Urautuminen on kiihtynyt vilkasliikenteisillä teillä jo viranomaisia ihmetyttävää tahtia. Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia
Tien pinnan kulumista mitataan jyrsimällä jyrsimillä graniittilaattaa. "Tienpitäjät eivät kuitenkaan Kurun graniittia edes tunne. Ruotsissa on verrattu Suomessa hyväksyttyjä renkaita ja teiden todellista kulumaa, ja huomattu, että se ei korreloi. "
Eli "tieystävälliset" nastajyrsimet ovatkin todellisuudessa pahoja tieverkon tuhoajia. On vaan Nokia yms. lobbarit saaneet läpi virheellisiä tuloksia antavan testimenetelmän. Samaan tapaan kuin VAGniikan maailman testit on viritetty suosimaan nastajyrsimiä. Onnettomuustilastothan kertovat toisenlaista tarinaa - kuolonkolareissa nastajyrsimet ovat yliedustettuina.
Jyrsimien syntilistalle pitää lisätä myös oktomurske. Tätä jakohihnojen tuhoajaa käytetään, koska se on niitä harvoja materiaaleja, mitkä jotenkuten kestävät nastajyrsimiä. Jos jyrsijöitä olisi vähemmän, ei oktomursketta tarvittaisi ja asvaltissa voisi käyttää hienorakeisempaa kiviainesta muutenkin tai jopa huokostettuja (vettä läpäiseviä yms laatuja) = vähemmän rengasmelua, parempi kitka, vähemmän lätäköitä....
Eikä keväisin tarvitsisi levittää suolaliuosta nastapölyn sidonnan merkeissä aina jonnekin toukokuun alulle asti.
Jyrsinhuijaus
2
141
Vastaukset
- Anonyymi
Suolaliuosta levitetään siksi, että sillä torjutaan liukkautta. Kitkarenkaiden heikoin kohtahan on nimenomaan liukas tienpinta. Suolaa levitetään ylivoimaisesti eniten juuri Helsingissä ja pk-seudulla, jossa kitkarenkaiden osuus on suurin.
Suolalla sulatettu märkä tienpinta on erittäin altis myös nastojen kuluttavalle vaikutukselle. Ja mitä vanhemmat nastarenkaat, sitä suurempi on suolatun asfaltin kuluminen.
Liukkauden torjuntaa voidaan käytännössä tehdä vain suolaamalla tai nastarenkailla. Molemmissa on haittansa, mutta ympäristön ja tieinfran, siltojen, jne kannalta suolaus on huikeasti haitallisempaa. Myös huimasti kalliimpaakin ajan kuluessa. - Anonyymi
Tähään aikaan vuodesta huomattu asfaltin kuluminen urille kun ei ole ajettu metriäkään nastoilla. Oiskohan vika rajussa kilpailutuksessa että kuka tekee halvimmalla. Tulee ajan kkanssa kalliiksi kun tienpinta ei kestä. Asfalttifirmojen lompaakko ainakin paisuu kun samat työt tehdään kohta uudestaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1174326- 1503689
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah903450Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392829- 1291740
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta371568Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141211Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191184Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221154Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421140