2x fokka ylösalaisin, köyhän miehen spinnu?

Anonyymi

Itsellä ei ole spinnua ja tuli mieleen älytön ajatus köyhän miehen myöttisvirityksestä.

Mitä luulette tapahtuvan, jos vetäisisi samaan keulaharukseen ylöalaisin kaksi hakas-fokka tai pikkujennyä ja spriiaisi ne skuuttikulmista toisiinsa? Skuuttiköydet menisi pakostakin korkealle, joten ne pitäisi vetää veneen takaosiin, Järjestelyllä saisi ainakin paljon lakanaa korkealle ja kuvittelisin nostojen laskujen sujuvan aika helposti.

Arvauksia toiminnasta? Vai kehtaako joku myöntää kokeilleensa

Itse menisin testaamaan, mutta paatti on jo ylhäällä.

12

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse jo aloitit ihan oikein: älytön ajatus. Kokeile ensi vuonna.

• Anonyymi

Miksi odottaa ensi vuoteen? Siihen mennessä noin hullu ajatus ehtii kuolla ja jää testaamatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi odottaa ensi vuoteen? Siihen mennessä noin hullu ajatus ehtii kuolla ja jää testaamatta.

Se oli tarkoituskin, että ajatus kupsahtaa ennenkuin aloittaja ehtii ryhtyä isompiin ponnisteluihin.

• Anonyymi

Miksi ne pitäisi spriiata toisiinsa? Onhan sellaisia keulapurjeita ollut, missä on kaksi genuaa yhdessä oikeinpäin ja vedetään ikään kuin virsarina ylös. Hakaset on keulaharuksessa. Toiminee vain myötäisessä.

• Anonyymi

Vanhoissa purjelaivoissa ripustettiin ja ripustetaan myötätuulipurjeita pinta-alan lisäämiseksi mitä mielikuvituksellisemmilla tavoilla, joten siinä mielessä ajatus ei ole ihan "tuulesta temmattu". Heh.

Nykyään bermuda-riki aikakautena purjehdus on muuttunut vaan niin hygieniseksi, ettei luovuudella ole enää sijaa. Jos kilpapurjehdusoppaassa ei asiaa opasteta, se on väärin.

Mutta kevyessä myötätuulessa pinta-ala ratkaisee ja mahdollisimman ylös aseteltuna on ihan oikein ajateltu, koska merenpinnan muodostama kitka hidastaa tuulennopeutta.

Tulehan kertomaan kokemukset, jos päädyt kokeilemaan. Omassa veneessä on keulassa rullapurje, joten en voi kokeilla puolestasi.

Jos purjeet saa vetoon ilman spriiapuomin painoa, niin aina parempi.

• Anonyymi

On siinä rullapurjesysteemin profiilissakin kaksi purje uraa. Itse asiassa helpommin siihen kaksi purjetta nostaa kuin hakasien kanssa pelkkään vaijeriin. Kunhan vaan on toinen nostin käytettävissä.

Kahden genoan virsari -viritystä pasaatipurjehtijat käyttää melko yleisesti - yleensä kylläkin erillisiin staageihin rikattuna, mutta myös samaan profiiliin. En muista nähneeni edes kuvissa keulapurjeita ylösalaisin, mutta kannattaahan se kokeilla!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On siinä rullapurjesysteemin profiilissakin kaksi purje uraa. Itse asiassa helpommin siihen kaksi purjetta nostaa kuin hakasien kanssa pelkkään vaijeriin. Kunhan vaan on toinen nostin käytettävissä.

Kahden genoan virsari -viritystä pasaatipurjehtijat käyttää melko yleisesti - yleensä kylläkin erillisiin staageihin rikattuna, mutta myös samaan profiiliin. En muista nähneeni edes kuvissa keulapurjeita ylösalaisin, mutta kannattaahan se kokeilla!

Omassa veneessä on rinnan kaksi etuharusta joihin voin nostaa purjeet yhtaikaa molemmille puolille kun on molemmille oma skuuttiköysi.

• Anonyymi

Toimiihan se tietenkin, vaikkei yhtä hyvin kuin oikea spinnu.

• Anonyymi

Raakapurjealuksissa raakapuu ei ole vapaasti lentävänä, vaan lujasti (ei kuitenkaan jäykästi) kiinni mastossa. Syy tulee kyllä selväksi jos joskus käytät viritystäsi kunnon merenkäynnissä.
      Muissa tilanteissa virityksesi tietystikin toimii ainakin plattarilla, muttei ole kovin nopea, jos iso on jätetty alas, koska toisessa fokassa lienee vähemmän pinta-alaa kuin isossa.
      Jos taas isokin on ylhäällä se peittää tuulta ainakin toiselta fokalta, eikä viritys enää välttämättä toimi riittävän hyvin. Samna ongelma voinee tulla vastaan jos virityksellä yritetään leikata VMG:n parantamiseksi.

• Anonyymi

Harvassa spinnuttomassa veneessä on myöskään ahvenselkä isoa. Aloittajan virityksen tarkoitus lienee saada lisäneliöitä korkeammalle?

• Anonyymi

Onko kukaan kokeillut virittää olemassa olevia purjeitaan raakapurjeeksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut virittää olemassa olevia purjeitaan raakapurjeeksi?

Saa neliöt ylös hyviin tuuliin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe