Saako tavis putkari vaihtaa kiertopumpun VILPpiin?

Ilmavesilämpöpumpun kiertopumppu ilmeisesti rikki, yksi firma sitä kävi kevätpuolella selvittelemässä ja tarjosi uutta pumppua tonnilla työt. Saman pumpun saisi tilattua netistä reilu 300€ mutta saako sen asentaa kuka vaan putkimies vai pitääkö olla jotain erityisosaamista? Just nyt alan firmat ei oikein vastaile edes viesteihin sattuneesta syystä, eikä varmaan tällaiset pikkuhommat kiinnosta...

6

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

ellei siinä jotku takuuasiat ole esteenä, kuten ei ilmeisesti ole, koska pumppu pitää itse ostaa, tilaisin, ja vaihtaisinkin itse, kuten ok talkkarina on pakko hommat muutenkin hoitaa..

• Anonyymi

jollei siinä sitten laitteen asetuksille/softalle tmv tapahdu jotain jännää kun itse sorkkii... mutta luulis että kiertovesipumppu = kiertovesipumppu eikä koko pakka hajoa sen vaihtamisesta! Jos hajoaa niin tilanne yhtä surkea kuin nytkin :D

• Anonyymi

Yleensä laite antaa hälytyksiä ja/tai vikakoodeja. Onko sihdit puhtaat?
      Moottorin käyttötunnit tähän mennessä?
      Jos tietäisi valmistajan ja mallin niin voisi ehkä neuvoa enemmän.

• Vanha tämä on, mutta kun tälle talvelle ei uutta taida saada (tai mieluummin siirryttäis maalämpöön) niin pitää yrittää korjata, kompuran käyntitunnit jo lähellä 100t mutta kuitenkin käynnistyy ja kuumenee edelleen. Sihdit putsattu, ilmattu ja painetta lisätty. Sanyon CO2 ja vikakoodi H23 joka liittyy juuri tuohon veden kiertoon. Pystyykö mitenkään toteamaan että vika on pumpussa irrottamatta sitä? Vai voiko olla joku tukos tai muu vika joka estää kiertoa?

• Anonyymi
        HermoSoopeli kirjoitti:

Vanha tämä on, mutta kun tälle talvelle ei uutta taida saada (tai mieluummin siirryttäis maalämpöön) niin pitää yrittää korjata, kompuran käyntitunnit jo lähellä 100t mutta kuitenkin käynnistyy ja kuumenee edelleen. Sihdit putsattu, ilmattu ja painetta lisätty. Sanyon CO2 ja vikakoodi H23 joka liittyy juuri tuohon veden kiertoon. Pystyykö mitenkään toteamaan että vika on pumpussa irrottamatta sitä? Vai voiko olla joku tukos tai muu vika joka estää kiertoa?

Veden kierto on ongelmana, mutta manuaalin mukaan myös muita mahdollisuuksia on:
        • Trouble in circulation system (problem with escapingair)• Defective circulation pump• No water supplied to tank unit• Refrigerant escaping from heat pump unit• Defective PCB in tank unit or heat pump unit• Defective electric expansion valve in heat pump unit• Defective compressor

Eli ilmaa järjestelmässä? Kylmäaine vähissä? Piirilevy rikki? yms..

Paljonko lämpötilat?

• Anonyymi kirjoitti:

Veden kierto on ongelmana, mutta manuaalin mukaan myös muita mahdollisuuksia on:
        • Trouble in circulation system (problem with escapingair)• Defective circulation pump• No water supplied to tank unit• Refrigerant escaping from heat pump unit• Defective PCB in tank unit or heat pump unit• Defective electric expansion valve in heat pump unit• Defective compressor

Eli ilmaa järjestelmässä? Kylmäaine vähissä? Piirilevy rikki? yms..

Paljonko lämpötilat?

Ilmattu on, ja kompressori tosiaan kuumenee ihan jonnekin >90C muistaakseni joten ei varmaan ole kylmäaineen puutettakaan. Mutta piirilevy ja venttiilivika siis ainakin mahdollisia, enpä siis taida lähteä sittenkään umpimähkään kiertopumppua uusimaan. Vai onko ajatuksia miten näitä voisi testata? Pumppu pitää ääntä kyllä käynnistyessään mutta en tiedä millä teholla liikuttaa vettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      146
      6130
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3736
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      128
      2931
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      49
      2620
    5. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      41
      2560
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2026
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      269
      1924
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1858
    9. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      34
      1633
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1620
    Aihe