Onko mitään keinoa, miten nuorta narkkaria voisi auttaa ja tukea aineista eroon pääsemisessä? Silloin kun ihminen tarvitsee eniten apua, sitä ei välttämättä itse tajua, kun nykyiset kaverit ovat niin ihania, kun niiltä saa piriä.
Nuorella aikuisella olisi elämä edessä ja nyt sitä tuhlataan aineisiin. Miten auttaa apua tarvitsevaa?
Narkomaanin auttaminen?
9
292
Vastaukset
- Anonyymi
Onkin kinkkinen kysymys.
Auttaminen on aika toivotonta siinä vaiheessa, jos riippuvaisella itsellään ei ole haluja ottaa apua vastaan, myös on itse myönnettävä, että aineet ovat ongelma.
Loppujen lopuksi irtautumiseen päihteistä on lähdettävä omasta halusta päästä niistä eroon.
Rakentava keskustelu tosin saattaisi antaa addiktille jonkinlaista ajatuksen tynkää asian suhteen.
" Pakkopullan syöttäminen " ei yleensä auta.- Anonyymi
Juuri tuolla tavalla moni ex-narkomaanikin asian sanoo. Sen on pakko lähteä itsestä, sen halun irrottautua aineista ja jättää nykyiset "ystävät". Tiedon ja avun tuputtaminen ei toimi.
Ainut keino jonka minä keksin, on olla aidosti saatavilla sitten, kun henkilö itse kokee apua tarvitsevan. Sillä hetkellä, kun narkomaani heräilee pohjilta tai palaa tajuihinsa sairaalassa yliannostuksen on hyvä olla, kun tiedossa on joku, jolla voi soittaa. Kun on joku, joka on luvannut auttaa ja tukea.
Mutta siitä sen on lähdettävä, että henkilö itse kokee sen tarpeen ja tajuaa, ettei nykyinen polku johda mihinkään. Neon 2 taisi vähän samasta asiasta joskus laulaakin:
Ei polku tää vie mihinkään
nyt sen nään
kun vihdoin silmät aukaisen
niin usein pettää itseään
ei edes tahdo ymmärtää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuolla tavalla moni ex-narkomaanikin asian sanoo. Sen on pakko lähteä itsestä, sen halun irrottautua aineista ja jättää nykyiset "ystävät". Tiedon ja avun tuputtaminen ei toimi.
Ainut keino jonka minä keksin, on olla aidosti saatavilla sitten, kun henkilö itse kokee apua tarvitsevan. Sillä hetkellä, kun narkomaani heräilee pohjilta tai palaa tajuihinsa sairaalassa yliannostuksen on hyvä olla, kun tiedossa on joku, jolla voi soittaa. Kun on joku, joka on luvannut auttaa ja tukea.
Mutta siitä sen on lähdettävä, että henkilö itse kokee sen tarpeen ja tajuaa, ettei nykyinen polku johda mihinkään. Neon 2 taisi vähän samasta asiasta joskus laulaakin:
Ei polku tää vie mihinkään
nyt sen nään
kun vihdoin silmät aukaisen
niin usein pettää itseään
ei edes tahdo ymmärtää...Joo, mä kirjoitin ton kommentin 14:27.
Olen itse ex-alkoholisti-sekakäyttäjä ( ei kuitenkaan piikkikamaa koskaan ).
On kokemusta siitä, miten nää asiat menee, ja jonkin verran tajuan myös, miten addiktin ajatusmaailma toimii.
En tietenkään voi kenenkään ajatuksia lukea tai tietää, mutta suhtautuminen omaan itseen, muihin, ja päihteisiin on jokaisella addiktilla suurin piirtein saman tyylistä.
Kaikilla vain omalla tavallaan, mutta useimmat tietävät miten homma etenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mä kirjoitin ton kommentin 14:27.
Olen itse ex-alkoholisti-sekakäyttäjä ( ei kuitenkaan piikkikamaa koskaan ).
On kokemusta siitä, miten nää asiat menee, ja jonkin verran tajuan myös, miten addiktin ajatusmaailma toimii.
En tietenkään voi kenenkään ajatuksia lukea tai tietää, mutta suhtautuminen omaan itseen, muihin, ja päihteisiin on jokaisella addiktilla suurin piirtein saman tyylistä.
Kaikilla vain omalla tavallaan, mutta useimmat tietävät miten homma etenee.Olet niin oikeassa. Kiitos kommentista.
- Anonyymi
Hyvä tietää syyt miksi hän on ajannut käyttämään narkotiikkaa, jos on koti olosuhteet niin ne pitäisi ensin muuttua ja lääkärissä käynti ottamassa veri arvot ettei ole puutostautia mistään, ja terapiaa . Se on kovaa työtä auttaa ihmistä joka ei aina tiedosta edes oman tilanteensa vakavuutta. Usein auttajatkin uupuvat kun näkevät miten vaikeaa se toipuminen on ja mikä himo toisella on saada ” ainetta”
- Anonyymi
Totta. Tie kuiville on raskas sekä henkilölle itselleen että läheisimmille ihmisille, jotka ovat valmiita tukemaan ja auttamaan toipuvaa.
- Anonyymi
Jos hän on 18v. Vanhempi? Eli täysi ikäinen , et voi mitään. Jos asuu kotona ulos. Sossuun vaan tuki kämppä sietä.Jos asu yhä kotona KAIKEN KAMAN KÄYTÖN SINÄ MAHDOLISTAT HÄNELLE. HÄNEN EI TARVI OTTA SILOIN VASTUU MISTÄÄN.
- Anonyymi
Kyllä hän on jo täysi-ikäinen nuori nainen. Asui omillaan, mutta hänen pieni lapsensa otettiin huostaan. Sen jälkeen kontrolli elämään katosi täysin, kun ei ollut enää pienoikaista hoidettavana. Sitten alkoi kiinnostaa vain kama. Hyvin surullinen tarina. Lähimmät "ystävät" ovat nyt niitä, joilta saa aineita ja jotka mahdollistavat käytön ja käyttävät itsekin.
Kyllä me tiedämme: huono seura vie mukanaan. Näennäisesti helppo ja hedonistinen elämä houkuttaa, kun ei tarvitse tehdä mitään. Ei huolta opiskelusta tai työpaikan saamisesta. Eo vastuuta mistään. Eletään vain tätä hetkeä ja mietitään seuraavaa annosta. Voi nukkua päivät ja valvoa yöt. Piri vie ruokahalun, joten syömiseen ei kulu rahaa. Ainut energia tulee makeista mehuista ja limsan juomisesta. Pidemmän päälle tosi huono tilanne.
Amfetamiini on niin v-mäinen huume. Se koukuttaa isosti. Mitä kauemmin sitä käyttää, sitä pidempi on matka takaisin normaaliin elämään.
- Anonyymi
Kyllä siitä tahdonvoimalla eroon pääsee. Nämä mitkä ei kumminkaan oikeasti eroon halua, keksii vaikka mitä tekosyitä, kun sitä tarvitsee että jaksaa aamulla herätä ym... Vaikka on lapset menetetty, perhe riekaleina, parisuhde paskana, aina keksitään muista syy elämän paskaan. Ei ne itse tajua että syy on ihan oma itse ja kaman veto, se kun on muuttanut ihmisen ihan muuksi mitä hän oikeasti on. Mä luovutin, kama oli miehelleni se rakkaus, en minä. Olihan se oikeasti kamalaa huomata, että mikä mä sitten oikeasti olin, en mitään ihmiselle, kuka oli mulle mun elämä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123680MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja661042Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778