Neuvoja kimppaomistukseen

Anonyymi

-Kolme muutaman vuoden sisällä eläkkeelle jäävää pariskuntaa.
-Tarkoitus ostaa yhteinen vene, jolla tehdään yhteisiä pitempiä reissuja, ei kuitenkaan monien vuosien maailmanympäripurjehduksia.
-Kesä jaetaan kolmeen (alku, keski ja loppu) ja jokainen pariskunta saa joka kesä yhden vuoron. Vuoroja vaihdetaan niin, että kesän eri ajankohdat jakautuvat vuosien saatossa tasan.

Minkäslainen omistusjärjestely tällaiseen kannattaisi luoda?

Kuudelle hengelle sopivaa venettäkin saa ehdotella.

33

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jostakin kumman syystä kimppoja pidetään tuhoon tuomittuina. Ehkä joku jolla omakohtaista kokemusta voi kertoa miksi.

    • Anonyymi

      Juu, ei voi suositella. Ostakaa mieluummin kolme halvempaa venettä, olette ystäviä jatkossakin...

    • Anonyymi

      Omistusjärjestelyistä en tiedä, mutta laatikaa erittäin yksityiskohtaiset säännöt miten venettä hoidetaan, mitä siellä säilytetään, kuinka kustannukset jaetaan, miten kimpasta erotaan, ym. ym. Kun on selvät säännöt, niin ei tarvitse jälkikäteen vääntää asioista kättä. Siis säännöt ihan kaikesta mitää maa päällään kantaa.

      • Anonyymi

        Kimppavene on vähän niin kuin taloyhtiö.
        Ostetaan osake ja siitä maksetaan vastiketta.

        Mitä tarkemmat säännöt etukäteen, niin sitä helpompaa on ongelmien ratkominen.
        Missään nimessä ei pidä luottaa sanaan, vaan kaikki kirjallisena.
        Esim. mitä sitten kun yksi omistajapariskunta eroaa tai toinen kuolee ja jäljelle jäävä sanoo, että mikä kimppaveneen kuukausimaksu...


    • Anonyymi

      Ainakin rahaa täytyy kerätä jokaiselta etukäteen kuukausittain, jotta sitä on valmiina sitten, kun tarve tulee. Kun raha on valmiina, on myös helpompi huoltaa venettä ennakoiden.

      Jos rahaa ei ole, niin joku saattaa alkaa hanata huoltamista vastaan.

    • Anonyymi

      Huoltotyöt ja telakointi palveluna. Muuten tulee riitaa, kun joku ei osallistu riittävästi esim syystöihin.

    • Anonyymi

      Mikä järki olisi tuollaisessa kimpassa? Hirveä riesa.

      Parempi että kukin vuokraa itselleen veneen silloin kun tarvitsee. Helppoa ja huoletonta.

      • Anonyymi

        Pointteina ovat hankintahinnan jakaminen, kulujen jakaminen, huoltotyöt ja se, että suurimman osan ajasta vene makaa laiturissa. Fiksulla kimpalla nämä ongelmat tulevat ratkaistuiksi. Hyvällä diilillä saadaan ulosmitattua yhdestä veneestä maksimihyöty.

        Kimppojen huonoja puolia on niitäkin lukuisia. Kirjalliset, yksityiskohtaiset säännöt voivat auttaa (huoltotyöt & sanktiot poisjättäytymisestä, kulujen jakautuminen, vahingot ja niiden korvaaminen, käyttöalue, käyttövuorot. Mitä käy, jos kaksi haluaa uuden laitteen ja yksi ei = äänestyssäännöt jne.). Lisäksi auttaa sääntöjen pedanttinen (lue fasistinen) noudattaminen. Oma venekimppa päättyi siihen, kun lunastin kaverin ulos enkä ole 17 vuoteen enää kuullut kimppakaverista - joka oli aiemmin jopa hyvä kaveri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointteina ovat hankintahinnan jakaminen, kulujen jakaminen, huoltotyöt ja se, että suurimman osan ajasta vene makaa laiturissa. Fiksulla kimpalla nämä ongelmat tulevat ratkaistuiksi. Hyvällä diilillä saadaan ulosmitattua yhdestä veneestä maksimihyöty.

        Kimppojen huonoja puolia on niitäkin lukuisia. Kirjalliset, yksityiskohtaiset säännöt voivat auttaa (huoltotyöt & sanktiot poisjättäytymisestä, kulujen jakautuminen, vahingot ja niiden korvaaminen, käyttöalue, käyttövuorot. Mitä käy, jos kaksi haluaa uuden laitteen ja yksi ei = äänestyssäännöt jne.). Lisäksi auttaa sääntöjen pedanttinen (lue fasistinen) noudattaminen. Oma venekimppa päättyi siihen, kun lunastin kaverin ulos enkä ole 17 vuoteen enää kuullut kimppakaverista - joka oli aiemmin jopa hyvä kaveri.

        ”Pointteina ovat hankintahinnan jakaminen, kulujen jakaminen, huoltotyöt ja se, että suurimman osan ajasta vene makaa laiturissa. Fiksulla kimpalla nämä ongelmat tulevat ratkaistuiksi. Hyvällä diilillä saadaan ulosmitattua yhdestä veneestä maksimihyöty. ”

        Niin, eli vuokraamalla vene saadaan kaikki hyödyt moninkertaisena, ja kaikki ”ongelmat” ulkoistettua käytännössä kokonaan muille.

        Edelleen en näe kimpassa mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pointteina ovat hankintahinnan jakaminen, kulujen jakaminen, huoltotyöt ja se, että suurimman osan ajasta vene makaa laiturissa. Fiksulla kimpalla nämä ongelmat tulevat ratkaistuiksi. Hyvällä diilillä saadaan ulosmitattua yhdestä veneestä maksimihyöty. ”

        Niin, eli vuokraamalla vene saadaan kaikki hyödyt moninkertaisena, ja kaikki ”ongelmat” ulkoistettua käytännössä kokonaan muille.

        Edelleen en näe kimpassa mitään järkeä.

        Sinällään ihan validi pointti. Tuosta jäi vielä uupumaan menetetyn pääoman tuotto - t.s. raha, joka on kiinni kimppaveneessä ei tuota, koska on kiinni lasikuidussa.

        Mikäli käyttö on pari viikkoa vuodessa ja mikäli ei oikeasti nauti veneen kunnostuksesta, vuokraaminen tulee kustannustehokkaammaksi ja ongelmat on ulkoistettu muille. Vasta, kun käyttöä on vähintään 3-4 viikkoa, voi kimppaveneestä olla etua - edellyttäen siis, että kevät/syyskunnostus tuntuu mielekkäältä osalta harrastusta, eikä pakkopullalta.

        Tähänhän se on nyt menossa, nuorempi sukupolvi ei osta, vaan vuokraa. Jos haluaa veneestä eroon, kannattaa myydä NYT (vaikka alihintaan), markkinat eivät tästä ainakaan parane.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pointteina ovat hankintahinnan jakaminen, kulujen jakaminen, huoltotyöt ja se, että suurimman osan ajasta vene makaa laiturissa. Fiksulla kimpalla nämä ongelmat tulevat ratkaistuiksi. Hyvällä diilillä saadaan ulosmitattua yhdestä veneestä maksimihyöty. ”

        Niin, eli vuokraamalla vene saadaan kaikki hyödyt moninkertaisena, ja kaikki ”ongelmat” ulkoistettua käytännössä kokonaan muille.

        Edelleen en näe kimpassa mitään järkeä.

        Onhan vuokraaminen aika kallista. Mulla veneen kulut vuodessa (ylläpitohuolto, vakutuus, satamapaikka, nostot, talvipaikka) on saman verran kuin vastaavan veneen viikkovuokra. 3-4 viikon vuokraan sitten voisi jo teettää kaikki huollot ja ulkoistaa säilytyksen lämpimään halliin.

        Kimppaveneessä voi pitää kulut kohtuullisena. Lisäksi pääomakulut jakautuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinällään ihan validi pointti. Tuosta jäi vielä uupumaan menetetyn pääoman tuotto - t.s. raha, joka on kiinni kimppaveneessä ei tuota, koska on kiinni lasikuidussa.

        Mikäli käyttö on pari viikkoa vuodessa ja mikäli ei oikeasti nauti veneen kunnostuksesta, vuokraaminen tulee kustannustehokkaammaksi ja ongelmat on ulkoistettu muille. Vasta, kun käyttöä on vähintään 3-4 viikkoa, voi kimppaveneestä olla etua - edellyttäen siis, että kevät/syyskunnostus tuntuu mielekkäältä osalta harrastusta, eikä pakkopullalta.

        Tähänhän se on nyt menossa, nuorempi sukupolvi ei osta, vaan vuokraa. Jos haluaa veneestä eroon, kannattaa myydä NYT (vaikka alihintaan), markkinat eivät tästä ainakaan parane.

        " Tuosta jäi vielä uupumaan menetetyn pääoman tuotto - t.s. raha"

        Tosin näinä aikoina voidaan monen kohdalla puhua myös menetetystä pääoman tappiosta. Purjevene on nyt ollut taloudellisestikin parempi sijoitus kuin moni voittoon tähtäävä vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pointteina ovat hankintahinnan jakaminen, kulujen jakaminen, huoltotyöt ja se, että suurimman osan ajasta vene makaa laiturissa. Fiksulla kimpalla nämä ongelmat tulevat ratkaistuiksi. Hyvällä diilillä saadaan ulosmitattua yhdestä veneestä maksimihyöty. ”

        Niin, eli vuokraamalla vene saadaan kaikki hyödyt moninkertaisena, ja kaikki ”ongelmat” ulkoistettua käytännössä kokonaan muille.

        Edelleen en näe kimpassa mitään järkeä.

        Vuokraaminen on parempi vaihtoehto, jos tosiaan haluat veneen vain yksittäiselle lomareissulle ja jos et arvosta sitä, että teet sen lomareissusi tutulla veneellä, jossa varustelu ym on siten kuin itse haluat. Jos tarvitset venettä vaikkapa vain 14 vrk kaudessa, mutta ripoteltuna yksittäisiin viikonloppuihin ja satunnaisiin iltoihin, niin vuokravene ei täytä tarvetta. Vuokravenevalikoima on myös hyvin rajallinen ja niiden varustelu usein vajaa. Useimmissa ei ole esim myötätuulipurjeita lainkaan.

        Kimppavene voi olla erittäin hyvä ratkaisu monelle, mikäli onnistuu kasaamaan hyvän kimpan. Valitettavasti täyttä varmuutta kimpan hyvyydestä ei saa kokeilematta, joten metsäänkin voi mennä.

        Itse en ole kimppaveneeseen lähtenyt, vaikka sillä toki mahdollistaisi huomattavasti hienomman veneen. Kovin rationaalista se ei ole, mutta minulle on tärkeää, että vene on oma, saan tehdä sille ihan mitä haluan ja milloin haluan, ja että veneelle tullessa se on siinä kunnossa mihin sen itse jätin. Sen sijaan toisen venettänikin arvokkaamman harrastusvälineen omistan kahden muun kanssa yhdessä. Se toimii hyvin. Koska harrastuspäivät jäävät muiden kiireiden takia vähiin, tulisi vuokraaminen paljon halvemmaksi, mutta tällä järjestelyllä harrastan laadukkaammin. Ajattelen niin, että juuri siksi, että harvoin ehdin, panostan mielelläni siihen että ne harvat kerrat ovat hyviä. Sama voi päteä monella purjehdukseen.


    • Anonyymi

      Kimppaa olen harrastanut yhden pursiparuskunnan kanssa useasti ja mukavaa on kaikilla ollut...

      Suosittelen muillekkin.

    • Anonyymi

      Kimppaaveneen omistamisen ehdottomasti tärkein näkökulma on se, että normaalilla vuosilomalla pääsee paljon kauemmaksi. Vaihto kun sovitaan siten, että vaihtomiehistö tulee autolla ja toinen miehistö ajaa auton takaisin kotiin. Helppoa ja mukavaa ja veneen tyhjentämiseen ja stuuvaamiseen menee muutama tunti. Itsellä oli kimppavene kymmenisen vuotta ilman ongelmia ja ystäviä ollaan edelleen. Toinen iso hyöty oli kevät- ja erityisesti syyshuollot ja veneen peittäminen. Pidin kimppaveneilystä ja voisin aivan hyvin harkita kimppavenettä ja kimppaveneilyä uudelleen👍

      • Anonyymi

        Edellä tuli se tärkein: reviirin kasvaminen. Miehistöä voi vaihtaa vaikka Visbyssä, Gdanskissa tai köpiksessä. Taloudelliset edut on ilmeiset. Yhdessä tekeminen kivempaa kuin yksin.

        Se on ymmärrettävä että ei sovi kaikille ja tietenkin eri mieltä saa olla. Minulle kimppa on äärimmäisen tärkeä juttu. Yksin en pitäisi omaa venettä. Nykyinen kimppa on vuodelta 1997.


    • Anonyymi

      Kimppapurjehduksen aikana veneessä pitäisi olla mahdollisuus olla kohtaamatta niitä muita osakkaita.

    • Anonyymi

      Alkupostauksen järjestelyssähän niin on. Jokaiselle on kesästä oma vuoronsa, lisäksi on mahdollisuus yhteisiin reissuihin.

    • Anonyymi

      Mikäs siinä, jos on sellaiset välit. On ihan hyviä kimppoja, joissa kaikki ovat tyytyväisiä. Yksi tuttava on ollut kimpassa ainakin 10 vuotta.

    • Anonyymi

      Lähipiirissä on ollut (mennyt aikamuoto) vene- ja mökkikimppa. Poikkeusetta kaikki ovat päätyneet jonkinasteiseen välirikkoon huolimatta pitkistä ystävyyssuhteista ja myös sisaruuksista.

      En itse pystyisi jakamaan venettäni kenenkään toisen porukan kanssa. Aina löytyy se sottapyttyjengi, jonka käsitys siisteydestä ja huolellisuudesta ei vastaa omaa. Viime talvi meni itselleni uuden mutta käytetyn veneen siivoamisessa; löytyi mm. käytettyjä vaippoja (onneksi vain kuivunut pissa), roskiksien ohi heitettyä muhinutta biojätettä ja muuta roskaa, kellastuneita syksyn lehtiä, märkiä vuosikertaköysiä saavillinen jne jne.

      Ei, ei ja ei.

      • Anonyymi

        Tässä asian ydin. Kimppa ei sovi kaikille. Mutta ei niinpäin, että ne muut olisi olleet totaalisen sopimattomia kimppaan. Kyllä se on niinpäin, että se joka on tosi tarkka ja huolellinen on se joka myös pahoittaa raskaimmin mielensä siitä kun muut ei ole. Mieluummin sopivasti huithapeli kuin liian sniidu. Siitä se hyvä kimppa syntyy. Sniidu pahoittaa mielensä vaikka joku roska ei olisikaan huolimattomuutta. Vahinkoja tapahtuu kaikille ja siitä ei vaan tule mitään jos joku heti pahoittaa mielensä ja alkaa mesoamaan.

        nm. toimivassa venekimpassa jo yli 25 vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä asian ydin. Kimppa ei sovi kaikille. Mutta ei niinpäin, että ne muut olisi olleet totaalisen sopimattomia kimppaan. Kyllä se on niinpäin, että se joka on tosi tarkka ja huolellinen on se joka myös pahoittaa raskaimmin mielensä siitä kun muut ei ole. Mieluummin sopivasti huithapeli kuin liian sniidu. Siitä se hyvä kimppa syntyy. Sniidu pahoittaa mielensä vaikka joku roska ei olisikaan huolimattomuutta. Vahinkoja tapahtuu kaikille ja siitä ei vaan tule mitään jos joku heti pahoittaa mielensä ja alkaa mesoamaan.

        nm. toimivassa venekimpassa jo yli 25 vuotta

        Tämä on sama homma kuin taloyhtiöissä. Jotkut haluavat pitää huolta omasta ja yhteisestä omaisuudesta siten että omaisuuden arvo säilyy. Olen ollut riittävän monta kertaa yhtiökokouksissa ja istunut hallituksen pj:na ja tiedän millaista yhteisöllisyys parhaimmillaan ja pahimmillaan voi olla. Viimeisen asti vastustetaan väistämätöntä, esimerkiksi putki- tai kattoremppaa. Sitten kun vesi tulee katolta sen jurnuttajan niskaan tai verkkokellari tulvii paskavettä, ollaan ensimmäisenä ulisemassa miksei mitään tehty.

        Tarkoitan tällä esimerkillä sitä että yksilöiden sitoutumisen aste hallinnassaan olevan omaisuuden ylläpitoon vaihtelee. Ja jos kimpassa on yksi huithapeli, asioilla on tapana ei järjestyä vaan kärjistyä.


    • Anonyymi

      Omistusjärjestely oli se aloittajan alkuperäinen kysymys.

      Veneen ympärille voi perustaa yhtiön tai sitten ei. Epävirallinen osuuskunta on ihan varteenotettava vaihtoehto. Virallisempi omistusjärjestelmä luonnollisesti aiheuttaa enemmän hallinnollista jumppaa.

      Epäviralliselle osuuskunnallekin voi laatia ykstyiskohtaiset säännöt ja ne ovat osakkaita juridisesti sitovia. Traficomiin veneen voi rekisteröidä osaomisteiseksi. Venettä koskevat vakuutus-, venepaikka-, telakointi-, ylläpito- ym tarvittavat palvelusopimukset voi tehdä jonkun osakkaan nimissä.

      Tärkeimpiä sopimuksessa määritettäviä asioita on päätöksentekoproseduurit, vuorojako, rahaliikenne (proaktiivinen vai reaktiivinen) ja erityisesti veneen käyttötarkoitus. Käyttötarkoituksella tarkoitetaan tässä yhteydesä veneenpidon henkeä, esim: "Vene pidetään hyvässä saaristoristeilykunnossa. siten että käyttöarvo säilyy ja korjausvelkaa ei synny". Siinä on sitten turha kenenkään osakkaan esittää, että pitäisi hankkia valtamerivarusteita tai ratakilpailua varten purjeita ja instrumentteja TAI että ei korjata jotain kun tää on jo vanha paska ja menee kuitenkin kohta paaliin...

      Jos ketjun aloittaja haluaa malliksi yli 25 vuotta toimineen epävirallisen osuuskunnan sopimuspaperin niin laittaa tänne jonkun yhteystiedon.

    • Anonyymi

      Kiitos viimeisimmälle. Hyviä näkökohtia.

    • Anonyymi

      Itse miehenä voisin lähteä joidenkin naisten kanssa kimppaan.

      Siis vene-.
      Toki muutenkin hahahah!

      Mutta naiset ovat yleensä tarkkoja ja varovaisia, noudattavat sääntöjä vesillä jne.
      Ja usein pitävät huolta yhteisestä omaisuudesta.
      Tosin poikkeuksiakin olen tavannut - molemmat puolisoni käytännössä tuhosivat yhteiset kotimme sotkemalla ja piittaamattomuudella. Jaksoivat kuitenkin valittaa sotkusta ja siitä että kaikki on hajalla?

      Jos ryhdyt kimppaan jonkun kanssa, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa tyypin auto. Jos se muistuttaa sisältä kompostiasemaa, kannattaa siirtyä seuraavaan ehdokkaaseen.....

    • Anonyymi

      Kyrkabåt yhtä monin airoin.

    • Anonyymi

      Sopimusta ei ole tähän nyt heittää, mutta hyviä kokemuksia kimpasta:
      - veneeseen kannattaa suhtautua, että omistat siitä käyttöoikeuden/osakkeen, et venettä. Ongelmat loppuvat siihen. Luonnollisesti sovit mikä on käyttötarkoitus, siisteystaso, huollon periaatteet ja miten kimpasta pääsee eroon
      - kimppavene vastaa käytössä monilta osin omaa venettä: se on (lähes) aina saatavilla, varusteet on veneessä valmiina paikoillaan, varusteet sellaisia kuin haluat akkumonitorista poijukoukkuun jne
      - mahdollistaa yhteispurjehdukset: osa lepää/laittaa ruokaa, osa kannella vahdissa. Koko Itämeri on saavutettavissa. Iltaisin mukava jauhaa paskaa punkkulasin ääressä porukalla, ja naurattaa naapurin rouvaa (oma ei ole nauranut sitten -99)
      - aina on kaveri nostoihin, laskuihin ja korjauksiin jne. Tämä on melkein suurin arvo,, jos ja kun vene lasketaan aikaisin (telakalla kylmää) ja nostetaan myöhään (kylmää ja sataa). Kimppa mahdollistaa myös ulkoiset palvelut (lämmin halli) kun jakajia useampia.

      Kokemusta myös omasta veneestä: joo, on on oma ja käyttö täysin omissa käsissä, mutta seuraa/apuja on harvoin, varsinkin telakalla..

      Kokemusta myös vuokraveneestä: jos se riittää, että etukäteen edellisenä talvena varattuna ajankohtana 10 päivässä vetäisee Marikseen ja takaisin ja siinä oli koko kauden purjehdukset niin mikäpä siinä. Mutta kuvittele kesäkuun eka lämmin viikonloppu, tai muinaistulien lämmin yö, ja tekisi mieli merelle: empä mene kun ei ole venettä..

    • Anonyymi

      Kimppa onnistuu, jos osakkailla on samansuuruiset toleranssit eikä kukaan asetu muiden yläpuolelle.

      • Anonyymi

        Kannatta olla yksi kimppalainen, joka on johtaja ja jolla on määräysvalta muihin. Sitten homma toimii eikä kukaan ala sooloilemaan ja niskuroinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatta olla yksi kimppalainen, joka on johtaja ja jolla on määräysvalta muihin. Sitten homma toimii eikä kukaan ala sooloilemaan ja niskuroinaan.

        Ei taatusti onnistu, turha yrittääkään. Kuten useat muutkin ovat neuvoneet: Sopikaa kaikesta kirjallisesti. Teettäkää kaikki huolto- ja ylläpitotyöt ulkopuolisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatta olla yksi kimppalainen, joka on johtaja ja jolla on määräysvalta muihin. Sitten homma toimii eikä kukaan ala sooloilemaan ja niskuroinaan.

        Ehkäpä tuo "johtaja" ja "määräysvalta" helposti johtavat eripuraan, mutta tosiaan voi hyvin olla, että tasajakokimppa ei olekaan se parhaiten toimiva. Hyvin voi toimia esim sellainen, jossa toinella on rahaa, mutta ei aikaa/kiinnostusta/osaamista veneen hoitoon, ja toisella taas ei ole rahaa, mutta on aikaa, kiinnostusta ja osaamista veneen laittamiseen. Rahamies pääsee helpommalla ja halvemmalla kuin omistamalla yksin ja teettämällä kaiken kaupallisilla toimijoilla. Rahaton tekijämies taas pääsee käyttämään venettä, johon ei ikinä yksin olisi varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä tuo "johtaja" ja "määräysvalta" helposti johtavat eripuraan, mutta tosiaan voi hyvin olla, että tasajakokimppa ei olekaan se parhaiten toimiva. Hyvin voi toimia esim sellainen, jossa toinella on rahaa, mutta ei aikaa/kiinnostusta/osaamista veneen hoitoon, ja toisella taas ei ole rahaa, mutta on aikaa, kiinnostusta ja osaamista veneen laittamiseen. Rahamies pääsee helpommalla ja halvemmalla kuin omistamalla yksin ja teettämällä kaiken kaupallisilla toimijoilla. Rahaton tekijämies taas pääsee käyttämään venettä, johon ei ikinä yksin olisi varaa.

        Onko enää kysymys kimppaveneestä vai onko kysymys työsuhteesta jossa on palkkana oikeus käyttää venettä silloinkun omistaja, rahamies, ei sitä tarvitse. Kyllä näitäkin on nähty.


    • Anonyymi

      Aikaisemmin tässä ketjussa mainitsematon yksityiskohta:
      Kolme on paras mahdollinen kimppaosakkaiden määrä. Mitä useampi osakas sitä monimutkaisemmat neuvottelut. Kahdella jää asioita pöydälle ja hoitamatta jos/kun osakkaat ei ole samaa mieltä. Kolmella äänestys ei mene tasan -> syntyy päätös -> asia hoidetaan kuntoon. Loppujen lopuksi se kolmas eri mieltä ollutkin on tyytyväinen kun hommat hoituu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1615
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1469
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1386
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe