Takaveto talvella?

Anonyymi

Harkinnassa siis Bmw 1-sarjalaisen (2019 vuosimalli) osto, mutta mietityttää miten takavetoisella pärjää talvella normaali ajossa? Vai onko nykyajan takavedoissa enää niin paljon eroa etuvetoisiin?

25

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole.
      Ajonvakautus pitää huolta tiellä pysymisestä.
      Jos kiinnostusta, niin TM suuri talviautovertailu auttaa tähän pulmaan.

      • Anonyymi

        Veinas unohtua.
        BMW 1-sarja (F40) 2019– on etuvetoinen...


    • Anonyymi

      Oisko ollut sitten 2018 vuoden mallia, ainakin tiedoissa luki takaveto😁 Toisena vaihtoehtona olen miettinyt A mersua ja sehän ois sitten etuvetoinen. Muuten houkuttelisi enemmän Bmw mutta tosiaan tuota vetotapaa jäin miettimään. Vähän ummikkona vielä autoasioissa liikkeellä…

      • Anonyymi

        Höpötyyppi tehnyt taas aloituksen. Hus hus palstoilta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpötyyppi tehnyt taas aloituksen. Hus hus palstoilta !

        Eikö näitä palstan virallisia h-u-ll-uja saa millään pois täältä ?


    • Anonyymi

      Niin ja kiitos tuosta yhdestä asiallisesta vastauksesta, ehkä kyselen autokauppiaalta lisää ja käyn koeajamassa :)

    • Anonyymi

      Takavetoisella pärjää ihan hyvin talvella. Renkaat oltava hyvät nastarenkaat, vähän lisäpainoa takakonttiin ja järkevää ajoa, ettei lähde huonolla kelillä ajelemaan kaikkein pahimpiin paikkoihin, esim. valoristeyksiin, joihin joutuu pysähtymään vastamäkeen..vaan etsii vaihtoehtoisen reitin. Loppujen lopuksi niitä huonoja kelejä on vähän. Kaupungin ulkopuolella ei ole juurikaan ongelmia pärjätä takavetoisella.

      • Anonyymi

        Hyvät nastarenkaat,ja v.....
        Eteläsuomen suolakylvyssä?
        Metalli luistaa asfaltilla hyvin.


      • Anonyymi

        Joskus vuosikymmeniä sitten alkupään autoistani jotkut olivat takavetoisia. Talvella oli hankaluuksia, nastarenkaista huolimatta. Talveksi piti ottaa takakonttiin hiekkapusseja painoksi ja saihan niistä sitten hiekotushiekkaa kun jäi jumiin jonnekin liukkaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus vuosikymmeniä sitten alkupään autoistani jotkut olivat takavetoisia. Talvella oli hankaluuksia, nastarenkaista huolimatta. Talveksi piti ottaa takakonttiin hiekkapusseja painoksi ja saihan niistä sitten hiekotushiekkaa kun jäi jumiin jonnekin liukkaalle.

        Aha, minäkin ajoin ensimmäiset kymmenkunta vuotta takavetoisilla, eikä ollut moisia ongelmia. Silloin ei tosiaan ollut vielä mitään ajonvakautuksia tai luistonestoja, ei edes ABSia ensimmäisissä autoissa. Etuvetoiseen siirtyminen oli kyllä melkoinen järkytys ensimmäisillä liukkailla, mutta onhan tuota jotenkuten oppinut sellaisellakin selviytymään, vaikka edelleen etuvedon puskemistaipumus kyllä ärsyttää.


    • Anonyymi

      On ehkä liikaa tullut luettua juttuja noista vanhoista kevytperäisistä autoista. Varmasti nykyään ei niin helposti lähde heittelemään kun tosiaan pitää järjen päässä. Pelottelin jo itseäni että pyörähtääkö talvella motarilla ympäri reippaammassa vauhdissa ja pääseekö kotipihasta liikkeelle lumi keleillä.😆
      Kiitos taas selkeästä vastauksesta!
      Olisi ensimmäinen takaveto kyseessä.

    • Anonyymi

      Takavetoisella, jossa on vetoluistonesto ja ajonvakautus ei ole mitään ongelmia talvella. Paremmin lähtee liukkaalla liikennevaloista kuin monet etuvetoiset.

    • Anonyymi

      Mitäs mieltä olette noista bemarin 1.5 litraisista moottoreista. Onko ollut kestäviä jos jollain kokemusta? Reilut satatuhatta ajettua yksilöä olen katsellut🤔

    • Anonyymi

      Takaveto on hyvä kesät ja talvet. F1 autot ovat kaikki takavetoisia.

      • Anonyymi

        Tottakai, koska säännöt sanovat niin. Ei ole muuta mahdollisuuttakaan.
        Ps. 6-pyöräinen neliveto voisi olla melkoinen peto sarjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai, koska säännöt sanovat niin. Ei ole muuta mahdollisuuttakaan.
        Ps. 6-pyöräinen neliveto voisi olla melkoinen peto sarjassa.

        Kumpiakin autoja, sekä etu- että takavetoisia ainakin tusinan verran omistaneena, en ole vielä takavetoisuudesta löytänyt mitään hyviä puolia. Huonoja sitäkin enemmän. Ei nyt ihan heti tule mieleen merkkiä joka olisi etuvedosta siirtynyt takavetoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpiakin autoja, sekä etu- että takavetoisia ainakin tusinan verran omistaneena, en ole vielä takavetoisuudesta löytänyt mitään hyviä puolia. Huonoja sitäkin enemmän. Ei nyt ihan heti tule mieleen merkkiä joka olisi etuvedosta siirtynyt takavetoon.

        Niin, kyse ei ollut etu- tai takavedon paremmuudesta, vaan takavedolla pärjäämisestä talvikelillä. Tottakai etuveto on parempi talvella, mutta 4-veto vielä parempi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpiakin autoja, sekä etu- että takavetoisia ainakin tusinan verran omistaneena, en ole vielä takavetoisuudesta löytänyt mitään hyviä puolia. Huonoja sitäkin enemmän. Ei nyt ihan heti tule mieleen merkkiä joka olisi etuvedosta siirtynyt takavetoon.

        etuvedosta siirtynyt takavetoon.......Mercedes Vito 2000 luvulla mutta se ei olekkaan henkilöauto!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpiakin autoja, sekä etu- että takavetoisia ainakin tusinan verran omistaneena, en ole vielä takavetoisuudesta löytänyt mitään hyviä puolia. Huonoja sitäkin enemmän. Ei nyt ihan heti tule mieleen merkkiä joka olisi etuvedosta siirtynyt takavetoon.

        Mutta sä ootkin dinosaurus,etupyörät senkun suijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpiakin autoja, sekä etu- että takavetoisia ainakin tusinan verran omistaneena, en ole vielä takavetoisuudesta löytänyt mitään hyviä puolia. Huonoja sitäkin enemmän. Ei nyt ihan heti tule mieleen merkkiä joka olisi etuvedosta siirtynyt takavetoon.

        "Ei nyt ihan heti tule mieleen merkkiä joka olisi etuvedosta siirtynyt takavetoon."
        Jotkut automerkit siirtyessään polttomoottorista sähköautoksi (esimerkiksi VW).


    • Anonyymi

      Yksin ja kahden ajaessa etuveto parempi ,täydellä kuormalla takaveto talvella ylämäessä pistämätön

    • Anonyymi

      Takaveto talvella? Huonompi polttoainetalous koska tehohäviö on suurempi mutta kytkinremontti työ osalta halvempi !!

    • Anonyymi

      Toissa talvena viimeksi autoin työntämään BMWtä joka ei päässyt lievästi kallistuvalta parkkipaikalta pois. Ei edes mistään mäestä voinut puhua, vaan parkkipaikalta tielle oli vain lievä kallistus ylöspäin, auto ei myöskään ollut missään kuopassa jumissa.

      Parkkipaikka oli peilijäässä ja muistan kuinka kävellenkin piti olla tarkkana ettei liukastu. BMW oli 2010 luvulta eli todennäköisesti oli sutimisenesto, mutta eihän se lisää pitoa taio mistään. Alla oli nastarenkaat jotka ilmeisesti oli jo huonokuntoisia ja moni nasta irronnut.

      Auto 3 sarjan coupe jos muistan oikein.

      • Anonyymi

        Minäkin kävin kerran ajamassa yhden etuvetoauton pois rinteestä, johon oli jäänyt jumiin. Ei se vaatinut muuta kuin sopivaa kytkimen ja kaasun käyttöä, joka ei ilmeisesti kuskilla ollut oikein hallussa. Ei tarvinnut edes työntää eikä peruuttaa hakemaan vauhtia mäen alta. Kuskistakin se pääseminen on osittain kiinni, vaikka tokihan jossain vaiheessa fysiikan laitkin tulee vastaan, kitkavoimat yms, joihin taas vaikuttaa renkaiden kunto ja lopulta renkaiden päällä oleva painokin, jonka kai yleensä kuvitellaan tekevän etuvetoisesta ylivoimaisen etenijän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin kävin kerran ajamassa yhden etuvetoauton pois rinteestä, johon oli jäänyt jumiin. Ei se vaatinut muuta kuin sopivaa kytkimen ja kaasun käyttöä, joka ei ilmeisesti kuskilla ollut oikein hallussa. Ei tarvinnut edes työntää eikä peruuttaa hakemaan vauhtia mäen alta. Kuskistakin se pääseminen on osittain kiinni, vaikka tokihan jossain vaiheessa fysiikan laitkin tulee vastaan, kitkavoimat yms, joihin taas vaikuttaa renkaiden kunto ja lopulta renkaiden päällä oleva painokin, jonka kai yleensä kuvitellaan tekevän etuvetoisesta ylivoimaisen etenijän.

        Tuo paikka mistä työnsin bemaria pois on sellainen ettei varmasti mikään etuveto jäisi siihen kiinni. Parkkipaikan kallistus niin loiva ettei siihen kesällä kiinnitä edes huomiota.

        Onhan se selvää että takavedolla paljon suurempi riski jäädä jumiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi nainen lyö leikiksi

      Olen mies ja kiinnostunut eräästä naisesta. Ollaan juteltu ja tavattukin, ja mielestäni meillä osuu kemiat hyvin yksiin. Nainen osoittaa kyllä kiinnos
      Tunteet
      72
      2717
    2. Martinan kauden päätöksen seuranta

      Sitten vain seuraamaan kuinka kulkee. Taitaa olla elämänsä kunnossa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      439
      1967
    3. Rakastan sinua työkaverini

      Niin rakastan vaikka kuinka yritän kieltää tunteeni. Aina mielessä.
      Ikävä
      69
      1938
    4. Millä kirjaimella alkaa

      voitko kertoa millä kirjaimelle kaivattusi alkaa. Entä sinä?
      Ikävä
      66
      1336
    5. Lähes 6 miljoonaa Ukrainalaista on vapautunut Kiovan oligarkkien orjuudesta demokraattisesti

      Vaalit jotka sinetöivät vapaan kansan synnyn Ukrainaan Nato johtoisen oligarkki orjuuden alta. Ihmiset ova onnellisia orjuuden päättymisestä , paitsi
      Maailman menoa
      437
      1266
    6. Tietysti ihastuin sinuun

      Olet mies minulle luotu
      Ikävä
      74
      1194
    7. Kerroin kaverille

      Että olen rakastunut sinuun. Se vastasi, että eihän siihen saa rakastua! Sanoin, että no miks ei, ihminenhän se hänkin on.
      Ikävä
      34
      1114
    8. Yrität parannella ulkonäköäsi

      vaikka se ei paremmaksi muutu. 🤦‍♂️
      Tunteet
      84
      1112
    9. Onko kaivattusi tumma vai vaalea

      Onko hän pitkä vai lyhyt?
      Ikävä
      76
      1089
    10. Kuka höperö uskoo

      Joihinkin kaksoisliekkeihin ja telepatioihin? Samaa sarjaa kuin kaikki erityisherkkyydet ja enkeliterapiat. Täyttä huuhaata.
      Ikävä
      95
      963
    Aihe