Menneisyys ahdistaa

Anonyymi-ap

Lähemmäs kolmekymppinen täällä kirjoittelee. Ongelmana että teini-iän ja varhais-aikuisuuden töppäilyt ahdistaa, oon elänyt vähän niinkuin ei huomista olisi välittämättä itsestäni ja samalla sitten välittämättä läheisistä. Menneisyys on ollut aika kurja, jolloin tullut tehtyä vääriä valintoja. En puhu siitä että nolottaisi.
Nyt olen löytänyt elämänkumppanin kenen kanssa menemme pian naimisiin, olen mieleisessä työssä ja elämä muutenkin hymyilee. Päihteitä en käytä. Kaikki on ihanaa. PAITSI. Nyt tuntuu että en tätä onnea ansaitse. Asiat mitkä mua ei ole ennen ahdistanut on noussut niin hirveiksi möröiksi mun elämään.
Oon varastanut. Mua on petetty. Oon pettänyt. Käyttänyt päihteitä.
Tiedän olevani hyvä ihminen nyt ja päivä päivältä parempi. Hyvitän menneitä joka päivä. Mutta riittääkö se? Joka ikinen päivä mä itken, mutta kun tehtyjä ei saa tekemättömäksi. Tää taakka on vain raskas kantaa. Mä en ole uskossa mut ihan tuntuu siltä että pitäis päästä pyytämään synnit anteeksi. Tiedän myös että kukaan ei ole täydellinen ja jokanen meistä on vähän "syntinen", ongelmana vain tämä yliajattelu ja asioiden paisuttelu. Miksi ihmeessä sitä on niin vaikea suoda itselleen onni? Voinkohan ikinä olla onnellinen, mikä tähän typerään ajattelutapaan auttaisi? Psykoterapia? Oli pakko päästä jonnekin purkamaan, tuntuu etten enään kestä itseeni.

18

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lyhyt terapiaan Saat sieltä työkalut irti menneisyydestäsi.

    • Anonyymi

      Joskus menneestä pulpahtaa jokin nolo muisto mitä ei haluaisi muistella mut annan neuvon-anna ajatuksen tulla ja mennä,vähän niinkuin pilvet ne tulee ja menee.Olet onnesi ansainnut,siispä nauti siitä nyt ja elä tässä hetkessä.Moni meistä muuttaisi menneitä asioita mutta ihminen toimii siten kuin toimii sinä hetkenä ja ehkäpä voimme menneistä siten ottaa oppia.Ilman menneisyyden kokemuksia emme olisi tässä tässä hetkessä sellaisia mitä olemme.

    • Anonyymi

      Kiitos jo tulleista vastauksista. <3
      -Aloittaja

    • Anonyymi

      Tiedätkö, mitä.......? Täällä on toinen 34 wee nainen, joka kamppailee edelleen itsetunto-ongelmien kanssa ja jolla on ollu myös rankka menneisyys.......... Mua on pilkattu ja koulukiusattu koko luokan toimesta, mulla on todettu lapsena dysfasia ja kävin peruskoulun dysfasia-opetuksessa ja mulla se dysfasia vaikuttaa vähän niin, että en ole aina hahmottanut kaikkia käytännön juttuja, miten ne tehdään ja sen takia koko luokka haukku mua vähä-älyiseks ja idiootiks kotitalouden tunneilla ihan kuin ne kusipäät olis ite olleet niin täydellisiä..........Hyvä, että mä en tappanu itteeni niitten takia, sairastuin yllä-asteella vielä masennukseen ja olin itsetuhoinen 6 vuotta sen seurauksena 16-vuotiaasta eteenpäin......... Mua haukuttiin yllä-asteella vielä rumaks ja mä uskoin niitä taulapäitä.........Sit parikymppisenä, vähän päälle aloin seurustelemaan maahanmuuttajataustaisen miehen kanssa, joka paino mun itsetunnon niin pohjamutiin kuin olla ja voi........Arvosteli ja haukku mua, että mä en osaa mukamas tiskata, en osaa tehä ruokaa, en osaa harrastaa seksiä, oon lihonu ja pilkkas mua ja nauro mulle päin naamaa, nyt tajuan kyllä olla uskomatta sitä nuijaa ja jätin sen, sit se häiriköi ja stalkkasi mua ja mä uhkasin vetää sitä turpaan, jos ei se mulkero jätä mua rauhaan, no sit se uhkas tulevansa mun kotiin tappamaan mut ja mua harmittaa, että mä en tirvassu sitä ikinä tai heittänyt ruokia tai juomaa sen naamalle ja mua kaduttaa, että mä ikinä ylipäätään sekaannuin siihen mulkeroon, mutta noh, tehty, mikä tehty.........
      Mä oon ollu aggressiivinen ja uhmakas kapinallinen nuori raggarimuija sillon vähän päälle parikymppisenä, asuin tuetussa asumismuodossa, missä uhkasin vetää yhtä työntekijää turpaan, jos ei lopeta muitten nuorten ylenpalttista paapomista, mistä en noissa tukiasunnossa oikein tykänny - täysi-ikäisellä nuorella kysellään, että syökö se päivittäin lämpimän aterian, vaikka mun mielestä täysi-ikäinen aikuinen tekee ite päätöksensä jo sen suhteen, syökö se päivittäin lämpimän aterian vai eikö syö ja laittaako pipon päähän kylmällä säällä........ No ne työntekijät sano, että seuraavan kerran tulee vartijat paikalle, jos mä vielä uhkailen heitä......... Mä oon myös yllyttäny kapinaan toisen ekan tukiasunnon nuoria rikkomaan niitten työntekijöiden nuorille asettamia rajoja ja lähetin vielä viestin työntekijän puhelimeen, että "Vittu me ollaan täysikäisiä ja tehdään, mitä halutaan.....!!!!"
      Sain sinne paikkaan sit väliaikaisen porttikiellon......... Oon myös syyllistynyt ite kiusaamiseen ja haastanu riitaa kännissä tuntemattoman ihmisen kanssa, saan kiittää onneani, etten saanu turpaan, se ois ollu mulle sillon ihan oikein.........
      Arvaa vaan, toivoisinko, että voisin palata ajassa taaksepäin ja muuttaa menneet, mutta en valitettavasti voi niinku ei voi meistä kukaan........ 😉😏😐
      Joten mun neuvo sulle on, että älä hyvä ihminen jää menneitä murehtimaan ja miettimään, ku niille ei voi enää mitään........ Keskity tulevaan ja yritä parantaa nykyajassa niitä asioita, mitä menneisyydessä jäi tekemättä........ 🙂😉
      Me kaikki tehdään virheitä, kukaan ihminen ei ole puhdas pulmunen, joten ei menneeseen kannata jäädä vellomaan........
      Ei mullakaan ole ollu mikään ruusuinen lapsuus, perheväkivaltaa nähny lapsesta asti ja molempien vanhempien psyykkistä pahoinvointia ja mielenterveysongelmia ja mulla on näistä sitä patoutunutta vihaa niin paljon, että se purkautu sitten parikymppisenä itteni viiltelynä ja satuttamisena ja sit haastoin riitaa netissä anonyymisti tuntemattomien ihmisten kanssa, mikä on myös kiusaamista........
      Ja sanotaan, että parikymppinen ihminen on jo muka aikuinen - paskat sanon minä........
      Olin niin keskenkasvuinen ja epäkypsä sillon ku olla voi, nyt on sentään aikuistunu tähän ikään mennessä....... 😝🙂
      Näin jälkeenpäin, kun miettii niitä, ni ihan hävettää ja naurattaa nää mun kohellukset niinku tuo viesti, jonka laitoin sen tukiasunnon työntekijälle ja yllytin sen paikan muita nuoria rikkomaan niitä rajoja........ 😝😁😄😅
      Mennyt on mennyttä, sitä ei kannata jäädä suremaan, ku sitä ei vaan voi muuttaa, vaikka kuinka haluais, kannattaa keskittyä nykyhetkeen ja niihin asioihin, mitkä itellä on hyvin......... 🙂😏
      Toivon, että sulla on niitä asioita elämässä........Kaunista syksyä......... 🤗

      • Anonyymi

        Meissä on niin paljon samaa, sama diagnoosikin, dysfasia. Kiitos kun jaoit tämän. Harmi vaa oon myöhässä 😞..


    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! On tärkeää purkaa mielessä olevia huolia. Vertaistuki voi olla hyvä voimavara ja saitkin jo hyviä vastauksia. Ulkopuolisen kanssa keskusteleminen voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia. Joskus myös ammattimainen keskustelupau voi olla tarpeen.

      On olemassa monia matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada tukea elämän eri tilanteissa. Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja keskustella omista ajatuksista joko ammattilaisen, tai vertaisten kanssa. Alla tiedoksi tahoja joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja maksutta:

      - Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Hyvä aloittaja, on suuri ilosanoma, sinun ei tarvitse kantaa menneisyyden taakkoja, kerro Jumalalle kaikki murheesi ja usko kaikki anteeksi Jeesuksen sovitustyön tähden. Tai etsi uskova pappi ja käy juttelemassa hänen kanssaan.
      Itse varasin ajan uskovalle papille ja tunnustin asioita jotka painoivat, sain synninpäästön ja vapaudun. Eikä maksa senttiäkään.
      Jumalan siunausta sinulle.❤️

      • Anonyymi

        Miten papille varataan aika?


    • Anonyymi

      Voit soittaa kirkkoherranvirastoon, varmaan sitä kautta saa ajan varattua.
      Voit myös ottaa yhteyttä vapaaseurakunta tai helluntaiseurakunnan pastorin, netistä löytyy paikkakuntasi tiedot ja puhnrot. Ne ainakin on uskovia pastoreiden ja ohjaavat sinut vapaaksi.

    • Anonyymi

      Sori kirjoitusvirheet.

    • Anonyymi

      Si sul on ongelma jos et itse itseäsi kestä

      • Anonyymi

        Tiedän kokemuksesta, että se on kaikkein pahin ongelma, kun ei kestä itseään.
        Mutta sen kestämisenkin pystyy opettelemaan/oppimaan.
        Myös menneiden kanssa pystyy oppia elämään. Menneisyyttä ei saa pyyhittyä pois, mutta tulevaisuudesta voi muokata toisenlaisen.


    • Anonyymi

      Ei kukaan kestä synnin taakkaa. Jeesus on sovittanut kaikkien ihmisten synnit kaikkialla. Luovuta elämäsi Jeesukselle, niin saat kaikki synnit anteeksi

      • Anonyymi

        Olen itse sitä mieltä, että ihmisen on itse annettava itselleen anteeksi, jos tuntee toimineensa jotenkin väärin. Anteeksiantoa ei voi siirtää jollekin muulle/toiselle, sehän tarkoittaa, ettei siihen itse kykene.


    • Anonyymi

      Itse en niinkään enää sure menneisyyttä vaikka siellä on paljon ikäviä ja epäonnistuneita asioita. Sensijaan tulevaisuus ahdistaa ja huolettaa paljonkin. Pelkään että se on yhtä synkkä ja kurja kuin menneisyyskin tai jopa vielä pahempi.

      Ahdistunut Mies

      • Anonyymi

        Minä elelen enimmäkseen tässä hetkessä, tässä päivässä.
        Jos mietiskelisin menneitä, saattaisin ahdistua. Jos taas pohtisin tulevaisuutta, joka ei kovin kultainen tule olemaan, ahdistuisin siitäkin.
        On hyvä opetella tajuamaan, mitkä asiat saavat mielen ahdistumaan, ja mahdollisimman hyvin pyrkiä välttelemään sellaisia asioita.


    • Anonyymi

      Sinun on ajateltava nykyisyyttä . Moni muu on töppäillyt nuorena ja kun kehittyy niin kyllä jokainen niitä ajattelee on vaan todettava että se mikä on ollut on nuoruuden töppäilyä ja niitä ei saa tekemättömäksi. Minusta on ihan tervettä että huomaa ettei ne nuoruuden teot ole olleet mitenkään asiallisia.
      Ennemmin sinussa olisi vikaa jos et olisi huomannut että ne asiat olivat väärin silloin olisi ajatellut että jossain on vikaa jos ei itse tajua niitä vääriksi.
      Joten olet ihan normaali ihminen ja huomaat omat juttunsa väärinä.
      Yritä vaan päästä itsesyyttelyistä koska ne eivät auta mitään , ainoastaan masentavat.
      Luulen että jokaisella ihmisellä on aina joskus ajatuksissa ne omat virheet mitä nuoruudessa on tehnyt , ne on vaan pyrittävä jättämään sinne menneisyyteen ja elää tätä päiväää.

    • Anonyymi

      Lapset mokailee, nuoret mokailee, aikuiset mokailee...
      Kaikki mokaa aina joskus, siihen ei maailma kaadu. Mokailu on osa elämää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe