Tuli Lohjalla ajellessa vastaan töyssy josta ei kevyesti madalletulla autolla päässyt yli ilman pohjakosketusta vaikka kuinka yrittää madella hidasteen yli. Miten on tällaisen töyssyn laillisuus? Töyssy oli tiellä jossa nopeusrajoitus oli 50km/h, ja ymmärtääkseni töyssyyn pitäisi silloin pystyä ajaa kyseisellä nopeudella "normaalilla" autolla ilman pelkoa auton särkymisestä? Ennakkotapauskin löytyy Helsingistä jossa joku rikkoi autonsa 30 km/h:n rajoitusalueella töyssyyn vaikka ajoi täysin sallittua nopeutta--->töyssyn asettaja maksoi korjauskulut ja joutui poistamaan töyssyn.
Eli mitä sanoo laki?
Töyssyn laillisuus
12
3240
Vastaukset
- janne
No mutta entäpä nämä suojatien korokkeet? Otetaan esimerkiksi Honda Accord 2.0exi. Nopeusrajoitus tuohon töyssyyn on 30km/h ja ei varmasti ilman pohjakosketusta pääse yli kyseisellä hondalla, vaikka auto ei ole millään lailla madallettu.
Kerran Korsossa tuli pienoinen yllätys. En ole paikkakuntalainen. Omakotitalo alueelle oli tehty sellaisia kunnon hypyn antavia töyssyjä ja merkinnät ovat erittäin puutteelliset. Ajelin sellaiseen töyssyyn 40km/h ja oikein tunsi kuinka eturenkaat kävivät ilmassa. Kukahan olisi vastannut jos olisin särkenyt auton siihen, sillä merkinnät töyssyistä olivat puutteelliset- tuo ...
Bmw jota amis tuunataan varmaan eniten.
- Ja toteutumisesta
Kuljettaja vastaa ajonopeudesta ja esteiden kiertämisistä tiellä, mutta töyssyjen viisteissä on toki asettajilla harjoittelemista. Ja pieni vinkki vielä, nopeusrajoitus ei ole mikään ehdottomuus, vaan tilannenpeuden määrittää jokainen kuljettaja itse, ei ole "pakko" ajaa suurinta sallittua nopeutta.
- esa
on lain sallimissa mitoissa kun sen kaikki osat on yli 8cm maasta. tiedän itse monta töyssyä josta ei pääse pohjan ottamatta kiinni vaikka olisi reilusti yli tuon rajan, ja vaikka ajaisi kuinka hiljaa. kaupunki/kunta pitäisi olla korjaus kustannuksissa maksajana mutta hyvin harvoin näin on...
- Pörhö
Ei ole pakko ajaa mutta töyssyyn PITÄISI pystyä ajamaan suurinta sallittua nopeutta. Töyssyn ideana on kuitenkin on olla hidaste, ei este, joka estää ajamasta yli nopeusrajoituksen. Näin ainakin olen ymmärtänyt ja tähän perustuu esimerkkitapauskin...
- se mikä on järjen paikalla
Mistä ihmeestä teille on tullut päähän se että nopeusrajoitus tarkoittaa paljonko pitää ajaa. Onhan paljon paikkoja jossa ei kertakaikkiaan voi ajaa viitäkymppiä vaikka rajoitus niin sanookin. Esimerkiksi pienet kiertoliittymät, risteykset käännyttäessä, parkkipaikat.
Vai onko joku tosiaankin niin kaheli että väittää että talvikelissäkin moiset pitää pystyä ajamaan suurinta sallittua nopeutta.
Silloinhan esimerkiksi oikealle kääntyminenkin tehdään suurinta sallittua nopeutta käyttäen.
Ja teidän tulkinnan mukaan tienpitäjä maksaa kun autonne on vastapäisen talon seinässä.- Pörhö
"Ja teidän tulkinnan mukaan tienpitäjä maksaa kun autonne on vastapäisen talon seinässä."
Nyt puhutaan TÖYSSYSTÄ, ei kaahaamisesta. Jos ajaa töyssyyn mateluvauhtia ja töyssy repii pohjaa niin ei varmasti kaikki oo kohdallaan. Ja kuten ennakkotapauksesta selviää, oikeus totesi että töyssyyn oli ajettu sallittua nopeutta ja kun auto oli hajonnut niin töyssyn asettaja maksoi korjauksen. Voiko tästä vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä??? Olisi vaan kiinnostanut tietää miten asia menee eksaktisti lain kirjaimen mukaan... - nopeus
Pörhö kirjoitti:
"Ja teidän tulkinnan mukaan tienpitäjä maksaa kun autonne on vastapäisen talon seinässä."
Nyt puhutaan TÖYSSYSTÄ, ei kaahaamisesta. Jos ajaa töyssyyn mateluvauhtia ja töyssy repii pohjaa niin ei varmasti kaikki oo kohdallaan. Ja kuten ennakkotapauksesta selviää, oikeus totesi että töyssyyn oli ajettu sallittua nopeutta ja kun auto oli hajonnut niin töyssyn asettaja maksoi korjauksen. Voiko tästä vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä??? Olisi vaan kiinnostanut tietää miten asia menee eksaktisti lain kirjaimen mukaan...Siellä puhuttiin nimenomaan että ajettiin "laillista nopeutta" töyssyyn !
Tuon tulkinnan mukaan kaikki vaan nopeudenrajoitin max nopeuteen ja rupeatte matkustajiksi, ei tartte aivoja ollenkaan. Kyllä juristit hoitaa !
- 50____
jos viidenkympin alueella ja töyssyn ennakkovaroitusmerkki löytyy niin oma on vikasi. Lisäksi voisit mennä itseesi ja miettiä että mitä varten se töyssy on rakennettu ... mieleen tulis että se on siinä siksi että siinä hiljennettäisiin.
Pitääkö se auto madaltaa niin ettei sillä normaaleissa olosuhteissa pääse liikkumaan?
Tieliikennelaki sanoo suomennettuna myös että tiellä olevaan esteeseen ajetaan omalla vastuulla.- Donna
Tieliikennelaki (tms) määrää myös auton sallitun maavaran. Ja en muuten aja töyssyyn, jos en ole varma että pääsee yli. Sitten täytyy vain peruuttaa, ja takanaolijat saa ihan itse miettiä miten pääsee ohi.
- jätkä
Kyllä töyssystä pitää pystyä ajamaan 50km jos kerran rajoitus on sellainen. Lisäksi kaveri sanoi hidastaneen nopeutta huomattavasti.
- 45w6w5
AIvan oikein madaltajain autolle.
Mitä vikaa on micra -86:ssa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2195016- 1912705
- 671582
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss521480Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91292Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?991268- 1321247
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1551185Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1091184- 821163