GGR vko 40

Anonyymi-ap

Tapio pudonnut neljänneksi, mutta tilanne on tasainen. Nyt olisi vendan paikka, nokka kohti lounasta kuten muullakin kärkinelikosta.

Idempänä ei kulje, siitä Abhilashin menokin kielii.

Damien Guillou näyttää selvinneen pläkästä lähes ilmaiseksi. Tapioon matkaa enää 250 mpk. Kärkeen Simoniinkin enää nelisen sataa.

Siimajalka

38

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirsten on pitänyt mukavaa vauhtia Biskajan lahden hämmentelyn jälkeen ja on jo Cape George 36:llaan kisan kakkosena. Selkeä seikkailija ja selviytyjä osaa myös purjehtia.

    • Anonyymi

      Nyt pitäs kai Tapion tajuta kääntyä ennen kuin juuttuu pläkään (Windyn mukaan). Kärki karkaa ja jahtiporukka tulee luoteesta hyvässä tuulessa.

      • Anonyymi

        On juuri kääntymässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On juuri kääntymässä.

        Mutta auttamatta liian myöhään. Nyt on pläkässä pari päivää. Patin toki ohitti, mutta se kertoo vain Patin huonommasta alkutilanteesta, siis siitä että oli liian idässä.

        Simon etenkin - ja ehkä Kirstenkin - menevät nyt menojaan. Kirstenillä toki välitön pläkän uhka hänelläkin.

        Damien tulee tasaisen lujaa. Ero Tapioo enää alle 200 mpk

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta auttamatta liian myöhään. Nyt on pläkässä pari päivää. Patin toki ohitti, mutta se kertoo vain Patin huonommasta alkutilanteesta, siis siitä että oli liian idässä.

        Simon etenkin - ja ehkä Kirstenkin - menevät nyt menojaan. Kirstenillä toki välitön pläkän uhka hänelläkin.

        Damien tulee tasaisen lujaa. Ero Tapioo enää alle 200 mpk

        Siimajalka

        Ei näytä menneen ennustustenne mukaan. Idässä mennään nyt kovaa merkkiä kohti ja lännessä ollaan paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä menneen ennustustenne mukaan. Idässä mennään nyt kovaa merkkiä kohti ja lännessä ollaan paikallaan.

        Katso nyt seuraaviakin päiviä. Sitäpaitsi eniten lännessä on Simon, joka etenee yli 100 mpk vuorokaudessa, Tapio taas kuutisen kymmentä.

        Kirsten näyttää olevan hänkin huonossa paikassa.

        Abhilashin suhteen olet juuri nyt oikeassa. Huomenna tilanne on hänellä jo erittäin huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso nyt seuraaviakin päiviä. Sitäpaitsi eniten lännessä on Simon, joka etenee yli 100 mpk vuorokaudessa, Tapio taas kuutisen kymmentä.

        Kirsten näyttää olevan hänkin huonossa paikassa.

        Abhilashin suhteen olet juuri nyt oikeassa. Huomenna tilanne on hänellä jo erittäin huono.

        Sen näkee sitten myöhemmin miten sää kehittyy tuolla. Jeremy taitaa kuintenkin olla läntisin ja nyt hitain. Damien myös hidas.

        Simon on selvästi muita etelämpänä. Oleellisempaa kuin itä-länsi? Ohi jo Doldrumeista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso nyt seuraaviakin päiviä. Sitäpaitsi eniten lännessä on Simon, joka etenee yli 100 mpk vuorokaudessa, Tapio taas kuutisen kymmentä.

        Kirsten näyttää olevan hänkin huonossa paikassa.

        Abhilashin suhteen olet juuri nyt oikeassa. Huomenna tilanne on hänellä jo erittäin huono.

        Sori, nyt on Tapionkin vuorokausimatka kohentunut 96 mpk:aan. Simonilla silti seuraavat parinpäivää varsin hyvät olosuhteet. Sitten päästään ainakin viikoksi ideaaliseen pasaatiin, mikä koskenee kaikkia ainakin kärkipäässä.

        Simonilla on matkaa kääntöpaikalle 1300 mailia. Näillä näkymin se on noin 10 päivän siivu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen näkee sitten myöhemmin miten sää kehittyy tuolla. Jeremy taitaa kuintenkin olla läntisin ja nyt hitain. Damien myös hidas.

        Simon on selvästi muita etelämpänä. Oleellisempaa kuin itä-länsi? Ohi jo Doldrumeista?

        Toki etelämpän oleminen nyt on olennaisempaa, siellähän se pasaati tapaa puhaltaa. Vai pitäisikö sanoa, että lounaampana on olennaisinta.

        Kaiken kaikkiaan kaakkoispasaati puhaltaa nyt otollisesti. Vaikka kisaajat ovat vielä päiväntasaajan pohjoispuolella, pasaati antaa jo hyvää vauhtia. Pahimmassa tapauksessa tyvenestä kärsittäisiin vielä paljon päiväntasaajan eteläpuolellakin.

        Nyt on Tapio hyytynyt kahteen solmuun. Isohko pläkä päällä. Pat samoin hidas. Kirsten lännempänä kulkee melkein neljää solmua, mutta kohta selvästi kovempaa.


    • Anonyymi

      Mistä tulevia tuuliennusteita voi katsoa?

      • Anonyymi

        Siitä GGR:n live trackerissä esimerkiksi. Siitä, mistää napsautat windyn tuulitiedot päällle, on liukukytkin, josta voi siirtää parin tunnein välein ennustetta noin 10 päivän päähän saakka.

        Toinen vaihtoehto on sitten mikä tahansa sääpalvelvelu, vaikka Ventusky. Silloin vaan pitää katsoa jostain muualta, missä kisaajat ovat.


    • Anonyymi

      Hesarissa tänään "Parhaimpina tai pahimpina päivinä olen nostanut ja laskenut spinaakkeria viisi kertaa. Se on aina tunnin homma kerrallaan."

      Mitä h#%^&? Mihin tuossa saa tunnin kulumaan? Alle 10 minuuttiin menee vaikka joka kertaan laskee skuuttien laiton/poiston sekä spinnun pakkauksen, mutta eihän nuo ole edes tarpeen, jos kohta taas spinnu nousee. Silloin nyt lähinnä puhutaan minuutin hommasta.

      • Anonyymi

        Vain yhdet kädet, eikä autopilottia. Tuuliperäsin pitää kyllä suunnan, kun purjetrimmi säilyy vakiona. Kun nostat tai lasket spinnun, se ehto ei toteudu. Eikä yksinpurjehtijalla ole varaa päästää spinnua aukemaan ennen aikojaan. Proseduuri on toinen kuin ja tehtävä toisenlaisilla marginaaleilla kuin saaristossa. Spinnua ei voi jättää kytketyksikään, koska luukut on valtamerellä pidettävä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain yhdet kädet, eikä autopilottia. Tuuliperäsin pitää kyllä suunnan, kun purjetrimmi säilyy vakiona. Kun nostat tai lasket spinnun, se ehto ei toteudu. Eikä yksinpurjehtijalla ole varaa päästää spinnua aukemaan ennen aikojaan. Proseduuri on toinen kuin ja tehtävä toisenlaisilla marginaaleilla kuin saaristossa. Spinnua ei voi jättää kytketyksikään, koska luukut on valtamerellä pidettävä kiinni.

        Ehkä olen vain tyhmä, mutta en ymmärrä mitä eroa on teenkö 90 m2 spinnun noston ja laskun yksin keskellä Itämerta perheen nukkuessa vai tekeekö GGR-purjehtija sen pienemmän spinnunsa vastaavan operaation doldrumseissa. Mulla menee siihen alle 10 min siitä kun alan kaivamaan spinnua ja skuutteja sitloodan penkin varastosta siihen että spinnu vetää.

        Tuollahan on ollut varsin kevyttä, kun vauhdit ovat olleet alle 6 solmua. Miksei silloin voisi jättää spinnua kajuutan lattialle kytkettynä seuraavaa nostoa varten? Tietysti tekemisen puutteessa voi uhrata 5 min spinnun pakkaamiseen.

        Mitä väliä sillä on, jos spinnu täyttyy kesken noston?

        En ole koskaan tuuliperäsimellä purjehtinut, mutta sehän ohjaa apparentin mukaan. Ei se paljoa muutu spinnun nostosta. Säädön voi tehdä noston jälkeen. Monet kerrat olen yksin nostanut spinnun ilman autopilottia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olen vain tyhmä, mutta en ymmärrä mitä eroa on teenkö 90 m2 spinnun noston ja laskun yksin keskellä Itämerta perheen nukkuessa vai tekeekö GGR-purjehtija sen pienemmän spinnunsa vastaavan operaation doldrumseissa. Mulla menee siihen alle 10 min siitä kun alan kaivamaan spinnua ja skuutteja sitloodan penkin varastosta siihen että spinnu vetää.

        Tuollahan on ollut varsin kevyttä, kun vauhdit ovat olleet alle 6 solmua. Miksei silloin voisi jättää spinnua kajuutan lattialle kytkettynä seuraavaa nostoa varten? Tietysti tekemisen puutteessa voi uhrata 5 min spinnun pakkaamiseen.

        Mitä väliä sillä on, jos spinnu täyttyy kesken noston?

        En ole koskaan tuuliperäsimellä purjehtinut, mutta sehän ohjaa apparentin mukaan. Ei se paljoa muutu spinnun nostosta. Säädön voi tehdä noston jälkeen. Monet kerrat olen yksin nostanut spinnun ilman autopilottia.

        Et varmaankaan ole tyhmä, mutta epärehellinen itsellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et varmaankaan ole tyhmä, mutta epärehellinen itsellesi.

        Missä kohtaa? Olen 90 m2 spinnun nostanut yksin lukuisia kertoja. Myös 5 kertaa saman päivän aikana. Ei se ole kummoinenkaan homma, jos tuulta on alle 10 m/s.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain yhdet kädet, eikä autopilottia. Tuuliperäsin pitää kyllä suunnan, kun purjetrimmi säilyy vakiona. Kun nostat tai lasket spinnun, se ehto ei toteudu. Eikä yksinpurjehtijalla ole varaa päästää spinnua aukemaan ennen aikojaan. Proseduuri on toinen kuin ja tehtävä toisenlaisilla marginaaleilla kuin saaristossa. Spinnua ei voi jättää kytketyksikään, koska luukut on valtamerellä pidettävä kiinni.

        Tuuliperäsin kykenee pitämään suunnan pelkällä isolla myötäiseen lasketeltaessa. Siinä ei ole digitaalitekniikasta tuttua ehtojen tarkastelua ja päättelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olen vain tyhmä, mutta en ymmärrä mitä eroa on teenkö 90 m2 spinnun noston ja laskun yksin keskellä Itämerta perheen nukkuessa vai tekeekö GGR-purjehtija sen pienemmän spinnunsa vastaavan operaation doldrumseissa. Mulla menee siihen alle 10 min siitä kun alan kaivamaan spinnua ja skuutteja sitloodan penkin varastosta siihen että spinnu vetää.

        Tuollahan on ollut varsin kevyttä, kun vauhdit ovat olleet alle 6 solmua. Miksei silloin voisi jättää spinnua kajuutan lattialle kytkettynä seuraavaa nostoa varten? Tietysti tekemisen puutteessa voi uhrata 5 min spinnun pakkaamiseen.

        Mitä väliä sillä on, jos spinnu täyttyy kesken noston?

        En ole koskaan tuuliperäsimellä purjehtinut, mutta sehän ohjaa apparentin mukaan. Ei se paljoa muutu spinnun nostosta. Säädön voi tehdä noston jälkeen. Monet kerrat olen yksin nostanut spinnun ilman autopilottia.

        Minä kyllä luottaisin noihin Tapion sanomisiin.
        Voi olla, että siellä on toisenlaiset olot kuin meidän kesälomareissuillamme.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kyllä luottaisin noihin Tapion sanomisiin.
        Voi olla, että siellä on toisenlaiset olot kuin meidän kesälomareissuillamme.
        Bootmann

        Mun mielikuvitus ei riitä sellaisiin olosuhteisiin, jossa spinnun nosto kestäisi tunnin tai edes puoli tuntia ja kuitenkin spinnu lopulta nostetaaan eli keli ei ole liian paha ajaa yksin spinnulla.


      • Anonyymi

        Onneksi ei ole joutunut nostamaan ja laskemaan 12 kertaa /vrk. Muuta ei sitten ehtisi tekemäänkään.


    • Anonyymi

      Tapio ja Pat näemmä olleet huuteluetäisyydellä.

      • Anonyymi

        Ja Tapion ero Simoniin venähtänyt 250 mailiin. Abhilash ei aiemman ennusteeni mukaisesti näytä jäävän pläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Tapion ero Simoniin venähtänyt 250 mailiin. Abhilash ei aiemman ennusteeni mukaisesti näytä jäävän pläkään.

        Itä oli siis parempi ja pitkään. Nyt näyttää Damien liikkuvan jo hyvin, mutta Tony on vetänyt reilusti yli 100 mpk lisää eroa, joten ennustukseni Damienin ehkä pääsevän 5 kärkeen tällä viikolla alkaa näyttää hyvin epätodennäköiseltä. Parhaimmillaan taisi olla n. 60 mpk 5. sijasta, nyt 182 mpk. No on viikkoa vielä jäljellä.


      • Anonyymi

        Ja ajelevat aivan vierekkäin.


    • Anonyymi

      Hiljaistahan täällä on, mutta nyt kärkijoukko on varmasti päässyt vakaaseen pasaatin.

      Simonilla on edelleen selvä 250 mailin johto seuraavaan neljän joukkoon, jossa Kerstin, Abhilash, Tapio ja Pat ajavat käytännössä tasatahtia, noin 130 mailia vuorokaudessa.

      Seuraava ryhmä on sitten toiset 250 mailia perässä, mutta siellä pyöritään vielä doldrumeilla. Useimmilla tuntuu kulku hyytyneen noin 50 mailiin vuorokaudessa. Damienin takaa-ajolla täällä varattu aika loppuu kesken. Sunnuntai-iltaan mennessä eroa viidenteen tullee Damienille 50 mailia lisää.

      Kärjen osalta ei tarvitse pariin viikkoon arvuutella reittejä tai olosuhteita. Tässä on siis mainio tilaisuus tarkkailla vauhtia tasaisissa ideaaliolosuhteissa. Tähänastisen perusteella Abhilash on muita nopeampi, Simon suorittaa perusvarmasti ja tasaisesti. Tapio näyttää olevan hiukan Patia nopeampi samoissa olosuhteissa. Kerstinilläkin homma tuntuu toimivan mallikkaasti.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Minä kirjoitin 1,5 viikkoa sitten Damienista "Ohittanee veneen 1-2 päivässä tällä viikolla ja ensi viikolla voi olla jo kärkiviisikossa."

        Näytti jo hyvin todennäköiseltä muutama päivä sitten, kun eroa oli jotain 60 mpk sijaan 5 ja Damien oli lännessä Tomyn ollessa idässä, jossa piti tulla pläkä pariksi päiväksi. Pläkä osuikin länteen ja Tomy on ollut monta päivää fleetin nopein ja enää muutaman mpk kakkossijasta.

        Damienin vauhti on ollut varsin ylivoimaista muihin lähellä olleisiin ja on saanut reilusti Tapiotakin kiinni, vaikka ei päässytkään Doldrumeista helpolla läpi, kuten jotkut luulivat. Nytkin vauhti vain 2 solmua.

        Damien on edelleen voittajasuosikki. Simon ja Tomy ovat myös, ehkä myös Kirsten. Valitettavasti en edelleenkään osaa lukea Tapiota mahdollisiin voittajiin, vaikka onkin toistaiseksi suoriutunut paremmin, kuin etukäteen uskoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kirjoitin 1,5 viikkoa sitten Damienista "Ohittanee veneen 1-2 päivässä tällä viikolla ja ensi viikolla voi olla jo kärkiviisikossa."

        Näytti jo hyvin todennäköiseltä muutama päivä sitten, kun eroa oli jotain 60 mpk sijaan 5 ja Damien oli lännessä Tomyn ollessa idässä, jossa piti tulla pläkä pariksi päiväksi. Pläkä osuikin länteen ja Tomy on ollut monta päivää fleetin nopein ja enää muutaman mpk kakkossijasta.

        Damienin vauhti on ollut varsin ylivoimaista muihin lähellä olleisiin ja on saanut reilusti Tapiotakin kiinni, vaikka ei päässytkään Doldrumeista helpolla läpi, kuten jotkut luulivat. Nytkin vauhti vain 2 solmua.

        Damien on edelleen voittajasuosikki. Simon ja Tomy ovat myös, ehkä myös Kirsten. Valitettavasti en edelleenkään osaa lukea Tapiota mahdollisiin voittajiin, vaikka onkin toistaiseksi suoriutunut paremmin, kuin etukäteen uskoin.

        Doldrumien ylityksen väistämättömyydestä johtui varmaankin sekä se, että Damien otti edellisellä viikolla hyvinkin paljon kiinni - ja tietysti sekin, että nyt ero on venähtänyt ja lähipäivinä venynee lisääkin.

        Erityishaasteena Damienilla on se, että vaikka kohta puhaltaa, tulee pasaati ensin suoraan etelästä päin pläsiä. Sitten tuuli vielä hänellä hetkeksi hiipuu. Nyt paljon riippuu siitä, mihin tässä vastatuuliosuudessa kulkee. Hyvällä tuurilla pääsee ylihuomisen pläkän paremmalle puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Doldrumien ylityksen väistämättömyydestä johtui varmaankin sekä se, että Damien otti edellisellä viikolla hyvinkin paljon kiinni - ja tietysti sekin, että nyt ero on venähtänyt ja lähipäivinä venynee lisääkin.

        Erityishaasteena Damienilla on se, että vaikka kohta puhaltaa, tulee pasaati ensin suoraan etelästä päin pläsiä. Sitten tuuli vielä hänellä hetkeksi hiipuu. Nyt paljon riippuu siitä, mihin tässä vastatuuliosuudessa kulkee. Hyvällä tuurilla pääsee ylihuomisen pläkän paremmalle puolelle.

        Pitkällä aikavälillä Damien ei ole saanut kärkeä kiinni kuin hetkittäin. Kun hän lähti takaa-ajoon 8.9, matkaa kärkeen oli noin 450 mpk. Syyskuun puolivälissä eroa oli 550 mpk. Nyt eroa on 520 mpk.

        Jos arvaan eron olevan 600 mpk silloin, kun Damienkin on päässyt kunnolla pasaatin vietäväksi, niin samoissa olosuhteissakaan en usko eron juuri pienenevän seuraavan viikon aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkällä aikavälillä Damien ei ole saanut kärkeä kiinni kuin hetkittäin. Kun hän lähti takaa-ajoon 8.9, matkaa kärkeen oli noin 450 mpk. Syyskuun puolivälissä eroa oli 550 mpk. Nyt eroa on 520 mpk.

        Jos arvaan eron olevan 600 mpk silloin, kun Damienkin on päässyt kunnolla pasaatin vietäväksi, niin samoissa olosuhteissakaan en usko eron juuri pienenevän seuraavan viikon aikana.

        Damien on kuitenkin noussut sijalta 13 sijalle 7 ja on vain 4 mpk sijasta 6. Tapioonkin eroa on edelleen vain 260 mpk eli puolet vähemmän kuin pari viikkoa sitten.

        Simon on karannut muulta kärkiryhmältä. Häneen alkaa ero olla taas sama kuin pari viikkoa sitten, mutta Simonin ero toiseen on jo 250 mpk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Damien on kuitenkin noussut sijalta 13 sijalle 7 ja on vain 4 mpk sijasta 6. Tapioonkin eroa on edelleen vain 260 mpk eli puolet vähemmän kuin pari viikkoa sitten.

        Simon on karannut muulta kärkiryhmältä. Häneen alkaa ero olla taas sama kuin pari viikkoa sitten, mutta Simonin ero toiseen on jo 250 mpk.

        Hyvin Damien on purjehtinut, toki. Ja häntäpään on ajanut kiinni. Ei ole kuitenkaan mitenkään ylivertainen kärkiviisikkoon nähden. Eikä etenkään Simoniin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin Damien on purjehtinut, toki. Ja häntäpään on ajanut kiinni. Ei ole kuitenkaan mitenkään ylivertainen kärkiviisikkoon nähden. Eikä etenkään Simoniin nähden.

        Ja Damien onkin juuri siirtynyt kuudenneksi. Ero Tapioon on viimeisen 24 tunnin aikana kasvanut 270 mailiin.

        Mistä tulikin mieleeni, mitä välimatkaa tuo 24h DMG mittaa? Onko se vain 24 tuntia sitten olleen sijainnin ja viimeisimmän sijainnin erotus, vai otetaanko siinä huomioon myös se, miten on edetty maalin suhteen? Siinä tilastossa Tapiolla nyt lukema 131 nm ja Damienilla 51 nm.

        Minusta tuo matkaa maaliin ero on kasvanut vähemmän kuin 131 - 51 eli 80 nm. Mielikuvan tasolla, en nyt ole ottanut muistiin edellisiä matkaa maaliin lukemia. Laitetaanpa nyt ylös, voidaan huomenna vertailla

        8 OCT 16UTC
        22976 Tapio
        23247 Damien
        Erotus 271 nm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Damien onkin juuri siirtynyt kuudenneksi. Ero Tapioon on viimeisen 24 tunnin aikana kasvanut 270 mailiin.

        Mistä tulikin mieleeni, mitä välimatkaa tuo 24h DMG mittaa? Onko se vain 24 tuntia sitten olleen sijainnin ja viimeisimmän sijainnin erotus, vai otetaanko siinä huomioon myös se, miten on edetty maalin suhteen? Siinä tilastossa Tapiolla nyt lukema 131 nm ja Damienilla 51 nm.

        Minusta tuo matkaa maaliin ero on kasvanut vähemmän kuin 131 - 51 eli 80 nm. Mielikuvan tasolla, en nyt ole ottanut muistiin edellisiä matkaa maaliin lukemia. Laitetaanpa nyt ylös, voidaan huomenna vertailla

        8 OCT 16UTC
        22976 Tapio
        23247 Damien
        Erotus 271 nm

        Nyt on Damien nähdäkseni päässyt pasaatiin. Ero Tapioon on kasvanut vielä yön aikana 25 nm, mutta arvelen mentävän jotakuinkin tasatahtia seuraavalle kääntöpaikalle.

        9 OCT 08UTC
        22880 Tapio
        23176 Damien
        Erotus 296 nm

        Kääntöpaikalle ajelusta puheen ollen: sinne on Simonilla matkaa noin 770 nm, Abhilashilla 1010 nm, Kirstenillä 1030 nm, Tapiolla 1030 nm, Patilla 1050 nm ja Damienilla 1330 nm.

        Damienin odotettavissa olevaa vuorokausimatkaa on vielä vaikea ennustaa, mutta Abilash näyttää pääsevän näissä hyvissä tuulissa tasaisesti noin 150 nm/24h, Simon 135-140, Kirsten, Tapio ja Pat noin 130. Pat ehkä hiukan alle, mutta en nyt sitä vielä ota huomioon.

        Simonilla menee kääntöpaikalle näillä oletuksilla
        5 vrk 16 t, Abhilashilla 6 vrk 18 t, Tapiolla ja Kirstenillä 7 vrk 22 t ja Patilla 8 vrk.

        Jos Damien kykenee samaan kyytiin kuin Abhilash, hän on kääntöpaikalla 8 vrk 20 tunnin kuluttua. Jos vauhti on samaa kuin muilla kärkikippareilla, aikaa tuhraantuu 10 vuorokautta.

        Veikkaukseni siis on, että Damien on joka tapauksessa kuudentena vielä silloinkin, kun Simon on kääntöpaikalla Trinidade-saarella. Abhilashkaan ei ole vielä silloin saanut Simonia kiinni, vaikka pidän häntä näissä oloissa selvästi muita nopeampana. (Sen täytyy johtua selkärangan titaanivahvisteista.)

        Nämä osittain hatusta vedetyn laskelmat tuotti
        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on Damien nähdäkseni päässyt pasaatiin. Ero Tapioon on kasvanut vielä yön aikana 25 nm, mutta arvelen mentävän jotakuinkin tasatahtia seuraavalle kääntöpaikalle.

        9 OCT 08UTC
        22880 Tapio
        23176 Damien
        Erotus 296 nm

        Kääntöpaikalle ajelusta puheen ollen: sinne on Simonilla matkaa noin 770 nm, Abhilashilla 1010 nm, Kirstenillä 1030 nm, Tapiolla 1030 nm, Patilla 1050 nm ja Damienilla 1330 nm.

        Damienin odotettavissa olevaa vuorokausimatkaa on vielä vaikea ennustaa, mutta Abilash näyttää pääsevän näissä hyvissä tuulissa tasaisesti noin 150 nm/24h, Simon 135-140, Kirsten, Tapio ja Pat noin 130. Pat ehkä hiukan alle, mutta en nyt sitä vielä ota huomioon.

        Simonilla menee kääntöpaikalle näillä oletuksilla
        5 vrk 16 t, Abhilashilla 6 vrk 18 t, Tapiolla ja Kirstenillä 7 vrk 22 t ja Patilla 8 vrk.

        Jos Damien kykenee samaan kyytiin kuin Abhilash, hän on kääntöpaikalla 8 vrk 20 tunnin kuluttua. Jos vauhti on samaa kuin muilla kärkikippareilla, aikaa tuhraantuu 10 vuorokautta.

        Veikkaukseni siis on, että Damien on joka tapauksessa kuudentena vielä silloinkin, kun Simon on kääntöpaikalla Trinidade-saarella. Abhilashkaan ei ole vielä silloin saanut Simonia kiinni, vaikka pidän häntä näissä oloissa selvästi muita nopeampana. (Sen täytyy johtua selkärangan titaanivahvisteista.)

        Nämä osittain hatusta vedetyn laskelmat tuotti
        Siimajalka

        Saa nähdä miten vauhdit kehittyy. 140 mpk mukavassa sivutuulessa on varsin hidasta. Luulisi 160 mpk pääsevän helposti.

        Viimeiset 4 h Damien on mennyt Tapion vauhtia. Onkohan jo kunnon tuulessa.

        Länsi taisi olla huono vaihtoehto Damienille. Toisaalta Simon pääsy hyvin aika lännestä ja reilut viikko sitten Elliot ja Damien olivat vierekkäin ja nyt Elliot on jäänyt idässä reilusti.

        Mahtaako länsi olla huono myös kääntömerkiä lähestyttäessä? Alussa joutuu ajamaan tiukkoja kulmia. Toisaalta sitten loppussa voi olla etuakin tuulikulmasta. Jännä nähdä miten menee sijat 2-5 tuolla. Tomy näyttää kyllä vahvalta ja piti myös viime kisassa hyvää vauhtia nopeissa keleissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa nähdä miten vauhdit kehittyy. 140 mpk mukavassa sivutuulessa on varsin hidasta. Luulisi 160 mpk pääsevän helposti.

        Viimeiset 4 h Damien on mennyt Tapion vauhtia. Onkohan jo kunnon tuulessa.

        Länsi taisi olla huono vaihtoehto Damienille. Toisaalta Simon pääsy hyvin aika lännestä ja reilut viikko sitten Elliot ja Damien olivat vierekkäin ja nyt Elliot on jäänyt idässä reilusti.

        Mahtaako länsi olla huono myös kääntömerkiä lähestyttäessä? Alussa joutuu ajamaan tiukkoja kulmia. Toisaalta sitten loppussa voi olla etuakin tuulikulmasta. Jännä nähdä miten menee sijat 2-5 tuolla. Tomy näyttää kyllä vahvalta ja piti myös viime kisassa hyvää vauhtia nopeissa keleissä.

        Nyt ei minusta ole lännellä ja idällä mitään merkitystä kärjen osalta enää. Sillä oli vaikutusta silloin, kun pläkää löytyi milloin idästä, milloin lännestä ja milloin keskellä. Simon pääsi silloin karkaamaan siksi, että ajoi lännempänä silloin paremmissa tuulissa kuin lähimmät kilpakumppanit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei minusta ole lännellä ja idällä mitään merkitystä kärjen osalta enää. Sillä oli vaikutusta silloin, kun pläkää löytyi milloin idästä, milloin lännestä ja milloin keskellä. Simon pääsi silloin karkaamaan siksi, että ajoi lännempänä silloin paremmissa tuulissa kuin lähimmät kilpakumppanit.

        Onhan Kirstenin ja Tomyn välinen etäisyys 400 mpk, vaikka ovatkin yhtä kaukana kiertomerkistä. Kulmassa sinne on 20 astetta eroa. Voi olla suurikin merkitys kulmaerolla ja tietysti 400 mpk vaikuttaa paljon tuuliin. Kumpi sitten on parempi jää nähtäväksi.

        20 asteen kulmaerosta voi tulla muutaman kymmenyksen tai jopa 0,5 solmun nopeusero. 0,5 solmun nopeusero 6 solmun keskinopeudella tarkoittaisi lähes 100 mpk eroa matkassa kääntömerkillä.

        Vaikea sanoa johtuuko Tomyn n. 10 mpk/vrk muita parempi nopeus nyt veneestä, paikasta vai purjehtijasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan Kirstenin ja Tomyn välinen etäisyys 400 mpk, vaikka ovatkin yhtä kaukana kiertomerkistä. Kulmassa sinne on 20 astetta eroa. Voi olla suurikin merkitys kulmaerolla ja tietysti 400 mpk vaikuttaa paljon tuuliin. Kumpi sitten on parempi jää nähtäväksi.

        20 asteen kulmaerosta voi tulla muutaman kymmenyksen tai jopa 0,5 solmun nopeusero. 0,5 solmun nopeusero 6 solmun keskinopeudella tarkoittaisi lähes 100 mpk eroa matkassa kääntömerkillä.

        Vaikea sanoa johtuuko Tomyn n. 10 mpk/vrk muita parempi nopeus nyt veneestä, paikasta vai purjehtijasta.

        Tuo on kyllä hyvä havainto. Toisaalta pasaati tekee tyypillisesti jonkinlaista kiertoliikettä, nyt näköjään kääntyy sitä enemmän vasemmalle, mitä lännempänä ollaan. Siis vaikka suunnassa kohti kääntöpaikkaa olisikin 20 asteen ero, ei suhteellisella tuulen suunnalla eroa sitten välttämättä ole niin paljoa, jos lainkaan.

        (Tuulen taipumisominaisuus on kyllä itselleni hepreaa, toisinaan näyttää taipuvan oikeallekin. Kai se sitten perustuu siihen, missä päin on matala- ja missä korkeapaineita ja kummalla puolella päiväntasaajaa ollaan. Systeemit ovat kompleksisia.)


    • Anonyymi

      8 OCT 16UTC
      22976 Tapio
      23247 Damien
      Erotus 271 nm

      9 OCT 16UTC
      22828 Tapio
      23130 Damien
      Erotus 302 nm

      24h DMG on seurannan mukaan Tapiolla 148 nm ja Damienilla 117 nm. Se on siten nimenomaan matkan lyheneminen maalin suhteen eikä sijaintien välinen etäisyys, mitä tuossa aiemmin aprikoin. Tai sitten ovat ajaneet kumpikin tiukasti maalia kohti.

      Vuorokausimatkat näkyvät tosiaan paranevan 150 tienoille muillakin kuin Abhilashilla. Ehkä hän sitten pääsee 160:een.

      • Anonyymi

        Uudet iltakasin lukemat (9OCT 20UTC). Abhilash edelleen selkeästi nopein, savuttaa tasaisen varmasti Simonia. 160 mpk 24 tunnissa, Simonilla 147. Ero enää 230 mpk.

        Damien ja Tapion ero kasvaa, nyt 312 mpk. Tapion ero kärkeen 255. Päivämatka Tapiolla 152, Damienilla 118.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe