KETJUKOLARIEN SUMA AAMURUUHKASSA

Anonyymi-ap

Pääkaupunkiseudun teillä sattui maaliskuussa 2005 Suomen historian laajin kolarien suma, jossa kuoli kolme ihmistä ja loukkaantui kymmeniä.

Maaliskuun 17. päivän aamuna 2005 jäätävä tihku ja tienpintaan tiivistynyt kosteus aiheuttivat pääkallokelin, ja kymmenien autojen ketjukolarissa ei monella ollut minkäänlaisia väistämismahdollisuuksia.

Porvoonväylällä sattuneessa onnettomuudessa kuoli kaksi henkilöä, ja kolmannen kuolonuhrin vaati Lahdenväylällä sattunut kolari. Kaikki vakavimmat onnettomuudet sattuivat aamuruuhkan aikaan.

Sairaalaan vietiin päivän aikana yli 60 liikennekaaoksessa loukkaantunutta. Kaksi potilasta loukkaantui vakavasti.
Lue: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/03/18/raju-ketjukolari-etela-suomessa-2005

Kommenttia:
--- Keli ei ole koskaan syy ketju- eikä peräänajoihin, vaan turvavälien pitämättömyys ja keliin sopimaton vauhti, joka tässä uutisessa jäi vähemmälle huomiolle. Eipä näytä kuvissa olevan yhtäkään autoa, joka olisi jättäytynyt edessä ajavasta hyvän matkan päähän ja pysähtynyt, jolloin perään ajetun edessä olisi jäänyt välimatka. Kaikki samassa kasassa, mikä selvästi osoittaa, ettei kukaan osannut pitää sitä surullisen kuuluisaa turvaväliä. Pitämällä paremminkin liian pitkää kuin lyhyttä turvaväliä voi itse olla sortumatta edessä ajavan perään rysäyttämistä. Vauhtia ei kukaan älynnyt hiljentää, eli ajaa normaalia paljon pienemmällä nopeudella, koska se olisi ollut liikennekulttuurin vastaista ja sitähän ei monikaan uskalla olla kunnioittamatta.
Tämä rytinä ei ollut vahinkoa, vaikka moni sitä vahingoksi tulee kohta ilkeästi kommentoimaan. Eikä tämä suinkaan ole ainoa ketjukolari laatuaan, vaan näitä on sattunut lähes joka vuosi ja aina on sama tauti, ettei uskallettu pitää sitä turvaväliä ja vauhtia keliin sopivana, eli reilua pudotusta vakionopeudesta. Oliko kukaan muuten mukana tässä kolarisumassa, jossa yli kolmesataa autoa tunaroi. Olisi mukava tietää, kirjoitteliko poliisi jokaiselle sakkolapun liikennevahingon aiheuttamisesta ? Jos jonkun perään oli ajettu ja hänen edessään oli tyhjää ennen seuraavaa ruttuautoa, niin hän selvisi sakoitta, koska ei itse seuraavan edessä olevan perään törmänny. Talven tulo se on taaskin edessäpäin, kelit huononee ja yllättää autoilijat. Mikset autoilija sinä voisi yllättää keliä ja ajaa niin, ettet liukkauden takia liian nopeassa vauhdissa ajaisi ulos tieltä tai jonkun edessäs ajavan perään. Mutta voiko liikennekulttuuri muuttua parempaan suuntaan, tapahtui mitä tahansa ? Varmaan ei muutu, mitä on kymmenien vuosien aikana nähty liikenteen saralla, että aina siellä rytisee ja rymisee.
Ei se liikennesääntöjen mukaan ajaminen auta, ellei tajua, miten sitä näppituntumalla ajetaan. Kysynkin, että miten sitä voi liikennesääntöjen mukaan vahingossa ajaa vaikkapa nyt ketjukolarin ?
Voiko kukaan normiälyinen väittää, ettei viisas autoilija saisi ajaa muita hitaammin erittäin huonossa ajokelissä pitkää turvaväliä pitäen ???

3

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerran olen ajanut kunnon "hernerokkasumussa". Ei nähnyt oikein mitään ja vauhtia piti tiputtaa reilusti. Koko ajan pelkäsin, että joku ääliö joka ei sovita nopeuttaan tilanteen mukaiseksi, ajaa perään.

    • Anonyymi

      Pääkaupunkiseudulla tapahtuneet liikenneturmat olivat näyttö vallitsevasta liikennekulttuurista ja ajotaitojen puutteista. Nykyinen kiire elämäntapa ja liikenteessä näkyvä piittaamattomuus toisista kulkijoista ja ne yhdistettyinä heikkoon ajotaitoon auton käsittelyssä ovat liikenteessä kuin ladattu ase pienen lapsen käsissä. Kuolemantapaukset ja loukkaantumiset pitäisi olla liikenteenvalvojille riittävä viesti puuttua ankarasti ruuhkasuomen teillä vallitsevaan tilanteeseen ja laittaa nämä yhteisiä sääntöjä rikkovat ankaraan kuriin. Sillon kun kolarin osapuolina on satoja autoja, niin herää kysymys misää tai kenessä on vika ? Oliko syy turmiin siinä, että Suomessa jopa keskitalvella saattaa yllättäen sataa lunta ja se vielä yllättää autoilijat, jotka eivät reagoineet muuttuviin oloihin ja asettaneet vauhtinsa sen mukaan, vaikka uutiset varoitteli huonosta ajokelistä ja vuorokautta aiemmin. Ei osata ajaa eikä hallita autoa liukkaalla kelillä, tehdään väärä liike ja silloin rytisee. Onko liukkaan kelin opetus Suomessa oikealla tasolla ja riittävän vaativa vai autokouluille "sinne päin" tapaus opetuksessa, josta rahastetaan. Viime vuosien turmissa on melkein ensimmäiseksi syytetty tien kuntoa tai tienpitäjää, mutta näistä kumpikaan ei aja ainoatakaan turma autoa. Jos jätät riittävän turvavälin edellä ajavaan, niin se väli täyttyy kaistan vaihtajsita välittömästi, ei se muutamien metrien väli mikä siellä on jokapäiväistä ole riittävä reagointiin tapahtumiin edessäsi. Törmäilijöiltä kortti pitkäksi aikaa hyllylle ja tukiopetukseen opettelemaan autoilua ja auton käsittelyä Suomen vaihtelevissa olosuhteissa

    • Anonyymi

      Täysipäiselle on kyllä ihan selvää, että kelin huonontuessa vauhtia pitää laskea ja ottaa rauhallisesti. Mikään bussiaikataulu tai tavara ei ole niin kiireinen, että pitää vaarantaa huonolla kelillä turvallisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2284
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      27
      1204
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      85
      1042
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      962
    5. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      924
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      893
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      128
      888
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      803
    9. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      793
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      769
    Aihe