Bruttoeläke 1800 euroa

Anonyymi-ap

Hei, nyt näyttää siltä, että työt loppuu ennen varsinaista eläkeikääni. Olen kohta 62 vuotias ja tähän mennessä kertynyt eläkkeeni bruttona on 1800 euroa, paljonkohan saan nettona?
Harmittaa kovasti kun olin suunnitellut jääväni 65-vuotiaana eläkkeelle ja varmaa on että en enää tule työllistymään, olem pelkkä tuotannon työntekijä siis eikä kovaa koulutusta.
Tuleekohan noin pienellä eläkkeellä toimeen, velkaakin on vielä....onneksi puolisolla vielä töitä.

13

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yli keskitason kuitenkin, ei ihan huono. Saat kai vielä ansiosidonnaista työttömyyskorvausta ennen eläkettä. Taidat olla oikeutettu ns. eläkeputkeen, eli saat yli 500 päivää varsinaiseen eläkeikään asti. Ansiosidonnainen kerryttää vielä eläkettä, hieman vähemmän kuin palkkatyö, mutta kuitenkin.

    • Anonyymi

      Saat työttömyyskorvausta 65 vuotiaaksi saakka. Samaan aikaan voit alkaa jo ottaa osittaista varhennettua vanhuuseläkettä, kun olet yli 61 v. Eli pärjäät kyllä.

    • Anonyymi

      Kyllä se vero laskuri löytyy ihan netistä.Ilman mihinkään kirjautumatta paljonko veroa sinulta prutto tulosta mene? Jos teitä 2kpl.Pitää pärjätä ,jos olet jämässä eläkkeelle?Mistä teillä velkaa on viellä yli 60 vuotiaana?Kyllä yli 60vuotiaiden pitäisi osaa talouden hallinta ja elämä olla veltonta.Anteeksi nyt vaan mielipiteeni.Paljon säästää kun luopuu autosta ja maksulisista vihde kanavista. Kaiken mailman loma matkoista kun risteilyistä.Tupakka vie ison loven vuodessa tuloista,kuin kalja .viini ymm. alkohoolli.

    • Anonyymi

      Minä saan 20 euroa vaille tuon 1800 euroa ja veroa eläkkeestäni menee 19.50 % joten nettoeläke on n. 1430 euroa. Vuokrakuluni on n. 500 eur/kk, puhelin ja sähkö yht. 50 eur/kk eli pakollisten menojen jälkeen rahaa jää n. 850 eur ja kyllä tuolla rahalla pärjää jos ei tule mitään yllättäviä menoeriä. Kuvittelin eläkkeelle jäädessäni runsas vuosi sitten ettei niitä ylimääräisiä menoeriä ihan heti ja kovin usein tule ja pystyisin jopa säästämään muutaman satasen kuukaudessa, mutta toisin on käynyt ja eläke ei edes ole riittänyt kaikkiin ylimääräiseen vaan olen jo nyt joutunut käyttämään osan niistä muutaman tonnin säästöistä mitä olen työssäoloaikana onnistunut säästämään. Jos saat 1800 eur eläkettä maksat sitten omasta pussistasi niin silmälasit, tekarit kuin sairaalamaksut ym. vastaavat menot, mitään ylimääräisiä tukia et saa koska tukien perustana on brutto eikä nettoeläke. Jos sinua on onnistanut ja sinulla on omistusasunto ja pieni yhtiövastike ja/tai puoliso jakamassa menoja, niin tuolla 1800 euron eläkkeellä pärjää hyvinkin vaikka ei se nettona ole kovin paljon enempää kuin paljon pienemmätkään eläkkeet joista menee veroa vai vähän tai ei ollenkaan ja päälle tulee usein vielä melko hyvä asumistuki.

      • Anonyymi

        Eikös ruoka ole myös melkoisen pakollinen menoerä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ruoka ole myös melkoisen pakollinen menoerä?

        Onhan se ruoka tietysti pakollinen menoerä. Jos käteen jää verojen ja asumismenojen jälkeen 850 euroa, niin sillä rahalla kyllä ainakin pystyy syömään ruuan hinnan noususta huolimatta ellei sitten lankea maksettavaksi kovin paljon yllättäviä menoeriä. Eläkkeellä ollessa minun ruokakuluni ovat pienentyneet johtuen varmaan siitä, että on aikaa vertailla kaupassa hintoja ja laitella itse niitä ruokia kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ruoka tietysti pakollinen menoerä. Jos käteen jää verojen ja asumismenojen jälkeen 850 euroa, niin sillä rahalla kyllä ainakin pystyy syömään ruuan hinnan noususta huolimatta ellei sitten lankea maksettavaksi kovin paljon yllättäviä menoeriä. Eläkkeellä ollessa minun ruokakuluni ovat pienentyneet johtuen varmaan siitä, että on aikaa vertailla kaupassa hintoja ja laitella itse niitä ruokia kotona.

        Kyllä sen työeläkkeen pitäisi olla sellainen, että se riittää perusmenojen lisäksi jos ei turhuuteen , niin ainakin kohtuullisiin ylimääräisiin menoeriin joita ovat niiden tekarien ja silmälasien lisäksi huonekalujen ja kodinkoneiden uusinta, vaatemenot, harrastukset, kohtuullinen matkustaminen jne. Alle 2000 euron eläkkeiden verotus on mielestäni liian korkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen työeläkkeen pitäisi olla sellainen, että se riittää perusmenojen lisäksi jos ei turhuuteen , niin ainakin kohtuullisiin ylimääräisiin menoeriin joita ovat niiden tekarien ja silmälasien lisäksi huonekalujen ja kodinkoneiden uusinta, vaatemenot, harrastukset, kohtuullinen matkustaminen jne. Alle 2000 euron eläkkeiden verotus on mielestäni liian korkea.

        Samahan koskee tietenkin myös palkkatuloja. Niidenkin pitäisi olla sellaisia, että riittävät noihin samoihin kohtuullisiin asioihin.

        Hyvä muistaa, että eläkkeen suuruus riippuu täysin työelämäaikana olleista ansiotuloista. Pienistä tuloista pieni eläke ja suurista tuloista suuri eläke. Maksuissa sama juttu eli pienistä tuloista maksaa pienen työeläkemaksun ja suurista tuloista maksaa suuren työeläkemaksun.

        Eläke ei ole mikään tasasuuruinen sosiaalituki, jonka lähtökohtana ja kriteerinä on eläkeläisen menot, vaan itse omalla työllään ansaittu, josta on myös maksanut eläkemaksunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samahan koskee tietenkin myös palkkatuloja. Niidenkin pitäisi olla sellaisia, että riittävät noihin samoihin kohtuullisiin asioihin.

        Hyvä muistaa, että eläkkeen suuruus riippuu täysin työelämäaikana olleista ansiotuloista. Pienistä tuloista pieni eläke ja suurista tuloista suuri eläke. Maksuissa sama juttu eli pienistä tuloista maksaa pienen työeläkemaksun ja suurista tuloista maksaa suuren työeläkemaksun.

        Eläke ei ole mikään tasasuuruinen sosiaalituki, jonka lähtökohtana ja kriteerinä on eläkeläisen menot, vaan itse omalla työllään ansaittu, josta on myös maksanut eläkemaksunsa.

        Tein suhteellisen vaativaa työtä täydet työvuodet ja vielä 1,5 vuotta enemmän minulle määritellyn eläkeiän ja eläkkeeni on nyt tuo 1800 euroa. Paremmalla palkalla olisin saanut paremman eläkkeenn vaan ei ole naisvaltaisilla aloilla saanut sellaisia palkkoja, joilla eläke nousisi yli 2000 euron. Kyllähän naiset pärjäävät hyvinkin pienillä eläkkeillään jos on puoliso, jolla on hyvä eläke tai puolisolta on jäänyt lesken eläkettä ja/tai on saanut perintöjä. Jos eläke on 1800 euroa brutto ja muutaman kympin päälle 1400 netto, niin ei se ole järin iso rahamäärä yksineläjälle ottaen huomioon tämän päivän hintatason.


    • Anonyymi

      Olisin huolissani velan koroista , nousevat sitä kyytiä , että kohta alkaa pakkomyynnit .
      vai selviätkö 8% ja kaikki suojatyöt katoavat .

    • Anonyymi

      Eläkkeesi kertyy vielä ansiosidonnaisellakin 0.75-kertoimella ansiosidonnaisen perusteena olevasta palkastasi, joten lopullinen eläkkeesi on 1900-1950 €. Tästä ilman kirkollisveroa veroprosenttisi on 19,5. Itse en sinuna ottaisi OVEa, jos olet terve.

    • Anonyymi

      Mediaanituloiset saavat tällä hetkellä tuon noin 1 800 €/kk eläkkeen. Itse työskentelin nelikymppiseksi pienillä tuloilla, sen jälkeen olen ollut keskituloinen ja tuo eläke on tulossa ensi vuonna, vaikka palkka on nyt 4 000 €/kk.





      .

      • Anonyymi

        Olet siis vissiin onnistunut ns sosiaalisessa nousussa eli päässyt parempaan ammattiin koulutuksen kautta ja hyvä niin 👌 Eläke pienehkö, mutta sillä pärjää vaikka yksinki asuisi. Mutta toivottavasti olet onnistunut säästään kivan potin, sillä käteen on viime vuosikymmenet jäänyt noin 2700€ ja tästä säästää halutessaan vaikka 100 tonnia tuotot päälle!

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3208
    2. 121
      1415
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      136
      1274
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1152
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      972
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      834
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      812
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      803
    9. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      795
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    Aihe