Lapset vaarassa! Yli 80 prosenttia kuljettajista ajaa koulujen kohdalla suojateille ylinopeutta

Anonyymi-ap

Liikenneturva tarkkaili autoilevien nopeuksia koulujen lähellä. Suojatielle tullessa peräti 83 prosenttia kuljettajista ajoi ylinopeutta.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/21d5ae46-66b2-4146-9a1b-a6841673089c

Ei ihme, että suojateiden kohdalla tapahtuu onnettomuuksia. Suojatie ei todellakaan nimensä mukaisesti suojaa mitään, kun autoilijat toimivat lain vastaisesti.

"27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli

Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

27

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suojatiet kun rakennettaisiin niin, että pyörällä ajamalla tai laudalla ei olisi mahdollista syöksyä suojatielle autojen eteen, niin mitään vaaraa ei koituisi koskaan edes lapsille. Edellä mainittuihin välineisiin siru ja mahdollisissa rikkomustapauksissa lasku omistajalle perässä. Liikenneturvallisuus kohenisi suurin harppauksin, eikä kukaan enää kuolisi liikenteessä.

      • Anonyymi

        Syyät huomioida, että usein suojatien yhteydessä on myös pyörätien jatke samassa kohtaa. Näin on, jos suojatie on kahden pyörätien välissä, kuten esim. yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -tyyppisien väylien välissä.


      • Anonyymi

        Ajoradan saa kuitenkin tieliikennelain mukaan ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Jos pyöräilijöille tehdään hidasteita, niin sitten tasapuolisuuden vuoksi myös ajoradan ajoneuvoille hidasteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan saa kuitenkin tieliikennelain mukaan ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Jos pyöräilijöille tehdään hidasteita, niin sitten tasapuolisuuden vuoksi myös ajoradan ajoneuvoille hidasteita.

        Ajoradan ajoneuvoille, on ainakin kaupungeissa jo nyt varsin paljon suojateiden kohdalla hidasteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradan ajoneuvoille, on ainakin kaupungeissa jo nyt varsin paljon suojateiden kohdalla hidasteita.

        Tässä kaupungissa ei ainakaan ole ajoradalla ainuttakaan hidastetta yhdenkään suojatien kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kaupungissa ei ainakaan ole ajoradalla ainuttakaan hidastetta yhdenkään suojatien kohdalla.

        En tiedä missä "Tässä kaupungissa" liikut, mutta ajoradan ajoneuvoille on varsin monessa kaupungissa suojateiden kohdalle hidasteita rakennettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä missä "Tässä kaupungissa" liikut, mutta ajoradan ajoneuvoille on varsin monessa kaupungissa suojateiden kohdalle hidasteita rakennettu.

        Liikun useassa eri kaupungissa. Joissakin olen nähnyt muutamissa paikoissa yksittäisiä hidasteita, mutta melko harvassa ovat kuitenkin. Kaikki eivät edes ole olleet suojateiden kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikun useassa eri kaupungissa. Joissakin olen nähnyt muutamissa paikoissa yksittäisiä hidasteita, mutta melko harvassa ovat kuitenkin. Kaikki eivät edes ole olleet suojateiden kohdalla.

        Vaikka vain muutamissa kaupungeissa olet suojateiden kohdalla yksittäisiä hidasteita nähnyt, niin ei poista sitä tosiasiaa, että mainittuja hidasteita on joissakin kaupungeissa varsin paljon. On varsin erikoista, että pysyvä hidaste olisi jossain muussa paikassa kuin suojatien kohdalla, toki liikenneinsinöörin/insinöörien idioottimaiset aivoitukset on varsin suurelta osalta järjellä selittämättömiä.


    • Anonyymi

      Kerrankin perusteltu kommentti, eikä niinkuin eläkeukko aina veisaa, että liikennesääntöjen mukaan. Eiväthän kaikki muista, miten liikennesääntöjen mukaan tässäkin tapauksessa pitää ajaa, eli oikein hyvin kuvailit käytännön tapaa.

    • Anonyymi

      Koululaiset ovat pulpetin välissä eikä suojatiellä hortoilemassa ja leikkimässä kuollutta?

    • Anonyymi

      Oikeasti tuo 30km/h rajoitus on naurettava ja siksi sitä ei kunnioiteta. Jos olisi 40km/h, niin suojatie olisi joka tapauksessa ihan yhtä turvallinen ja auto pysähtyy ihan yhtä hyvin noissa nopeuksissa. 30km/h on perusteltu sellaisissa paikoissa joissa jalankulkijat ja pyöräilijät voivat tulla täysin pimennosta eteen ja katu todella kapea jne...

      • Anonyymi

        Kouluja, tarhoja tai muuta vastaavaa voi olla syynä nopeusrajoitukseen kyseisessä paikassa. Ei ole sinun tehtäväsi miettiä syitä nopeusrajoituksen valinnoille. Sinun tehtäväsi on vain noudattaa niitä nopeusrajoituksia. Suojatie ei nimestään huolimatta suojaa yhtään mitään. Ajoradan ajoneuvot suojaavat toiminnallaan jalankulkijoita tai jättävät suojaamatta heitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kouluja, tarhoja tai muuta vastaavaa voi olla syynä nopeusrajoitukseen kyseisessä paikassa. Ei ole sinun tehtäväsi miettiä syitä nopeusrajoituksen valinnoille. Sinun tehtäväsi on vain noudattaa niitä nopeusrajoituksia. Suojatie ei nimestään huolimatta suojaa yhtään mitään. Ajoradan ajoneuvot suojaavat toiminnallaan jalankulkijoita tai jättävät suojaamatta heitä.

        Vaikka se nopeusrajoitusten syiden valinta ei autoilijalle suoranaisesti kuulu, niin voihan siitä silti näkemyksensä kertoa.
        Rajoituksen oikeellisuus, jota lähes aina ja kaikki rikkoo, tuskin on kohdallaan.
        Ei kuskit, monista vastakkaisista mielipiteistä huolimatta, pää sääntöisesti idiootteja ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka se nopeusrajoitusten syiden valinta ei autoilijalle suoranaisesti kuulu, niin voihan siitä silti näkemyksensä kertoa.
        Rajoituksen oikeellisuus, jota lähes aina ja kaikki rikkoo, tuskin on kohdallaan.
        Ei kuskit, monista vastakkaisista mielipiteistä huolimatta, pää sääntöisesti idiootteja ole.

        Tällainen analogia: Eli jos useampi varastaa tavaraa, niin tavaran hinta ei silloin ole kohdallaan? Mielenkiintoinen näkemys. Toinen näkemys voisi sitten olla se, että on liian tehokkaat autot, joilla ei kyetä ajamaan hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen analogia: Eli jos useampi varastaa tavaraa, niin tavaran hinta ei silloin ole kohdallaan? Mielenkiintoinen näkemys. Toinen näkemys voisi sitten olla se, että on liian tehokkaat autot, joilla ei kyetä ajamaan hitaasti.

        Vertauksesi varastamiseen on varsin ontuva, eikä näkemys tehokkaista autoista ole mitenkään yhteismitallinen siihen etteikö niillä voisi kyetä ajamaan hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertauksesi varastamiseen on varsin ontuva, eikä näkemys tehokkaista autoista ole mitenkään yhteismitallinen siihen etteikö niillä voisi kyetä ajamaan hitaasti.

        Mikä sen nopeusrajoituksen mukaan etenemisen sitten mielestäsi oikein estää? Onko kyse pelkästään asennevammaista vai jostakin muusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen nopeusrajoituksen mukaan etenemisen sitten mielestäsi oikein estää? Onko kyse pelkästään asennevammaista vai jostakin muusta?

        Eihän nopeusrajoituksen mukaan etenemistä mikään estä. ei edes mainitsemasi "asennevammaista"
        Kysehän on siitä, että rajoituksen oikeellisuus, jota lähes aina ja kaikki rikkoo, tuskin on kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän nopeusrajoituksen mukaan etenemistä mikään estä. ei edes mainitsemasi "asennevammaista"
        Kysehän on siitä, että rajoituksen oikeellisuus, jota lähes aina ja kaikki rikkoo, tuskin on kohdallaan.

        Väärin päätelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin päätelty.

        Ehkä noin, käytännössä kuitenkin mainitulla tavalla toimiminen antaa aihetta toteamukselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kouluja, tarhoja tai muuta vastaavaa voi olla syynä nopeusrajoitukseen kyseisessä paikassa. Ei ole sinun tehtäväsi miettiä syitä nopeusrajoituksen valinnoille. Sinun tehtäväsi on vain noudattaa niitä nopeusrajoituksia. Suojatie ei nimestään huolimatta suojaa yhtään mitään. Ajoradan ajoneuvot suojaavat toiminnallaan jalankulkijoita tai jättävät suojaamatta heitä.

        Hyvä kommentti, kiitos paljon. Olisipa eläke ukkokin yhtä perusteellinen liikennehavainnoissaan ja kommentiessaaqn, eikä aina vaan syyttelisi muita ajo kyvyttömiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen nopeusrajoituksen mukaan etenemisen sitten mielestäsi oikein estää? Onko kyse pelkästään asennevammaista vai jostakin muusta?

        Minä en halua ylittää nopeusrjoitusta, mutta voin kelin huomioon ottaen ajaa rajoituksia hitaamminkin, mihin minulla on täysi oikeus ja vapaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti, kiitos paljon. Olisipa eläke ukkokin yhtä perusteellinen liikennehavainnoissaan ja kommentiessaaqn, eikä aina vaan syyttelisi muita ajo kyvyttömiksi.

        Meinaat ettei ajo-ja huomiokyvyltään vahvasti alentunutta "viisasta" ikämiestä" voisi ajokyvyttömäksi mainita kuin se ikäkuski sitä kerran on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en halua ylittää nopeusrjoitusta, mutta voin kelin huomioon ottaen ajaa rajoituksia hitaamminkin, mihin minulla on täysi oikeus ja vapaus

        Onko joku oikeuttasi ja vapauttasi kiistänyt?


    • Anonyymi

      Lapsia ei kannata ryhtyä tekemään lainkaan.

    • Anonyymi

      Tässä oli kerrottu seikkaperäisesti, miten sitä liikennesääntöjen mukaan ajetaan, mutta kun näinkin suuri osa ei välitä liikennesäännöistä piun pauta, niin jotakinhan toki asialle pitää tehdä, eikä vaan tyytyä vallitsevaan liikennekulttuuriin, joka tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, ettei liikennesäännöillä ole niin suurta väliä, kunhan nyt vaan ajetaan omalla kaistallaan, mutta jo jyrkästi vasemmalle kaartuvassa mutkassa mennään vasenta puolta liikennekulttuuria seuraten.
      Kerran olin mukana tilanteessa, jossa jyrkästi oikealle kaartuvan tien vasenta reunaa tuli vastaan tulija. Hädissään kummatkin väistivät samaan suuntaan, eli edestä tuleva oikealle ja toinen vasemmalle. Riita pantiin puoleksi, eli kumpikin syyllistyi ajovirheeseen, vaikka sen väärää puolta tuleva olisi pitänyt laittaa kokonaan syypääksi. Siinä ei ollut aikaa harkita, ehtiikö väärää puolta tuleva väistämään takaisin oikealle kaistalleen vai yrittääkö itse ehtiä väistämään väärälle puolelle. Tuo suojatietä kunnioittamattomuus on pahinta liikennekulttuurin muotoa, joten asialle pitää panna stoppi. Se stoppi voisi olla esim. suojatie merkin muuttaminen kolmioksi eli väistämis valvollisuudeksi. Nythän tuo tyhjänpäiväinen suojatie merkki ei kerro mitään, kenen tässä pitäisi väistää. Lisäksi kaikki suojaitet pitää varustaa kunnon töyssyllä ja se, joka kehtaa ajaa suojatiellä jalankulkijan päälle, niin auto tarkavarikkoon. Takaan ja alleviivaan, että villi meno siistiytyy, sillä eihän kukaan ny viitti menettää autoaan suojatiellä väistämättömyyden takia.
      Autoiloista huomattava osa ei edes tajau, että suojatiellä kuuluu väistää jalankulkijoita. Voi, voi tätä meidän liikennekultuuria 🙄

      • Anonyymi

        Siinä sitä taas kerran taataan ja alleviivataan lähinnä sitä omaa höperyyttä.


      • Anonyymi

        Suojatie liikennemerkki velvoittaa yhtä paljon noudattamaan sitä kuin kolmiokin velvoittaa noudattamaan sitä. Se, että väistämiset menevät vähän eri tavoin noiden merkkien kohdalla, niin tilanteet ja säännöt pitää vain opetella ja osata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

      Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      155
      9829
    2. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      129
      7942
    3. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      2
      7501
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      260
      7482
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

      seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      121
      6162
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      87
      5957
    7. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      53
      5752
    8. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

      Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      94
      4831
    9. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

      Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      11
      2977
    10. Pelle Miljoona, 70, saa harvinaista taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on kuussa!

      Pelle Miljoona on kyllä symppis! Peace! Suomen punk-konkari Pelle Miljoona on yksi syksyn Vain elämää -kauden artisteist
      Vain elämää
      54
      1414
    Aihe