Vaikka mitä tekisin niin sykkeeni hölkätessä liikkuu aina 170-180 välillä, ylämäessä vielä enemmän. Onko kuntoni tosiaan noin huono vai vikaa muualla? Kehittääkö puolen tunnin lenkki silti kuntoa vaikka syke onkin noin korkealla? Kävellessäkin syke nousee ainakin 140.
syke liian korkealla hölkätessä?
23
11199
Vastaukset
- hölkkääjä
Samoin, olen aloittanut hölkkäämisen tänä keväänä sykemittarin kanssa. Syke on maastossa (välillä pitkiäkin nousuja) 172-185. Olen kuullut, että monilla aloittelevillakin on paljon matalampi syketaso. Pystyn kuitenkin jo juosta 5km yhteen menoon tasaisella vauhdilla joten ihan rapakuntoiseksi ei kai voi sanoa??
- tää toimii mulla
No, jos kohotat peruskuntoa olisi sen sykkeen pysyteltävä alle 130 tasolla. Ja näin mieliuten pitkähkö yli tunnin lenkki. Ja se on pidettävä alle, vaikka sitten kävellen ylämäet ja muutenkin. Kerran puoleentoistaviikkoon voi sitten vetää vauhtikestävyyslenkin noilla korkeilla sykkeillä, mutta kuitenkin noin 160 paikkeilla. Tuolla pitäisi alkaa kunnon nousta. Liian raskaat jatkuvat lenkit lähinnä rasittavat liikaa ja hb laskee kun taas maltillisella harjoittelulla järkevällä se nousee.
On aina parempi liikkua kun jäädä sohvalle makaamaan. Mutta mielestäni rasitut liikaa puolessatunnissa noilla sykkeillä. Ylirasitus tilasta palautuminen kestää sitten monta päivää.
Tietysti ajan myötä kunnon noustessa sykkeet laskee ja jaksaa/pystyy menemään kovempaa sykkeiden pysytellessä tavoitteissa. Siis vauhti pois ja aikaa tilalle.- samalta...
Matala sykkeisen lenkin jälkeen tulee helposti vääränlainen tuntemus: "eihän tää tunnu missään" Mutta se on juuri jutun ydin. Näin se pitääkin olla. Ei sen lenkin jälkeen pidäkkään olla olo kuin tekisi kuolemaa. Näin takuu varmasti kunto nousee ja yhtäkkiä huomaa että vauhtia voi todellakin lisätä.
- Pyörähullu
samalta... kirjoitti:
Matala sykkeisen lenkin jälkeen tulee helposti vääränlainen tuntemus: "eihän tää tunnu missään" Mutta se on juuri jutun ydin. Näin se pitääkin olla. Ei sen lenkin jälkeen pidäkkään olla olo kuin tekisi kuolemaa. Näin takuu varmasti kunto nousee ja yhtäkkiä huomaa että vauhtia voi todellakin lisätä.
Ei voi kukaan toiselle sanoa, että kevyt lenkki olisi juostava vaikka alle 130 sykkeellä. Maksimisykkeet vaihtelevat eri henkilöillä niin paljon ettei mitään yleisohjetta ole. Saattaa olla yksilö, jonka maksimi on vaikka 180 s/min. Tällaiselle henkilölle 130 lyöntiä on peruskestävyyslenkki, mutta sellaiselle, jolla maksimi esim. 215, on peruskestävyyslenkki 155-175 välissä. Älkää nyt alkako yleistämään. Testatakaa maksiminne ja sitte vasta päättelette sykealueenne.
- Rautaharkon pallo
Oikea tapa laskea harjoittelusyke:
(maksimisyke-leposyke)*harjoitusteho leposyke
esimerkki:
(190-50)*0.6 50=134
Väärä tapa:
190*0.6=114
Eli jos käyttää väärää tapaa laskea harjoittelusyke se tosiaan jää alle 130 mutta jos käyttää oikeaa laskukaavaa niin silloin 60% teholla syke on yli 130
- Parrujalka
Tod.näk. kyseessä on vain aloittelijalle tyypillinen ilmiö. Elimistösi ei ole vielä tottunut juoksuun ja syke nousee "pilviin" Koita juosta hitaammin jotta elimistösi tottuu rasitukseen kunnolla. Joskus hidas juoksu tuntuu
typerältä mutta on kuitenkin ainoa tie siihen että kunto nousee. Jos juokset koko ajan samoilla sykkeillä niin elimistösi menee "tukkoon" eikä enää ota vastaan lenkkeilyn kuntoa kohottavaa vaikutusta. Yli 170 sykkeillä ei saisi tehdä kuin yhden pitkäkestoisen lenkin viikossa. Jos määrä ylittyy ei elismistösi välttämättä palaude riittävästi ottamaan vastaan seuraavan lenkin rasitusta.
Kävelysykkeesi hieman ihmetyttää koska yleensä noin korkealle ei sykettä kävelemällä saa kuin todella hyväkuntoinen. Oletko mitannut sen vai onko pelkkä arvio? - Hipsu
Mä olen juossut säännöllisesti 1,5 vuotta ja sykkeet huitelevat 170-180 välillä kun teen reilun tunnin lenkkiä (10-15km). Tunne noilla lenkeillä on hyvä ja jutella pystyn kaverin kanssa ihan kotiovelle saakka. Maksimisykkeeni on 205 ja sykkeeni on muutenkin herkästi reagoiva.
Ts. sykkeet ovat yksilöllisiä. Jotkut vain ovat varsinaisia kierroskoneita. - yxvaan
Eli toi neljän p:een sääntö. Pittää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta juostessa. Jos et pysty, niin vauhtisi on liian kova, ja se selittää kovan sykkeen.
- pate
kyllä viikkoon täytyy tehdä myös sellaisia lenkkejä,ettei puhuminen tule kyseeseen,muuten ei kunto kohoa vaan jää paikalleen.
- hölkkääjä
Itse olen juossut puoli vuotta 3-4 kertaa(25-35 km) viikos. Sykkeeni on näillä lenkeillä keskimäärin 168(max.198), leposykkeeni on 58. Kävellessäkin sykkeeni nousee 135-140:een. Vaikka sykkeeni on korkea niin lenkit tuntuu silti todella hyviltä. Olen sitä mieltä et jokaisella kannattaa kokeilla omat rajansa ,eikä pitää muiden sykerajoja niin suuressa arvossa.
- Pyörähullu
Hyvä esimerkki tuo Hölkkääjän malli jossa syke keskimäärin 168 lenkillä. Jos maksimisi on totta, juokset kok ajan ns. vauhtikestävyysalueella, joka jatkuvasti tehtynä vain heikentää peruskestävyyttä, eikä nosta kuntoa, päinvastoin pitkässä juoksussa heikentää. Uskokaa nyt ihmeessä, ettei kovilla sykkeillä harjoittelu ole rakentavaa. Parikymmentä vuotta valmentajana olleena tiedän nuo asiat. On jaettava lenkit selvästi peruskestävyyteen ja vauhtikestävyyteen. Maksimikestävyyttä kuntoilijan ei tarvitse, eikä kannatakkaan harjoitella. Vauhtikestävyys 20-40 sykettä alle maksimin ja perustävyys 40 lyöntiä alle maksimin. Yksi vauhtikestävyys viikossa riittää erittäin hyvin.
- Sekatreenari
Pyörähullu kirjoitti:
Hyvä esimerkki tuo Hölkkääjän malli jossa syke keskimäärin 168 lenkillä. Jos maksimisi on totta, juokset kok ajan ns. vauhtikestävyysalueella, joka jatkuvasti tehtynä vain heikentää peruskestävyyttä, eikä nosta kuntoa, päinvastoin pitkässä juoksussa heikentää. Uskokaa nyt ihmeessä, ettei kovilla sykkeillä harjoittelu ole rakentavaa. Parikymmentä vuotta valmentajana olleena tiedän nuo asiat. On jaettava lenkit selvästi peruskestävyyteen ja vauhtikestävyyteen. Maksimikestävyyttä kuntoilijan ei tarvitse, eikä kannatakkaan harjoitella. Vauhtikestävyys 20-40 sykettä alle maksimin ja perustävyys 40 lyöntiä alle maksimin. Yksi vauhtikestävyys viikossa riittää erittäin hyvin.
Juoksen n. 30 km viikossa ja sen lisäksi uin 5 km viikossa (2h) ja ajan maastopyörällä 2-4 h viikonloppuisin. Uintisyke vapaalla on tuossa 120-140 pinnassa, fillarilla 130 -150. Vedänkö juoksulenkit liian kovaa, kun keskisyke 155 ? Max sykkeeni on n. 185.
- box
tota sykettä nyt niin saatanan tarkkaan seurata,mun mielestä sillon ku juoksu maistuu niin homma on hanskassa,onhan sitä mittaria mukava seurailla mut ei kovin orjallisesti, ei mitään järkee,tai voihan sitä jäädä sohvalle makamaan ja kattelee ettei syke vaan noisen laskelmien yläpuolelle,muuten pitää treenatessa välillä tuntuu että nyt tosiaan on treenattu,niin että syke kans nousee.
- Mara.S
Jos lueskelee vanhoja viestiketjuja, niin tekee pian havainnon, että kysymyksiä tulee:
-pääosin aloittelijoilta ja aloittamisesta
-hiukan aikaa juosseiden jalkavaivoista
-aloittelijoiden ja kokeneempien asustus ym. kysymyksiä.
Ketjuihin vastaavat:
-aloittelijat omilla kokemuksillaan ja
-jokunen (vastausten tasosta päätellen) tosiosaava, kokenut tai/ja entinen kilpajuoksija/valmentaja.
Nämä osaajat näyttävät pyrkivän vastaamaan viisaasti, kysyjän parasta ajatellen. Siten, että harrastus säilyisi ja tehokkuus olisi hyvä.
Vaikka sinä itse et tarvitsekaan sykemittaria, niin monelle aloittelijalle se saattaa olla verraton apu välttyä monilta harmillisilta vammoilta ja oppia tuntemaan kehonsa reaktiot rasituksen alaisena. - aloitteleva lönkyttelijä
Mara.S kirjoitti:
Jos lueskelee vanhoja viestiketjuja, niin tekee pian havainnon, että kysymyksiä tulee:
-pääosin aloittelijoilta ja aloittamisesta
-hiukan aikaa juosseiden jalkavaivoista
-aloittelijoiden ja kokeneempien asustus ym. kysymyksiä.
Ketjuihin vastaavat:
-aloittelijat omilla kokemuksillaan ja
-jokunen (vastausten tasosta päätellen) tosiosaava, kokenut tai/ja entinen kilpajuoksija/valmentaja.
Nämä osaajat näyttävät pyrkivän vastaamaan viisaasti, kysyjän parasta ajatellen. Siten, että harrastus säilyisi ja tehokkuus olisi hyvä.
Vaikka sinä itse et tarvitsekaan sykemittaria, niin monelle aloittelijalle se saattaa olla verraton apu välttyä monilta harmillisilta vammoilta ja oppia tuntemaan kehonsa reaktiot rasituksen alaisena.Entäs kun syke tuppaa mitä tahansa vauhtia hölkytellessä nousemaan 160 tai yli. Jostain se on aloitettava. Nyt kuukauden harrastettuani 3xviikossa saan pysymään 148-167 välissä. Kävelen aina välillä, siinäkin syke 135-145. Kun syke kävellessä laskee alle 130, alan hölkkäämään. Alkuun kai, kun juoksukunto ei vielä hyvä, syke nousee reilusti?! "Juoksu"vauhti mulla on vaan n 8km/h. Eli kävellessä pääsen lähes samaa vauhtia. Suositteletteko siis pelkkää kävelyä, jotta aerobisen kunnon saa ensin nostettua, ja sitten vasta aloittaa hölkän. Tarkoituksenani olisi kunnon nostaminen ja parin kilon painonpudotus. Salilla oon treenannutkin 1-2x vkossa muutaman vuoden.
- Mara.S
aloitteleva lönkyttelijä kirjoitti:
Entäs kun syke tuppaa mitä tahansa vauhtia hölkytellessä nousemaan 160 tai yli. Jostain se on aloitettava. Nyt kuukauden harrastettuani 3xviikossa saan pysymään 148-167 välissä. Kävelen aina välillä, siinäkin syke 135-145. Kun syke kävellessä laskee alle 130, alan hölkkäämään. Alkuun kai, kun juoksukunto ei vielä hyvä, syke nousee reilusti?! "Juoksu"vauhti mulla on vaan n 8km/h. Eli kävellessä pääsen lähes samaa vauhtia. Suositteletteko siis pelkkää kävelyä, jotta aerobisen kunnon saa ensin nostettua, ja sitten vasta aloittaa hölkän. Tarkoituksenani olisi kunnon nostaminen ja parin kilon painonpudotus. Salilla oon treenannutkin 1-2x vkossa muutaman vuoden.
Sinulla on hyvät numeeriset tiedot hölkästäsi.
Jos maximi sykkeesi olisi lähellä 200 ja leposyke 60, niin nuo sykkeesi on ihan OK. Kts. esim.
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=205 ja http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_40/NewPage_6.html
Jos olet terve, nuori henkilö, kuten oletan, niin voit aivan hyvin juosta ihan tunteen pohjalta. Eli juokset sitä vauhtia kuin tuntuu hyvälle ja mittari näyttää mitä näyttää.
Kun sitten pystyt juoksemaan yli puoli tuntia yhteen soittoon, voit katsoa mittariin tarkemmin. Tällöin nimittäin monet lisäävät lenkkivauhdin liian kovaksi ja saavat mm. jalkavaivoja. Tässä vaiheessa kunto on noussut kohisten ja menoa on vaikea hillitä. Jalkalihasten kehittyminen vie kuitenkin aikansa.
Matalasykkeinen lenkkeily nostaa kuntoa tehokkaasti ja minimoi komplikaatiot. - aloittelija jatkaa
Mara.S kirjoitti:
Sinulla on hyvät numeeriset tiedot hölkästäsi.
Jos maximi sykkeesi olisi lähellä 200 ja leposyke 60, niin nuo sykkeesi on ihan OK. Kts. esim.
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=205 ja http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_40/NewPage_6.html
Jos olet terve, nuori henkilö, kuten oletan, niin voit aivan hyvin juosta ihan tunteen pohjalta. Eli juokset sitä vauhtia kuin tuntuu hyvälle ja mittari näyttää mitä näyttää.
Kun sitten pystyt juoksemaan yli puoli tuntia yhteen soittoon, voit katsoa mittariin tarkemmin. Tällöin nimittäin monet lisäävät lenkkivauhdin liian kovaksi ja saavat mm. jalkavaivoja. Tässä vaiheessa kunto on noussut kohisten ja menoa on vaikea hillitä. Jalkalihasten kehittyminen vie kuitenkin aikansa.
Matalasykkeinen lenkkeily nostaa kuntoa tehokkaasti ja minimoi komplikaatiot.tarkkaan oon seurannut, kun sellainen vehje on. Olen artikkelien mukaan treenannut kai liian kovaa, kun hieman matalatehoinen jumppa (joka on nykyisin lenkkeilyä) hoikisti helpommin. Oma maksimisyke on kai 177, ainakaan koskaan sen yli en oo päässyt, leposyke on n. 50. Eli aikas täysillä täytyy vetää, jopa lähes kävelyvauhdilla tuppaa tosiaan nousemaan! Mutta ehkä kun se kunto tosiaan hieman kohenee tästä! Huomaa, ettei jumpat tai ees pyöräily valmenna juoksuun, alusta on melkein aloitettava. Jalat tosin on salitreeneistä lihaksikkaat (naiseksi), ei väsy jalat, pumppu piippuun niitä ennen.
- Jassolla
Olen 60 vuotias mies. Leposykkeeni on 50.
Treenatessa ergolla tunnin , sykkeeni on treenin lopussa 182- Soironen
Onnea. Jaksoit tunnin ilman sydäriä. Siun paino 120?
- Huolestunutjuoksija
Onko sykkeesi korkea myös imuroidessa? Ota kuva instaan niin tutkitaan tarkemmin
- Mikkokäkelä
Mikkosen korkea syke merkki tupakin poltosta.
- perussairas
Kunto paranee helpolla peruslenkkeilyllä ja silloin tällöin rennolla luukutuksella. Mahdollisimman matala syke suhteessa vauhtiin tai mahdollisimman korkea harjoituskeskinopeus eivät ole perusterveyshenkisiä yksittäisen harjoituksen tavoitteita, vaikkakin ne toki usein kehittyvät kunnon kohetessa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680