Apua aloittelevalle puutarhurille

tietämätön aloittelija

Sain nyt komean idean jonka tahtoisin toteuttaa, mutta taitaa olla tänä vuonna jo hieman myöhäistä. Eräässä lehdessä kehuttiin miten hyvin esim.paprika, tomaatti, basilika, ruohosipuli ym. pärjäävät parvekkeellakin. Asun kuitenkin omakotitalossa ja tahtoisin kokeilla näiden kasvattamista. Onko tämän vuoden osalta jo täysin liian myöhäistä. Kerkeäisinkö jos heti tänään ostaisin siemeniä(sakko noita edes siemenistä?) ja istuttaisin samantien purkkeihin ja pitäisin sisällä kunnes ei ole enää yöpakkasia ja sitten siirtäisin ulos kasvimaalle?

Jos tämä ei onnistu, niin onnistuisiko jos istuttaisin taimesta? Ehtiikö tomaatti edes kypsyä Suomen oloissa ulkona? Ystävälläni on joskus kasvanut sitruunapuu, mahtaisikohan tuollainen onnistua ulkona lämpimällä paikalla? Tahtoisin pikaisia vastauksia ja vinkkejä noiden aiemmin mainitsemieni kasvien kasvattamiseen.

2

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri

      Taimista kerkee ainakin. Puutarhamyymälät ovat kohtpuoleen niitä taimia pullollaan.
      Ja ei kun kasvattelemaan.

    • ansari

      Tässä vaiheessa sinun kannattaa mielestäni ostaa maahan istutusvaiheessa valmiit taimet. Tomaatti ei ehdi enää siemenistä. Paprika pitäisi olla jo isolla taimella koska sen ehtiminen valmiiksi ennen syksyä on joskus lämmittämättömässä kasvihuoneessakin ongelma. Olen taimittanut muina vuosina basilikan itse, mutta todennut että paremman tuloksen saa kun ostaa taimet valmiina. Samoin ruohosipulin. Sehän on monivuotinen, joten oston tarvitsee tehdä vain kerran. Älä istuta basilikaan maahan liian aikaisin, sillä se on armottoman kylmänarka. Tomaatin kasvatus avomaalla taitaa olla myös aika vaikeaa. Sille pitäisi olla esim. seinän viereen jonkinlainen muovi suojana, ikäänkuin pienoiskasvihuone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe