Liikenneympyrässä ryhmittäytyminen

Anonyymi-ap

Mun täytyy sanoa, etten ymmärrä kaksikaistaisia liikenneympyröitä. Onko väärin jos käytän vaan ulointa ???

27

149

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos joka suuntaan 2 kaistaa aika helppoa:
      -ulommasta oikealle tai suoraan
      -sisemmästä suoraan tai vasemmalle, tässä toki joudut ylittämään sen ulomman liikenneympyräkaistan kun poistut ympyrästä ja sinulla väistämisvelvollisuus jos joku rinnalla ulommassa ympyrän kaistassa

      Hankalampia on nää spiraaliympyrät missä 2 kaistaa kahteen suuntaan mutta 1 kaista kahteen toiseen suuntaan.
      -Esim tuut sivutieltä ja menet vasemmalle, joudut ottamaan sisemmän kaistan joka kuitenin heti vaihtuu ympyrän ulommaksi kaistaksi, tuossa menee sekaisin helposti tuntemattomassa paikassa kun yhtäkkiä onkin ulommalla kaistalla vaikka otti sisemmän

      • Anonyymi

        "sisemmästä suoraan tai vasemmalle'. Eihän ympyrästä pääse pois muuten kuin kääntymällä oikealle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sisemmästä suoraan tai vasemmalle'. Eihän ympyrästä pääse pois muuten kuin kääntymällä oikealle

        Vasemmalle tarkoittaa tässä kontekstissa (yleensä) 3 liittymää, eli normaaleiden ihmisten puheessa vasemmalle kääntymistä (siitä suunnasta katsottuna josta tulet ympyrään)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmalle tarkoittaa tässä kontekstissa (yleensä) 3 liittymää, eli normaaleiden ihmisten puheessa vasemmalle kääntymistä (siitä suunnasta katsottuna josta tulet ympyrään)

        Vasen on tässä yhteydessä todella huono termi, koska liikenneympyrässä voi niitä liittymiä olla ihan rajaton määrä. Kolmas liittymä saattaa isossa ympyrässä olla edelleen oikealle, ja siellä vasemmalla voi olla useita liittymiä.


    • Anonyymi

      Riippuu täysin millä lailla ne kaistat menevät. Kaikki kaksikaistaiset liikenneympyrät eivät ole samanlaisia. Kaistat voivat viedä esim. sisältä ulos. Alla on video, jossa on yhdenlainen tapaus kuvattuna.

      Turvallisesti kaksikaistaisessa liikenneympyrässä
      https://youtu.be/Y-7_A-4vIac

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.

        Siis miksi NUITA...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.

        Minä sain kortin yli 50 vuotta sitten, mutta olen päivittänyt välillä tietojani. Kannattaisikohan sinunkin? Opetin lapseni ajamaan, ja silloin tuli kerrattua säännöt muutamaankin kertaan. Parempia nuo ympyrät ovat, kuin liikennevalot, jopa tuo Suomenojan ympyrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain kortin yli 50 vuotta sitten, mutta olen päivittänyt välillä tietojani. Kannattaisikohan sinunkin? Opetin lapseni ajamaan, ja silloin tuli kerrattua säännöt muutamaankin kertaan. Parempia nuo ympyrät ovat, kuin liikennevalot, jopa tuo Suomenojan ympyrä.

        Oikein. Minua on ihmetyttänyt tuosta Suomenojan ympyrästä tehty numero. Siinähän on tarkat opasteet ja maalaukset - äärimmäisen selkeä paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.

        Koska ne nopeuttaa liikennettä ja on turvallisempia kuin vaikka liikennevalot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.

        Jokainen autoilija on velvollinen toimimaan liikennesääntöjen mukaan. Jos tulee jotakin uusia juttuja ja sääntöjä, niin ne pitää opetella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.

        Jos autokoulusta tuntuu olevan liian kauan, mene ottamaan muutama tunti. Autoa ei saa ajaa, jos ei ole selvillä säännöistä ja tien liikenteenohjauslaitteiden merkityksistä.

        Kaksi- tai useampikaistainen liikenneympyrä tehdään nykyisin niin, että kaistat vievät automaattisesti oikeaan suuntaan. Sisään ajaessa pitää vain olla etukäteen opasteilla osoitetulla oikean kohteen kaistalla.

        https://www.is.fi/autot/art-2000006007645.html Tuosta nopea ja tehokas läpikäynti Espoossa "ongelmia aiheuttaneesta" ympyrästä.


    • Anonyymi

      Ei pelkän uloimman käyttäminen laitonta ole (ellei ole merkitty muuten), mutta väärin kyllä. Homma toimii sujuvasti, kun ulointa käyttää vain se, joka on seuraavasta ulosajosta lähdössä ulos. Muuten menee ne sisemmät kaistat hukkaan.

      Ulkomailla asuessani oli heti kodin vieressä 4-kaistainen ympyrä, jossa ulosajoja sekä 1-kaistaisina että 2-kaistaisina. Hyvin toimi silloin kun ei ollut ruuhkaa - uloimmalle kaistalle vasta, kun seuraavasta poistumassa, ja 2-kaistaiselle tielle voi poistua myös toisiksi uloimmalta ympyrän kaistalta. Ruuhkassa sitten mitään loogista järjestystä enää ollutkaan, vaan ainoa toimiva tapa oli näytellä ettei katso sivuille lainkaan ja puskea pikkuhiljaa haluamaansa suuntaan. Jos katseella näytät, että olet huomannut viereisen autoilijan, niin hän luottaa sinun tekevän tilaa liikennesäännöistä riippumatta ja siihen jäät odottelemaan.... Kyllä meillä täällä Suomessa liikennejärjestelyt ovat helppoja ja selkeitä.

      Tuolla oli myös paikkoja, joissa risteykseen tullaan 2 kaistaa ja risteyksen jälkeen on enää 1 kaista. Sääntöjen mukaan oikeaa kaistaa tulevalla on etuajo-oikeus sille 1 kaistalle, mutta käytännössä rohkeampi ensin...

      • Anonyymi

        Tuollainen risteys jossa 2 menee suoraan yhdelle kaistalle on muuten Helsingissäkin Uudenmaankadun ja Albertinkadun risteyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen risteys jossa 2 menee suoraan yhdelle kaistalle on muuten Helsingissäkin Uudenmaankadun ja Albertinkadun risteyksessä.

        Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. Myös Tuusulan Hyrylästä löytyy vastaava.

        Tässä viime viikolla juuri kysyttiin liikenneympyrässä ajosta YLE:n liikenneillassa. Neuvo oli yksinkertainen ja helppo mieltää: Liikenneympyrä on ympyräksi "väännetty" tienpätkä jossa on tienhaaroja vain oikealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. Myös Tuusulan Hyrylästä löytyy vastaava.

        Tässä viime viikolla juuri kysyttiin liikenneympyrässä ajosta YLE:n liikenneillassa. Neuvo oli yksinkertainen ja helppo mieltää: Liikenneympyrä on ympyräksi "väännetty" tienpätkä jossa on tienhaaroja vain oikealle.

        Neuvo on sikäli huono, että kaksikaistaisesta liikenneympyrästä vasemmanpuoleiseltakin kaistalta käännytään ulos kaksikaistaiselle tielle vaikkei sellaisia opasteita olisi. Kaksikaistaiselta tieltä sen sijaan vasemmalta kaistalta ei missään tapauksessa saa kääntyä oikealle, ellei erikseen ole niin merkitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. Myös Tuusulan Hyrylästä löytyy vastaava.

        Tässä viime viikolla juuri kysyttiin liikenneympyrässä ajosta YLE:n liikenneillassa. Neuvo oli yksinkertainen ja helppo mieltää: Liikenneympyrä on ympyräksi "väännetty" tienpätkä jossa on tienhaaroja vain oikealle.

        "Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. "

        Jos tarkoitat Haagan liikenneympyrää, niin on tosiaan muuttunut nyt kiskojen rakennuksen myötä. Liekö tahallista autoliikenteen haittaamista vai vain suunnittelijan osaamattomuutta, mutta huonoon suuntaan meni. Opastus oli ennenkin huono, mutta silloin sai vielä ajaa järkevästi. Nyt on kaistoitus muutettu niin, että tehokkaasti luodaan ruuhkia pakottamalla pääkulkusuuntien ajoneuvot kahden kaistan sijaan yhdelle.


    • Anonyymi

      Riippuu siitä että minkalainen ympyrä. Suomessa on todella harvinaisia sellaiset ympyrät joissa on 2 kaistaa kokonaan ympäri, (esim Espoon Ikean edessä on tälläinen) Yleensä suomessa käytetään ns. turbo-ympyröitä eli sellaisia joissa kaistat vie automaattisesti johonkin tiettyyn suuntaan eli et voi ajaa väärin kun seuraat vaan merkintöjä ja valitset oikean kaistan ennen kun tulet ympyrään.
      Toi Espoon Ikean ympyrä taas on sellainen että ulompi kaista jatkuu mutta sitä ei saa ajaa tietystä suunnasta tullessa kuin ulos. Tossa kyseisessä ympyrässä tuntuu kyllä olevan sellasia idiootteja puolet kuskeista että ne vaan ajaa suoraan kaistojen läpi välittämättä kaistoista tai viivoista. Ajaakohan ne tullessa samalla tavalla turunväylälläkin?

    • Anonyymi

      Katso ennen ympyrää niistä kylteistä ylhäällä, mihin mikäkin kaista menee.

    • Anonyymi

      Sellainen neuvo noissa useampikaistaisissa ympyröissä ajamiseen, että älä koskaan aja kenenkään kanssa rinnakkain. Se toinen saattaa yhtäkkiä haluta vaihtaa kaistaa huomattavan nopeasti.

      • Anonyymi

        Jossain maalla näin ehkä voi toimia. Sitten kun on liikennettä, aiheuttaa tuollainen ylimääräinen hidastelu turhaan ruuhkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain maalla näin ehkä voi toimia. Sitten kun on liikennettä, aiheuttaa tuollainen ylimääräinen hidastelu turhaan ruuhkia.

        Ihan samaa nopeutta voi ajaa, oli autot rinnakkain tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samaa nopeutta voi ajaa, oli autot rinnakkain tai ei.

        Käytännössä liikennevirta harvoin etenee täysin samaa tahtia molemmilla kaistoilla. Kaupungissa liikutaan vain sopiva turvaväli edellä ajavaan pitäen, riippumatta mitä viereisellä kaistalla tapahtuu. Ei jäädä jumittamaan sen takia, että naapurikaistalla edetään hitaammin.

        Kaikki ylimääräinen viivyttely on ajattelematonta ja epäkohteliasta muita kohtaan. Vaikka itsellä ei olisi kiire, niin muilla voi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä liikennevirta harvoin etenee täysin samaa tahtia molemmilla kaistoilla. Kaupungissa liikutaan vain sopiva turvaväli edellä ajavaan pitäen, riippumatta mitä viereisellä kaistalla tapahtuu. Ei jäädä jumittamaan sen takia, että naapurikaistalla edetään hitaammin.

        Kaikki ylimääräinen viivyttely on ajattelematonta ja epäkohteliasta muita kohtaan. Vaikka itsellä ei olisi kiire, niin muilla voi olla.

        Nopeusero kaistojen välillä ei saa kuitenkaan nousta liian suureksi. On siis huomioitava tilanteeseen sopiva nopeus. Moni ei tätä kykene sisäistämään. Ei motarillakaan kuulu ajaa vasemmalla kaistalla 120 km/h, jos oikea kaista matelee puolet hitaammin. Se kuuluisa tilannenopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusero kaistojen välillä ei saa kuitenkaan nousta liian suureksi. On siis huomioitava tilanteeseen sopiva nopeus. Moni ei tätä kykene sisäistämään. Ei motarillakaan kuulu ajaa vasemmalla kaistalla 120 km/h, jos oikea kaista matelee puolet hitaammin. Se kuuluisa tilannenopeus.

        " Ei motarillakaan kuulu ajaa vasemmalla kaistalla 120 km/h, jos oikea kaista matelee puolet hitaammin. Se kuuluisa tilannenopeus."

        Itse en uskalla ajaa 120 km/h, jos toinen kaista matelee, koska kaikenmaailman idiootteja siellä matelijoiden joukossa varmasti on, mutta periaatteessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Eihän sieltä yksikään matelija eteen saa loikata, vaan on väistämisvelvollinen kaistaa vaihtaessaan. Ajetaan tuolla maantiellä kuitenkin 100 km/h niin, että viereisellä kaistalla tullaan 100 km/h vastaan, eli nopeuseroa 200 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä liikennevirta harvoin etenee täysin samaa tahtia molemmilla kaistoilla. Kaupungissa liikutaan vain sopiva turvaväli edellä ajavaan pitäen, riippumatta mitä viereisellä kaistalla tapahtuu. Ei jäädä jumittamaan sen takia, että naapurikaistalla edetään hitaammin.

        Kaikki ylimääräinen viivyttely on ajattelematonta ja epäkohteliasta muita kohtaan. Vaikka itsellä ei olisi kiire, niin muilla voi olla.

        En tiedä, mikä sinulle on tässä asiassa liian vaikeaa. Mutta riittää, kun ne ympärilläsi olevat osaavat, jolloin sinäkin pärjäät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      334
      7232
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4428
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3185
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3017
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1962
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1846
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      215
      1784
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe