Hämmästyin skitsofrenia diagnoosia

Anonyymi

Kävin tänään lääkärissä kun olen ruvennut öisin heräilemään ja näen harhoja. Aiemmin mulla on diagnosoitu skitsotyyppi, joka kuuluu skitsofrenia kirjoon. Lisäksi olen kokenut lisääntynyttä tarvetta eristäytyä ihmisistä. Välilä katua ylittäessä kun ei tule autoja niin mieleen voi tulla, että entäs jos joku auto materiliasoituu tielle ja ajaa päälle. Lääkäri kysyi ohimennen onko mulla todettu skitsofreniaa johon vastasin kieltävästi.
Toiveenani oli, että risperidon lääkitys vaihdettaisiin xeplion injektioon ja lääkäri sen ilomielin vaihtoi. Tabletit ei ole pitänyt vointia tasaisena ja yölliset harhani kertoo siitä. Annos on ollut 4 mg. Xeplion annostukseksi määräsi 75 mg
Hämmästyin kun katsoin xeplionin reseptiä ja siinä lukee, että skitsofrenian hoitoon. Toisaalta osasin odottaa, että jossain vaiheessa se diagnoosi tulee mutta jotenkin pysäytti joka tapauksessa. Vähän mietityttää mutta ei se diagnoosi minun elämääni muuta. Lääkitys vaihtui mutta muuten yritän elää elämääni kuten tähänkin asti ja toivon että xeplion pitäisi harhat ja muut oireet poikessa

12

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulle ei silti ole välttämättä asetettu skitsofrenia-diagnoosia, vaikka lääkepaketissa lukee skitsofrenian hoitoon.

      Itselläni on kauan sitten annettu diagnoosi, skitso-affektiivinen häiriö. Kerran oli yksi ulkomaalaistaustainen lääkäri vastaanoton jälkeen kirjoittanut käynnistä tekstiä, jossa luki, että potilaalla on skitsofrenia.
      Se oli esitiedoissani parin vuoden ajan, ennenkuin kiinnitin siihen huomiota ja pyysin korjaamaan asian. Ja kyllähän se poistettiin, koska ei pitänyt paikkaansa.

      Sinulla olemassa oleva diagnoosi, skitsotyyppi, kuuluu kuitenkin siihen skitsofrenian kirjoon, voi olla että siitä syystä on reseptiin kirjoitettu skitsofrenian hoidosta.

      Elämäähän voi jatkaa kuten ennenkin, vaikka jotain diagnooseja onkin olemassa, eli ei anna niiden häiritä itseä olemassaolollaan.
      Valitettavasti joissain yhteyksissä omat diagnoosit saattavat häiritä jotain toista ihmistä, joka taas saattaa hankaloittaa joitain asioita.
      Stigmastahan on puhuttu paljon, ja onhan se olemassa oleva asia ( ikävä sellainen ).

    • Anonyymi

      Tämäntyyppisiä ja kaltaisia kirjoituksia on tullut tälle palstalle ennenkin. Jotenkin tulee eittämättä sellainen tunne, että taustalla on taka-ajatus ja jotenkin mainostetaan psykiatrisia palveluita ja "kehutaan" mt-palveluita. Tietyt samat sanat, tai lauseet, tai tyyli toistuvat useissa eri aloituksissa. Sitä en tiedä, onko aloitus trollausta. Mene ja tiedä. Koska en ole mikään selvänäkijä. Tarkoitusperä jää vähän hämäräksi.

      En tiedä, kuka nyt oikeasti ajattelisi, ettei esim. tuo annettu skitsofreniadiagnoosi muka vaikuttaisi omaan elämään. Kyllä se vaikuttaa ja tulee vaikuttamaan jatkossa, tai tulevaisuudessa sen saaneen elämään, tai ainakin terveydenhuollossa jatkossa asioidessa. Etenkin psykoosisairauksissa, ja skitsofrenian kohdalla potilasta pidetään etenkin julkisella ja terveydenhuollon puolella usein pelkkänä mt-tapauksena, mikä vaikuttaa ja vaikeuttaa esim. somaattisten sairauksien tutkimista ja niiden hoitamista. Siinä mielessä stigma vaikuttaa erittäin, ja jopa haitallisen paljon.

      • Anonyymi

        Tuo että mt-diagnoosi vaikuttaa siihen miten asiakasta kohdellaan muita huonommin, perusterveydenhuollossa on erittäin valitettavaa mutta totta. Mitä se kertoo asenteista ja arvoista terveydenhuollossa? Mielestäni tästä pitäisi puhua paljon enemmän. Olen ymmärtänyt myös että monet, varsinkin nuoret karsastavat alaa siihen liittyvien vanhentuneiden asenteiden, töykeän käytöksen, työpaikkakiusaamisen ja nokkimisjärjestyksen takia. Hoitajamitoitus ja palkka eivät ole ainoita syitä miksi alalla ei viihdytä.


      • Anonyymi

        Suosittelen katsomaan tosipohjaisen elokuvan 10 päivää hullukodissa. Se kertoo toimittajasta joka tekeytyy hulluksi ja soluttautuu naisten pahamaineiseen mielisairaalaan. Se oli sairaala jossa osaa potilaita lääkittiin kuoliaaksi ja sitä tapahtuu myös nykypäivänä tästä mm. Peter Goezen kirjassa. Siinä elokuvassa näkee myös kuinka hoitohenkilökunta suhtautuu potilaisiinsa. Toki mielisairaalat eivät enää ole kylmiä ja kalseita paikkoja mistä ei pääse pois koskaan ja niissä saa pitää jopa omia vaatteita eikä kukaan lillu likaisessa yhteisessä pesuvedessä kuten entisaikaan mutta kuitenkin suhtautuminen potilaisiin on edelleen alistavaa ja negatiivista vaikka esitetäänkin muuta.


    • Anonyymi

      On mullakin ketipinor ja peratsin unettomuuteen vaikka eivät ole varsinaisia unilääkkeitä.Ei kannata turhaan takertua lääkkeen käyttöohjeen diagnooseihin.

      • Anonyymi

        Ei oo kyllä yhtään mitään järkeä syödä sekä Ketipinoria että Peratsinia unettomuuteen! Unettomuuden hoidossa käytetään hyväksi lääkkeiden haittavaikutuksia ja niiden (ei toivottua) vaikutusta Histamiini-1 reseptorilla. 25-100mg annos ketipinoria illalla (esim. klo. 20:00) pitäisi auttaa. Jos se ei auta, kannattaa ottaa rinnalle myös väsyttävä masennuslääke (useimmiten Mirtazapin annoksella 7,5 mg). Itse asiassa, kannattaa aloittaa unettomuuden hoito pelkällä Mirtazapiinilla ja katsoa auttaako se tarpeeksi. Näin toimiessa välttyy haittavaikutuksilta. Toisaalta, Peratsin vaikuttaa vähemmän kehon aineenvaihduntaan ja se ei merkittävästi lihota ja/tai nosta kolesterolitasoja. Tämän vuoksi, itse olen enemmän Peratsinin kannalla kuin Ketipinorin. Kuitenkaan en voi suositella molempien yhtäaikaista käyttämistä unettomuuden hoidossa.

        Vaihda toinen niistä lääkkeistä Mirtazapiiniin (annoksella 3,75mg-15mg, koska pienempi annos Mirtazapiinia väsyttää enenmmän kuin iso annos).


    • Anonyymi

      Et kertonut millasia harhoja sulla on?

      Jos valvoo paljon, niin kaikille tulee väliaikaisia todellisuuden tajun mentyksiä, jotka paranee kahvin /kola juomien lopetuksella ja c vitamiini pitoisten tuoremehujen ilta-juonti pois.
      Ja melatoniinia tai ruumiillista urheilu rääkkäystä tunti päivässä, niin kyllä nukuttaa ja todellisuuden taju palaa nukkumalla, ei psyykkepillereillä, jotka tekee kemiallisen epätasapainon ja kemiallisen AIDS taudin eli valkosolujen laskun latinaksi leuco- ja neutropenian.

      Eli saat helpommin tappavia ja tappamattmia tulehduksia jos syöt neurolepteja
      Lisäksi saat kemiallisen parkinson taudin.
      Kliikinen lihas massasi katoaa, myös sydän lihaksesta, ja tilalle tulee rasvaa eli 100 % työkyvyttömyys, koska ilman kliinistä lihasmassaa ihminen ei pysty työhön eikä liikutaan, joka on paras mielen kohottaja.

      Älä sie usko suulla tehtyjä diaknooseja, maaaallo on täynnä satusetiä jotka myy sinut orjaksi myrkky tehtaalle.

      Järki käteen, kaikki katuvat sitä jos käyvät psykiatrilla, he tekee sinusta ikuisen pileri orjan, koska kela maksaa ruhtinaallisesti big farmalle sinun myrkyttämisestä.

      Neuroleptit tuhoaa dobamiinin, joka puolestaan nostaa prolaktoniinin ja se puolestaan laskee steroidien tuotannon, joka puolestaan poistaa lihas massasi ja tekee sinusta työkyvyttömän rasvamassan.

      Tää on hormonaalinen fakta pillereistäsi.
      Parhaiten selkoa saat federal food and drug administration, USA,
      Esim suomessa käytetty sypreza tekee sokeritautia ja haima vaurioita ja kaikki neuroleptit lyhentää elämääsi (kemiallinen AIDS )
      Ja saat tappavia ta tappamattomia vakavia tulehduksia.

      Älä lähde suulla tehtyihin diaknoosehin mukaan, äläkä suulla tehtyihin tieteisiin tai kuolet huomattavasti aiemmin kuin muut ja elämäsi laatu pilaantuu.

      • Anonyymi

        Taas tätä hiviin sairastumista. Kysyin sulta aikasemmasta ketjussa että milloin mä sairastun esim perus nuhaan?Ja miksi mulla on verikokeet olleet aina normaalit.Valehteleeko siis verikokeet terveydentilasta ja antaa hiv testi positiivisen tuloksen koska käyttää lääkkeitä.Minllä todennäköisyydellä ketipinor ja peratsin aiheuttaa hivin kun vertaa suojaamattomaan seksiin hiv positiivisen kanssa.Mulla on siis paljon suurempi todennäköisyys saada hiv seksittömässä elämässä.

        Milloin multa lähtee lihasmassa ja lihakset kun käyn lähes päivittäin kävelylenkillä ja välilläö useamman kertaa päivässä lenkillä.Eli milloin mun lihakset häviää ja onko antaa elinajan odotusta. Huomenna taas lenkille jos mun lihakset ei katoa yön aikana ja satu tulee hiv pyhästä hengestä,

        Ja milloinj mulla alkaa parkinsonin taudin oireet kun olen odottanut hiviä ja muita sairauksia jo 22 vuotta? Ihan pelottaa että tulee ensi talvena nuha.Ihan hirvittää odottaa jos siihen nuhaan kuolee vaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tätä hiviin sairastumista. Kysyin sulta aikasemmasta ketjussa että milloin mä sairastun esim perus nuhaan?Ja miksi mulla on verikokeet olleet aina normaalit.Valehteleeko siis verikokeet terveydentilasta ja antaa hiv testi positiivisen tuloksen koska käyttää lääkkeitä.Minllä todennäköisyydellä ketipinor ja peratsin aiheuttaa hivin kun vertaa suojaamattomaan seksiin hiv positiivisen kanssa.Mulla on siis paljon suurempi todennäköisyys saada hiv seksittömässä elämässä.

        Milloin multa lähtee lihasmassa ja lihakset kun käyn lähes päivittäin kävelylenkillä ja välilläö useamman kertaa päivässä lenkillä.Eli milloin mun lihakset häviää ja onko antaa elinajan odotusta. Huomenna taas lenkille jos mun lihakset ei katoa yön aikana ja satu tulee hiv pyhästä hengestä,

        Ja milloinj mulla alkaa parkinsonin taudin oireet kun olen odottanut hiviä ja muita sairauksia jo 22 vuotta? Ihan pelottaa että tulee ensi talvena nuha.Ihan hirvittää odottaa jos siihen nuhaan kuolee vaikka.

        Kannattaa varoa sanojas, oikeesti ku puhut Pyhästä Hengestä


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      On tuo Risperidonkin skitsofrenian hoitoon ja kuvauksesi viittaisi sinne suuntaan. Mulla skitsoaffektiivinen häiriö ja kuulen ääniharhoja (skitsofrenia ja tarkempi sairauden kuva). Mulla on kahta eri lääkettä skitsofrenian hoitoon. Nyt en ole kuullut ääniharhoja, kun Risperidon nostettiin 4mg. Sekin taitaa olla harhaisuuteen toimiva lääke.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe