ei ihme jos menoa ahdistaa.

        - https://www.youtube.com/watch?v=AhJmMKas1RE


    • Anonyymi

      Miten tuo voi olla edes mahdollista, sillä Mersuillahan ajetaan ensimmäiset miljoona kilometriä ilman ensimmäistäkään vikaa!

    • Anonyymi

      Motarilla kunnolla kenkää muutama kymmenen kilsaa ja sitten katsastukseen. Kone on kunnossa, mutta putki on täynnä nokea. Ei ole eka kerta.

      • Anonyymi

        Tässä tapauksessa kuitenkin heräsi epäilys tuon reippaan motarikeikan riittävyydestä kun nuo päästöt ovat yllättäen peräti 3-kertaiset.

        Kunhan ehdin, niin ajattelin ensihommana tarkistaa tuon EGR:n kunnon, josko on liian karstoittunut, puhdistaa sen, sitten reippaan matkan motarille ja mittauksiin.

        ps. Olen käyttänyt vaitelevan "usein", eli kerran vuodessa tai kahdessa Wynn's:n suuttimien puhdistajaa, yksi purkki tankkauksen yhteydessä.


    • Anonyymi

      Tuossa kuvat EGR:stä ennen pesua ja sen jälkeen, eikä edes ole kaikkein pahimmasta päästä. Saas sitten nähdä missä kuosissa tuo omani on.

      1) https://content-eu.invisioncic.com/m304542/monthly_2006_07/Dscn21.jpg.0497eb9bd15fa55c2680cd010af6a922.jpg

      2) https://content-eu.invisioncic.com/m304542/monthly_2006_06/974999504_vanneapres1.JPG.0ca9fa54e947d5ec9b88812cabd12ba4.JPG

      ps. Yhdellä foorumilla henkilö komentoi, että imupuoli oli kaulaltaan melko paksussa liassa noin 3 cm matkalta / syvyydeltä, mutta miten tuon alueen voi puhdistaa imupuolta irroittamattaa niin, ettei irronnutta isoa _irtonaista_ likaa päädy pidemmälle imupuolelle.

    • Anonyymi

      Tein reilun 200 km:n motarireissun ja sitten seuraavana päivänä konttorille. Päästöt olivat reippaasti raameissa (ei hilkulla), eli ei sen kummempia teknisiä ongelmia, pelkkää reippaan ajon tarvettaa aika ajoin.

    • Anonyymi

      Onkos tuossa jo läpät imusarjassa?

      • Anonyymi

        Monikossa en tiedä, enkä siitä mihin läppiin viitataan (jotain sellaisista olen joskus lukenut) mutta siinä EGR:n "isossa" imupuolen metallipannassa on yksi läppä, eli jos systeemin tulppaisi, niin tuo tulisi joko sitoa aukiasentoon tai ottaa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monikossa en tiedä, enkä siitä mihin läppiin viitataan (jotain sellaisista olen joskus lukenut) mutta siinä EGR:n "isossa" imupuolen metallipannassa on yksi läppä, eli jos systeemin tulppaisi, niin tuo tulisi joko sitoa aukiasentoon tai ottaa pois.

        Aikoinaan lukemani liittyi muistaakseni pykälää uudempaan, eli W203:n jossa kuulema joitain imupuolen läppiä tai läppä on irronnutkin omia aikojaan tai sitten vain jumittunut virheasentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan lukemani liittyi muistaakseni pykälää uudempaan, eli W203:n jossa kuulema joitain imupuolen läppiä tai läppä on irronnutkin omia aikojaan tai sitten vain jumittunut virheasentoon.

        220CDI:ssä on surullisen kuuluisat läpät imusarjassa vähän ennen sylinterinkantta ja EGR imusarjan toisessa päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        220CDI:ssä on surullisen kuuluisat läpät imusarjassa vähän ennen sylinterinkantta ja EGR imusarjan toisessa päässä.

        Tuosta CDI:stä varmaankin aikoinaan luin, joskaan en tiedä missä kaikissa malleissa tuo kone on, molemmissa W202 & W203?

        Onko noilla imusarjan pienemmillä ongelmaläpillä korvattu se yksi ainoa iso läppä, joka on tuossa mun turbottomassa 220D:ssä?

        Alla olevassa kuvassa on ilmeisesti 250 TD:n konehuone W202 (?). Tuossa mun koneessa EGR-venttiili on samasa linjassa mutta alempana ja se on tuon kaltaisessa metallikavan päkässä kiinni, jossa puolestaan on se iso läppä. Metallikanavan pätkä on neljällä pultilla kiinni lohkossa.

        - https://content-eu.invisioncic.com/m304542/monthly_2007_01/IM000161.JPG.dc8d53f2c0f95b9ee4152b5b2b4bd981.JPG

        Tuo taas on lienee W203 CDI:

        - https://content-eu.invisioncic.com/m304542/monthly_2009_01/P1000002a.jpg1..jpg.bdaeb380c3a97bd620c4e84bd8fcf079.jpg

        Ne voi olla melko pahassa piessä, mutta kun irroitin imukanavan joustavan kumipätkän mainitusta metalliputkesta, niin ei se sisältä pahalta näyttänyt, kuten alla oleva.

        - https://content-eu.invisioncic.com/m304542/monthly_2006_07/Dscn21.jpg.0497eb9bd15fa55c2680cd010af6a922.jpg

        Tuollaisia laippoja on myynnissä marmorillakin, mihin liienee tarkoitettu, mutta istuvat yksi yhteen EGR-venttiilin jalkaan jos sen tulpata haluaa.

        - https://content-eu.invisioncic.com/m304542/monthly_2022_08/obturateurs_egr.JPG.dfd42b18c273c99f2393cc4b71ea2e12.JPG

        ***

        Tulipa mieleen josko päästöarvot olisivat olleet (hylkäysvisiitillä) pienemmät ja jopa ok jos pätkäajossani EGR olisi ollut tulpattuna ja siksi vähemmän nokeutumista.

        Referenssi on <3.00 ja mittaus 1. oli 9.99 ja toisella mittauksella 4.63

        Nyt leimatulla kerralla, 200 km motarireissun jälkeen, kolmen testin keskiarvo oli 1.35

        Mikäli tulppaisin EGR:n, niin joskohan auto lopputulemana saastuttaisikin pätkäajossa vähemmän, kun se ei kerryttäisi nokea (?).


    • Anonyymi

      Terra Clean puhdistus pitää moottorin kunnossa ilman mitään kummempia temppuja.
      Kannattaa kokeilla jos pelkää katsastukseen menoa juuri päästöjen takia.

      • Anonyymi

        Jos pätkäajossa kertyy nokea pakoputkeen, niin ei siinä mitkään litkut auta. Dieselin katsastuksessa annettaessa kierroksia noki lähtee irti ja mittaus antaa väärän kuvan moottorin kunnosta


    • Anonyymi

      Yhdestä kolmanteen.

      Mitenköhän tuossa W202:ssa saa kojetalun alla olevan nokkapellin avaavan punaisen vetokahvan irti ja vaihdettua ehjään, onkohan paneelienkin purkamista? Jostain hajottamoltahan tuollaisen saisi muutamalla eurolla.

      Muuan korjaamolla mekaanikko repi sen rikki ja lupaukset sen vaihtamisesta jäävät aina "ensi viikkoon" ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      121
      7295
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      92
      7210
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      27
      7139
    4. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      64
      6285
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      97
      5628
    6. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      3
      5574
    7. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5434
    8. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      65
      5275
    9. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      43
      5158
    10. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4656
    Aihe