Jyrsinhuijaus

Anonyymi-ap

Urautuminen on kiihtynyt vilkasliikenteisillä teillä jo viranomaisia ihmetyttävää tahtia. Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia

Tien pinnan kulumista mitataan jyrsimällä jyrsimillä graniittilaattaa. "Tienpitäjät eivät kuitenkaan Kurun graniittia edes tunne. Ruotsissa on verrattu Suomessa hyväksyttyjä renkaita ja teiden todellista kulumaa, ja huomattu, että se ei korreloi. "

Eli "tieystävälliset" nastajyrsimet ovatkin todellisuudessa pahoja tieverkon tuhoajia. On vaan Nokia yms. lobbarit saaneet läpi virheellisiä tuloksia antavan testimenetelmän. Samaan tapaan kuin VAGniikan maailman testit on viritetty suosimaan nastajyrsimiä. Onnettomuustilastothan kertovat toisenlaista tarinaa - kuolonkolareissa nastajyrsimet ovat yliedustettuina.

Jyrsimien syntilistalle pitää lisätä myös oktomurske. Tätä jakohihnojen tuhoajaa käytetään, koska se on niitä harvoja materiaaleja, mitkä jotenkuten kestävät nastajyrsimiä. Jos jyrsijöitä olisi vähemmän, ei oktomursketta tarvittaisi ja asvaltissa voisi käyttää hienorakeisempaa kiviainesta muutenkin tai jopa huokostettuja (vettä läpäiseviä yms laatuja) = vähemmän rengasmelua, parempi kitka, vähemmän lätäköitä....

Eikä keväisin tarvitsisi levittää suolaliuosta nastapölyn sidonnan merkeissä aina jonnekin toukokuun alulle asti.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suolaliuosta levitetään siksi, että sillä torjutaan liukkautta. Kitkarenkaiden heikoin kohtahan on nimenomaan liukas tienpinta. Suolaa levitetään ylivoimaisesti eniten juuri Helsingissä ja pk-seudulla, jossa kitkarenkaiden osuus on suurin.
      Suolalla sulatettu märkä tienpinta on erittäin altis myös nastojen kuluttavalle vaikutukselle. Ja mitä vanhemmat nastarenkaat, sitä suurempi on suolatun asfaltin kuluminen.
      Liukkauden torjuntaa voidaan käytännössä tehdä vain suolaamalla tai nastarenkailla. Molemmissa on haittansa, mutta ympäristön ja tieinfran, siltojen, jne kannalta suolaus on huikeasti haitallisempaa. Myös huimasti kalliimpaakin ajan kuluessa.

    • Anonyymi

      Tähään aikaan vuodesta huomattu asfaltin kuluminen urille kun ei ole ajettu metriäkään nastoilla. Oiskohan vika rajussa kilpailutuksessa että kuka tekee halvimmalla. Tulee ajan kkanssa kalliiksi kun tienpinta ei kestä. Asfalttifirmojen lompaakko ainakin paisuu kun samat työt tehdään kohta uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe