Liian myöhäistä alkaa opettelemaan?

Anonyymi

Olen ollut kiinnostunut buddhalaisuudesta muutaman vuoden. En ole vienyt sitä sen pidemmälle kuin että omistan Dalai Laman kirjoja.

Nyt haluaisin oikeasti syventyä asiaan mutta tajusin että hyvänen aika, minähän olen jo kohta keski-iässä.

Olenko myöhässä?

15

2496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja sellainen vielä että kun en ole käynyt kouluja kun ei ne sujunut yhtään että kannattaako senkään takia? Nuo näkyy valtaosa olevan kaikki jotain yliopiston käyneitä.

      • Anonyymi

        Buddhalaisuuden pääopetukset ovat että kaikki on jatkuvassa muutoksessa, mitään itseä ei ole olemassa missään, ja että ihmisen elämässä on väistämättä epätyydyttäviä puolia.

        Ripustautuminen mihinkään muutoksessa olevaan on kärsimystä, koska se ei tule kestämään.

        Näiden pääperiaatteiden ymmärtäminen kokemuksen tasolla voi olla vapauttavaa.

        Prosessi mikä johtaa tähän ymmärrykseen on luultavasti ahdistava, ja ihminen joutuu käymään läpi kehoon jumittuneet traumansa, ja niitä ei välttämättä koskaan saa hoidettua kuntoon koska ihmisyys luo jatkuvasti lisää traumaa, henk kohtaisesti ja kollektiivisesti, hyväksynnän ja epätyydyttävän kokemuksen vlinen konflikti on se mihin viitataan "harjoittamisella".


    • Anonyymi

      Ei ole koskaan "liian myöhäistä" tehdä sitä mistä tykkää ja mikä helpottaa oloa.

      Sanotaan että puu kaatuu siihen suuntaan mihin se on kallellaan. Eli toivoa meillä on.

      Itse osaan hyvin englantia ja kuuntelen usein buddhalaismunkkien puheita YouTubesta. Tehnyt niin jo parikymmentä vuotta. Mutta kuuntelen välillä muitakin.

      Dhammassa/Dharmassa on tietty "maku" ja siihen haluaa aina palata, koska siitä saa iloa ja rauhaa. Kaikki elämässä sujuu paremmin kun mieli on rauhallisempi. Terveys on parempi, työt sujuu paremmin ym. Ideoita pääsee syntymään koska mieli ei ole täynnä ym.. Ratkaisuja ongelmiin löytyy helpommin jne...

      Sutria puolestaan on hankala suomentaa, koska asiat ovat niin syvällisiä. Pitäisi olla suomalaissyntyinen pitkän aikaa munkkina ollut, joka osaa hyvin englantia ja myös palin kieltä, ja olla myös pitkälle "edistynyt" Buddhan opettamalla polulla. Helpointa on siis jos osaa englantia. Sutria kannattaa lukea, esim. Majjhima Nikayasta.

      En muuta osaa sanoa, en kuitenkaan expertti ole.

    • Anonyymi

      Entä tuo jos ei ole älyä niin paljoa kuin länsimaisilla harjoittajilla yleensä?
      Hehän (tehän) ovat lähes kaikki korkeakoulun käyneitä ja itse olen vain tavallinen Virtanen jolla koulut jäi ja tekee nyt tavallista ei paljoa älyä vaativaa fyysistä työtä.

    • Anonyymi

      Pitääkö käydä ulkomailla oppimassa? Moni lähtee Vietnamiin tai Thaimaahan moneksi vuodeksi mutta se ei ole minun juttuni. Eikö tätä voi harjoittaa muuten?

      • Anonyymi

        No voi tietenkin ja pitää jos on halu oppia. Ainakin Tiibetin buddhalaisia lamoja ja dharman opettajia löytyy netin kautta englannin kielellä. Kaksi mitä olen kuunnellut ihan suora lähetyksen kautta ovat Garchen Rinpoche ja Lama Zopa Rinpoche. Pk seudulta löytyy varmasti sekä vajrayanan (Tiibetin buddhalaisuus) sekä mahayanan kouluju (Kiinan ja Japanin buddhalaisuus).

        Buddhan opetuksen perusta on buddhaluonto, sen takia Buddha opetti: jokaisella on mahdollisuus tulla paremmaksi ja valaistua. Puhdas olemuksemme, buddhaluonto, tekee mahdolliseksi sen, että voi voittaa omat heikkoutensa. Buddha puhui siitä ohjatakseen yksilöitä herättämään rajattomat sisäiset mahdollisuutensa, niin että heistä itsestään tulisi valaistuneita buddhia.

        On tärkeää ymmärtää, ettei buddhaluontoa kuvitella tai luoda tyhjästä. Se on jo jokaisessa tuntevassa olennossa ja Buddha opetti, miten se vähä vähältä harjoituksen kautta saadaan näkyviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi tietenkin ja pitää jos on halu oppia. Ainakin Tiibetin buddhalaisia lamoja ja dharman opettajia löytyy netin kautta englannin kielellä. Kaksi mitä olen kuunnellut ihan suora lähetyksen kautta ovat Garchen Rinpoche ja Lama Zopa Rinpoche. Pk seudulta löytyy varmasti sekä vajrayanan (Tiibetin buddhalaisuus) sekä mahayanan kouluju (Kiinan ja Japanin buddhalaisuus).

        Buddhan opetuksen perusta on buddhaluonto, sen takia Buddha opetti: jokaisella on mahdollisuus tulla paremmaksi ja valaistua. Puhdas olemuksemme, buddhaluonto, tekee mahdolliseksi sen, että voi voittaa omat heikkoutensa. Buddha puhui siitä ohjatakseen yksilöitä herättämään rajattomat sisäiset mahdollisuutensa, niin että heistä itsestään tulisi valaistuneita buddhia.

        On tärkeää ymmärtää, ettei buddhaluontoa kuvitella tai luoda tyhjästä. Se on jo jokaisessa tuntevassa olennossa ja Buddha opetti, miten se vähä vähältä harjoituksen kautta saadaan näkyviin.

        Oletko itse ollut vuosia ulkomailla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse ollut vuosia ulkomailla?

        Siis jos meissä on jo se Buddhaluonto kuten Buddha opetti niin miksi tarvitsee mennä ulkomaille? Ihan hyvin voi kotona harjoittaa. Sitten jos tuntuu siltä, että haluaa oppia lisää ja se on se polku niin voi hakea kokemusta saamaan myös sieltä missä sitä harjoitetaan, mutta se ei ole ihan pakollista. Täytyy muistaa, että buddhalaisuushan ei ole mikään uskonto vaan filosofia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jos meissä on jo se Buddhaluonto kuten Buddha opetti niin miksi tarvitsee mennä ulkomaille? Ihan hyvin voi kotona harjoittaa. Sitten jos tuntuu siltä, että haluaa oppia lisää ja se on se polku niin voi hakea kokemusta saamaan myös sieltä missä sitä harjoitetaan, mutta se ei ole ihan pakollista. Täytyy muistaa, että buddhalaisuushan ei ole mikään uskonto vaan filosofia.

        Jos buddhalaisuus olisi uskonto ja olet buddhalainen vain silloin kun laitat buddhalaisen munkin kaavun päälle, ajat pään kaljuksi ja palvelet buddhan luostarissa se torjuisi koko Buddhan opetuksen pointin.


      • Anonyymi

        Tiibetiläisiä lamoja löytyy nykyään Suomestakin, jo monilla on aktiiviset verkko-oppimisympäristöt. Nykymaailmassa dharman löytäminen on siis täällä pohjan perukoillakin helpompaa.


    • Anonyymi

      Opiskele jotain hyödyllisempää. Kansalaisopistossa voi opetella tekemään vaikka linnunpönttöjä.

      • Anonyymi

        Kyllä rakennusmies osaa linnunpöntön tehdä. Ajattelin kyllä mennä taidekurssille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä rakennusmies osaa linnunpöntön tehdä. Ajattelin kyllä mennä taidekurssille.

        Täydellisen ympyrän piirtämisen harjoitteluun voi kulua useita vuosia, niinpä aloin kiillottaa tiiltä, en valaistunut, mutta väliäkö sillä. Zen.


    • Anonyymi

      Ei ole myöhäistä ollenkaan. Tällaisen murehtiminen taitaa muutenkin olla häiriötekijä joista olisi hyvä pyrkiä eroon.

    • Anonyymi

      Tervetuloa vaan. itsekin olen keski-ikäinen ja olen vasta hiljakseen viimeisten noin seitsemän-kahdeksan vuoden aikana tutustunut dharman asioihin. Valtaosin olen käyttänyt nettimateriaalia, kävin myös yhden vuoden mittaiset Tibet Housen verkko-opinnot buddhalaisesta filosofiasta. Eipä tässä nyt miksikään guruksi tai opettajaksi tulla enää tällä iällä, mutta kunhan sen oman tien saa suoraksi ja karmaa poltettua niin hyvä sekin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe