Jyrsinhuijaus

Anonyymi-ap

Urautuminen on kiihtynyt vilkasliikenteisillä teillä jo viranomaisia ihmetyttävää tahtia. Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia

Tien pinnan kulumista mitataan jyrsimällä jyrsimillä graniittilaattaa. "Tienpitäjät eivät kuitenkaan Kurun graniittia edes tunne. Ruotsissa on verrattu Suomessa hyväksyttyjä renkaita ja teiden todellista kulumaa, ja huomattu, että se ei korreloi. "

Eli "tieystävälliset" nastajyrsimet ovatkin todellisuudessa pahoja tieverkon tuhoajia. On vaan Nokia yms. lobbarit saaneet läpi virheellisiä tuloksia antavan testimenetelmän. Samaan tapaan kuin VAGniikan maailman testit on viritetty suosimaan nastajyrsimiä. Onnettomuustilastothan kertovat toisenlaista tarinaa - kuolonkolareissa nastajyrsimet ovat yliedustettuina.

Jyrsimien syntilistalle pitää lisätä myös oktomurske. Tätä jakohihnojen tuhoajaa käytetään, koska se on niitä harvoja materiaaleja, mitkä jotenkuten kestävät nastajyrsimiä. Jos jyrsijöitä olisi vähemmän, ei oktomursketta tarvittaisi ja asvaltissa voisi käyttää hienorakeisempaa kiviainesta muutenkin tai jopa huokostettuja (vettä läpäiseviä yms laatuja) = vähemmän rengasmelua, parempi kitka, vähemmän lätäköitä....

Eikä keväisin tarvitsisi levittää suolaliuosta nastapölyn sidonnan merkeissä aina jonnekin toukokuun alulle asti.

2

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suolaliuosta levitetään siksi, että sillä torjutaan liukkautta. Kitkarenkaiden heikoin kohtahan on nimenomaan liukas tienpinta. Suolaa levitetään ylivoimaisesti eniten juuri Helsingissä ja pk-seudulla, jossa kitkarenkaiden osuus on suurin.
      Suolalla sulatettu märkä tienpinta on erittäin altis myös nastojen kuluttavalle vaikutukselle. Ja mitä vanhemmat nastarenkaat, sitä suurempi on suolatun asfaltin kuluminen.
      Liukkauden torjuntaa voidaan käytännössä tehdä vain suolaamalla tai nastarenkailla. Molemmissa on haittansa, mutta ympäristön ja tieinfran, siltojen, jne kannalta suolaus on huikeasti haitallisempaa. Myös huimasti kalliimpaakin ajan kuluessa.

    • Anonyymi

      Tähään aikaan vuodesta huomattu asfaltin kuluminen urille kun ei ole ajettu metriäkään nastoilla. Oiskohan vika rajussa kilpailutuksessa että kuka tekee halvimmalla. Tulee ajan kkanssa kalliiksi kun tienpinta ei kestä. Asfalttifirmojen lompaakko ainakin paisuu kun samat työt tehdään kohta uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1826
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe