Erään viestin anatomiaa

Anonyymi-ap

Viestin sisältö:

"Katkelma aikalaisen muistiin panoista: "Kuin uusiherätys tuli sekaan, sitten alkoi johtohenkilöiden välillä kova riita opista ja ne jotka Loaddiksen kaltaiset olivat, että oli kristityn nimi, vaan olivat jo kuolleet, he nimittivät itseään vanhoillisiksi, ne olivat kaikkein kiivaimmat riitelemään ja itseänsä puolustamaan hengellisissä ylpeydessä. Siinä oli riitaa, itkua ja ulinaa sanankuulijoiden joukossa. Saarnaajat riitelivät keskenänsä ja tunnustivat toistensa syntejä ja kuka olis saanut saarnavuoron. Näin senkin ihmeen Helsingissä, että kaksi saarnaajaa riiteli keskenänsä Raamattu välikapulana ja se joka voitti Raamatun itselleen, se rupesi saarnaamaan ja toinen vedettiin alas. Sitten nousi kaksi vahvaa miestä kahden puolen, että hän sai rauhassa saarnata ja sanan kuulijat riiteli keskenään uskosta. Tämä kirjoitus ajoittuu 1800ja 1900 vuosisatojen vaihteeseen. Tuttua riitaa jota käydään tälläkin palstalla uskosta ja opista joidenkin viisaiden taholta."

Kuvaa hyvin sitä tilaa kun ihminen ja hänen yhdistyksensä kasvaa Jumalaa suuremmaksi. Tässä on kaksi liikettä aivan samassa tilassa.

Tässä lainatussa viestissä joku esikoislestadiolainen puolustelee tuolloin, v. 1902 perustettua Vanha Laestadiolais kristillinen yhdistys nimistä liikettä avoimesti.

Hajaannukset osoittaa vain sen, kuinka vaikeata ihmisen on alistua ARMON alle, Jeesuksen Kristuksen (Jumalan sanan) johdatukseen. Aina joukossa on sellaisia jotka ovat omasta mielestään oikeammassa. Ja aina löytyy yhteisön sisältä ihmisiä, jotka alkavat korottamaan jotakuta henkilöä seurakunnan pääksi ja herraksi seurakunnassa, jota kaikkien muiden on toteltava. Omavanhurskaus korottaa, estää käsittämästä sitä vanhurskautta, joka tulee LAHJANA, USKOSTA KRISTUKSEEN, ilman tekoja.

Syynä tähän on Jumalan sanan tuntemattomuus, ja oman itsensä, (oman syntisen ja heikon luonteensa) tuntemattomuus. Näin ihminen alkaa eritymään omasta todellisuudestaan, ja mielikuva itsestä alkaa kehittymään muita oikeammassa olevaan suuntaan.

Kun tällainen henkilö saa puhujan paikalta käsin muitakin kanssaan uskomaan "vain me" valheen, kehumalla ja ylistämällä omaa porukkaa ja haukkumalla muita, niin tappelevat puolueet ovat valmiina sotaan "vihollisia", siis omia uskonveljiään vastaan.

Kysymyshän oli tässäkin "kuuliaisuudesta lapin vanhimmalle", (Joonas Purnu)
joka tarkoitti käytännössä rigorismia, yksinkertaisia vaatteita, yksinkertaisia koteja ilman koristeita, etc. etc.

Liike kehittyi kuitenkin armolliseen ja rakkaudelliseen suuntaan seurakunnan sisällä. Vuodesta 1950 vuoteen 2016 kuuluin liikkeeseen, tiedän kehityksen.
1990 luvun alussa liikkeen johtoon nousi rigoristeja jälleen, jotka lopulta hajoittivat liikkeen ja johtivat sen kokonaan ulos luterilaisesta tunnustuksesta ja kirkosta. Samalla katkesi yhteydet Inkerin kirkkoon Venäjällä. Siinä vaiheessa oli pakko perustaa Esikoiset ry jatkamaan esikoislestadiolaista perinnettä kirkon sisällä. Esikoiset ry:n julistukseen ja toimintaan voi tutustua linkistä

https://www.esikoiset.fi/

43

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos Sinulle, mielestäni arvokkaita henkilökohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia kyseisestä uskonnollisesta liikkeestä sen parissa noinkin pitkään eläneeltä. Tänään emme ehkä voi kutsua sitä herätysliikkeeksi, mikä se varmasti silloin joskus kauan sitten oli.

      • Anonyymi

        "Hajaannukset osoittaa vain sen, kuinka vaikeata ihmisen on alistua ARMON alle, Jeesuksen Kristuksen (Jumalan sanan) johdatukseen"

        Totuus:
        Joh5.

        39. Tutkikaat* Raamatuita(sanaa)+; sillä niissä te luulette teillänne ijankaikkisen elämän olevan, ja ne ovat, jotka todistavat minusta§.
        40. Ja ette tahdo tulla minun tyköni, että te saisitte elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hajaannukset osoittaa vain sen, kuinka vaikeata ihmisen on alistua ARMON alle, Jeesuksen Kristuksen (Jumalan sanan) johdatukseen"

        Totuus:
        Joh5.

        39. Tutkikaat* Raamatuita(sanaa) ; sillä niissä te luulette teillänne ijankaikkisen elämän olevan, ja ne ovat, jotka todistavat minusta§.
        40. Ja ette tahdo tulla minun tyköni, että te saisitte elämän.

        Ei se tee yhtään autuaammaksi eikä vanhurskaammaksi vaikka kuinka länkyttäisi sanaa.

        Vaan tulla Kristuksen luokse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tee yhtään autuaammaksi eikä vanhurskaammaksi vaikka kuinka länkyttäisi sanaa.

        Vaan tulla Kristuksen luokse.

        Jos minä sanoin etten aina eroita Henkeä, koska ei ole lahjaa siihen, niin pääsee saatana joskus pettämään.

        Mutta sen minä olen kuitenkin huomannut, että hengettömyyden minä kuitenkin eroitan. Ja suurin hengettömyys on juuri näissä, jotka puhuvat sanasta ja Jeesuksesta rinta rinnan! He kun luulevat Kristuksen olevan Jumalan sana. Eli yksin Jumalan sana. Vaikka totuus on, niin kuin se on myös kirjoitettu että sana ainoastaan todistaa Jumalasta ja Hänen Pojastaan!

        Heidän äänensä on myöskin kuin kylmän talven tuulenpuuska. Niin kuin vanhat ovat myös sanoneet, se mikä on sisäinen, on myös ulkoinen. Ja kun sisällä ei asu rauhan Jumala, niin se kuuluu myös äänessä, eli ei kuulu äänessä. Eli mikä siinä äänessä pitäisi kuulua? Jos siinä kuuluu rauhan kellot, siis siinä äänessä itsessään, niin eikö se ole jossakin määrin varmaa, että sisällä siinä ihmisessä saattaa myös asua joku rauhan Henki, mutta kun ääni on kun suloisella huoralla heleä ja kimeä, tai "uninen" sellainen että kun kuuntelet sitä, niin se on kuin talven tuuli, ja Hän puhuu sitten Jeesuksesta ja sanasta, tuo kylmä ja uninen tuuli!

        Muutamissa asioissa he voivat pettää. Ääni ei valehtele. Ja se sana joka pitäisi puolustaa heitä. Kun tutkimme sitä tarkemmin, niin huomaamme että se sama sana on sittenkin heitä vastaan.

        Ja he puhuvat sanaa niin kuin ihmisen järkeen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos minä sanoin etten aina eroita Henkeä, koska ei ole lahjaa siihen, niin pääsee saatana joskus pettämään.

        Mutta sen minä olen kuitenkin huomannut, että hengettömyyden minä kuitenkin eroitan. Ja suurin hengettömyys on juuri näissä, jotka puhuvat sanasta ja Jeesuksesta rinta rinnan! He kun luulevat Kristuksen olevan Jumalan sana. Eli yksin Jumalan sana. Vaikka totuus on, niin kuin se on myös kirjoitettu että sana ainoastaan todistaa Jumalasta ja Hänen Pojastaan!

        Heidän äänensä on myöskin kuin kylmän talven tuulenpuuska. Niin kuin vanhat ovat myös sanoneet, se mikä on sisäinen, on myös ulkoinen. Ja kun sisällä ei asu rauhan Jumala, niin se kuuluu myös äänessä, eli ei kuulu äänessä. Eli mikä siinä äänessä pitäisi kuulua? Jos siinä kuuluu rauhan kellot, siis siinä äänessä itsessään, niin eikö se ole jossakin määrin varmaa, että sisällä siinä ihmisessä saattaa myös asua joku rauhan Henki, mutta kun ääni on kun suloisella huoralla heleä ja kimeä, tai "uninen" sellainen että kun kuuntelet sitä, niin se on kuin talven tuuli, ja Hän puhuu sitten Jeesuksesta ja sanasta, tuo kylmä ja uninen tuuli!

        Muutamissa asioissa he voivat pettää. Ääni ei valehtele. Ja se sana joka pitäisi puolustaa heitä. Kun tutkimme sitä tarkemmin, niin huomaamme että se sama sana on sittenkin heitä vastaan.

        Ja he puhuvat sanaa niin kuin ihmisen järkeen!

        "14. Heillä on silmät huoruutta täynnä ja ei taida synnistä lakata, he houkuttelevat tykönsä horjuvat sielut, he ovat sydämensä ahneudessa harjaantuneet, kirottu kansa:
        15. Jotka antoivat ylön oikian tien ja eksyivät, he noudattavat Balaamin, Bosorin pojan, tietä, joka vääryyden palkkaa rakasti."

        Ja sittenkun he ovat sanoneet, että Jumalansanassa on kaikki, ja sittenkun heille antaa Jumalansanaa niin eivät he kuitenkaan ota sitä vastaan!

        Suullaan he siis tunnustavat Jeesuksen Kristukseksi, mutta kieltävät Hänen voimansa eivätkä usko Hänen oppiansa.


    • Näyttää siltä, että kaikki lestadiolaiset liikkeet kasvavat ainoastaan sisältäpäin. Lapsityö onkin kaikissa (luulisin, en tunne kaikkia) erittäin hyvällä tasolla. Kun liikkeet kasvavat sisältä päin, omien lasten kautta, niin silloin ei ole kysymys herätyksestä, vaikkakin tärkeästä kasvatustyöstä rakkaimmillemme.

      Esikoiset ry:ssä saatta tilanne kehittyä toisenlaiseen suuntaan, kun perhekoot eivät ehkä kasva samoihin mittasuhteisiin kuin muissa lestadiolaisuunnissa. Ryhmänä Esikoiset ry:n olemassaolon ja säilymisen kannalta olisi tärkeää suunnata työ ulospäin - todellisen herätysliikkeen suuntaan.

      Herätys on tietenkin Jumalan työ - ei minkään liikkeen, mutta liike antaa puitteet herätystyön tekemiseen.
      Esikoiset ry:n täytyisi nyt uudistua ja palata alkuun. Alku löytyy Raamatusta - ei lestadiolaisuuden historiasta.
      Uskommehan, että Jumalalla on meille vielä paljon sanottavaa ja että Hänen kutsunsa vieläkin kuuluu tälle jumalattomasti elävälle kansalle. Vain Jumala voi pelastaa - ainoastaan sen tähden Hänen Poikansa Jeesus Kristus on tänne tullut, kärsinyt, kuollut ja ylösnoussut, että me ja kaikki valitut saisimme iankaikkisen elämän. Amen.

      • Anonyymi

        Kuuntelemalla eskoisten saarnoja, voit todeta itsekkin, että Kristuksen luokse johdatetaan syntisiä. Alkuun on siis jo palattu. Osa puhujista on tehneet pitkän päivätyön jo esikoislestadiolaisuudessa, tämä menneisyys voi hiaman värittää puhetta, mutta kaikki "lapin kortit" ja - laisuuden korostukset ovat poissa. Kiitos Jeesuksen.

        Mitä sitten esikoislestadiolaisuuteen tulee, niin en ole sielläkään mitään kielteitä kokenut 65 vuoden aikana. Johdon vaihduttua Jellivaarassa 1990 luvulla, puheet ja opetus menivät kuitenkin oudoiksi ,"lapin luottamuksen" ja "tämän kristillisyyden" korostamisiksi. Johto oli niin umpirakastunut itseensä, liike keskittyi heidän rikkoutumattoman arvovaltansa ylläpitoon. Puhujia alettiin mittaamaan sen perusteella oliko heillä "lapin luottamus"! 😱Suomessa oli vielä evankeelisia puhujia, eikä tämä Ruotsin hapate päässyt niin nopeasti Suomeen, miehiä ei sieltä kutsuttu, kun tiedettiin ja tunnettiin tämä uuden johdon harha.
        Homma meni siihen, että sisältä päin lähti "lapin luottamuksen" miehiä puuhaamaan separatismia kirkon sisällä. Siis liikkeen omat maallikoiden toimittamat sakramentit, kasteet ja HPE:t. Joka tarkoitti kirkon yhteydestä erottamista. 1600 henkilöä meitä vastusti tätä äänestyksessä. Tämä separatismi katkaisi yhteydet myös Inkerin ja Viron luterilaisiin kirkkoihin, joiden kanssa oli paljon yhteistyötä ja lähetystyötä, sekä taloudellista tukea näille kirkoille. Jellivaarasta tuli kielto lähetyksille, sen jälkee, kun esikoislestadiolaisuuden sisällä oleville separatisti saarnaajille ei ollut enään asiaa näihin maihin, (luterilaisiin kirkkoihin).

        Vaihtoehdoiksi jäi perustaa yhdistys jatkamaan esikoislestadiolaisia perinteitä Suomen evankelisluterilaisen kirkon SISÄLLE. Lestadiolaisuus on alustaan (v. 1844) alkaen ollut luterilaisen kirkon piirissä toimiva herätysliike. Vapaakirkko idea on peräisin Amerikoista, siellä se on toiminut vapaakirkkona vuodesta 1924 alkaen. Sieltä on aina tullut puheissa vuolasta kiitosta ja ylistystä ÄITISEURAKUNNALLE! - Ei se ihme ole, että Esikoislestadiolaiset ry;n uusi itseensä rakastunut johto otti idean ilolla vastaan. OIKEASTI lestadiolaisuus on hyvin etäällä luterilaisuudesta muutoinkin. Liike on lähinnä pietististä herrnhutilaisuutta, omine korotuksineen. Voimakkaasti tunnejohteista, vähemmän kirjaimellisesti Jumalan sanassa pitäytyvää.

        Lutheria lainataan esikoislestadiolaisuudessa vain niiltä osin, kun se sopii korvasyyhyyn. Raamattua myös "selitetään" "kristillisyys", eli lestadiolaiset perinnäissäännöt, tavat ja tottumukset edellä. Tämä oli jo pitkään minullekkin outoa, kun selitykset eivät menneet lainkaan luetun tekstin mukaisesti. Poikkeuksen tekivät muutamat saarnaajat, tämä kirkasti minulle sen, mistä tällainen ristiriitaisuus teksteihin johtui. - Se johtui Raamatun tuntemattomuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelemalla eskoisten saarnoja, voit todeta itsekkin, että Kristuksen luokse johdatetaan syntisiä. Alkuun on siis jo palattu. Osa puhujista on tehneet pitkän päivätyön jo esikoislestadiolaisuudessa, tämä menneisyys voi hiaman värittää puhetta, mutta kaikki "lapin kortit" ja - laisuuden korostukset ovat poissa. Kiitos Jeesuksen.

        Mitä sitten esikoislestadiolaisuuteen tulee, niin en ole sielläkään mitään kielteitä kokenut 65 vuoden aikana. Johdon vaihduttua Jellivaarassa 1990 luvulla, puheet ja opetus menivät kuitenkin oudoiksi ,"lapin luottamuksen" ja "tämän kristillisyyden" korostamisiksi. Johto oli niin umpirakastunut itseensä, liike keskittyi heidän rikkoutumattoman arvovaltansa ylläpitoon. Puhujia alettiin mittaamaan sen perusteella oliko heillä "lapin luottamus"! 😱Suomessa oli vielä evankeelisia puhujia, eikä tämä Ruotsin hapate päässyt niin nopeasti Suomeen, miehiä ei sieltä kutsuttu, kun tiedettiin ja tunnettiin tämä uuden johdon harha.
        Homma meni siihen, että sisältä päin lähti "lapin luottamuksen" miehiä puuhaamaan separatismia kirkon sisällä. Siis liikkeen omat maallikoiden toimittamat sakramentit, kasteet ja HPE:t. Joka tarkoitti kirkon yhteydestä erottamista. 1600 henkilöä meitä vastusti tätä äänestyksessä. Tämä separatismi katkaisi yhteydet myös Inkerin ja Viron luterilaisiin kirkkoihin, joiden kanssa oli paljon yhteistyötä ja lähetystyötä, sekä taloudellista tukea näille kirkoille. Jellivaarasta tuli kielto lähetyksille, sen jälkee, kun esikoislestadiolaisuuden sisällä oleville separatisti saarnaajille ei ollut enään asiaa näihin maihin, (luterilaisiin kirkkoihin).

        Vaihtoehdoiksi jäi perustaa yhdistys jatkamaan esikoislestadiolaisia perinteitä Suomen evankelisluterilaisen kirkon SISÄLLE. Lestadiolaisuus on alustaan (v. 1844) alkaen ollut luterilaisen kirkon piirissä toimiva herätysliike. Vapaakirkko idea on peräisin Amerikoista, siellä se on toiminut vapaakirkkona vuodesta 1924 alkaen. Sieltä on aina tullut puheissa vuolasta kiitosta ja ylistystä ÄITISEURAKUNNALLE! - Ei se ihme ole, että Esikoislestadiolaiset ry;n uusi itseensä rakastunut johto otti idean ilolla vastaan. OIKEASTI lestadiolaisuus on hyvin etäällä luterilaisuudesta muutoinkin. Liike on lähinnä pietististä herrnhutilaisuutta, omine korotuksineen. Voimakkaasti tunnejohteista, vähemmän kirjaimellisesti Jumalan sanassa pitäytyvää.

        Lutheria lainataan esikoislestadiolaisuudessa vain niiltä osin, kun se sopii korvasyyhyyn. Raamattua myös "selitetään" "kristillisyys", eli lestadiolaiset perinnäissäännöt, tavat ja tottumukset edellä. Tämä oli jo pitkään minullekkin outoa, kun selitykset eivät menneet lainkaan luetun tekstin mukaisesti. Poikkeuksen tekivät muutamat saarnaajat, tämä kirkasti minulle sen, mistä tällainen ristiriitaisuus teksteihin johtui. - Se johtui Raamatun tuntemattomuudesta.

        Näinhän se taisi todella mennä. Vaikea on tuosta olla perustellusti eri mieltä?

        Nyt olisi tosin erittäin mielenkiintoista kuulla esikoislestadiolaisten niin sanottujen "lähetysmiesten" ajatuksia asiasta!

        No niitä ei tänne tule, vaikka jotkut aivan varmasti lukevat tämän! Miksi?


      • Anonyymi

        1800-luvun lahko?
        Mitä ihmettä..uliset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelemalla eskoisten saarnoja, voit todeta itsekkin, että Kristuksen luokse johdatetaan syntisiä. Alkuun on siis jo palattu. Osa puhujista on tehneet pitkän päivätyön jo esikoislestadiolaisuudessa, tämä menneisyys voi hiaman värittää puhetta, mutta kaikki "lapin kortit" ja - laisuuden korostukset ovat poissa. Kiitos Jeesuksen.

        Mitä sitten esikoislestadiolaisuuteen tulee, niin en ole sielläkään mitään kielteitä kokenut 65 vuoden aikana. Johdon vaihduttua Jellivaarassa 1990 luvulla, puheet ja opetus menivät kuitenkin oudoiksi ,"lapin luottamuksen" ja "tämän kristillisyyden" korostamisiksi. Johto oli niin umpirakastunut itseensä, liike keskittyi heidän rikkoutumattoman arvovaltansa ylläpitoon. Puhujia alettiin mittaamaan sen perusteella oliko heillä "lapin luottamus"! 😱Suomessa oli vielä evankeelisia puhujia, eikä tämä Ruotsin hapate päässyt niin nopeasti Suomeen, miehiä ei sieltä kutsuttu, kun tiedettiin ja tunnettiin tämä uuden johdon harha.
        Homma meni siihen, että sisältä päin lähti "lapin luottamuksen" miehiä puuhaamaan separatismia kirkon sisällä. Siis liikkeen omat maallikoiden toimittamat sakramentit, kasteet ja HPE:t. Joka tarkoitti kirkon yhteydestä erottamista. 1600 henkilöä meitä vastusti tätä äänestyksessä. Tämä separatismi katkaisi yhteydet myös Inkerin ja Viron luterilaisiin kirkkoihin, joiden kanssa oli paljon yhteistyötä ja lähetystyötä, sekä taloudellista tukea näille kirkoille. Jellivaarasta tuli kielto lähetyksille, sen jälkee, kun esikoislestadiolaisuuden sisällä oleville separatisti saarnaajille ei ollut enään asiaa näihin maihin, (luterilaisiin kirkkoihin).

        Vaihtoehdoiksi jäi perustaa yhdistys jatkamaan esikoislestadiolaisia perinteitä Suomen evankelisluterilaisen kirkon SISÄLLE. Lestadiolaisuus on alustaan (v. 1844) alkaen ollut luterilaisen kirkon piirissä toimiva herätysliike. Vapaakirkko idea on peräisin Amerikoista, siellä se on toiminut vapaakirkkona vuodesta 1924 alkaen. Sieltä on aina tullut puheissa vuolasta kiitosta ja ylistystä ÄITISEURAKUNNALLE! - Ei se ihme ole, että Esikoislestadiolaiset ry;n uusi itseensä rakastunut johto otti idean ilolla vastaan. OIKEASTI lestadiolaisuus on hyvin etäällä luterilaisuudesta muutoinkin. Liike on lähinnä pietististä herrnhutilaisuutta, omine korotuksineen. Voimakkaasti tunnejohteista, vähemmän kirjaimellisesti Jumalan sanassa pitäytyvää.

        Lutheria lainataan esikoislestadiolaisuudessa vain niiltä osin, kun se sopii korvasyyhyyn. Raamattua myös "selitetään" "kristillisyys", eli lestadiolaiset perinnäissäännöt, tavat ja tottumukset edellä. Tämä oli jo pitkään minullekkin outoa, kun selitykset eivät menneet lainkaan luetun tekstin mukaisesti. Poikkeuksen tekivät muutamat saarnaajat, tämä kirkasti minulle sen, mistä tällainen ristiriitaisuus teksteihin johtui. - Se johtui Raamatun tuntemattomuudesta.

        Johdon vaihduttua Kullivaarassa 1990 luvulla,

        Miettikää..1800-luvun lahko?
        Miten e mitään voi olla oikeaas missään.
        Oli esikoisia,vanhoillisa,tai rap lestaadiolaisia..:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelemalla eskoisten saarnoja, voit todeta itsekkin, että Kristuksen luokse johdatetaan syntisiä. Alkuun on siis jo palattu. Osa puhujista on tehneet pitkän päivätyön jo esikoislestadiolaisuudessa, tämä menneisyys voi hiaman värittää puhetta, mutta kaikki "lapin kortit" ja - laisuuden korostukset ovat poissa. Kiitos Jeesuksen.

        Mitä sitten esikoislestadiolaisuuteen tulee, niin en ole sielläkään mitään kielteitä kokenut 65 vuoden aikana. Johdon vaihduttua Jellivaarassa 1990 luvulla, puheet ja opetus menivät kuitenkin oudoiksi ,"lapin luottamuksen" ja "tämän kristillisyyden" korostamisiksi. Johto oli niin umpirakastunut itseensä, liike keskittyi heidän rikkoutumattoman arvovaltansa ylläpitoon. Puhujia alettiin mittaamaan sen perusteella oliko heillä "lapin luottamus"! 😱Suomessa oli vielä evankeelisia puhujia, eikä tämä Ruotsin hapate päässyt niin nopeasti Suomeen, miehiä ei sieltä kutsuttu, kun tiedettiin ja tunnettiin tämä uuden johdon harha.
        Homma meni siihen, että sisältä päin lähti "lapin luottamuksen" miehiä puuhaamaan separatismia kirkon sisällä. Siis liikkeen omat maallikoiden toimittamat sakramentit, kasteet ja HPE:t. Joka tarkoitti kirkon yhteydestä erottamista. 1600 henkilöä meitä vastusti tätä äänestyksessä. Tämä separatismi katkaisi yhteydet myös Inkerin ja Viron luterilaisiin kirkkoihin, joiden kanssa oli paljon yhteistyötä ja lähetystyötä, sekä taloudellista tukea näille kirkoille. Jellivaarasta tuli kielto lähetyksille, sen jälkee, kun esikoislestadiolaisuuden sisällä oleville separatisti saarnaajille ei ollut enään asiaa näihin maihin, (luterilaisiin kirkkoihin).

        Vaihtoehdoiksi jäi perustaa yhdistys jatkamaan esikoislestadiolaisia perinteitä Suomen evankelisluterilaisen kirkon SISÄLLE. Lestadiolaisuus on alustaan (v. 1844) alkaen ollut luterilaisen kirkon piirissä toimiva herätysliike. Vapaakirkko idea on peräisin Amerikoista, siellä se on toiminut vapaakirkkona vuodesta 1924 alkaen. Sieltä on aina tullut puheissa vuolasta kiitosta ja ylistystä ÄITISEURAKUNNALLE! - Ei se ihme ole, että Esikoislestadiolaiset ry;n uusi itseensä rakastunut johto otti idean ilolla vastaan. OIKEASTI lestadiolaisuus on hyvin etäällä luterilaisuudesta muutoinkin. Liike on lähinnä pietististä herrnhutilaisuutta, omine korotuksineen. Voimakkaasti tunnejohteista, vähemmän kirjaimellisesti Jumalan sanassa pitäytyvää.

        Lutheria lainataan esikoislestadiolaisuudessa vain niiltä osin, kun se sopii korvasyyhyyn. Raamattua myös "selitetään" "kristillisyys", eli lestadiolaiset perinnäissäännöt, tavat ja tottumukset edellä. Tämä oli jo pitkään minullekkin outoa, kun selitykset eivät menneet lainkaan luetun tekstin mukaisesti. Poikkeuksen tekivät muutamat saarnaajat, tämä kirkasti minulle sen, mistä tällainen ristiriitaisuus teksteihin johtui. - Se johtui Raamatun tuntemattomuudesta.

        Riitaisa Lestadiolaisuus,monta lahkon sivuhaaraa;) ja perusatettu 1800 luvulla vasta.
        Näin alkoi Islam ja haaroja tuli,kuin käärmeellä ja niitä on nyt paljon !
        Kaikki sotivat toisiaan vastaan,ovela pirun juoni!


      • Anonyymi

        Nimimerkki Toivottomuudesta toivoon
        Sinulla on todennäköisesti ollut silmälasit piirongin laatikossa tai sitten et ole ollut seuroissa kun Lähetys miehet ovat kertoneet terveisiä Venäjältä Baltian maista ja taitaa Saksassakin oltu isoja seuroja . Aikaisemmin käytiin myös Siperiassa pitämässä seuroja ennen Ukrainan sotaa . Se miksi ei Afrikassa Amerikassa Kauko Idässä tehdä lähetysmatkoja niin Jumala kyllä johdattaa sinne jos siellä tarvetta on ja jos Jumala vielä herättää joitakin kaipaavia sieluja tekemään parannuksen


    • Kuuntelen niitä. Tänään viimeksi EN:n aamuhartauden. Siinäkin tuli esille varsin selkeästi, että Lestadius oli enemmän kalvinisti kuin luterilainen, joka perinne eniten näkyy ja kuuluu esikoislestadiolaisilla saarnaajilla, mutta henkinen napanuora esikoislestadiolaisuuteen on kuitenkin katkaisematta monella esikoisten saarnaajalla ja rivikristityllä. Siitä ei ehkä muutamaan sukupolveen kokonaan päästä irti, koska lestadiolaisliikkeet ovat aika pitkälle monien sukujen ristiin rastiin kyllästämät. Kanssakäyminen on vilkasta. Arvostelujen tai niiden pelko voi altistaa ylimääräiseen varovaisuuteen ja myönnytyksiin. Rukousta ja Pyhän Hengen voimaa tarvitsemme.

      • Anonyymi

        EN on vuosikymmenien ajan tuttu mies. Esikoislestadiolaisuudessa olikin tämä hierarkia. E oli pitkään esikoislestadiolaisuudessa jo puhujana. Hänen suvussaan on monen sukupolven ajan ollut puhujia, nimenomaan tällaisia rakentavia puhujia, liikkeen historian vaikeampinakin aikoina. Asema esikoisissa on vahva, eli vapaasti puhuu, eikä meillä sellaista hierarkiaa enään olekkaan, kun puhujilla oli esikoislestadiolaisuuden aikoina.

        Ei se ole kaikilta osin huono asia, vaikka lestadiolaista perinnettä on, siinä on paljon hyvääkin. Keskeistä on julistus syntisestä ihmisestä jonka Jeesus Kristus on kärsimisellään ja kuolemallaan Golgatalla lunastanut Jumalan perillisiksi. Ulkoppuolisena kuulijana tekee tietenkin erilaisia huomioita, kun ikänsä sisäpuolella eläneenä. Kriittinen olen sen suhteen, ettei pelastuksen ehdoksi pääse mitään laisuutta tai läisyyttä. Vahva sosiaalinen yhteenkuuluvuus on erittäin merkittävä arvo, seurakuntalainen kuuluu jäsenenä yhteiseen perheeseen, jossa itse kukin omine vahvuuksineen ja heikkouksineen on rakastettu perheen jäsen. 🤗❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EN on vuosikymmenien ajan tuttu mies. Esikoislestadiolaisuudessa olikin tämä hierarkia. E oli pitkään esikoislestadiolaisuudessa jo puhujana. Hänen suvussaan on monen sukupolven ajan ollut puhujia, nimenomaan tällaisia rakentavia puhujia, liikkeen historian vaikeampinakin aikoina. Asema esikoisissa on vahva, eli vapaasti puhuu, eikä meillä sellaista hierarkiaa enään olekkaan, kun puhujilla oli esikoislestadiolaisuuden aikoina.

        Ei se ole kaikilta osin huono asia, vaikka lestadiolaista perinnettä on, siinä on paljon hyvääkin. Keskeistä on julistus syntisestä ihmisestä jonka Jeesus Kristus on kärsimisellään ja kuolemallaan Golgatalla lunastanut Jumalan perillisiksi. Ulkoppuolisena kuulijana tekee tietenkin erilaisia huomioita, kun ikänsä sisäpuolella eläneenä. Kriittinen olen sen suhteen, ettei pelastuksen ehdoksi pääse mitään laisuutta tai läisyyttä. Vahva sosiaalinen yhteenkuuluvuus on erittäin merkittävä arvo, seurakuntalainen kuuluu jäsenenä yhteiseen perheeseen, jossa itse kukin omine vahvuuksineen ja heikkouksineen on rakastettu perheen jäsen. 🤗❤️

        Nyt oli mielestäni erittäin hyvä kirjoitus tämä edellinen.
        Kiitos kirjoittajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EN on vuosikymmenien ajan tuttu mies. Esikoislestadiolaisuudessa olikin tämä hierarkia. E oli pitkään esikoislestadiolaisuudessa jo puhujana. Hänen suvussaan on monen sukupolven ajan ollut puhujia, nimenomaan tällaisia rakentavia puhujia, liikkeen historian vaikeampinakin aikoina. Asema esikoisissa on vahva, eli vapaasti puhuu, eikä meillä sellaista hierarkiaa enään olekkaan, kun puhujilla oli esikoislestadiolaisuuden aikoina.

        Ei se ole kaikilta osin huono asia, vaikka lestadiolaista perinnettä on, siinä on paljon hyvääkin. Keskeistä on julistus syntisestä ihmisestä jonka Jeesus Kristus on kärsimisellään ja kuolemallaan Golgatalla lunastanut Jumalan perillisiksi. Ulkoppuolisena kuulijana tekee tietenkin erilaisia huomioita, kun ikänsä sisäpuolella eläneenä. Kriittinen olen sen suhteen, ettei pelastuksen ehdoksi pääse mitään laisuutta tai läisyyttä. Vahva sosiaalinen yhteenkuuluvuus on erittäin merkittävä arvo, seurakuntalainen kuuluu jäsenenä yhteiseen perheeseen, jossa itse kukin omine vahvuuksineen ja heikkouksineen on rakastettu perheen jäsen. 🤗❤️

        Tässä on myös vaara, että opetuksesta tulee liiankin vapaata. Kirkossamme on paljon herätysliikkeitä, joissa oppi on muovautunut enemmän ihmisen ja hänen tahtonsa ympärille kuin Jumalan. Esimerkiksi viidesläiset ovat tästä hyvä esimerkki. Kannattaa pitää huolta, ettei kenen tahansa kanssa ala tekemään yhteistyötä. Uusheräys ja osa Rauhan sanasta nimittäin ovat liittoutuneet osin viidesläisten kanssa, ja sen huomaa kyllä opista. Tämä tulee kuitenkin salakavalasti, niin kuin sielunvihollinen on, joten kehotan kaikkia olemaan tarkkana että Jumala pysyy seurapuheiden keskiössä, eikä ihmisten vajavaisuus tai inhimillisyys.


      • Anonyymi

        Kuuntelen niitä. Tänään viimeksi EN:n aamuhartauden. Siinäkin tuli esille varsin selkeästi, että Lestadius oli enemmän kalvinisti kuin luterilainen,

        Aivan sama,mutta 1800-luvun silmänkääntäjä ja ei KYLLÄ tuo hyvää perheille.
        Lapset on sekaisin,moni eroaa..
        Mielen terveys ongelmia vanhemilla..
        Pakko synnytys ja iso lapsi määrä..
        Vanhemmat niin tiukilla..
        Ymmärän heitä,en tuomitse,kuin johdon valitettavasti.
        Se tietämätön ukkoin johto..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on myös vaara, että opetuksesta tulee liiankin vapaata. Kirkossamme on paljon herätysliikkeitä, joissa oppi on muovautunut enemmän ihmisen ja hänen tahtonsa ympärille kuin Jumalan. Esimerkiksi viidesläiset ovat tästä hyvä esimerkki. Kannattaa pitää huolta, ettei kenen tahansa kanssa ala tekemään yhteistyötä. Uusheräys ja osa Rauhan sanasta nimittäin ovat liittoutuneet osin viidesläisten kanssa, ja sen huomaa kyllä opista. Tämä tulee kuitenkin salakavalasti, niin kuin sielunvihollinen on, joten kehotan kaikkia olemaan tarkkana että Jumala pysyy seurapuheiden keskiössä, eikä ihmisten vajavaisuus tai inhimillisyys.

        Tässä on myös vaara, että opetuksesta tulee liiankin vapaata. Kirkossamme on paljon herätysliikkeitä, joissa oppi on muovautunut enemmän ihmisen ja hänen tahtonsa ympärille kuin Jumalan. Esimerkiksi viidesläiset ovat tästä hyvä esimerkki. Kannattaa pitää huolta, ettei kenen tahansa kanssa ala tekemään yhteistyötä

        Itseasiassa olet itse 1800-luvun vaaran aiheuttaja.
        Kuka tänne kaipaa 1800 amerikkalaista tai Suomalaista lahkoa jolla on ahdistunt elämän tapa?
        Monet erovavat teistä,koska ei se ole vapautta..olla orja ja pelossa!
        Jumala Rakastaa,ihan ilman 1800-luvun nurkkakuntaista ja ahdistuneisuus lahkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on myös vaara, että opetuksesta tulee liiankin vapaata. Kirkossamme on paljon herätysliikkeitä, joissa oppi on muovautunut enemmän ihmisen ja hänen tahtonsa ympärille kuin Jumalan. Esimerkiksi viidesläiset ovat tästä hyvä esimerkki. Kannattaa pitää huolta, ettei kenen tahansa kanssa ala tekemään yhteistyötä

        Itseasiassa olet itse 1800-luvun vaaran aiheuttaja.
        Kuka tänne kaipaa 1800 amerikkalaista tai Suomalaista lahkoa jolla on ahdistunt elämän tapa?
        Monet erovavat teistä,koska ei se ole vapautta..olla orja ja pelossa!
        Jumala Rakastaa,ihan ilman 1800-luvun nurkkakuntaista ja ahdistuneisuus lahkoa.

        Ei kannata ajatella noin mustavalkoisesti. Ja mikä ihmeen amerikan lahko, lestadiolaisuuden juuret ovat Ruotsin lapissa. Viidesläisillä on eri oppi ja jos Jumala on antanut elävän uskon ymmärtämisen lahjan, niin miksi pitäisi tehdä yhteistyötä selkeästi vääräoppisten kanssa? Sehän on karhunpalvelus koko seurakuntaa kohtaan. Ei kannata olla itsekäs ja mennä lihan mukaan, vaan Hengen mukaan.


      • Anonyymi

        Nimimerkki ToivottomuudestaToivoon !
        Kirjoitit että Laestadius oli enemmän Kalvinisti kuin Luterilainen mutta menikö nyt ystävällä höpö jutusteluksi ??
        Nimittäin kallis opetus isämme Rovasti Laestadius saarnaa meille : Meillä pitää olla samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla nimittäin molemmilla oli elävä usko ja he saarnasivat aivan samanlaisen armonjärjestyksen . Sinulla ja minulla pitää olla samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla ja rovasti Laestadiuksella . Rietas vaikutti niin karmeasti 1900 -luvun alussa että sai hajottaa kristillisyyttä kuin olisi ollut autuaallista mennä Raatamaan Kuoksun Nikun Purnun tykö ja anoa niitä kauheita omanvanhurskauden riettaan vaikutuksia anteeksi niin he olisivat yletyin käsin saarnanneet : Usko rakas veli kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja ulosvuotaneessa sovintoveressä ole hyvässä turvassa . Nyt lähdettiin perustamaan omia porukoita . Tälläistä vaikuttaa Omavanhurskaus


      • Anonyymi

        Nimimerkki ToivottomuudestaToivoon herrassa
        Meniköhän herra toivottamalla nyt puurot ja vellit sekaisin . Kirjoitit että Rovasti Laestadius oli enemmän Kalvinisti kuin Luterilainen mutta met kristityt uskomma mitä Rovasti saarnaa meille : Meillä täytyy olla samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla . Sekä Laestadius että Luther saarnasivat Pyhän Hengen voimassa ja heillä oli elävä usko ja he saarnasivat oikean ja samanlaisen armonjärjestyksen . Met oomma jääneet kaipaamaan Laestadiuksen ja Lutherin kristillisyyttä . Se on oikea ja raamatullinen kristillisyys


    • Me keskustelemme koko ajan eri asioista. Siksikö tunnet, että olen ulkopuolinen? Voin sanoa mielipiteenäni, että lestadiolainen voi olla vain lestadiolaiseen perheeseen syntynyt ja siinä kasvanut. Jumalan lapseutta se ei automaattisesti tuo, vaikka kuinka haluaisimme.
      Olen ehdottomasti samaa mieltä, että hyvät ihmissuhteet uskovien välillä ovat suuri Jumalan lahja, johon sukulaisuus luo hyvän pohjan - tai joillekin ei.
      Kuitenkin perinne voi tuoda sellaisen tunteen ja takaraivossa kytevän ajatuksen, että muut uskovat eivät olekaan "meikäläisiä", kristittyjä.
      Kristuksen ruumis, jonka jäseniä me kaikki uudestisyntyneet olemme, kuten myös ennen meitä eläneet ja sekä meidän jälkeemme tulevat - ylhäältä syntyneet. Me kuulumme samaan Kristuksen ruumiiseen, elävään ruumiiseen, jonka pää on Hän, Kristus.
      Kristuksen ruumis on meille salattu - mysteeri. Mutta tärkeintä on, että me voimme itse kukin uskoa kuuluvamme siihen elävään Kristuksen ruumiiseen Hänen sovitustyönsä tähden. Voimme myös iloita elävästä Sanasta jota saamme kuulla myös esikoisten seuroissa.

      • Anonyymi

        Kastettu luterilaisuuteen . Luterilaisen kirkon jäseniä armosta ettei teitä ole potkittu ulos sieltä juutalaisuuteen kääntyneitä lain alle. Päivän totuus GALATALAISKIRJE 3 ja kolossalaiskirje 3 mitä siinä lukee jos elää kirjaimellisesti kirjaimen vanhassa lain ja synnin orjuudessa niin mitä siinä lukee kuka pelastuu entä Ilmestyskirjassa ketkä pelastuu ; kaikista kielistä heimoista LUKEEKO ETTÄ LESTAIDIOLAISTEN ERISEURALAHKOSTA ? EI LUE.


      • Anonyymi

        "Kuitenkin perinne voi tuoda sellaisen tunteen ja takaraivossa kytevän ajatuksen, että muut uskovat eivät olekaan "meikäläisiä", kristittyjä."

        No miten voisi olla tuomatta kun joka seuroissa sitä pääasiana korostetaan? Ja ihan suoraan sanotaan, että jos et usko esikoislestadiolaisuuteen, joudut helvettiin.


    • Anonyymi

      Ulkopuolinen = ei esikoislestadiolainen, tai esikoisia.

      Jokaisessa liikkeessä, seurakunnassa, kirkossa, pienryhmissä, on oma sisäinen "me".
      On väärin kuvitella että tällaista "me" henkeä olisi vain lestadiolaisissa ryhmissä.
      Ev.lut. kirkko taitaa olla ainut läpikäytävä, "hollitupa" jossa ateistejakin on pappien jopa piispojen viroissa, samoin kun kirkolliskokoukosouksissakin. Tämähän on se syy, miksi homoporukat ja muut jumalattomat on työntämässä tunnustavat kristityt pois kirkosta. Näin ei tietenkään pidä olla kristittyjen yhteisöissä. Terve parannussaarna pitääkin jumalattomat tehokkaasti kaukana jumalanpalvelusmenoista.

      Saatanan synäkooga Suomessa on Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta, jossa jumalattomien teologien voimalla tehdään työtä Jumalan sanan ja kristinuskon kitkemiseksi pois Suomen luterilaisista kirkoista. Tätä valheapostolien toimintaa kutsutaan "teologiseksi tutkimukseksi". 👹

      Kuten Helsingissä tapahtui, homohuorat hilluu jo kirkossa huutamassa "oikeuksiensa" perään. Ikäänkuin Jumala olisi muutettava homohuoria ja kaikkea muuta syntiä siunaavaksi pelleksi.

      Olen monesti kysynytkin Kirkko ja kaupunki lehden Fb palstoilla, että miksi petätte itseänne, tekeytymällä uskoviksi. Ei Jumalaa voi kukaan pettää, ihminen on uskova, tai sitten ei ole. Siellä keskustelijat näet iloitsevat jumalattomien touhuista kirkossa. 😢 Ei ateistit ennen ole kirkoissa temmeltäneet puhujanpöntöissä liperit ja piispanristit kaulassa, - olivat sentään rehellisesti sitä mitä oikeastikin olivat.

      • Anonyymi

        Juu vaparit on varmasti ainoita oikeita juutalaisia synagogat ja jehovat ....144000. jep.


      • Jokainen ryhmä, kaikki maallisetkin seurat ja klubit yms. tavoittelevat"me henkeä" ja niin on hyvä - "tässä meidän on hyvä olla" fiilis.
        Syrjäytymisen tunne on kuitenkin aina ikävä kokea. Siksi kristityn - kuuluu hän mihin ryhmään tahansa olisi hyvä oppia, että meillä on yhteinen Isä taivaassa vaikka maalliset ryhmät ja seurakunnat ovatkin eri kuin minulla on. Kristuksen ruumiin eli seurakunnan rajat ovat meiltä salatut täällä ajallisella puolella.
        Itse kuulun esikoisiin, joten olen siinä ryhmässä "meikäläinen" vaikka en aina olekaan läheskään kaikista asioista samaa mieltä enkä aina tunne palavaa yhteenkuuluvuutta, mutta Rakkaus on kiinnipitävä voima. Kristuksen anteeksiantamuksesta kumpuava rakkaus, joka on minuakin kohdannut.

        Kysyn, että onko muidenkin kuin minun vaikea rukoilla, että trollit, vääräuskoiset ja ennen kaikkea ne luterilaisen kirkon ja yliopiston opettajat, jotka väärin opettavat, saisivat armon Jumalan edessä ja uskoisivat evankeliumin syntien anteeksisaamisesta ja alkaisivat elää ja opettaa Jumalan tahdon mukaista oppia ja elämää? Hekin ovat saaneet Jumalalta ajallisen elämän lahjan. Toivoisimme, että myös iankaikkisen elämän lahjan.


      • Anonyymi
        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Jokainen ryhmä, kaikki maallisetkin seurat ja klubit yms. tavoittelevat"me henkeä" ja niin on hyvä - "tässä meidän on hyvä olla" fiilis.
        Syrjäytymisen tunne on kuitenkin aina ikävä kokea. Siksi kristityn - kuuluu hän mihin ryhmään tahansa olisi hyvä oppia, että meillä on yhteinen Isä taivaassa vaikka maalliset ryhmät ja seurakunnat ovatkin eri kuin minulla on. Kristuksen ruumiin eli seurakunnan rajat ovat meiltä salatut täällä ajallisella puolella.
        Itse kuulun esikoisiin, joten olen siinä ryhmässä "meikäläinen" vaikka en aina olekaan läheskään kaikista asioista samaa mieltä enkä aina tunne palavaa yhteenkuuluvuutta, mutta Rakkaus on kiinnipitävä voima. Kristuksen anteeksiantamuksesta kumpuava rakkaus, joka on minuakin kohdannut.

        Kysyn, että onko muidenkin kuin minun vaikea rukoilla, että trollit, vääräuskoiset ja ennen kaikkea ne luterilaisen kirkon ja yliopiston opettajat, jotka väärin opettavat, saisivat armon Jumalan edessä ja uskoisivat evankeliumin syntien anteeksisaamisesta ja alkaisivat elää ja opettaa Jumalan tahdon mukaista oppia ja elämää? Hekin ovat saaneet Jumalalta ajallisen elämän lahjan. Toivoisimme, että myös iankaikkisen elämän lahjan.

        Uskovaa leikkivä ateisti on tiensä valinnut. Liperit kaulassa saarnatuoleilla piru on juuri siinä paikassa, jossa se haluaa olla.

        On ymmärrettävä että henkilö joka kristinuskon sisällä tekee myyräntyötä, on umpisokea, tajuamatta lainkaan mitä hän tekee, hän on käskijänsä orja. Tätä kautta on helpompi ymmärtää heidän motiivinsa. He ovat tekevinään Jumalalle palvelusta, "rakastaessaan" homoseksiaalisissaa teoissa ja suhteissa eläviä ihmisiä.

        Kun he ovat Jumalan sanan hyljänneet, he ovat jääneet ITSENSÄ varaan. Mikään heissä ei varoita TUHOON johtavasta elämäntavasta, kun Jumalan sana on hyljätty, muuteltu ja pilkattu.

        Hengelliset synnit on moneen kertaan vaikeampia, kun synnintekijällä on usko, että näin toimien hän on Jumalan asialla ja rakkautta harjoittamassa.

        Harvat ovat valituita, vaikka kaikki ovat kutsuttuja, tämä totuus on voimassa tänäänkin, kuten alusta saakka on ollut. Langenneiden ja eksyneiden puolesta rukoillaan, ja keskeistä on pitää yllä nykyisin netin palstoillakin parannussaarnaa, johon liittyy myös sen totuuden sanominen että Jumalan Sanan Jeesuksen Kristuksen hylkääminen tietää kadotusta tämän elämän jälkeen.

        Se on aina Jumalan teko, Pyhän Hengen vaikutus, jos Jumalan sana läpäisee ihmiselle luontaisen torjunnan ja puolustuksen, ja omatunto herää. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

        Eikä uskovaksi ryhtynyt ole uskova, sillä tie elävään uskoon kulkee ahtaan synnytyskanavan kautta. Tie alkaa HERÄÄMISESTÄ. Tämä sattuu lujaa, sillä ennen fiksusta kelpo ihmisestä tulee herättyään syntinen. Hän tajuaa olevansa matkalla kadotukseen. Hän alaa punnitsemaan elettyä elämäänsä. Siinä vaiheessa myös paholainen aktivoituu kauppaamaan monenlaisia eri teitä. Näitä teitä on niin paljon kun mielikuvitusta riittää. "Elä siveästi ja lue vireästi. Karta pahaa ja tee hyvää. Enemmän olen tehnyt hyvää, kun pahaa." Kaikenlaisia syynvieritysmekanismeja aktivoituu ihmisessä. En minä, mutta kun nuo toiset. etc.etc.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaa leikkivä ateisti on tiensä valinnut. Liperit kaulassa saarnatuoleilla piru on juuri siinä paikassa, jossa se haluaa olla.

        On ymmärrettävä että henkilö joka kristinuskon sisällä tekee myyräntyötä, on umpisokea, tajuamatta lainkaan mitä hän tekee, hän on käskijänsä orja. Tätä kautta on helpompi ymmärtää heidän motiivinsa. He ovat tekevinään Jumalalle palvelusta, "rakastaessaan" homoseksiaalisissaa teoissa ja suhteissa eläviä ihmisiä.

        Kun he ovat Jumalan sanan hyljänneet, he ovat jääneet ITSENSÄ varaan. Mikään heissä ei varoita TUHOON johtavasta elämäntavasta, kun Jumalan sana on hyljätty, muuteltu ja pilkattu.

        Hengelliset synnit on moneen kertaan vaikeampia, kun synnintekijällä on usko, että näin toimien hän on Jumalan asialla ja rakkautta harjoittamassa.

        Harvat ovat valituita, vaikka kaikki ovat kutsuttuja, tämä totuus on voimassa tänäänkin, kuten alusta saakka on ollut. Langenneiden ja eksyneiden puolesta rukoillaan, ja keskeistä on pitää yllä nykyisin netin palstoillakin parannussaarnaa, johon liittyy myös sen totuuden sanominen että Jumalan Sanan Jeesuksen Kristuksen hylkääminen tietää kadotusta tämän elämän jälkeen.

        Se on aina Jumalan teko, Pyhän Hengen vaikutus, jos Jumalan sana läpäisee ihmiselle luontaisen torjunnan ja puolustuksen, ja omatunto herää. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

        Eikä uskovaksi ryhtynyt ole uskova, sillä tie elävään uskoon kulkee ahtaan synnytyskanavan kautta. Tie alkaa HERÄÄMISESTÄ. Tämä sattuu lujaa, sillä ennen fiksusta kelpo ihmisestä tulee herättyään syntinen. Hän tajuaa olevansa matkalla kadotukseen. Hän alaa punnitsemaan elettyä elämäänsä. Siinä vaiheessa myös paholainen aktivoituu kauppaamaan monenlaisia eri teitä. Näitä teitä on niin paljon kun mielikuvitusta riittää. "Elä siveästi ja lue vireästi. Karta pahaa ja tee hyvää. Enemmän olen tehnyt hyvää, kun pahaa." Kaikenlaisia syynvieritysmekanismeja aktivoituu ihmisessä. En minä, mutta kun nuo toiset. etc.etc.

        Kuinka uskovaksi voi ryhtyä? Tiedän tekojen opin, joka on aika yleinen uskovienkin joukossa.
        Itse sain parannuksen armon jo vuosikymmeniä sitten. Sain uskoa kaikki suuret syntini anteeksi ja alkaa elämään uskossa. Vuosikymmeniä olen saanut kulkea Jumalan suuresta armosta ja suurena syntisenä uskoa Jeesuksen sovintotyön tähden.
        En haluaisi katsoa muita uskovia ylhäältä ja tuomita heitä ulos. Se olkoon kaukana minusta ja meistä kaikista. Synti on synti ja synnissä ja epäuskossa elävä ihminen on kadotuksen tiellä - oli se synti ylenkatseen tai ylpeyden synti tai minkälaatuinen tahansa. Jumala on joka meidät armahtaa ja meilläkin pitäisi olla armahtajan sydän.


    • Anonyymi

      Jokseenkin sairasta kuvitella olevansa kuin joku toinen toisen kielinen 2000 vuotta sitten elänyt porukka sensijaan että eläisi nykyaikaa tänään omana itsenään ja uskoisi lapsen lailla evankeliumin anteeksi anto sovituksen yhteisenä kiitos aiheena eikä erittelisi ihmisiä ja syyttelisi. Rikokset on eri asia hoidetaan maallisesta mutta jostain musiikin laulamisesta kuuntelusta syyttelee anteeksi saaneita ihmisiä.

      • Anonyymi

        22.09.2022 23:53

        "Ole itsellesi Jumala, hylkää fossiilit, elä niin kuin elät (nykyaikaa) ja kiitä itseäsi."

        Tyypillinen Jumalaton ihminen elää ja ajattelee juuri näin. Fiksuja ihmisiä kaikin puolin monet heistä. Kuolleet kalat lipuvat (ajan ja tapojen) virran mukana, ei tule ristiriitoja jumalattomasti elävän maailman kanssa. Eikä tule ristiriitoja oman, Jumalan sanaa vastustavan "itte minän" kanssa. Omat synnitkin voi heittää "ahdasmielisten uskovaisten niskaan"!!

        Tovottavasti heräät tuosta unesta. Ja saat ahtaan portin kautta kuljettuasi syntyä UUTEEN Jumalan lapsen elämään. Jumalan sanan viitoittamaan elämään, elämään Jumalan ARMON varassa, syntisenä, mutta Kristuksen lunastustyön kautta vanhurskautettuna. 🙏


    • Lestadiolaisuuden esikoishaarassa on ollut kaksi johtavaa ajatusta 1. Toimitaan kirkon yhteydessä, jos ei ihan sisälläkään. 2. Lapin Wanhinten johtajan asema, jota ei kyseenalaisteta tapahtuipa mitä tahansa. Viimeksi syntyneessä tilanteessa nämä kaksi johtoajatusta joutuivat jotenkin ristiriitaan. Seuraukset tiedämme. Jos katsomme alkua päällisinpuolin, niin havaitsemme liikkeen syntyneen paikallisen luterilaisen seurakunnan piiriin. Kiistattomana johtajana LLL Karesuvannon kirkkoherra. Virkapappeus ei kuitenkaan oikeastaan jatkunut hänen jälkeensä ja asiain hoito tuli maallikkojen käsiin. Sakaramenttiyhteys oli pitkään kuitenkin rikkumaton ja pyhä asia. Jopa niin, että Raattamaa suhtautui kielteisesti Amerikan pyrkimykseen profiloitua kirkoksi, jossa kaikki toimitetaan itse. Kun herätys hipuu ja tulet jäähtyvät niin oikeutusta olemassaololle on haettu kirkkokritiikistä, joka on ollut vähän kaksipiippuinen juttu, joka on ollut omiaan höllentämään kirkkoyhteyttä. Varmaan käynnit Amerikan siionissa on alkanut tuntua hyvältä, että ilman lipereitä voidaan toimittaa yleistä pappeutta. Se on sitten tuotettu vanhalle mantereelle esikuvaksi. Lapin Wanhinten toiminnassa tapahtui muutos 1970-luvun loppupuolella. Aiemmin keskustelut olivat kahdenvälisiä, mutta joku asia toi silloin kaikki delegaatiot yhteen ja se todettiin virkistäväksi. Joka kuitenkin toi uuden elementin johtamiseen. Alettiin vaatia yhdenmukaisia pelisääntöjä kaikkiin maihin eikä näin yhteiskunnallista erilaisuutta tunnustettu enää. Se sait tietysti aikaan keskustelua porttokirkon tarpeellisuudesta, jos tuota sanaa ei käytettykään, niin tarkoitus tuli kuitenkin esille. Näin tuli uskollisuutta asiaan ja toiseen ja jännitteet kävivätb sietämättömiksi ja tapahtui se mikä on luonnollista. Itse on ole kummankaan piirissä vaikka aikuiselämästäni suuren osan olen kuulunut yhtenäiseen Esikoislestadiolaisuuteen. Itse olen maallikkoehtoollisten kannalla, mutta se ei ole vienyt minua lähemmäksi kumpaakaan. Muutos, joka tuli ei ole syntiä, mutta kirkon sisällä ollessa se on kapinaa, jota Herramme ei katso hyvällä.

      • Anonyymi

        Niin, eräs keskeinen elementti oli separatisytiliikkeen erottaminen ev.lut. kirkon yhteydestä, ...

        ... jonka SEURAUKSENA yhteydet Inkerin luterilaiseen kirkkoon ja Viron luterilaiseen kirkkoon katkesivat.

        Nämä kaksi luterilaista kirkkoa ovat olleet kirkkoon kuulunelle esikoislestadiolaisuudelle merkittävät ja tärkeät yhteistyö ja lähetyskohteet. Separatistisaarnaajien lähetysmatkat Inkeriin ja viroon kiellettiin näiden kirkkojen toimesta, josta seurasi Jellivaatan miesten kielto, jonka mukaan näihin mainin ei sitten mene kukaan esaikoislestadiolainen saarnamies julistamaan.

        Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis esikoislestadilaisen perinteen jatkaminen kirkon yhteydessä toimivana herätysliikkeenä jatkoi lähetys ja ystävyys yhteistyätä v. 2016 perustetun Esikoiset ry:n kautta.

        Umpioitunut, muista kristinuskoisista eritäytynyt lakihenkinen puritanistinen liike ei kykene yhteyksiin.

        Vaihtoehtoja ei jää, kun liike pysähtyy ulkoisten näkyvien merkkien ja lapinluottamuksen vahtimiseksi. Vaikka oikea evankeliumikin on mukana,
        se kilpistyy näihin voimakkaan korostuneisiin ja vaativiin ihmisoppien ja ihmiskäskyjen koukeroihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eräs keskeinen elementti oli separatisytiliikkeen erottaminen ev.lut. kirkon yhteydestä, ...

        ... jonka SEURAUKSENA yhteydet Inkerin luterilaiseen kirkkoon ja Viron luterilaiseen kirkkoon katkesivat.

        Nämä kaksi luterilaista kirkkoa ovat olleet kirkkoon kuulunelle esikoislestadiolaisuudelle merkittävät ja tärkeät yhteistyö ja lähetyskohteet. Separatistisaarnaajien lähetysmatkat Inkeriin ja viroon kiellettiin näiden kirkkojen toimesta, josta seurasi Jellivaatan miesten kielto, jonka mukaan näihin mainin ei sitten mene kukaan esaikoislestadiolainen saarnamies julistamaan.

        Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis esikoislestadilaisen perinteen jatkaminen kirkon yhteydessä toimivana herätysliikkeenä jatkoi lähetys ja ystävyys yhteistyätä v. 2016 perustetun Esikoiset ry:n kautta.

        Umpioitunut, muista kristinuskoisista eritäytynyt lakihenkinen puritanistinen liike ei kykene yhteyksiin.

        Vaihtoehtoja ei jää, kun liike pysähtyy ulkoisten näkyvien merkkien ja lapinluottamuksen vahtimiseksi. Vaikka oikea evankeliumikin on mukana,
        se kilpistyy näihin voimakkaan korostuneisiin ja vaativiin ihmisoppien ja ihmiskäskyjen koukeroihin.

        Toiminta Inkerissä perustui ja perustuu Kirkkojen väliseen sopimukseen. On tietysti sitten vielä ystävyys-sopimuksia paikallisiin seurakuntiin. Vasta myöhemmin huomasin, että koko ajan työ oli kaksijakoista. Osa pyrki virallisesti tekemään työtä Inkerin kirkon siunauksella ja näin olivat tilat ja tilanteet avoimia. Sitten oli varsinkin karjalan suunnalla sellaista kontaktin ottoa, jossa kirkolliset ihmiset eivät olleet ollenkaan mukana eikä paikkakunna seurakunnan johtoon oltu yhteydessä lainkaan.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Toiminta Inkerissä perustui ja perustuu Kirkkojen väliseen sopimukseen. On tietysti sitten vielä ystävyys-sopimuksia paikallisiin seurakuntiin. Vasta myöhemmin huomasin, että koko ajan työ oli kaksijakoista. Osa pyrki virallisesti tekemään työtä Inkerin kirkon siunauksella ja näin olivat tilat ja tilanteet avoimia. Sitten oli varsinkin karjalan suunnalla sellaista kontaktin ottoa, jossa kirkolliset ihmiset eivät olleet ollenkaan mukana eikä paikkakunna seurakunnan johtoon oltu yhteydessä lainkaan.

        Näin siinä kävi.


    • Anonyymi

      Siinäpä näette miten 1800 luvun lahko on perin riitainen ja kaukana rauhasta.
      Riitoja ja riitoja,saastaista lahkon riitoja.
      Kaikki epäpyhät 1800-luvun lahk ja uskon suuntaukset ovat ristiriidassa keskenään ja kaikkineen.
      On sääli katsella miten sairasta lahkon ohjausta on Jumalan nimeen ja tehdään ihmisen puheen takia mielenvikaisia asioita !
      Kyllä JUMALA ON OLEMASSA,mutta saarnaja tai heidän ylimistö on vanhaa roskaa.
      Aika on muuttua,että RAKKAUS ELÄÄ !

    • Anonyymi

      sikoiset ry jatkamaan esikoislestadiolaista perinnettä kirkon sisällä. Esikoiset ry:n julistukseen ja toimintaan voi tutustua linkistä


      Ei ole terve liike !
      Tiedän tasan tarkasti,joten haista.xxxxx!

    • Anonyymi

      Muistakaa,pedofiliaa ei saa tapahtua mitä on tullut julki!

      • Anonyymi

        se on hyvä muistaa


    • Anonyymi

      1800-luvin lahkot ...ei iske,joten lopeta joutava pölinä.

      • Anonyymi

        Eihän ne jumalattomille iske, siksi he kärsivät valintansa nahoissaan jo tässä ajassa. Sääliksi käy. 😢


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne jumalattomille iske, siksi he kärsivät valintansa nahoissaan jo tässä ajassa. Sääliksi käy. 😢

        Yhdistyksey, jäsen kerrallaan voisi parantaa oloja https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe