Väärä kastekäsky

Anonyymi

Tutkiessani kasteasiaa Raamatusta, olen usein törmännyt muutamiin seikkoihin, jotka on syytä nostaa esille. Yksi niistä on Matteuksen evankeliumin lähetyskäsky tuon evankeliumin lopussa. Monet protestanttiset Raamatun asiantuntijat ovat olleet sitä mieltä, että tuo lähetyskäsky ei ole alkuperäistä tekstiä eikä Jeesuksen puhumaa asiaa. Matteuksen evankeliumin vanhimmat versiot eivä sisällä tuota käskyä, vähän nuoremmat sisältävät sen mutta se on kirjoitettu eri musteella ja erilaisella käsialalla kuin muu teksti.

Itse asiassa Raamatusta löytyy todisteita, jotka selvästi osoittavat, että tuo Matteuksen lähetyskäsky ei ole aito eikä Jeesuksen sanomaa. Siinä puhutaan kansojen kastamisesta ("kastamalla niitä") Jeesuksen opetuslapsiksi mutta Jeesus ei käskenyt kastaa kansoja vaan yksittäisiä opetuslapsia. Pronomini "niitä" ei voi viitata henkilöön vaan kansoihin. Jos halutaan viitata henkilöihin, pitäisi käyttää "heitä"-pronominia. Jeesus itse kastoi opetuslapsia ja apostolit kastoivat opetuslapsia eivät kansoja sillä usko on otettava vastaan henkilökohtaisesti eikä kansan jäsenenä.

Tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä käsketään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuollainen ilmaisu esiintyy vain yhdessä paikassa Raamatussa, juuri tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä. Mutta mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi? Ei sellaista nimeä ole olemassakaan eikä voikaan olla sillä Isä ja Poika ovat maskuliineja ja Pyhä Henki on Raamatun mukaan neutraali persoona. Ei mikään nimi voi olla yhtä aikaa maskuliini ja neutraali.

Selvin todiste sen puolesta, että Jeesus ei antanut Matteuksen lähetyskäskyä, on se, että apostolit eivät kastaneet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen koskaan. Jeesus oli opettanut heitä eläessään maan päällä kastamaan Jeesuksen Kristuksen nimeen ja apostolit jatkoivat Jeesuksen kuoleman jälkeen kastamista Jeesuksen Kristuksen nimeen. Raamatusta löytyy ainakin viisi sellaista kohtaa, joissa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen kaste toimitettiin Jeesuksen Kristuksen nimeen eikä siis yhtään sellaista kastetta, jossa kaste olisi toimitettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

13

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Johanneshan sanoi että hän kastaa vedellä, mutta että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.

      • Anonyymi

        Johannes oli oikeassa mutta ei hän kieltänyt sitä, että Jeesus kastaa myös vedellä.

        Johanneksen evankeliumi:
        4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
        4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.

        Jeesus muutti vesikastetta siten, että Johanneksen kasteen sijasta alettiin kastaa Jeesuksen Kristuksen nimeen. Parannuksen vaatimus säilyi myös kasteessa Jeesukseen Kristukseen.

        Apostolien teot:
        19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
        19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
        19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
        19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        19:7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

        Johannes oli ainoa, joka kastoi Johanneksen kasteella. Raamatussa ei kerrota, että Johannes olisi opettanut opetuslapsensa kastamaan.


    • Anonyymi

      Mutta kyllä Johanneskin vaati parannuksen tekoa ennen kuin kastoi. Hänhän sanoi fariseuksille, jotka tulivat kasteelle, että te kyykäärmeen sikiöt, kuka teidän on neuvonut pakenemaan tulevaa vihaa, tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä.

      Tuima setä oli eikä noin vain kastanut.

    • Anonyymi

      Kuka ei usko, ei pelastu vaikka ottaisi kasteen päivittäin. Kastaminen on pyhä toimitus. Tietenkin sen voi tehdä kaikilla Raamatusta löytyvin tavoin, ne eivät sulje pois toisiaan. Eikä kaste ole pelastuksen edellytys, vaan hieno kunnioittava sakramentti, muistaa julkisesti Jeesuksen sovitustyötä ja ylösnousua ja osoittaa omaksuneensa sen julkisesti. Ristin ryöväri pelastui ilman kastoa, vain pelkällä uskollaan. Kastamaton kristittykin tietää pelastuvansa, vaikka on vain lapsikaste. Itse olen kysynyt Jeesukselta aina vahvistuksia epäilykseni aiheista ja saanut ihania, selviä vastauksia. Kaste on hieno kunnioitettava rituaali, mutta ei vaikuta pelastukseen, jos täyttää evankeliumin sanoman ehdot.

      • Anonyymi

        Raamatusta löytyy vain uskoon tulleiden ihmisten kaste.

        Ihmisen pitää olla pelastunut ennen kasteelle menoa ja kun kerran käy oikealla kasteella, ei sitä tarvitse uusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatusta löytyy vain uskoon tulleiden ihmisten kaste.

        Ihmisen pitää olla pelastunut ennen kasteelle menoa ja kun kerran käy oikealla kasteella, ei sitä tarvitse uusia.

        Niin, Raamatussa ei kastettu ketään sellaista, joka ei pystynyt osoittamaan, että hän uskoo Jeesukseen Kristukseen .


      • Anonyymi

        Mutta kasteen hylkääminen on kuolemansynti.

        2 Moos 2:24 Matkan varrella Herra tuli Moosesta vastaan paikassa, johon hän oli perheineen yöpynyt, ja aikoi surmata hänet. 25 Silloin Sippora otti terävän piikiven, leikkasi pois poikansa esinahan ja kosketti sillä Moosesta jalkojen väliin sanoen: »Sinä olet minun veriylkäni.» 26 Niin Herra jätti Mooseksen rauhaan. Sippora oli ensimmäinen, joka sanoi »veriylkä» puhuessaan ympärileikkauksesta.

        Jumalalla ei ole yksinäistä lasta. Jos esim. ajatellaan että joku löytää Raamatun hotellihuioneessa. Lukee sitä ja käsittää uskon niin hänen on kuitenkin sitten hakeutuva seurakunnan yhteyteen saamaan kasteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kasteen hylkääminen on kuolemansynti.

        2 Moos 2:24 Matkan varrella Herra tuli Moosesta vastaan paikassa, johon hän oli perheineen yöpynyt, ja aikoi surmata hänet. 25 Silloin Sippora otti terävän piikiven, leikkasi pois poikansa esinahan ja kosketti sillä Moosesta jalkojen väliin sanoen: »Sinä olet minun veriylkäni.» 26 Niin Herra jätti Mooseksen rauhaan. Sippora oli ensimmäinen, joka sanoi »veriylkä» puhuessaan ympärileikkauksesta.

        Jumalalla ei ole yksinäistä lasta. Jos esim. ajatellaan että joku löytää Raamatun hotellihuioneessa. Lukee sitä ja käsittää uskon niin hänen on kuitenkin sitten hakeutuva seurakunnan yhteyteen saamaan kasteen.

        On liioiteltua sanoa, että kasteen hylkääminen olisi kuolemansynti. Turhaa ihmisten pelottelua. Se ryövärikn meni taivaaseen ilman kastetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On liioiteltua sanoa, että kasteen hylkääminen olisi kuolemansynti. Turhaa ihmisten pelottelua. Se ryövärikn meni taivaaseen ilman kastetta.

        Kummallista pelottelua esiintyy usein ja monien asioiden kohdalla seurakunnissa. Ei Jumala ole perustanut seurakuntaansa siksi, että osa porukasta pelottelee muita.


    • Anonyymi

      > Selvin todiste sen puolesta, että Jeesus ei antanut Matteuksen lähetyskäskyä, on se, että apostolit eivät kastaneet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen koskaan. Jeesus oli opettanut heitä eläessään maan päällä kastamaan Jeesuksen Kristuksen nimeen ja apostolit

      Aika erikoista, ensin kumoat Jeesuksen kaste käskyn, mutta sitten kuitenkin sanot, että Jeesus opetti heitä kastamaan.

      Kannattaa kuitenkin huomata, Isän, Pyhän Hengen ja Jeesuksen nimi on Jumalan nimi, koska Jumala antoi nimensä Jeesukselle ja Jeesus ja Pyhä henki toimivat Jumalan nimissä.

      "Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin."
      Joh. 17:11

      "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
      Joh. 16:13

      • Anonyymi

        >>>>>>Aika erikoista, ensin kumoat Jeesuksen kaste käskyn, mutta sitten kuitenkin sanot, että Jeesus opetti heitä kastamaan.<<<<<

        Ei tuossa ole mitään erikoista. Jeesus ei antanut sitä väärää kastekäskyä mutta jo paljon ennen elämänsä aikana hän opetti opetuslapsia kastamaan. Se tulee ilmi aloituksesta.

        Jeesuksen Kristuksen nimi on Jumalan nimi ja Jeesuksen Kristuksen nimeen opetuslapset saamansa opetuksen mukaan kastoivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>>>>Aika erikoista, ensin kumoat Jeesuksen kaste käskyn, mutta sitten kuitenkin sanot, että Jeesus opetti heitä kastamaan.<<<<<

        Ei tuossa ole mitään erikoista. Jeesus ei antanut sitä väärää kastekäskyä mutta jo paljon ennen elämänsä aikana hän opetti opetuslapsia kastamaan. Se tulee ilmi aloituksesta.

        Jeesuksen Kristuksen nimi on Jumalan nimi ja Jeesuksen Kristuksen nimeen opetuslapset saamansa opetuksen mukaan kastoivat.

        Tässä vielä jae, joka osoittaa, että Jeesus opetti opetuslapsia kastamaan.
        Johanneksen evankeliumi:
        4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
        4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.
        4:4 Mutta hänen oli kuljettava Samarian kautta.


    • Anonyymi

      Kaikki mitä apostolit tekivät, he tekivät Jeesuksen nimessä. Eli myös kastoivat Jeesuksen nimessä. Mutta he kastoivat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, Jeesuksen nimessä! Eli se Jeesuksen nimi tuossa viittaa auktoriteettiin. Joku käännös sanookin "in the authority of Messiah". Eli Messiaan(Jeesuksen) "auktoriteetissä". Se ei tarkoita että kastettiin Jeesuksen nimeen vaan Jeesuksen auktoriteetissa. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Harhaoppiset jaksaa yrittää tuota jaetta väärennökseksi, mutta se ei ole. Vai ettekö te uskokaan kolmiyhteiseen Jumalaan? Silloinhan sekin kumottaisiin samalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Siivooja Auri Kananen ei hätkähdä "mörskäkoteja": Tuhohyönteisiä, tiskit likoamassa pari vuotta...

      Kananen siivoaa järkyttävään kuntoon päässeitä koteja - ja elättää itsensä somesisällöillä. Vastaan on tullut kaikkea maan ja taivaan väliltä: vuosien
      Maailman menoa
      32
      1616
    2. Ok. Hyvä sait mut vihaamaan itseäsi

      Oletko nyt tyytyväinen . Hyvästi
      Ikävä
      194
      1505
    3. En oikein tiedä mitä mun pitäisi tehdä

      Mies, auttaisitko minua? Sinä olet ihana, mutta toisinaan aiheutat minulle ahdistusta. Olen niin sekaisin ja se on sun syy. Miksi tämä on niin vaikeet
      Ikävä
      81
      1268
    4. Persut erotti rokotekriitikon

      Turun ”korona­paasaaja” heitettiin ulos perus­suomalaisten ryhmästä: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009111451.html?share=b969f2bb00583cc8f0a2
      Maailman menoa
      194
      1121
    5. Onko sinulla ja hänellä

      kuinka paljon ikäeroa?
      Ikävä
      74
      1063
    6. Mitä luulet muiden ajattelevan jos näkisi

      käsipuolessas hänen, sen ihmisen jota täällä ikävöit?
      Ikävä
      71
      935
    7. Ensitreffit alttarilla: Otto ja Assi hörppivät viiniä - Otto harmistuu Assin reaktiosta: "Mikä..."

      Otto ja Assi viettävät ekaa juhannusta yhdessä. Yhteinen viinihetki ei suju ihan kuin strömsössä… Tsemii Otolle, oot symppis! Varo juonipaljastuksi
      Ensitreffit alttarilla
      3
      909
    8. Se on mies nyt niin, että sydämeni ei kestä tätä

      Kaipuuta, eikä tätä radiohiljaisuutta. Voitko tehdä jotain?
      Ikävä
      48
      701
    Aihe