Nykyistenkin nopeusrajoitusten noudattaminen olisi jo energiansäästöteko

Anonyymi-ap

Alhaisemmilla ajonopeuksilla autoilija säästäisi selvästi polttoainekuluissa. Ihan noudattamalla nykyisiä rajoituksia eikä ajamalla yli rajoitusten, niin asia toteutuisi.

"Kansainvälinen energiajärjestö IEA, Euroopan liikenneturvallisuusjärjestö ETSC sekä Euroopan komissio ovat tänä vuonna kehottaneet alentamaan nopeusrajoituksia yhtenä keinona energian säästämiseksi ja venäläisestä öljystä irtaantumiseksi."

https://www.is.fi/autot/art-2000009058439.html

20

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähiten menee itsellä polttoainetta siirtymiin hiljaisina aikoina, kun pääsee ajamaan rauhassa ja tasaisesti isolla vaihteella.

      Ei tarvitse kuin muutaman hidastelijan häiritsemään etenemistä, niin keskikulutus nousee reippaasti.

      • Anonyymi

        Keskikulutus laskee takuulla myös, jos ajat muutaman km/h hitaammin. On toki kohteliasta ajaa rajoituksien mukaista nopeutta, aina kun se on olosuhteiden myötä mahdollista. Ylinopeus voi myös häiriöksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskikulutus laskee takuulla myös, jos ajat muutaman km/h hitaammin. On toki kohteliasta ajaa rajoituksien mukaista nopeutta, aina kun se on olosuhteiden myötä mahdollista. Ylinopeus voi myös häiriöksi.

        Tarkoitat ilmanvastusta, jonka merkitys korostuu esim. moottoritienopeuksissa.

        Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa monia muuttujia.
        Hidastaminenkin lisää kulutusta, kun tullaan kauemmaksi optiminopeudesta.

        Oikein mäkisellä maantiellä voi jopa päästä pienempiin lukemiin hieman kovemmallakin nopeudella.
        Se tasaisempi ajo isolla vaihteella.


      • Anonyymi

        Se on totta, että hiljaisen liikenteen aikana voi helpommin pitää tasaisen nopeuden, jolloin kulutus on maltillista. Sitä en sitten usko, että muutaman hitaammin ajavan ohittaminen nostaisi keskikulutusta reippaasti. Hetkellinen kulutus tietysti pippeli nousee, mutta ilmeisesti matkasi ei montaa kilometriä ole, jos se vaikuttaa keskikulutukseen paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskikulutus laskee takuulla myös, jos ajat muutaman km/h hitaammin. On toki kohteliasta ajaa rajoituksien mukaista nopeutta, aina kun se on olosuhteiden myötä mahdollista. Ylinopeus voi myös häiriöksi.

        Kyllä 80kmh on liian vähän 2l koneelle. Automaatti pitää 6 pykälällä 1650 rpm. Satkussa päästään jo likemmäs 2000rpm. Aasian kipoissa kulutus kuulemma nousee satkussa. Polttomoottori on energiatehokkain vääntömomentin likellä silloin KW tulee pienimällä energiankulutuksella mutta ilmanvastuskisn kasvaa nopeesti. Mun kippo kulkee hiepeemmin 110km paikeilla. tuohon 20 lisää ei nosta juurikaan kulutusta. Peräkärryn rehaaminen näkyy heti kulutuksessa.


    • Anonyymi

      Tule aamulla noudattamaan ihania periaatteitasi Kehäteille, niin näet mitä tapahtuu.

      • Anonyymi

        Pysymällä poissa Kehäteiltä aamuisin ja iltapäivällä säästää parhaiten polttoainetta.

        Säästöjä voi synnyttää tiellä, jolla voi itse valita nopeutensa. Moottoritiellä 100 km/h on ihan kelpo nopeus ja ainakin oma autoni kuluttaa siinä noin 15% vähemmän kuin jatkuvalla 120 km/h -nopeudella. Ohjelmaakin on, kun katselee ohi eri nopeuksilla viuhahtavien kulkua. Nykyisin tosin myös perään jää aina välillä pitkäksikin aikaa joku. Tasaista järkevää nopeutta etenevällä riittää jo kavereitakin.


      • Anonyymi

        Mitä periaatteita tarkoitat? Tasaisen tappava vauhti on kaikkien etu ja sujuvoittaa etenemistä. Nopeusjojoilu on myrkkyä kaikille ja myös kulutukselle. Vakkari päälle ja tasaista menoa. Tämä pitäisi olla pakollista aina tietyntyyppisillä teillä.


    • Anonyymi

      Jos kaikki selvittäisivät autonsa nopeusmittarin mittausvirheen suuruuden
      ja pyrkisivät ajamaan tasaisesti nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta, niin
      kaikki säästäisivät aikaa ja polttoainetta.

      Kyltin numero olisi siitä hyvä, ettei muiden tarvitsisi pohtia, mitä nopeutta joku seilaaja hakee.
      Kameroidenkin kohdalla voisi ajella ruuhkia ja vaaratilanteita aiheuttamatta.

      Ne joilla on vanhempi ajokortti, voisivat opetella käyttämään poistumis- ja kiihdytyskaistoja, sekä pitämään nopeutta tasaisena mäissä tai vaikka tien kaarre tai meluaita vähän pelottaisi tai jännittäisi.

      Sitten jos ajaa poikkeavasti, koska tieliikennelaki ei sitä kiellä, niin voisi huomioida muun liikenteen.

    • Anonyymi

      Kyllä ne sitten lehteen kirjoittaa ku aineet loppuu.
      Sinne asti en todellakaan ala ottamaan vastaan mitään jeesustelua mitä vauhtia pitäisi ajaa.
      Lähinnä nostan nopeutta että pääsee ohi nysvääjistä

      • Anonyymi

        Asennevamma ei kuitenkaan oikeuta invapaikan käyttöön.


    • Anonyymi

      Rotterdamista tullee polttoainetta ja töpselistä sähköä, mää ostin just Ferrarin!😘😘

      • Anonyymi

        Tottahan ostit Ferrarin, tietysti.


    • Anonyymi

      Nopeuksien laskeminen maanteillä ei pelkästään säästä energiaa, vaan myös tuottaa sitä. Nimittäin ylinopeuksia ajavien "aina kiireisten" pää alkaa höyrytä "hidastelijoista" ja sydän pumppaa kuumaa verta otsasuonet pullistuen. Päästessään sitten määräpäähänsä nuo "kuumakallet" vähentävät tilojen lämmityksen tarvetta!

    • Anonyymi

      Kyl kai täällä noudatetaankin oikein orjallisesti ja varmuuden vuoksi vedetään vielä vähän alle rajoituksen. Tosin tuo 30 rajoitus alkaa jo olla sellainen että kulutus jo kasvaa senkin takia, että joutuu ajamaan pienellä vaihteella. Lisäksi autojen jatkuva pysäyttely ja turha seisottaminen liikennevaloissa on myös omiaan lisäämään kulutusta ja päästöjä. Mutta täällä päin onkin kaupungin liikennesuunnittelijan mottona että kaupungissa autoliikenteen kuuluukin tökkiä.

      • Anonyymi

        Motto taitaa monesti olla jo se, että autoliikenne ei ydinkeskustaan kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Motto taitaa monesti olla jo se, että autoliikenne ei ydinkeskustaan kuulu.

        Tuo on varsin oikeellinen havainto mm kotikaupunkini viherpiipertäjien kohdalla.
        Kun "autoton keskusta" on saavutettu niin sitten alkaa varsin voimallinen itku ja parku kun sieltä keskustasta häviää kaupat, yritykset ja palvelut ja sitä myöten myös ihmiset.
        Hyvähän se on poliisin tyhjän torin laidalla valvoa olematonta liikennettä kun ei ole muita liikkujia kuin mitä nyt pari pimeänpullon kauppiasta huhuilee keskenään, että vaihdetaanko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on varsin oikeellinen havainto mm kotikaupunkini viherpiipertäjien kohdalla.
        Kun "autoton keskusta" on saavutettu niin sitten alkaa varsin voimallinen itku ja parku kun sieltä keskustasta häviää kaupat, yritykset ja palvelut ja sitä myöten myös ihmiset.
        Hyvähän se on poliisin tyhjän torin laidalla valvoa olematonta liikennettä kun ei ole muita liikkujia kuin mitä nyt pari pimeänpullon kauppiasta huhuilee keskenään, että vaihdetaanko.

        Moni pärjää hyvin fillarilla tai julkisilla. Riippuu toki asuinpaikasta ja työmatkan pituudesta.


    • Anonyymi

      Hallitus erotkoon epäpätevinä.

    • Anonyymi

      Mahdollisimman tasainen vauhti ja maksimissaan nopeusrajoituksen mukainen vauhti, niin säästöjä syntyy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      331
      7179
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4388
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3175
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2987
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1826
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      216
      1773
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe