Helsinki syndrooma

Anonyymi

Ylessä alkaa sarja nimeltä Helsinki syndrooma. Peter Franzen näyttelee 1990 luvun velkaantuneen kodin lasta jonka elämään kodin konkurssi vaikuttaa.

Itse olen tuota ikäluokkaa joka koki asioita tuona aikana kovin. Meitä joiden elämä naarmuuntui 1990 luvun alussa ja jouduimme luopumaan monesta asiasta kokemukset koskee ikuisesti. Nyt on 30v takana ja toinen mokoma edessä jos elämme 80v ikään!

16

1521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä, kuulostaa mielenkiintoiselta kun olin itsekin lähellä näitä ikiä silloin 90-luvun lamassa, täytin 18v 1992. Pitää katsoa tämä sarja.

    • Anonyymi

      Keksitty tarina sarjassa, mutta varmasti tapahtui oikeastikin hyvin paljon pahaa mikä on vähintäänkin moraalisesti väärin, vaikkakin ehkä laillista. Laki ei vaan ole sama kuin oikeus ja kohtuus näköjään tavallisten ihmisten kannalta, eikä pienyrittäjienkään kohdalla.
      Olen kuullut tarinoita kuinka terveitäkin yrityksiä pakotettiin konkurssiin 90-luvun lamassa vain siksi että niillä oli ulkomaan valuuttavelkaa.

      Kaikenkaikkiaan sanoisin 90-luvun lamaa melko anteeksiantamattomaksi teoksi Suomen kansalaisia vastaan, 500 tuhatta työtöntä aiheutettiin valtion ja pankkien toimesta. Eikä arrogantti ylimielinen valtio ole edes anteeksi pyytänyt tekojaan!

      Kyllä mulle jäi pysyvä epäluottamus valtiota, virkamiehiä ja pankkeja kohtaan.

      • Anonyymi

        Tämä valtio on Paha,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä valtio on Paha,

        ketjun aloittaja kommentoi!

        Siis valtionko syy se on, että joku asiansa teknisesti hyvin hoitanut menee pankkiin ja saa myytyä ideansa pankille ja pankki luottaa eikä asiakas selviä siitä mihin lakien on mukaan on sitoutunut?

        Siis valtiohan on paha kun se on tehnyt lain jolla liiketoimintaa tekevä pankki voi lainata rahaa ja periaatteessa 1990 luvulta jäänteenä oleva velkajärjestelylaki on pelastanut ihmisiä silloin jos asiakkaan velkaantumisen syyt on oikeat.

        Velkajärjestelylaki on kaiketi aika tiukka! En tiedä prosenttia moniko siihen pääsee, mutta määrät on kuulemma muutamia tuhansia per vuosi. Sitä lukua ei voi päätellä ulosotosta tai ns. totaali köyhistä. Suomessa on nyt n. 300 000 ulosottoa ja velkajärjestelyyn pääsee ehkä 3000 hakemusta, niin suhde 1%, mutta ulosotossa on myös todella pieniä rahoja joiden arvo on jopa kymmeniä euroja!¨

        Mutta mitä siitä tulisi jos valtio alkaisi maksamaan perusteetta ihmisten lainoja sata prosenttisesti eikä ihmiseltä vaadittaisi tai edellytettäisi mitään sitä vastaan. Se on FairPlay, että järjestelyyn on tiukka sihti ja määrä-aika ja seuranta-aika! Järjestelystä on annettu väärä kuva kun sanotaan tavoitteen olevan puhdaspöytä! Puhdaspöytä kyllä, mutta ei se sitä tarkoita että saat ottaa uudelleen rajattoman määrän velkaa ja antaa piutpaut ihmisille jotka tietävät sinusta totuuden! Itse vastustan järjestelyitä monien syiden vuoksi! Jossain mielessä järjestely on ok! mutta tuota aiemmin mainitsemaani harhaa puhtaastapöydästä ei saa olla kenelläkään. Osalle velallisista voitaisiin hyvin antaa vaikka kaikki kerralla anteeksi, mutta ehto olisi yli 10v taloudellinen toimintarajoite!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ketjun aloittaja kommentoi!

        Siis valtionko syy se on, että joku asiansa teknisesti hyvin hoitanut menee pankkiin ja saa myytyä ideansa pankille ja pankki luottaa eikä asiakas selviä siitä mihin lakien on mukaan on sitoutunut?

        Siis valtiohan on paha kun se on tehnyt lain jolla liiketoimintaa tekevä pankki voi lainata rahaa ja periaatteessa 1990 luvulta jäänteenä oleva velkajärjestelylaki on pelastanut ihmisiä silloin jos asiakkaan velkaantumisen syyt on oikeat.

        Velkajärjestelylaki on kaiketi aika tiukka! En tiedä prosenttia moniko siihen pääsee, mutta määrät on kuulemma muutamia tuhansia per vuosi. Sitä lukua ei voi päätellä ulosotosta tai ns. totaali köyhistä. Suomessa on nyt n. 300 000 ulosottoa ja velkajärjestelyyn pääsee ehkä 3000 hakemusta, niin suhde 1%, mutta ulosotossa on myös todella pieniä rahoja joiden arvo on jopa kymmeniä euroja!¨

        Mutta mitä siitä tulisi jos valtio alkaisi maksamaan perusteetta ihmisten lainoja sata prosenttisesti eikä ihmiseltä vaadittaisi tai edellytettäisi mitään sitä vastaan. Se on FairPlay, että järjestelyyn on tiukka sihti ja määrä-aika ja seuranta-aika! Järjestelystä on annettu väärä kuva kun sanotaan tavoitteen olevan puhdaspöytä! Puhdaspöytä kyllä, mutta ei se sitä tarkoita että saat ottaa uudelleen rajattoman määrän velkaa ja antaa piutpaut ihmisille jotka tietävät sinusta totuuden! Itse vastustan järjestelyitä monien syiden vuoksi! Jossain mielessä järjestely on ok! mutta tuota aiemmin mainitsemaani harhaa puhtaastapöydästä ei saa olla kenelläkään. Osalle velallisista voitaisiin hyvin antaa vaikka kaikki kerralla anteeksi, mutta ehto olisi yli 10v taloudellinen toimintarajoite!

        Koiviston konklaavi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ketjun aloittaja kommentoi!

        Siis valtionko syy se on, että joku asiansa teknisesti hyvin hoitanut menee pankkiin ja saa myytyä ideansa pankille ja pankki luottaa eikä asiakas selviä siitä mihin lakien on mukaan on sitoutunut?

        Siis valtiohan on paha kun se on tehnyt lain jolla liiketoimintaa tekevä pankki voi lainata rahaa ja periaatteessa 1990 luvulta jäänteenä oleva velkajärjestelylaki on pelastanut ihmisiä silloin jos asiakkaan velkaantumisen syyt on oikeat.

        Velkajärjestelylaki on kaiketi aika tiukka! En tiedä prosenttia moniko siihen pääsee, mutta määrät on kuulemma muutamia tuhansia per vuosi. Sitä lukua ei voi päätellä ulosotosta tai ns. totaali köyhistä. Suomessa on nyt n. 300 000 ulosottoa ja velkajärjestelyyn pääsee ehkä 3000 hakemusta, niin suhde 1%, mutta ulosotossa on myös todella pieniä rahoja joiden arvo on jopa kymmeniä euroja!¨

        Mutta mitä siitä tulisi jos valtio alkaisi maksamaan perusteetta ihmisten lainoja sata prosenttisesti eikä ihmiseltä vaadittaisi tai edellytettäisi mitään sitä vastaan. Se on FairPlay, että järjestelyyn on tiukka sihti ja määrä-aika ja seuranta-aika! Järjestelystä on annettu väärä kuva kun sanotaan tavoitteen olevan puhdaspöytä! Puhdaspöytä kyllä, mutta ei se sitä tarkoita että saat ottaa uudelleen rajattoman määrän velkaa ja antaa piutpaut ihmisille jotka tietävät sinusta totuuden! Itse vastustan järjestelyitä monien syiden vuoksi! Jossain mielessä järjestely on ok! mutta tuota aiemmin mainitsemaani harhaa puhtaastapöydästä ei saa olla kenelläkään. Osalle velallisista voitaisiin hyvin antaa vaikka kaikki kerralla anteeksi, mutta ehto olisi yli 10v taloudellinen toimintarajoite!

        Avaa nyt jumalauta silmäsi missä tilassa tämä maa todellisuudessa on verrattuna 1980-lukuun!!!
        Yhtenä esimerkkinä, 80-luvulla ei jostain kumman syystä tässä maassa ollut leipäjonoja eikä suurtyöttömyyttä!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaa nyt jumalauta silmäsi missä tilassa tämä maa todellisuudessa on verrattuna 1980-lukuun!!!
        Yhtenä esimerkkinä, 80-luvulla ei jostain kumman syystä tässä maassa ollut leipäjonoja eikä suurtyöttömyyttä!!!

        Leipäjonothan on ihan populismia. Jos niitä ei olisi, niin ei niitä kukaan osaisi kaivata. Kelan piikkiin voi käydä kaupassakin, mutta se ei herätä samalla lailla huomiota, kuin muutama sata humalaista ja mummoa Helsinginkadulla 2x viikossa. Työttömän suurin pääoma on aika. Sitä riittää. Miksi ei siis käyttäisi 2x viikossa 2h ja lähde kaupungille saman henkisten ihmisten kanssa hakemaan viikon ruuat ilmaiseksi.

        Ketjun aloittaja on ollut hyvässä iässä vielä 90-luvun lamassa, jos nyt on 50. Ymmärsi tapahtuneen, mutta ei viellä niin pahasti potkaissut. Oli oiva ikä opiskella yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leipäjonothan on ihan populismia. Jos niitä ei olisi, niin ei niitä kukaan osaisi kaivata. Kelan piikkiin voi käydä kaupassakin, mutta se ei herätä samalla lailla huomiota, kuin muutama sata humalaista ja mummoa Helsinginkadulla 2x viikossa. Työttömän suurin pääoma on aika. Sitä riittää. Miksi ei siis käyttäisi 2x viikossa 2h ja lähde kaupungille saman henkisten ihmisten kanssa hakemaan viikon ruuat ilmaiseksi.

        Ketjun aloittaja on ollut hyvässä iässä vielä 90-luvun lamassa, jos nyt on 50. Ymmärsi tapahtuneen, mutta ei viellä niin pahasti potkaissut. Oli oiva ikä opiskella yms.

        Niin, opiskella ja valmistua työttömäksi. Kovin monta kertaa sitä ei ollut varaa silloinkaan tehdä...


    • Anonyymi

      Hyvä sarja! Pienenä sivuhuomiona: ministerit muistutti niin kovasti puheiltaan ja ulkonäöltään meidän hallituksen ministereitä että ei voinut olla huomioimatta. Aika rohkea veto vai olikohan Rinne vielä ministerinä, kun tätä sarjaa suunniteltiin. Joka tapauksessa tämä tulee varmasti aiheuttamaan vielä keskustelua. ;)

    • Anonyymi

      jotenkin sekava ja epälooginenkin välillä, esim. se nuori harjoittelija ensin sanoo, ettei piitannut isästään, seuraavassa kohtauksessa kumminkin vollottaa että haluaisi päästä katsomaan poliisin ampumaa isäänsä.

    • Anonyymi

      tommonen vastaava tilanne perintätoimistoihin ja/tai verovirastoon

    • Anonyymi

      Ketjun aloittaja kommentoi!

      80-90 luvun taitteessa pankit alkoi antamaan lainaa isoja määriä pelkästään jos asiakkaalla oli tiedot kunnossa ja riittävä riittävin ehdoin oleva tulotaso. Tuossa sarjassa draaman aiheutti yrityslainat mutta tuohon aikaan isot rahat liikkui helposti myös kuluttajilla. Tietenkin tuohon aikaan ihmiset itsessää vältti velkaa ja jos otettiin velkaa niin ei sitä sataatuhatta nostettu kuluttamiseen vaikka olisi ollut mahdollista.

      Mutta sitä mietin noilta ajoilta että missä oli asiakas tutkimus ja segmentointi pankeissa. Kauppa ja teollisuus tekee tutkimusta segmentointia hyvin karkeasti, mutta pankit saavat asiakkaasta hyvin yksilöllistä tietoa ja sitä ei käytetä riskiä analysoidessa riittävästi. Kun ihminen käy verkkopankissa katsomassa saldon niin siitä saadaan tiettyä dataa tunnuslukua varten. Kun ihminen katsoo lainatietoja, sijoituksia tai ihan viestejä niin saadaan taas toisenlaista dataa! Kun ihminen maksaa kortilla tai lähimaksulla saati iPay maksulla niin saadaan dataa yms. Jos on esim. kymmenen eri dimensiota niin ei luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä neljästä eri asiasta asiakasprofiilia ja alkaa käyttää sitä käytäntönä!

      Tapahtuneet on tietenkin tapahtuneita. 90-luvun tapahtumista kärsii osa sen ajan nuoria mutta pankkien hutia ei saa enää takaisin. Velat niiltä ajoin on lusittu ja seuraavan 10-15 aikaan valtaosa muroihinsa kuseneista on 2m syvällä selällään tai tuhkana. Nyt on ongelmat toiset ja aina on ulkopuolisia kärsijöitä. Ehkä 2040-luvulla ongelmat on vähissä jos nyt muutaman vuoden sisään tulee positiivinen luottorekisteri ja pankkien asiakasjärjestelmät antaa keskenään tietoa toisilleen ja pankkien keskinäinen kyräily ja mustasukkaisuus asiakkaista loppuu!

      Itse en luota yhteenkään suomalaiseen pankkiin mutta asiakkuus on pakko jossain olla. On myös pankki jonka yleiseen vessaan en menisi edes kuselle vaikka pankki maksaisi 50€ kusi näytteestä. Itse olen asiakas itseni kannalta toiseksi huonoimmassa paskassa. Mutta tiedän että kaikissa pankeissa on omat kuprut.

      Toinen katsomisen arvoinen 90-luvun pankkikriisiin yksityisten kannalta liittyvä sarja on Ilman kavaluutta. Siitä ei ole nyt Areenassa näyttöä kuin klippiä.

      • Anonyymi

        Onneksi positiivinen luottotietorekisteri on tulossa. Harmi vain, että myöhään.
        Myös rahapelit on nykyään tunnistautumisen takana, sekin parantaa ihmisten pärjäämistä.


      • Anonyymi

        Tässä tulee vielä lisää ongelmia. Kyseessä on kulttuurin muutos. 80-luvulla oli kuitenkin jotain reaaliomaisuutta.

        Nyt otetaan kulutusluottoa asioihin, jotka menettävät arvoansa. Maahanmuuttajat ajavat isoilla hienoilla autoilla, eivätkä oikeasti omista yhtään mitään.

        Auto ostettu velaksi, omaa asuntoa ei ole, eikä tule. Kaikki pitää ulospäin näyttää hyvinvoivalta, mutta kaikki on rakennettu kulutusluotolla ja huonolla palkalla, jos sitä edes ylipäätänsä on.


    • Anonyymi

      Erikoinen juttu, että nämä vasemmistolaiset eivät itse ole kovinkaan kommunisteja.

      Back in the day, kommarit olivat kovia työntekijöitä. Tänä päivänä kaikkein kovimmat vasemmistokitisijät ei käy töissä ollenkaan, käyttävät surutta yhteiskunnan turvaverkkoja hyödykseen, eivät maksa siihen kuuluisiaan, pohjattomaan yhteiseen kassaan mitään.

      Tämä on kuorrutettu lisäksi vihreydellä, joiden kustannuksiin viher-vasemmistolaiset eivät itse osallistu ollenkaan. Kaikki pitäisi tehdä jonkun muun rahalla.

      Siinä meille kommunismin aatetta kerrakseen, kaikki on niin yhteistä.

      • Anonyymi

        Nykyajan vasemmisto ja demari on keskusta liberaali tai kokoomuslainen. Eikä eduskuntaan saakka nouse ns vanhanliiton skdl edustajaa.

        Mutta toisaalta nykyajan vähäosaisissa on paljon ihmisiä jotka ovat oikeasti kusseet itse omiin muroihinsa. Laina ja velka osassa on paljon keskustelua ja selittelyä tästä asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe