Mun täytyy sanoa, etten ymmärrä kaksikaistaisia liikenneympyröitä. Onko väärin jos käytän vaan ulointa ???
Liikenneympyrässä ryhmittäytyminen
27
51
Vastaukset
- Anonyymi
Jos joka suuntaan 2 kaistaa aika helppoa:
-ulommasta oikealle tai suoraan
-sisemmästä suoraan tai vasemmalle, tässä toki joudut ylittämään sen ulomman liikenneympyräkaistan kun poistut ympyrästä ja sinulla väistämisvelvollisuus jos joku rinnalla ulommassa ympyrän kaistassa
Hankalampia on nää spiraaliympyrät missä 2 kaistaa kahteen suuntaan mutta 1 kaista kahteen toiseen suuntaan.
-Esim tuut sivutieltä ja menet vasemmalle, joudut ottamaan sisemmän kaistan joka kuitenin heti vaihtuu ympyrän ulommaksi kaistaksi, tuossa menee sekaisin helposti tuntemattomassa paikassa kun yhtäkkiä onkin ulommalla kaistalla vaikka otti sisemmän- Anonyymi
"sisemmästä suoraan tai vasemmalle'. Eihän ympyrästä pääse pois muuten kuin kääntymällä oikealle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"sisemmästä suoraan tai vasemmalle'. Eihän ympyrästä pääse pois muuten kuin kääntymällä oikealle
Vasemmalle tarkoittaa tässä kontekstissa (yleensä) 3 liittymää, eli normaaleiden ihmisten puheessa vasemmalle kääntymistä (siitä suunnasta katsottuna josta tulet ympyrään)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasemmalle tarkoittaa tässä kontekstissa (yleensä) 3 liittymää, eli normaaleiden ihmisten puheessa vasemmalle kääntymistä (siitä suunnasta katsottuna josta tulet ympyrään)
Vasen on tässä yhteydessä todella huono termi, koska liikenneympyrässä voi niitä liittymiä olla ihan rajaton määrä. Kolmas liittymä saattaa isossa ympyrässä olla edelleen oikealle, ja siellä vasemmalla voi olla useita liittymiä.
- Anonyymi
Riippuu täysin millä lailla ne kaistat menevät. Kaikki kaksikaistaiset liikenneympyrät eivät ole samanlaisia. Kaistat voivat viedä esim. sisältä ulos. Alla on video, jossa on yhdenlainen tapaus kuvattuna.
Turvallisesti kaksikaistaisessa liikenneympyrässä
https://youtu.be/Y-7_A-4vIac - Anonyymi
Kaksikaistainen liikenneympyrä Espoossa aiheuttaa päänvaivaa - muistatko sisäkaistan säännön?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201711092200518989- Anonyymi
Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.
Siis miksi NUITA...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.
Minä sain kortin yli 50 vuotta sitten, mutta olen päivittänyt välillä tietojani. Kannattaisikohan sinunkin? Opetin lapseni ajamaan, ja silloin tuli kerrattua säännöt muutamaankin kertaan. Parempia nuo ympyrät ovat, kuin liikennevalot, jopa tuo Suomenojan ympyrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sain kortin yli 50 vuotta sitten, mutta olen päivittänyt välillä tietojani. Kannattaisikohan sinunkin? Opetin lapseni ajamaan, ja silloin tuli kerrattua säännöt muutamaankin kertaan. Parempia nuo ympyrät ovat, kuin liikennevalot, jopa tuo Suomenojan ympyrä.
Oikein. Minua on ihmetyttänyt tuosta Suomenojan ympyrästä tehty numero. Siinähän on tarkat opasteet ja maalaukset - äärimmäisen selkeä paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.
Koska ne nopeuttaa liikennettä ja on turvallisempia kuin vaikka liikennevalot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.
Jokainen autoilija on velvollinen toimimaan liikennesääntöjen mukaan. Jos tulee jotakin uusia juttuja ja sääntöjä, niin ne pitää opetella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi muita edes pitää tehdä. Minä en ainakaan osaa niissä oikein ajaa. Autokoulu käyty 40 vuotta sitten ja silloin ei ollut tollasiii.
Jos autokoulusta tuntuu olevan liian kauan, mene ottamaan muutama tunti. Autoa ei saa ajaa, jos ei ole selvillä säännöistä ja tien liikenteenohjauslaitteiden merkityksistä.
Kaksi- tai useampikaistainen liikenneympyrä tehdään nykyisin niin, että kaistat vievät automaattisesti oikeaan suuntaan. Sisään ajaessa pitää vain olla etukäteen opasteilla osoitetulla oikean kohteen kaistalla.
https://www.is.fi/autot/art-2000006007645.html Tuosta nopea ja tehokas läpikäynti Espoossa "ongelmia aiheuttaneesta" ympyrästä.
- Anonyymi
Ei pelkän uloimman käyttäminen laitonta ole (ellei ole merkitty muuten), mutta väärin kyllä. Homma toimii sujuvasti, kun ulointa käyttää vain se, joka on seuraavasta ulosajosta lähdössä ulos. Muuten menee ne sisemmät kaistat hukkaan.
Ulkomailla asuessani oli heti kodin vieressä 4-kaistainen ympyrä, jossa ulosajoja sekä 1-kaistaisina että 2-kaistaisina. Hyvin toimi silloin kun ei ollut ruuhkaa - uloimmalle kaistalle vasta, kun seuraavasta poistumassa, ja 2-kaistaiselle tielle voi poistua myös toisiksi uloimmalta ympyrän kaistalta. Ruuhkassa sitten mitään loogista järjestystä enää ollutkaan, vaan ainoa toimiva tapa oli näytellä ettei katso sivuille lainkaan ja puskea pikkuhiljaa haluamaansa suuntaan. Jos katseella näytät, että olet huomannut viereisen autoilijan, niin hän luottaa sinun tekevän tilaa liikennesäännöistä riippumatta ja siihen jäät odottelemaan.... Kyllä meillä täällä Suomessa liikennejärjestelyt ovat helppoja ja selkeitä.
Tuolla oli myös paikkoja, joissa risteykseen tullaan 2 kaistaa ja risteyksen jälkeen on enää 1 kaista. Sääntöjen mukaan oikeaa kaistaa tulevalla on etuajo-oikeus sille 1 kaistalle, mutta käytännössä rohkeampi ensin...- Anonyymi
Tuollainen risteys jossa 2 menee suoraan yhdelle kaistalle on muuten Helsingissäkin Uudenmaankadun ja Albertinkadun risteyksessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen risteys jossa 2 menee suoraan yhdelle kaistalle on muuten Helsingissäkin Uudenmaankadun ja Albertinkadun risteyksessä.
Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. Myös Tuusulan Hyrylästä löytyy vastaava.
Tässä viime viikolla juuri kysyttiin liikenneympyrässä ajosta YLE:n liikenneillassa. Neuvo oli yksinkertainen ja helppo mieltää: Liikenneympyrä on ympyräksi "väännetty" tienpätkä jossa on tienhaaroja vain oikealle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. Myös Tuusulan Hyrylästä löytyy vastaava.
Tässä viime viikolla juuri kysyttiin liikenneympyrässä ajosta YLE:n liikenneillassa. Neuvo oli yksinkertainen ja helppo mieltää: Liikenneympyrä on ympyräksi "väännetty" tienpätkä jossa on tienhaaroja vain oikealle.Neuvo on sikäli huono, että kaksikaistaisesta liikenneympyrästä vasemmanpuoleiseltakin kaistalta käännytään ulos kaksikaistaiselle tielle vaikkei sellaisia opasteita olisi. Kaksikaistaiselta tieltä sen sijaan vasemmalta kaistalta ei missään tapauksessa saa kääntyä oikealle, ellei erikseen ole niin merkitty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. Myös Tuusulan Hyrylästä löytyy vastaava.
Tässä viime viikolla juuri kysyttiin liikenneympyrässä ajosta YLE:n liikenneillassa. Neuvo oli yksinkertainen ja helppo mieltää: Liikenneympyrä on ympyräksi "väännetty" tienpätkä jossa on tienhaaroja vain oikealle."Eräs "hyvä" esimerkki monikaistaisesta ja useammasta ulosajokaistasta löytyy Helsingistä Pitäjänmäeltä. En ole aivan viime aikoina ajanut siitä, että onko Raidejokerin kiskot muuttanut tilannetta jotenkin. "
Jos tarkoitat Haagan liikenneympyrää, niin on tosiaan muuttunut nyt kiskojen rakennuksen myötä. Liekö tahallista autoliikenteen haittaamista vai vain suunnittelijan osaamattomuutta, mutta huonoon suuntaan meni. Opastus oli ennenkin huono, mutta silloin sai vielä ajaa järkevästi. Nyt on kaistoitus muutettu niin, että tehokkaasti luodaan ruuhkia pakottamalla pääkulkusuuntien ajoneuvot kahden kaistan sijaan yhdelle.
- Anonyymi
Riippuu siitä että minkalainen ympyrä. Suomessa on todella harvinaisia sellaiset ympyrät joissa on 2 kaistaa kokonaan ympäri, (esim Espoon Ikean edessä on tälläinen) Yleensä suomessa käytetään ns. turbo-ympyröitä eli sellaisia joissa kaistat vie automaattisesti johonkin tiettyyn suuntaan eli et voi ajaa väärin kun seuraat vaan merkintöjä ja valitset oikean kaistan ennen kun tulet ympyrään.
Toi Espoon Ikean ympyrä taas on sellainen että ulompi kaista jatkuu mutta sitä ei saa ajaa tietystä suunnasta tullessa kuin ulos. Tossa kyseisessä ympyrässä tuntuu kyllä olevan sellasia idiootteja puolet kuskeista että ne vaan ajaa suoraan kaistojen läpi välittämättä kaistoista tai viivoista. Ajaakohan ne tullessa samalla tavalla turunväylälläkin? - Anonyymi
Katso ennen ympyrää niistä kylteistä ylhäällä, mihin mikäkin kaista menee.
- Anonyymi
Sellainen neuvo noissa useampikaistaisissa ympyröissä ajamiseen, että älä koskaan aja kenenkään kanssa rinnakkain. Se toinen saattaa yhtäkkiä haluta vaihtaa kaistaa huomattavan nopeasti.
- Anonyymi
Jossain maalla näin ehkä voi toimia. Sitten kun on liikennettä, aiheuttaa tuollainen ylimääräinen hidastelu turhaan ruuhkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossain maalla näin ehkä voi toimia. Sitten kun on liikennettä, aiheuttaa tuollainen ylimääräinen hidastelu turhaan ruuhkia.
Ihan samaa nopeutta voi ajaa, oli autot rinnakkain tai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan samaa nopeutta voi ajaa, oli autot rinnakkain tai ei.
Käytännössä liikennevirta harvoin etenee täysin samaa tahtia molemmilla kaistoilla. Kaupungissa liikutaan vain sopiva turvaväli edellä ajavaan pitäen, riippumatta mitä viereisellä kaistalla tapahtuu. Ei jäädä jumittamaan sen takia, että naapurikaistalla edetään hitaammin.
Kaikki ylimääräinen viivyttely on ajattelematonta ja epäkohteliasta muita kohtaan. Vaikka itsellä ei olisi kiire, niin muilla voi olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä liikennevirta harvoin etenee täysin samaa tahtia molemmilla kaistoilla. Kaupungissa liikutaan vain sopiva turvaväli edellä ajavaan pitäen, riippumatta mitä viereisellä kaistalla tapahtuu. Ei jäädä jumittamaan sen takia, että naapurikaistalla edetään hitaammin.
Kaikki ylimääräinen viivyttely on ajattelematonta ja epäkohteliasta muita kohtaan. Vaikka itsellä ei olisi kiire, niin muilla voi olla.Nopeusero kaistojen välillä ei saa kuitenkaan nousta liian suureksi. On siis huomioitava tilanteeseen sopiva nopeus. Moni ei tätä kykene sisäistämään. Ei motarillakaan kuulu ajaa vasemmalla kaistalla 120 km/h, jos oikea kaista matelee puolet hitaammin. Se kuuluisa tilannenopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusero kaistojen välillä ei saa kuitenkaan nousta liian suureksi. On siis huomioitava tilanteeseen sopiva nopeus. Moni ei tätä kykene sisäistämään. Ei motarillakaan kuulu ajaa vasemmalla kaistalla 120 km/h, jos oikea kaista matelee puolet hitaammin. Se kuuluisa tilannenopeus.
" Ei motarillakaan kuulu ajaa vasemmalla kaistalla 120 km/h, jos oikea kaista matelee puolet hitaammin. Se kuuluisa tilannenopeus."
Itse en uskalla ajaa 120 km/h, jos toinen kaista matelee, koska kaikenmaailman idiootteja siellä matelijoiden joukossa varmasti on, mutta periaatteessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Eihän sieltä yksikään matelija eteen saa loikata, vaan on väistämisvelvollinen kaistaa vaihtaessaan. Ajetaan tuolla maantiellä kuitenkin 100 km/h niin, että viereisellä kaistalla tullaan 100 km/h vastaan, eli nopeuseroa 200 km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä liikennevirta harvoin etenee täysin samaa tahtia molemmilla kaistoilla. Kaupungissa liikutaan vain sopiva turvaväli edellä ajavaan pitäen, riippumatta mitä viereisellä kaistalla tapahtuu. Ei jäädä jumittamaan sen takia, että naapurikaistalla edetään hitaammin.
Kaikki ylimääräinen viivyttely on ajattelematonta ja epäkohteliasta muita kohtaan. Vaikka itsellä ei olisi kiire, niin muilla voi olla.En tiedä, mikä sinulle on tässä asiassa liian vaikeaa. Mutta riittää, kun ne ympärilläsi olevat osaavat, jolloin sinäkin pärjäät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?1932419Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en542164Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!
Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten1882098Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.1721712Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?411354Nukkumisiin sitten
Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny41267Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla
"Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"71232Muistatko komeroinnin?
Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu481205Syö kohtuudella niin et liho.
Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on171204Venäjän sissit lakkojohtajat
Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.31108