Miksi haittaat ohittamista?

Anonyymi-ap

Miksi moottoritiellä on pakottava nostaa omaa nopeutta jos toinen lähtee ohi? Melko asennevammaista moinen käytös.

32

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on varmaankin refleksinomaista toimintaa.
      Mutta kun joku lähtee ohittamaan isoa yhdistelmää, niin lähes joka kerta ohittajan vauhti hidastuu siinä kun on ohittamassa. Onko ohittaminen niin pelottava tapahtuma, vaikka ollaan moottoritiellä, eikä samalla kaistalla pitäisi olla vastaantulijoita.

      • Anonyymi

        Ilmeiesti homma on vaarallisen tuntuista. Monesti jos tie kapenee, niin vauhti myös hidastuu joillakin vähän samaan tyyliin. Varmaan on vastaavasta ilmiöstä kyse. Osaava kuski pystyy kyllä pitämään saman nopeuden koko ajan. Toiset eivät ilmeisesti vain osaa tai uskalla.


    • Anonyymi

      Koska minä voin tehdä niin ja on kiva ärsyttää kaikennäköisiä mulukukkuja.

      • Anonyymi

        Siinon suurin.


    • Anonyymi

      Kun kapealla tiellä alkaa ohituskaista, niin miksi oikealla ajavat säännönmukaisesti kiihdyttävät?

      • Anonyymi

        Ihan vain siksi koska halutaan päästä eteen päin.


      • Anonyymi

        Jos siinä vaihtuu samalla nopeusrajoitus, niin haluavat edetä nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. On sellaisia paikkoja, jossa ennen ohituskaistaa on 80 km/h, ohituskaistan kohdalla on 100 km/h ja ohituskaistan jälkeen taas 80 km/h. Jos halutaan edetä suurinta sallittua nopeutta niin sitten näin tehdään ja nostetaan nopeus ohituskaistan kohdalla ja lasketaan takasin ohituskaistan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä vaihtuu samalla nopeusrajoitus, niin haluavat edetä nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. On sellaisia paikkoja, jossa ennen ohituskaistaa on 80 km/h, ohituskaistan kohdalla on 100 km/h ja ohituskaistan jälkeen taas 80 km/h. Jos halutaan edetä suurinta sallittua nopeutta niin sitten näin tehdään ja nostetaan nopeus ohituskaistan kohdalla ja lasketaan takasin ohituskaistan jälkeen.

        🤔 kun mennään 80 alueella 75, 100 alueella 90. Olisiko parempi mennä kokoajan 75. Että takanatuliat pääsisivät turvallisesti ohi.
        Näille mulkuille täysin mahdoton ajatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤔 kun mennään 80 alueella 75, 100 alueella 90. Olisiko parempi mennä kokoajan 75. Että takanatuliat pääsisivät turvallisesti ohi.
        Näille mulkuille täysin mahdoton ajatus.

        Itse noudatan nopeusrajoituksia ja ajan suurinta sallittua nopeutta riippumatta tien mallista. Jos on 80 km/h rajoitus, niin ajan sitä. Kun nopeusrajoitus muuttuu, niin muuttuu myös ajoneuvoni nopeus. Tiedän mittarivirheeni ja huomioin sen.


    • Anonyymi

      Jos edessäsi on ajoneuvo on ohittaminenkin turhA

      • Anonyymi

        🤣🤣🤣 toteaa teiden tukko. Ei pieneenmielee tule se ajatus, että jollain voi olla aikataulu.
        Turha alkaa selittelemään että olisi lähtenyt aikaisemmin, koska joku muu on sekoittanut aikataulun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣🤣🤣 toteaa teiden tukko. Ei pieneenmielee tule se ajatus, että jollain voi olla aikataulu.
        Turha alkaa selittelemään että olisi lähtenyt aikaisemmin, koska joku muu on sekoittanut aikataulun.

        Monta kertaa olen nähnyt tien päällä tökeröitä ohituksia ja "kiireellistä" ajoa. Sama auto on kuitenkin sitten myöhemmin nähty liikennevaloissa, eli säästö on ollut kaksi sekuntia.


    • Anonyymi

      Kaikki ei vaan ymmärrä että kun lähtee kotteroilla ohittamaan niin toisen takana suojassa oltuasi ja sitten rinnalle ängetessäsi ilmanvastus pudottaa sen kotterosi nopeutta joten joudut lisäämään kaasua pysyäksesi edes rinnalla, saati vielä ohittamaan.
      PERUS FYSIIKKAA

      • Anonyymi

        Nopeusmittarissa asia näkyy ja kaasujalalla osataan kyllä kompensoida ja painaa vähän lisää kaasua. Jos vakionopeudensäädin on päällä, niin myös vakkari kompensoi muuttuneen ilmanvastuksen ja lisää vähän kaasua, jotta sama nopeus pysyy.

        Usein kuteinkin ohitettava herää koomasta tai muuten vaan tekee kiusaa ja nostaa omaa nopeutta, kun toinen lähtee ohi. Idioottimaista tehdä tuolla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusmittarissa asia näkyy ja kaasujalalla osataan kyllä kompensoida ja painaa vähän lisää kaasua. Jos vakionopeudensäädin on päällä, niin myös vakkari kompensoi muuttuneen ilmanvastuksen ja lisää vähän kaasua, jotta sama nopeus pysyy.

        Usein kuteinkin ohitettava herää koomasta tai muuten vaan tekee kiusaa ja nostaa omaa nopeutta, kun toinen lähtee ohi. Idioottimaista tehdä tuolla tavalla.

        No sehän johtuu siitä että se ohitettava nostaa nopeutta kyllä mutta sää lähet ehkä liian aikaisin ohi nimim. jakoauto/pakukuski. Voisin kysyä miksi ajetaan talvella alinopeutta ei uskalleta mennä 100km vaikka sohjoo vain 5cm?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän johtuu siitä että se ohitettava nostaa nopeutta kyllä mutta sää lähet ehkä liian aikaisin ohi nimim. jakoauto/pakukuski. Voisin kysyä miksi ajetaan talvella alinopeutta ei uskalleta mennä 100km vaikka sohjoo vain 5cm?

        Sillä ei pitäisi olla mitään väliä, lähdenkö ohituksen 5 tai 10 sekuntia ennen kuin olen ohitettavan rinnalla. Tieliikennelaissa lukee selvästi että "Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän johtuu siitä että se ohitettava nostaa nopeutta kyllä mutta sää lähet ehkä liian aikaisin ohi nimim. jakoauto/pakukuski. Voisin kysyä miksi ajetaan talvella alinopeutta ei uskalleta mennä 100km vaikka sohjoo vain 5cm?

        Ei silloin kannatakaan ajaa sataa.


    • Anonyymi

      Itse ajan tyytyväisenä vakkari päällä. Hitaammista menen ohi ja nopeammat ohittaa minut. Homma toimii!

      • Anonyymi

        Ei toimi aina. Itse ajan myös usein vakkari päällä. On muutamia kertoja käynyt niin että saavutan vakkari päällä edellä ajanvan ja siirryn ohituskaistalle, niin tämä ääliö nostaa nopeutensa ja estää ohituksen. Pari kertaa ollaan menty rintarinnan usean kilometrin matkan, kun halusin tekstata miten tilanteessa käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi aina. Itse ajan myös usein vakkari päällä. On muutamia kertoja käynyt niin että saavutan vakkari päällä edellä ajanvan ja siirryn ohituskaistalle, niin tämä ääliö nostaa nopeutensa ja estää ohituksen. Pari kertaa ollaan menty rintarinnan usean kilometrin matkan, kun halusin tekstata miten tilanteessa käy.

        Noita ääliöitä löytyy raskaankaluston edestä paljon. Heidänkin kannattaisi ajatella, ellei raskaskalusto liikuisi, ei hänenkään tarvitsisi mennä minnekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi aina. Itse ajan myös usein vakkari päällä. On muutamia kertoja käynyt niin että saavutan vakkari päällä edellä ajanvan ja siirryn ohituskaistalle, niin tämä ääliö nostaa nopeutensa ja estää ohituksen. Pari kertaa ollaan menty rintarinnan usean kilometrin matkan, kun halusin tekstata miten tilanteessa käy.

        No siinä tilanteessa ohitus vaan kestää kauemmin. Ei ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinä tilanteessa ohitus vaan kestää kauemmin. Ei ongelmaa.

        Ei kestä kauemmin, jos ei pääse ohi ja joutuu palaamaan takaisin. Silloin ohitus jää ohitusyritykseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kestä kauemmin, jos ei pääse ohi ja joutuu palaamaan takaisin. Silloin ohitus jää ohitusyritykseksi.

        Sekään ei haittaa, koska silloin voi itse jatkaa matkaa sillä vakkarin nopeudella. Ei ole mitenkään väärin luopua ohituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekään ei haittaa, koska silloin voi itse jatkaa matkaa sillä vakkarin nopeudella. Ei ole mitenkään väärin luopua ohituksesta.

        Ei olekaan mutta pointti on se, kuten aloituksessakin, että se toinen toimii lain vastaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan mutta pointti on se, kuten aloituksessakin, että se toinen toimii lain vastaisesti.

        Juu niin toimii. Itse vaan olen sen verran itsekäs ja pragmaattinen, että keskityin vain oman etenemiseni kohtaloon 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu niin toimii. Itse vaan olen sen verran itsekäs ja pragmaattinen, että keskityin vain oman etenemiseni kohtaloon 😀

        Itse en näin toimi, koska nykyinen tieliikennelaki velvoittaa huomioimaan kaikki muut.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en näin toimi, koska nykyinen tieliikennelaki velvoittaa huomioimaan kaikki muut.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Ja minäkö jätän huomioimatta?


    • Anonyymi

      Tämä ilmiö on nähty lahden motarilla niin moneen kertaan ettei tosiaan ole sattuma. Itse olen ohittajana tehnyt sen että polkaisen reilun ylinopeuden jolloin pääsen ohi.
      Hajuraon vedettyäni pudotan vauhdin hieman yli 120 km/h arvoon (eli mittarissa 135mh/h) jolla vauhdilla se ohitettu jää kauas taakse.

      Nämä ääliöt tosiaan kiihdyttävät hitaasti kun niitä ohittaa. Jos tuollaista näkee edellään tapahtuvan ja haluaa ohittaa niin ohitustilanteessa heti kova vauhti päälle. Ääliö ei silloin voi hivuttaa vauhtiaan ylöspäin vaan joutuisi itsekin painamaan reilusti kaasua. Ja se ei näille hississä suhupieruja laskeville sovi kun olisi liian selvää ääliöintiä.

    • Anonyymi

      Tieliikennelain vastaisesti toimiminen aiheuttaa aina mahdollisia vaaratilanteita.

    • Anonyymi

      Tampereen seudun autoilukulttuuri on kilpailuhenkistä. Esimerkiksi Tampereen ohitustiellä on aina kisa käynnissä.

    • Anonyymi

      Olettavat mulukut liittyessään motarille että saavat puskea kotterollaan eteen. Väistäessä vasemmalle kaistalle kiihdyttävät eikä pääse takaisin jos ajaa rajoitusten mukaan. Siitä syystä ajan oikeaa kaistaa vaikka kuinka siellä vilkku on jo päällä tulossa eteen.

      • Anonyymi

        Aloituksen aihe ei kuitenkaan käsitellyt liittymisiä, vaikka sekin tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa monelle.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe