Skitsofrenian negatiiviset oireet ja apua niihin?

Anonyymi

Mulla toimii hyvin lääkkeet positiivisiin oireisiin, mutta nyt tuntuu, että heikosti negatiivisiin oireisiin.

Ennen oli Risperdal ja Abilify ja niiden kanssa olin aktiivinen ja sain asioita tehdyksi. Abilify piti vaihtaa, kun tuli shoppailuhimoa.

Nyt Latuda.

En saa asioiden tekemistä aloitettua. Ja jaksaminen, tekeminen on vaikeaa. Myöskään en ole aktiivinen menemään tapahtumiin kuten aiemmin.

Aiemmilla lääkkeillä sain järjestettyä tavaroitani nopeammin ja helpommin. Nyt niitä vain kasautuu.

Avohoitaja sanoi, että on TAR, taitavan ajattelun ryhmä. Jossa tehdään kognitiivisia harjoituksia tietokoneella ja se voisi auttaa.

Onko muilla jotain neuvoja ja apuja näihin?

11

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tehtävä: Aristotelian esseemuotoinen vastaus
      Aikaa: 15 minuuttia
      Aihe: lukee otsikossa siihen en ota kantaa

      Pääteesi. Latuda vaikuttaa huonommin kuin aiemmat lääkkeet. Se on harmillista ja sangen tavallista, että lääkkeet temppuilevat, kröhöm, siis toimivat eri tavoin.

      Tässä pitäisi todennäköisesti jonkin aikaa kitkutella, elleivät hoitaajat usko kertomuksia saman tien. Kertomuksiakin pitää kasauttaa. Tai ehkei. Lisäät sinne vähän Jumalaa, Alieneita, ja maahanmuuttovastaisuutta, ehkä tarina menee läpi, ja jokin muutos tulee. Voi olla että siirrytään lähemmäksi pakkohoitoa. Ehkei se nyt kuitenkaan ollut tarkoitus.

      Lääkärin vakauttava mielipide voisi asiaan olla, että "olethan ottanut aamulääkkeesi?" Viittaus nimetään vitsiksi, ja löytyy aineistosta: https://www.youtube.com/watch?v=RvFYnkfRYYM

      "En käyttäisi tätä", toteaa lääkäri, ja mistä minä sen voin tietää? Palatakseni jälkimmäiseen osaan kysymyksessänne, miksi tavarat kasautuvat. No allekirjoittaneella ne kasautuvat ellei joku käy kylässä. Tai ellei tee työtä jollekulle. Eli allekirjoittaneella niitä vähän kasautuu, muttei nyt liiaksi.

      Pääteesin puolesta, niin Latuda on vähän kova siirtämään ajatukset ainakin täälläpäin, unten maille. Unimaailmaan. Tässähän voisi linkittää: Chorale - Univiidakko, mutta niin vaikka biisi on mestarillinen trance-pakkaus, en tiedä tuleeko tästä otollinen puolustuspuhe Latudan puolesta - minultakin se vaihdettiin pois. Halusin jotain vanhempaa.

      Pääteesiä vastaan. Halusin jotain vanhempaa kamaa, niinpä ne keksivät Peratsinin toinen olisi ollut se Leponex mutta siinä on jonkin verran seurantakäyntejä enemmän. Ei tässä nyt niin kovasti vastaan olla, siis, tämä on nyt vain tämmöinen ... no on mikä on.




      Myös eläkeläisiä yritetään saada tietokoneiden äärelle. Kuten nuoria, myös vanhuksia yritetään vireyttää tietokoneiden avulla.

      https://peda.net/kotka/lukiokoulutus/kotkan-lyseon-lukio/opiskelu/oppiaineet2/psykologia/yo-kirjoitukset/esseitä

    • Anonyymi

      mä käytän mm risperidonia eikä ole ollut sivuvaikutuksia. käytän myös sertramia ja käytän paniikkilääkettä nimeltä propram ja rauhoittavaa lääkettä(opamax). neljää lääkettä syön , toki parempi ois ettei tarvisi syyä yhtäkään mutta pakko syyä lääkkeitä jotta pysyy jotenkin tolpillaan. kiitos lääketeollisuudelle.

      • Anonyymi

        sanon sen että jos joku sanoo että lääkkeitä ei saa syyä semmosia kommentteja ei kannata kertoa julkisesti koska tyhmiä kommentteja ei kannata laukoa julkisesti. moni leikkii netissä keittiöpsykiatria/keittiöpsykologia.


    • Anonyymi

      vois sannoo että mula tuo paranoidi eli lievä skitsofrenia on ihan hallinnassa. eikä sivuvaikutuksia risperidonista jota popsinut vuodesta 2008 saakka. semmonen väriltään ruskeankeltainen pilleri jota otan puolikkaan joka ilta ennen nukkumaan menoa. Yksi huono puoli masennuslääkkeissä on se, että ne voi lihottaa jolloin kannattaa harrastaa liikuntaa ja syödä tarkemmin. mulla vuonna 2008 tuli nopea ongelma eteen eli henkinen sairastelu paheni jolloin menin puheterapiaan ja sain möys lääkityksen ja pian todettiin mm aspergerin oireyhtymä, keskivaikea masennus ja voimakas ahdistus sekä paranoidi sekä traumatisoitunut persoonan diagnoosi. sain apua lääkkeillä osittain ja puheterapiastakin onollut apua jotta päässyt yli kaikkein pahimmiasta ongelmista eli viittaan nyt itsemurha ajatuksiin eniten. niitä itsariajatuksia oli silloin 2008 ja sitä ennen aivan liian paljon. psykologi myös käytti ovelaa taktiikkaa puheterapiassa sillä hän kätteli puristi minun kättä ja sanoi että vannotko ettet tee itsaria tehdäänkö sopimus ettet tee itsemurhaa niin jotenkin hän ikäänkuin aivopesi minut pois itsemurhakierteestä. lisäksi suurimmat hermostumiset lähti pois minuklta puheterapian ja erityisesti lääkkeiden ansiosta. minusta tuli pelokas persoona kiusaamisten takia kun kiusattu mua niin paljon. Kiusaamisista aiheutui mulle myös traumat, koko 40 vuotta kun oon taivaltanu tällä maapallolla niin ihan koko 40 vuoden aikajakso minulla on ollu kovin usvaista, vaikeaa ja traumojen sävyttämä sekä pelkojen sävyttämä. ei lupaa välttämättä pitkää elinajaodotusta sillä tällainen tyyli voi johtaa esim ennenaikaiseen sydänkohtaukseen siksi moni asiantuntija suosittelee ettei esim kannata aina katsoa telkkarista ikäviä juttuja ja mun kohdalla koettaa välttää politiikan seurantaa.

    • Anonyymi

      ei oikeastaan sivuvaiktuksia muutakuin tuo paino ongelma jonka sain kuriin muutama vuosi sitten ja lähteny viime syksystä oikein mukavaan laskuun. viime syksynä painoin 95kg eli ihan liian paljo npituuteni nähden kun oon 175cm pitkä enkä ole erityisen lihaksikas paitsi että jaloissa on lihaksia enemmän mut kokonaisuudessa en niin lihaksikas vaan enemmän "pullaa" ja nyt elopainoni näyttä lukua 85kg tai 86kg joten oon tyyytyväinen sillä esim maha on tippunut aika paljon. hyvältä näyttää. jaloista löytyy vielä eniten ihraa. eipä tuu nyt muuta huonoa puolta lääkkeistä sanottavaa silläe n sa a ainaakaan nyt mieleeni mitään negatiivista sanottavaa pillereistä. käytän myös muita pillereitä, kuten aiemmin tuolla kerroin opamax, propram ja sertral. ei niistäkään ole aiheutunut sivuoireita. lääkäri sanoi että kannattaa välttää opamaxin liikakäyttöä ettei ihan aina joka päivä ota sitä. moni on usein valittanut lääkkeistä aiheutuvaa lihoamista, ja ymmärrän lihoaminen ei ole mikään kiva juttu.

    • Anonyymi

      Risperdal nosti prolaktiinitasoa ja jäi kuukautiset pois, siksi se vaihdettiin.

      Tulin tässä miettineeksi, kun Latuda pitäisi ottaa ruuan kanssa, muuten teho on vain puolet. Että vaikuttaako tuo, etten syö sen kanssa?

      Suomessa sanotaan 2000 kilojoulea, englanninkielisillä sivuilla, 1500 tai 1000 kilojoulea. Mistähän ero?

      Toisaalta luin, että jotkut psyykenlääkkeet saattavat lisätä negatiivisia oireita.

      • Anonyymi

        lääkkeiden sivuvaiktukset toisiin ihimsiinä on varmasti yksilöillisiä eli toisiille voi tulla enemmän sivuoireita kuin toisille. kokonaiskuvassa kluitenkin lääketeollisuus on ollut suuri lahja maailmale tämä lääketeollisuuden tulo kun ennen aikaa lääketeollisuutta itsemurha ja kuolleisuusluvut oli mielenterveysongelmista kärsivilä huomattavan paljon suuremmat. rokotteissa on taas pienempi todennäköisyys sivuoireisiin kun rokotteissa on kyse kuitenkin paljon isommasta vaarasta ja itse oon kyllä luottanu aina rokotteisiin. oon myös lääkemyönteinen ja oon myös psykiatri ja psykologimyönteinen ihminen. mielipiteitä mahtuu paljon maailmaan toki.


      • Anonyymi

        mä uskon esim psykiatreihin, tieteeseen, poliiseihin, lääketeollisuuteen, ja tota esim rokotteet on hyvin satunnaisesti aiheuttaneet kuolemia jos rokotekuolemat lasketaan matemaattis suhdanteellisesti eli siksi rokotteisiin voi luottaa. voi olla myös että lääkevastaiset, rokotevastaiet, poliisivirkavalta vastaiset ja tiedevastaiset ihmiset voi olla pahoinvoivia yksilöitä joilla saattaa olla katkeruutta niitä kohtaan ja huonosta käytöksestä voi olla vain kyse tai siitä että yksiklö on radikalisoitunut. esim äärioikeistolaisia löytyy eniten rokote ja lääkevastaisista, psykiatrian vastaisista ja virkavaltaa myös vastustaa eniten juuri äärioikeistolaiset ja äärioikeistolaisten määrä on minun mielestäni suurempi kuin mitä annetaan ymmärtää suomessa vaikka yleisesti sanotaan että niitä on vähän suomessa mutta oon vähän eri mieltä luettuani nettiä ja nähtyäni tavattua ihmisiä elämäni aikana.


      • Anonyymi

        Latudan kanssa on ehdottoman tärkeää syödä. Muutoin siitä lääkkeestä ei ole hyötyä.


    • Anonyymi

      mä uskon esim putiniin lukashenkaan xi jinpingiin ja odottelen maailmanloppua mitäs siihen anot, et sa mitn

    • Anonyymi

      Lääkkeet eivät yleensä auta negatiivisiin oireisiin. Vältä väsyttäviä lääkkeitä (olanzapin ja ketipinor jne.) koska ne heikentävät toimintakykyä.

      Itse suosittelen Latudaa tai Rxultia. Peratsin on myös ok mutta ei minulla auta negatiivisiin oireisiin.,

      Oma lääkärini suositteli minulle Amisulpiridia (solian) mutta se on Suomessa melko epätavallinen lääke. Haittoina se aiheuttaa EkstraPyramidaaliOireita, sydämen QT ajan pidentymistä ja prolaktiinin nousua. Näiden haittojen takia en ole varma uskallanko sitä kokeilla. Sanofin Solian pakkausselosteessa sanotaan että suositeltu annos olisi yhteensä max. 300mg per vuorokausi jos on pääasiassa negatiivisia oireita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe