Narkomaanin auttaminen?

Anonyymi-ap

Onko mitään keinoa, miten nuorta narkkaria voisi auttaa ja tukea aineista eroon pääsemisessä? Silloin kun ihminen tarvitsee eniten apua, sitä ei välttämättä itse tajua, kun nykyiset kaverit ovat niin ihania, kun niiltä saa piriä.

Nuorella aikuisella olisi elämä edessä ja nyt sitä tuhlataan aineisiin. Miten auttaa apua tarvitsevaa?

9

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onkin kinkkinen kysymys.
      Auttaminen on aika toivotonta siinä vaiheessa, jos riippuvaisella itsellään ei ole haluja ottaa apua vastaan, myös on itse myönnettävä, että aineet ovat ongelma.
      Loppujen lopuksi irtautumiseen päihteistä on lähdettävä omasta halusta päästä niistä eroon.

      Rakentava keskustelu tosin saattaisi antaa addiktille jonkinlaista ajatuksen tynkää asian suhteen.
      " Pakkopullan syöttäminen " ei yleensä auta.

      • Anonyymi

        Juuri tuolla tavalla moni ex-narkomaanikin asian sanoo. Sen on pakko lähteä itsestä, sen halun irrottautua aineista ja jättää nykyiset "ystävät". Tiedon ja avun tuputtaminen ei toimi.

        Ainut keino jonka minä keksin, on olla aidosti saatavilla sitten, kun henkilö itse kokee apua tarvitsevan. Sillä hetkellä, kun narkomaani heräilee pohjilta tai palaa tajuihinsa sairaalassa yliannostuksen on hyvä olla, kun tiedossa on joku, jolla voi soittaa. Kun on joku, joka on luvannut auttaa ja tukea.

        Mutta siitä sen on lähdettävä, että henkilö itse kokee sen tarpeen ja tajuaa, ettei nykyinen polku johda mihinkään. Neon 2 taisi vähän samasta asiasta joskus laulaakin:

        Ei polku tää vie mihinkään
        nyt sen nään
        kun vihdoin silmät aukaisen
        niin usein pettää itseään
        ei edes tahdo ymmärtää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuolla tavalla moni ex-narkomaanikin asian sanoo. Sen on pakko lähteä itsestä, sen halun irrottautua aineista ja jättää nykyiset "ystävät". Tiedon ja avun tuputtaminen ei toimi.

        Ainut keino jonka minä keksin, on olla aidosti saatavilla sitten, kun henkilö itse kokee apua tarvitsevan. Sillä hetkellä, kun narkomaani heräilee pohjilta tai palaa tajuihinsa sairaalassa yliannostuksen on hyvä olla, kun tiedossa on joku, jolla voi soittaa. Kun on joku, joka on luvannut auttaa ja tukea.

        Mutta siitä sen on lähdettävä, että henkilö itse kokee sen tarpeen ja tajuaa, ettei nykyinen polku johda mihinkään. Neon 2 taisi vähän samasta asiasta joskus laulaakin:

        Ei polku tää vie mihinkään
        nyt sen nään
        kun vihdoin silmät aukaisen
        niin usein pettää itseään
        ei edes tahdo ymmärtää...

        Joo, mä kirjoitin ton kommentin 14:27.
        Olen itse ex-alkoholisti-sekakäyttäjä ( ei kuitenkaan piikkikamaa koskaan ).
        On kokemusta siitä, miten nää asiat menee, ja jonkin verran tajuan myös, miten addiktin ajatusmaailma toimii.
        En tietenkään voi kenenkään ajatuksia lukea tai tietää, mutta suhtautuminen omaan itseen, muihin, ja päihteisiin on jokaisella addiktilla suurin piirtein saman tyylistä.
        Kaikilla vain omalla tavallaan, mutta useimmat tietävät miten homma etenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mä kirjoitin ton kommentin 14:27.
        Olen itse ex-alkoholisti-sekakäyttäjä ( ei kuitenkaan piikkikamaa koskaan ).
        On kokemusta siitä, miten nää asiat menee, ja jonkin verran tajuan myös, miten addiktin ajatusmaailma toimii.
        En tietenkään voi kenenkään ajatuksia lukea tai tietää, mutta suhtautuminen omaan itseen, muihin, ja päihteisiin on jokaisella addiktilla suurin piirtein saman tyylistä.
        Kaikilla vain omalla tavallaan, mutta useimmat tietävät miten homma etenee.

        Olet niin oikeassa. Kiitos kommentista.


    • Anonyymi

      Hyvä tietää syyt miksi hän on ajannut käyttämään narkotiikkaa, jos on koti olosuhteet niin ne pitäisi ensin muuttua ja lääkärissä käynti ottamassa veri arvot ettei ole puutostautia mistään, ja terapiaa . Se on kovaa työtä auttaa ihmistä joka ei aina tiedosta edes oman tilanteensa vakavuutta. Usein auttajatkin uupuvat kun näkevät miten vaikeaa se toipuminen on ja mikä himo toisella on saada ” ainetta”

      • Anonyymi

        Totta. Tie kuiville on raskas sekä henkilölle itselleen että läheisimmille ihmisille, jotka ovat valmiita tukemaan ja auttamaan toipuvaa.


    • Anonyymi

      Jos hän on 18v. Vanhempi? Eli täysi ikäinen , et voi mitään. Jos asuu kotona ulos. Sossuun vaan tuki kämppä sietä.Jos asu yhä kotona KAIKEN KAMAN KÄYTÖN SINÄ MAHDOLISTAT HÄNELLE. HÄNEN EI TARVI OTTA SILOIN VASTUU MISTÄÄN.

      • Anonyymi

        Kyllä hän on jo täysi-ikäinen nuori nainen. Asui omillaan, mutta hänen pieni lapsensa otettiin huostaan. Sen jälkeen kontrolli elämään katosi täysin, kun ei ollut enää pienoikaista hoidettavana. Sitten alkoi kiinnostaa vain kama. Hyvin surullinen tarina. Lähimmät "ystävät" ovat nyt niitä, joilta saa aineita ja jotka mahdollistavat käytön ja käyttävät itsekin.

        Kyllä me tiedämme: huono seura vie mukanaan. Näennäisesti helppo ja hedonistinen elämä houkuttaa, kun ei tarvitse tehdä mitään. Ei huolta opiskelusta tai työpaikan saamisesta. Eo vastuuta mistään. Eletään vain tätä hetkeä ja mietitään seuraavaa annosta. Voi nukkua päivät ja valvoa yöt. Piri vie ruokahalun, joten syömiseen ei kulu rahaa. Ainut energia tulee makeista mehuista ja limsan juomisesta. Pidemmän päälle tosi huono tilanne.

        Amfetamiini on niin v-mäinen huume. Se koukuttaa isosti. Mitä kauemmin sitä käyttää, sitä pidempi on matka takaisin normaaliin elämään.


    • Anonyymi

      Kyllä siitä tahdonvoimalla eroon pääsee. Nämä mitkä ei kumminkaan oikeasti eroon halua, keksii vaikka mitä tekosyitä, kun sitä tarvitsee että jaksaa aamulla herätä ym... Vaikka on lapset menetetty, perhe riekaleina, parisuhde paskana, aina keksitään muista syy elämän paskaan. Ei ne itse tajua että syy on ihan oma itse ja kaman veto, se kun on muuttanut ihmisen ihan muuksi mitä hän oikeasti on. Mä luovutin, kama oli miehelleni se rakkaus, en minä. Olihan se oikeasti kamalaa huomata, että mikä mä sitten oikeasti olin, en mitään ihmiselle, kuka oli mulle mun elämä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe