Sairaseläkkeellä olevan mielenterveyspotilaan "hoito"

Anonyymi-ap

Lääkärit kirjoittavat mitä tahansa aineita ihmisille, jotka ovat eläkkeellä mielenterveyssyistä. Sairaalloisen ylipainoiselle tupakoitsijalle, joka käyttää runsaasti alkoholia ja jolla on ollut vakava sairaskohtaus, määrätään pyynnöstä mömmöjä kuin mömmöjä rauhoittavista hormonikorvaukseen.

Mielenterveyspotilas oppii vetelemään oikeista naruista saadakseen haluamansa. Terveyskeskuksen päivystäjä kirjoittaa opamoxia, koska potilaalla on paha mieli, kun naapuri on katsellut ulos parvekkeelta hänen ollessa ulkona tupakalla. Kun lääke on kerran kirjoitettu, resepti myös uusitaan käytännössä automaattisesti.

Todellisuudessa mielenterveysongelmainen tarvitsisi juttelutuokion mielenterveyshoitajan kanssa silloin tällöin. Tämä riittäisi pitämään monta ihmistä raiteillaan, mutta on ilmeisesti liian kallista järjestää.

34

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaipa niitä lääkkeitä pidetään helpompana ja halvimpana vaihtoehtona.
      Mutta kun mennään ajassa eteenpäin, tuleekin kaikesta huomattavasti kalliimpaa, kun aletaan erilaisia haittoja korjailla.

      • Anonyymi

        Nämä haitat vain ovat joskus sellaisia, etteivät ne ole enää korjattavissa millään. Silloin ei psykiatrian vahingoittamalla potilaalla taida olla juuri muuta vaihtoehtoa kuin ryhdistäytyä ja toivoa, että aika parantaa.


      • Anonyymi

        Aika harva näyttää pääsevän tupakalla, viinalla ja lääkkeillä suoraan hautaan. Läjes jokainen kulkee sairaskohtausten kautta erikoissairaanhoitoon, kuntoutuksiin ja lopulta ympärivuorokautiseen hoivaan. Kaikki nuo hoitojutut maksavat huikeasti enemmän kuin mitä ihminen on ennättänyt tupakkia ja viinaksia imemällä valtiolle tuottaa.


    • Anonyymi

      Jos yle lopettaisi maalittamisen ei tarvitsisi niin paljon lääkkeitä

      • Anonyymi

        Ja muutenkin yle osallistuu mk-ultraan kuten joukkojen hallintaan uutisoinnillaan.


      • Anonyymi

        Ja musiikki maku ei pitäisi kuulua kenellekkään kuten olga ketoselle tai muille yle suomen toimittajaille!!


    • Anonyymi

      Hoitajan jutteluaikoja on yleensä ihan riittävästi saatavilla, mutta sitten jos on sellainen ihminen että tarvitsee höpötellä yölläkin, niin sitten tarvitsee jonkun asumispalveluratkaisun.

      • Anonyymi

        Ja asumispalvelussa yritystä ja sen työntekijöitä ei kiinosta kuin raha ei asiakas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja asumispalvelussa yritystä ja sen työntekijöitä ei kiinosta kuin raha ei asiakas

        Yritysten lisäksi asumispalveluita tarjoaa monet yhdistykset ja säätiöt. Asukas saa myös itse valita minne menee asumaan. Ei siis ole pakko ottaa sitä ensimmäiseksi tarjottua asuinpaikkaa.

        Mutta valittajaa kiinnostaa valittaminen, eikä tällaiset sivuseikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritysten lisäksi asumispalveluita tarjoaa monet yhdistykset ja säätiöt. Asukas saa myös itse valita minne menee asumaan. Ei siis ole pakko ottaa sitä ensimmäiseksi tarjottua asuinpaikkaa.

        Mutta valittajaa kiinnostaa valittaminen, eikä tällaiset sivuseikat.

        Jos kunta on maksajana ihmisen palveluasumisessa, niin ei ole aina välttämättä niin, että ihminen voi itse päättää minne menee.
        Toki voi olla, että annetaan useampi kuin yksi vaihtoehto, josta voi valita mieleisensä.

        Kunta päättää omalta kohdaltaan, minkä verran on valmis maksamaan ihmisen palveluasumisesta.
        Eri asia tietysti, jos ihminen maksaa itse koko asumisen ylläpitoineen, kyllähän silloin on mahdollista päästä minne haluaa, jos vain tilaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kunta on maksajana ihmisen palveluasumisessa, niin ei ole aina välttämättä niin, että ihminen voi itse päättää minne menee.
        Toki voi olla, että annetaan useampi kuin yksi vaihtoehto, josta voi valita mieleisensä.

        Kunta päättää omalta kohdaltaan, minkä verran on valmis maksamaan ihmisen palveluasumisesta.
        Eri asia tietysti, jos ihminen maksaa itse koko asumisen ylläpitoineen, kyllähän silloin on mahdollista päästä minne haluaa, jos vain tilaa on.

        Kun kunta on maksaja, (ja vuoden alusta hyvinvointi alue.) En ole vielä kertaakaan tavannut ihmistä joka olisi itse maksanut asumispelvelunsa miepä puolella.

        Niin tietenkin siinä on kysynnän ja tarjonnan lakia, ja muita lainalaisuuksia. Turha on valittaa siitä, että Ilomantsin kunta ei hanki asuinpaikkaa Kauniaisista.

        Mutta edelleen lain mukaan se viimeinen sana on asukkaalla, ja hän voi valita niistä vaihtoehdoista mitä hänelle esitetään. Sen valinnan voi tehdä vaikka asumispalvelua tuottavan toimijan vuosiraportin mukaan, kuka vähiten jakaa osinkoa.


    • Anonyymi

      Lääkäri saa bonusta lääkkeistä jotka määrää

      • Anonyymi

        ja sinä tiedät tämän koska työskentelet lääketeollisuudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja sinä tiedät tämän koska työskentelet lääketeollisuudessa?

        varsinkin jos on laiton lääkäri


      • Anonyymi

        Entäs kun lääke usein vaihdetaan siihen halvempaan tuotteeseen apteekissa jota ei valmistetaan samassa tehtaassa mun sitä mitä lääkäri oli kirjoittanut . Kuka makselee ne ns boonukset. Nämäkin on niitä liikkuvia olettamuksia joita hyväuskoiset levittää.
        Lääkäri määrää lääkkeet ainoastaan siksi että lääkettä tarvitsee se potilas jolle sitä kirjoitetaan . Joten siinä sun boonuksesi


    • Anonyymi

      Niinpä.Halvempaa yhteiskunalle määrätä lääkeitä 1vuodeksi suoraan. Sen sijaan reseptin laittaa: LIIKUNTA,ULKOILU.RUOKA RYTMI JA AA-POLIKLINIKALLE PAKOLISET KÄYNNIT.Tupaka ja alkoholi pois. Tupakan vierotusoireisin on SV-lääke.Tupakka kuin kalja vie yö unet.Kun ei uni rytmiä,ei tervettä mieltä.Oikeasti jos miel murtunut.Tv oli dokumentti julkinen sektori sairaala Helsinki: Mielen terveyspotilaille annetiin sähkö hoitoa nukutuksessa poliklinikka käynillä.Toimi paremin kuin lääkeet ja ei läkeiden sivuvaikutuksia. Sinä sähkö hoitoa saavat henkilöt kerto livenä toimii.Mutta on kai kalimpaa ohjaa plk,käytiin tarvitaan nukutus lääkäri/ kuin lääkäri joka sähkö hoitoa antaa.Resepti paljon halvempaa.Toi asia dokumetti on ylen Arena en nyt muista nimä.Ehkä löytyy jos selaimeen laitta esim. Mielenterveys hoitona suomessa sähkö hoiti.Kokeilkää antaa varman osuman.

    • Anonyymi

      Miksi puhutaan sairaseläkkeestä koska työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ei ole välttämättä sairas.Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä mutta en ole sairas.

    • Anonyymi

      Työkyvyttömyys jo sanana viittaa, ettei ole työkykyinen.
      Sairaseläke sanana viittaa ihmisen olevan sairas, jonka takia ei voi töitä tehdä, ja joutuu/pääsee eläkkeelle.

      • Anonyymi

        Esim kela ei tunne sanaa sairaseläke vaan kela maksaa työkyvyttömyyseläkettä myös sairaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim kela ei tunne sanaa sairaseläke vaan kela maksaa työkyvyttömyyseläkettä myös sairaalle.

        No se on sitten vuosien varrella muttunut, jos ei sairaseläkettä enää ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se on sitten vuosien varrella muttunut, jos ei sairaseläkettä enää ole.

        Saahan sitä sairaseläkettä käyttää mutta virallisesti se on työkyvyttömyyseläke jota tässä yhteiskunnassa käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim kela ei tunne sanaa sairaseläke vaan kela maksaa työkyvyttömyyseläkettä myös sairaalle.

        Ihan niin silloinhan moni joka on sairas on työhön kykenemätön. Mutta moni joka tuntee itsensä terveeksi vaikka että on poistettu toinen käsi kokonaan on työkyvytön mutta ailti muuten terve kun ei mistään kolota


    • Anonyymi

      Moni pieni elämänkriisi voi nykyjärjestelmässä johtaa pysyvälle sairaseläkkeelle.
      Psykiatriaan pitäisi lääkehoidon sijaan sisällyttää ongelman ratkaisua muilla tavoin, kuin sopivalla lääkehoidolla, tai pakonomaisella siagnoosin metsästyksellä.
      Potilas voi kärsiä esimerkiksi voimakkaista traumaperäisistä tunnelukoista ja niitä sitten yritetään tuloksetta lääkitä, liudalla erilaisia diagnooseja.

      • Anonyymi

        Anteeks, nyt meni taas vähän ohi. Siis tarkoititko että nykyisin saa diagnoosin aivan liian helposti, ja sitä kautta helppoheikit pääsevät sairaseläkkeelle.

        Vai kuvitteletko että sairaseläkkeelle pitäisi päästä ihan vaan kun sinne haluaa, vaikka traumatisoitumalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeks, nyt meni taas vähän ohi. Siis tarkoititko että nykyisin saa diagnoosin aivan liian helposti, ja sitä kautta helppoheikit pääsevät sairaseläkkeelle.

        Vai kuvitteletko että sairaseläkkeelle pitäisi päästä ihan vaan kun sinne haluaa, vaikka traumatisoitumalla?

        Kyllä. Osalle psykiatreista on potilaan ongelmia tärkeämpää keksiä niille diagnoosi ja sopiva lääkitys.

        Traumaperäisistä ongelmista kärsivien ei missään nimessä saisi edes astua psykiatrin vastaanottohuoneeseen, mutta pakkohan se on.


      • Anonyymi

        Yleensä elämän kriisit eivät ole pysyviä vaan kestää aikansa ja sitten taas pääsee tekemään työtään ja elättämään itsensä . Kunhan vaan saa oikean avun heti kun joutuu kriisi tilanteeseen niin sekin menee ohitse .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeks, nyt meni taas vähän ohi. Siis tarkoititko että nykyisin saa diagnoosin aivan liian helposti, ja sitä kautta helppoheikit pääsevät sairaseläkkeelle.

        Vai kuvitteletko että sairaseläkkeelle pitäisi päästä ihan vaan kun sinne haluaa, vaikka traumatisoitumalla?

        En usko että ketään laitetaan eläkkeelle hyvin helposti, Ensin yritetään tehdä kaikkensa että ihminen pääsisi takaisin työelämään. Ja toisia jopa uudelleen koulutetaan . Nii; että ei niitä eläkepalereita oikein helpolla saa.
        Sitten on muutama niitäkin jotka yrittävät päästä eläkkeelle keinolla millä hyvänsä ja lopulta onnistuvat milloin milläkin diagnoosilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Osalle psykiatreista on potilaan ongelmia tärkeämpää keksiä niille diagnoosi ja sopiva lääkitys.

        Traumaperäisistä ongelmista kärsivien ei missään nimessä saisi edes astua psykiatrin vastaanottohuoneeseen, mutta pakkohan se on.

        Traumakin on oikeastaan vasta sitten trauma, kun se on niin paha, ettei sillä pysty leuhkimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä elämän kriisit eivät ole pysyviä vaan kestää aikansa ja sitten taas pääsee tekemään työtään ja elättämään itsensä . Kunhan vaan saa oikean avun heti kun joutuu kriisi tilanteeseen niin sekin menee ohitse .

        Kriisit eivät ole pysyviä, juuri näin.
        Mutta diagnoosit ovat pysyviä, niiden kanssa ei ole ihan mukavaa jatkaa elämäänsä ja yrittää saada vielä töitäkin jostain.
        Leima on leima, joka voi hyvinkin vaikeuttaa omaa asemaa yhteiskunnassa.


    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa. Voin sen sanoa, että olen itse sairaseläkkeellä mielenterveyssyistä ja ei minulla mene kuin pieni annos Seronilia, jotta en masennu ja illaksi pieni määrä Ketipinoria, jotta saan nukutuksi. ja enempää lääkkeitä en huoli, enkä saisi. Kärsin skitsoaffektiivisesta häiriöstä. Minulla on hyvä hotokontakti, joka auttaa.

    • Anonyymi

      Mullekin kirjoitettiin pysyvä työkyvyttömyys eläke.Mutten käytännössä päässytkään koska minun kuntoutus rumbaa ei kuiteska katkaistu.

      • Anonyymi

        Kysyn vaan että onko täälä muita joilla on sama tilanne?pysyvä työkyvyttömyys eläke mutta kuntoutus rumbasta ei päässyt eroon vaikka siitä on lähes enempi haittaa kuin hyötyä.Miksi mulle valeheltiin että minun kuntoutus loppuu sen myötä kun pääsen työkyvyttömyys eläkkeelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn vaan että onko täälä muita joilla on sama tilanne?pysyvä työkyvyttömyys eläke mutta kuntoutus rumbasta ei päässyt eroon vaikka siitä on lähes enempi haittaa kuin hyötyä.Miksi mulle valeheltiin että minun kuntoutus loppuu sen myötä kun pääsen työkyvyttömyys eläkkeelle?

        Ei syytä paniikkiin, kuntoutus loppuu suht nopeaan, kun tulee se eläkepäätös, sen jälkeen saa olla ihan yksin lopunikäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei syytä paniikkiin, kuntoutus loppuu suht nopeaan, kun tulee se eläkepäätös, sen jälkeen saa olla ihan yksin lopunikäänsä.

        Mun kohalla ei pitänyt paikkansa.Tämän vuoden maaliskuussa tuli eläkepäätös.Ja kuntoutus senku vaan jatkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      561
      4140
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3474
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3110
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2397
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2250
    6. 231
      1719
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1427
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe