Jyrsinhuijaus

Anonyymi-ap

Urautuminen on kiihtynyt vilkasliikenteisillä teillä jo viranomaisia ihmetyttävää tahtia. Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia

Tien pinnan kulumista mitataan jyrsimällä jyrsimillä graniittilaattaa. "Tienpitäjät eivät kuitenkaan Kurun graniittia edes tunne. Ruotsissa on verrattu Suomessa hyväksyttyjä renkaita ja teiden todellista kulumaa, ja huomattu, että se ei korreloi. "

Eli "tieystävälliset" nastajyrsimet ovatkin todellisuudessa pahoja tieverkon tuhoajia. On vaan Nokia yms. lobbarit saaneet läpi virheellisiä tuloksia antavan testimenetelmän. Samaan tapaan kuin VAGniikan maailman testit on viritetty suosimaan nastajyrsimiä. Onnettomuustilastothan kertovat toisenlaista tarinaa - kuolonkolareissa nastajyrsimet ovat yliedustettuina.

Jyrsimien syntilistalle pitää lisätä myös oktomurske. Tätä jakohihnojen tuhoajaa käytetään, koska se on niitä harvoja materiaaleja, mitkä jotenkuten kestävät nastajyrsimiä. Jos jyrsijöitä olisi vähemmän, ei oktomursketta tarvittaisi ja asvaltissa voisi käyttää hienorakeisempaa kiviainesta muutenkin tai jopa huokostettuja (vettä läpäiseviä yms laatuja) = vähemmän rengasmelua, parempi kitka, vähemmän lätäköitä....

Eikä keväisin tarvitsisi levittää suolaliuosta nastapölyn sidonnan merkeissä aina jonnekin toukokuun alulle asti.

2

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suolaliuosta levitetään siksi, että sillä torjutaan liukkautta. Kitkarenkaiden heikoin kohtahan on nimenomaan liukas tienpinta. Suolaa levitetään ylivoimaisesti eniten juuri Helsingissä ja pk-seudulla, jossa kitkarenkaiden osuus on suurin.
      Suolalla sulatettu märkä tienpinta on erittäin altis myös nastojen kuluttavalle vaikutukselle. Ja mitä vanhemmat nastarenkaat, sitä suurempi on suolatun asfaltin kuluminen.
      Liukkauden torjuntaa voidaan käytännössä tehdä vain suolaamalla tai nastarenkailla. Molemmissa on haittansa, mutta ympäristön ja tieinfran, siltojen, jne kannalta suolaus on huikeasti haitallisempaa. Myös huimasti kalliimpaakin ajan kuluessa.

    • Anonyymi

      Tähään aikaan vuodesta huomattu asfaltin kuluminen urille kun ei ole ajettu metriäkään nastoilla. Oiskohan vika rajussa kilpailutuksessa että kuka tekee halvimmalla. Tulee ajan kkanssa kalliiksi kun tienpinta ei kestä. Asfalttifirmojen lompaakko ainakin paisuu kun samat työt tehdään kohta uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      79
      3669
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      37
      3020
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      78
      2801
    4. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2664
    5. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2585
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2332
    7. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      16
      1967
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1947
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1796
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1708
    Aihe