Osa-aikatyö ja työssäoloehto & päivärahan määräytyminen

Anonyymi

Onko kukaan tehnyt osa-aikatöitä siten, että 2 viikkoa kuussa joko perätysten tai joka toinen viikko töitä ja toinen ei. Miten teillä vuoden päästä (26 viikkoa täyttyyy uusi työssäoloehto) kävi päivärahan suuruudelle? Itse joudun nyt tekemään jatkossa tuolla tapaa ja mietin miten uskaltaa jatkaa. En halua, että uusi päiväraha olisikin 12kk pästä pelkkä työmarkkinatuki suuruudeltaan. Nythän kuukausi palkasta puuttuu tavallaan puolet. Meneekö tuleva anssarikin puoliksi sitten tavallaan?

Ajan tässä takaa nyt sitä, että määräytyykö ansiosidonnaisen määrä ihan vain suoraan noista 26 viikon palkasta ja väliviikkoja ei vain lasketa mukaan ollenkaan? Vai puolittavatko palkattomat väliviikot palkkasumma summaa mistä sitten 26 viikon päästä anssarin määrä lasketaan per päivä?

Ei muuta m utta pitäisi saada laskut maksettua ja kulutkin vain nousee. Tässä muutenkaan tuo osa-aikatyö ole siitä kannattavammasta päästä... ja kohta taitaa loppua loputkin. Mielelläni tekisin mutta ei ole minun hallinnassa se.

Vastatkaa te, jotka TODELLA tiedätte. mutu tuntumat ei nyt käy. Olen kysynyt liitolta (ja parista muustakin paikkaa) mutta sieltä saa aina ympäripyreetä "copy/paste" vastauksia, mistä ei selvä yhtään mitään tätä asiaa koskien!

3

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sai tosiaan etsiä uusinta tietoa. Tämä nyt löytyi yhden työttömyyskassan sivuilta.

Kokoaikatyön lisäksi myös osa-aikatyö ja keikkatyö voivat kerryttää työssäoloehtoa. Jokainen vähintään 18 tunnin työviikko lasketaan mukaan uuteen työssäoloehtoon.

• Anonyymi

Kun olet päivärahan hakijana, jokainen työssäoloehdon täyttävä viikko kerryttää uutta työssäoloehtoasi.

• Anonyymi

Työttömyysturvalaki

6 luku
      Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto

4 §
      Palkansaajan ansiopäivärahan perusteena oleva palkka

Palkansaajan ansiopäivärahan perusteena oleva palkka lasketaan henkilön vakiintuneen palkan perusteella työttömyyttä edeltäneeltä ajanjaksolta, jona henkilö on täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon. Jos työ ja siitä saatava palkkatulo on ollut kausiluonteista, ansioon suhteutettu päiväraha lasketaan vuositulosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Siivooja Auri Kananen ei hätkähdä "mörskäkoteja": Tuhohyönteisiä, tiskit likoamassa pari vuotta...

Kananen siivoaa järkyttävään kuntoon päässeitä koteja - ja elättää itsensä somesisällöillä. Vastaan on tullut kaikkea maan ja taivaan väliltä: vuosien
      Maailman menoa
      32
      1582
    2. Ok. Hyvä sait mut vihaamaan itseäsi

Oletko nyt tyytyväinen . Hyvästi
      Ikävä
      179
      1448
    3. En oikein tiedä mitä mun pitäisi tehdä

Mies, auttaisitko minua? Sinä olet ihana, mutta toisinaan aiheutat minulle ahdistusta. Olen niin sekaisin ja se on sun syy. Miksi tämä on niin vaikeet
      Ikävä
      81
      1258
    4. Persut erotti rokotekriitikon

Turun ”korona­paasaaja” heitettiin ulos perus­suomalaisten ryhmästä: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009111451.html?share=b969f2bb00583cc8f0a2
      Maailman menoa
      194
      1104
    5. Onko sinulla ja hänellä

kuinka paljon ikäeroa?
      Ikävä
      73
      1029
    6. Mitä luulet muiden ajattelevan jos näkisi

käsipuolessas hänen, sen ihmisen jota täällä ikävöit?
      Ikävä
      71
      926
    7. Ensitreffit alttarilla: Otto ja Assi hörppivät viiniä - Otto harmistuu Assin reaktiosta: "Mikä..."

Otto ja Assi viettävät ekaa juhannusta yhdessä. Yhteinen viinihetki ei suju ihan kuin strömsössä… Tsemii Otolle, oot symppis! Varo juonipaljastuksi
      Ensitreffit alttarilla
      3
      895
    8. Se on mies nyt niin, että sydämeni ei kestä tätä

Kaipuuta, eikä tätä radiohiljaisuutta. Voitko tehdä jotain?
      Ikävä
      47
      688
    Aihe