GGR vko 41

Anonyymi-ap

Kärkiviisikko painaa pasaatissa noin 140 -160 mpk vuorokaudessa. Simonilla 224 mpk:n johto nopeimpana kiitävään Abhilashiin nähden, joka näyttää tasaisesti saavuttavan. Tällä vauhtierolla tavoittamiseen menisi kuitenkin noin kaksi viikkoa.

Käytännössä tasoissa 25 mpk:n päässä Abhilashista Kirsten ja Tapio, eikä Pat ole kaukana hänkään. Patkin on edennyt 160 mpk viimeisen 24 tunnin aikana, Kirsten ja Tapio aavistuksen vähemmän.

Damien nyt 315 mpk Tapion perässä.

Nostona häntäpäästä: Elliot Smith on juuttunut paikoilleen, 3 mpk 24 tunnissa! Ei käy kateeksi, vaikka toisaalta lokakuisen viiman sijasta ehkä itse lilluisikin hetken päiväntasaajan tienoilla aivan mielellään.

Siimajalka
10 Oct 04:00 UTC

34

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisätään vielä, että Damienin matka kärkeen on nyt 566 mpk.

      Jos pystyisi tasaisesti ajamaan vaikkapa keskimäärin 15 mpk enemmän vuorokaudessa kuin muut - mihin en usko - niin johtopaikan saavuttamiseen menisi toista kuukautta ja Tapion saavuttamiseenkin kolme viikkoa.

      Tosin kun viiden päivän sisään ensimmäiset ovat jo kääntöpaikalla, alkaa taas eri peli. Kääntöpaikan jälkeen luovitaan ja tuulet muuttunevat muutenkin epämääräisemmiksi. Silloin takaa tulevat tavoittanevat johdossa olevaa siihen saakka kuin eivät vielä itse ole kääntyneet kohti Kapkaupunkia.

      • Anonyymi

        Saa nähdä. Toistaiseksi Damien on pystynyt melko vaivattomasti ohittamaan ja jättämään kaikki lähellä häntä purjehtineet. Viimeksi Michaelin ja alussa koko fleetin, kunnes kääntyi takaisin. Tietysti ohitettavien taso paranee kärkeä lähestyttäessä.

        Aika paljon tuurista kiinni miten käy jatkossa, kun on taas kärkeä 500 mpk perässä. Niin eri tuuliolot voi olla tuolla etäisyydellä.

        Hyvin kuvaavaa miten Tomy on edennyt kaikkiin muihin nähden viikon verran, vaikka oli jo tuomittu idässä monen päivän pläkään jääväksi. Ohittanut kolme venettä ja jättänyt Damieniä lähes 300 mpk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa nähdä. Toistaiseksi Damien on pystynyt melko vaivattomasti ohittamaan ja jättämään kaikki lähellä häntä purjehtineet. Viimeksi Michaelin ja alussa koko fleetin, kunnes kääntyi takaisin. Tietysti ohitettavien taso paranee kärkeä lähestyttäessä.

        Aika paljon tuurista kiinni miten käy jatkossa, kun on taas kärkeä 500 mpk perässä. Niin eri tuuliolot voi olla tuolla etäisyydellä.

        Hyvin kuvaavaa miten Tomy on edennyt kaikkiin muihin nähden viikon verran, vaikka oli jo tuomittu idässä monen päivän pläkään jääväksi. Ohittanut kolme venettä ja jättänyt Damieniä lähes 300 mpk.

        Eroa on itse asiassa jo 350 mailia Abhilashin ja Damienin välillä. Hienosti Abhilash kyllä ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eroa on itse asiassa jo 350 mailia Abhilashin ja Damienin välillä. Hienosti Abhilash kyllä ajaa.

        Niin on, mutta ero on kasvanut n. 300 mpk siitä, kun Damien pääsi lähimmäksi. Tuolloin Tomy taisi olla n. 150 mpk Tapion perässä ja nyt on 30 mpk edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa nähdä. Toistaiseksi Damien on pystynyt melko vaivattomasti ohittamaan ja jättämään kaikki lähellä häntä purjehtineet. Viimeksi Michaelin ja alussa koko fleetin, kunnes kääntyi takaisin. Tietysti ohitettavien taso paranee kärkeä lähestyttäessä.

        Aika paljon tuurista kiinni miten käy jatkossa, kun on taas kärkeä 500 mpk perässä. Niin eri tuuliolot voi olla tuolla etäisyydellä.

        Hyvin kuvaavaa miten Tomy on edennyt kaikkiin muihin nähden viikon verran, vaikka oli jo tuomittu idässä monen päivän pläkään jääväksi. Ohittanut kolme venettä ja jättänyt Damieniä lähes 300 mpk.

        Luultavasti nuo ennusteetkin on vain suuntaa-antavia. Joku algoritmi on arponut ne viivat siihen tietokoneen ruudulle. Tuskin ne keskeltä Atlanttia niin tarkasti tietää, missä ne heikot tuulenpyörteet on. Turha niitä on millintarkasti tavata.


    • Anonyymi

      Aamukasin UTC lukemien perusteella Abhilash ja Pat ovat edenneet viimeisen 24 tunnin aikana eniten, 164 mpk. Tapiokin mainot 157. Simon kärjessä 146 ja Damien jää vielä reiluun 130 mpk:aan. Kerstin 152.

      Damienin ero Tapioon nyt 317 mpk. Siis neljässä tunnissa eroa lisää 2 mailia. Herranjumala, nopeuseroa puoli solmua siis. Ja tällä palstalla aika usein ihmetellään, mitä merkitystä jollain solmun puolikkaalla on…

    • Anonyymi

      Kääntöpaikan jälkeen onkin sitten seuraava ison ratkaisun paikka. Yleensä ottaen suoralla linjalla Kapkaupunkiin on suuri vähätuulinen alue, jonka pohjoispuolelle on lyhyempi matka - tai parhaassa tapauksessa pläkään ei edes joudu. Pläkäalueen pohjoispuolella tuulet ovat kuitenkin vastaiset. Etelässä saattaisi päästä navakoihinkin myötäisiin, mutta pläkän joutuisi ylittämään.

      En edes tuulitietojen kanssa osaa sanoa, kumpaa koettaisin. Ehkä eteläistä reittiä.

    • Anonyymi

      Tiukkaa on, Tapio noussut kolmanneksi. Pat tulee takaa vielä kovempaa. Damienin 16UTC tieto jostain syystä puuttuu. Ehkä lähetin on irronnut kovassa vauhdissa…

      • Anonyymi

        Tulosseuranta sekoilee edelleen. Nyt vain Abhilashilla on tämän illan 19 UTC tilanne. Damienilla edellen vain puolen päivän tilanne. Muilla 16 UTC.


    • Anonyymi

      Vieläkin Abhilashin träkkeri on eri ajassa kuin muilla, hänen lukemansa on tuntia myöhäisempi. Matkasta voinee hänen osaltaan laskea kuutisen mailia pois, jos haluaa muihin vertailla.

      Kerstin on pudonnut viidenneksi, ja 24 tunnin eteneminen näyttää hidastuneen tasaisesti jo jonkun aikaa. Johtuneeko tämä nyt sitten siitä, että joutuu ajamaan ylemmäs kuin muut? Kartasta katsoen näyttäisi siltä, että ajautuu Trinidad-saaresta turhan paljon länteen.

      Damien ei vieläkään näytä pääsevän aivan kärkijoukon vauhtiin, 130 mailia vuorokaudessa näyttää eteneminen olevan kuten Kerstinilläkin. Tapio ja Pat ovat viime aikoina olleet selvästi muita nopeampia, yli 150 mailia vuorokaudessa, Pat aika ajoin reilusti yli 160 mailiakin . Simon päässyt nyt myös lähes 150 mailiin, mutta Abhilash on näköjään vuorostaan hyytynyt 124 mailiin.

      • Anonyymi

        Tomy ajaa kovaa, mutta ei merkkiä kohti. Miksiköhän? Vähän samanlaista oli alkumatkastakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tomy ajaa kovaa, mutta ei merkkiä kohti. Miksiköhän? Vähän samanlaista oli alkumatkastakin.

        Totta, Abhilash olisi vielä paremmissa asemissa kuin muut, eli ylempänänä. Tarvetta nostaa merkille tulee kaikille, ja sitä enemmän mitä lännemmässä on. Nyt pitäisi alkaa ajamaan niin ylös kuin pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, Abhilash olisi vielä paremmissa asemissa kuin muut, eli ylempänänä. Tarvetta nostaa merkille tulee kaikille, ja sitä enemmän mitä lännemmässä on. Nyt pitäisi alkaa ajamaan niin ylös kuin pääsee.

        Onko niin, että Abhilash on säätänyt tuuliperäsimensä viimeksi silloin, kun hiukan alemmas ajaminen vei paremmin kohti maalia? Jos tuuli kääntyy, kääntyy aluskin ja nyt on vielä säädöt tekemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niin, että Abhilash on säätänyt tuuliperäsimensä viimeksi silloin, kun hiukan alemmas ajaminen vei paremmin kohti maalia? Jos tuuli kääntyy, kääntyy aluskin ja nyt on vielä säädöt tekemättä.

        Oudolta kuulostaa. Eilen joskus 18UTC alkoi ajamaan muita reilusti lännemmäksi. Windyn mukaan pitäisi olla sivutuulta, joten helposti pitäisi päästä suoraan kohti, kuten muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oudolta kuulostaa. Eilen joskus 18UTC alkoi ajamaan muita reilusti lännemmäksi. Windyn mukaan pitäisi olla sivutuulta, joten helposti pitäisi päästä suoraan kohti, kuten muut.

        Huonosti laadittu eksymätaulukko? Vanhentunut erantotaulukko? Väärin laskettu kurssi? Tai ehkä Abhilash on vauhti ennen suuntaa -koulukuntaa. Mahdollisesti toiveita tuulen kääntymisestä idemmäksi lähempänä kääntöpaikkaa?

        Träkkeri on edelleen sekaisin kuin seinäkello. Muut ovat jumittuneen aamukahdekssan, Abhilashin kello käy jo aamuyhtätoista.


    • Anonyymi

      11OCT 16UTC
      Luulen nyt, että Abhilashin juoni on ajaa nopeutta ja perustellustikin toivoa, että tuulet kääntyvät lähempänä merkkiä enemmän itään. Näin taitaa käydäkin. (Tämä toki hyödyttää kaikkia ja erityisesti Kerstin on sen tarpeessa. Muuten uhkaa kryssiminen merkille.)

      Tässä eilen ja tänään Abhilashin vauhti on kyllä jonkin verran hiipunutkin. 24 tunnnissa hän on edennyt ennemminkin alle kuin yli 130 mpk. Tapio taas liikkuu yli 140 mpk vuorokaudessa, samoin Simon. (Heidän välisensä ero on pysynyt aika lailla ennallaan, reilut 250 mpk.)

      Abhilash ja Tapio alkavat pian sopia samoihin kuviin, eroa on enää 13 mpk, etäisyyttä toisiinsa viitisentoista. Simoniin Abhilashin ero on venähtänyt jo 260 mpk:aan.

      Damien vauhti on hiipunut reiluun sataan mailiin vuorokaudessa. Ero viidenteen ei ole tämän johdosta kasvanut, koska sama on tapahtunut myös Kerstinille. Ero tasan 300 mpk. Melko vaisuksi on siis Damienin takaa-ajo pasaatissa jäänyt. Ero kärkeen jo 590 mpk.

      Simon on kääntöpaikalla 430 mailin päässä siis aika lailla tasan kolmen vuorokauden kuluttua. Veikkaukseni siis 14 lokakuuta klo 16 UTC.

      Siimajalka

    • Anonyymi

      Katselin viimeisimmän träkkerianalyysin GGR:n sivuilta. Siellä Don heitti kiinnostavan teorian siitä, mitä Kerstinin päässä ehkä liikkuu. Hän ei ehkä pyri ensisijaisesti ajamaan läheltä kääntöpaikkaa, vaan jatkaisikin Brasilian rannikoa pitkin suoraan etelään niin pitkälle, että pääsee hiukan ärjyvien nelikymppisten pohjoispuolelta ajamaan myötäisissä Kapkaupunkiin saakka.

      Muutenkin olin ymmärtäväni, että kääntöpaikan jälkeen sekavia vastaisia tuulia välttäisi parhaiten pyrkimällä pläkän eteläpuolelle. Kerstinin oletetun reitin etuna olisi siis se, että tuota pahimmillaan 500 mailin levyistä (pohjois-eteläsuunnassa, toisin päin toista tuhatta) ei tarvitsisi ylittää lainkaan. Tosin etelänäkin vaani joitain laajoja epäselvien korkeapaineiden alueita, jotka voivat tuottaa sekä tyventä että pohjoispuollillaan vastaista tuulta.

      Siimajalka

    • Anonyymi

      Damien näkyy viimeinkin päässeen tasaiseen noin 140 mailin vuorokausimatkaan, Kerstin taas on viime päivät ajellut enää 115 mailia samassa ajassa. Simon kärjessä hiukan Tapiota ja Abhilashia hitaampi, mutta noin 250 mailin johdossa edelleen.

      Viimeisimmät mukana olijat ovat jääneet kärjestä jo yli 1200 mailia. Doldrumit eivät hellitä otettaan.

    • Anonyymi

      13OCT 04UTC nuo edelliset ja seuraavat lukemat.

      Simon johtaa, Abhilash toisena (231 mpk jäljessä) ja Tapio edelleen kolmantena, 248 mailia kärjestä. Pat jäänyt Tapiosta pikku hiljaa, nyt ero tähän 35 mailia.

      Kerstin voidaan jo sijoittaa omaan ryhmäänsä neljän kärjen ulkopuolelle, koska on selvästi lännempänä ja jo 333 mailia jäljessä Simonista.

      Damien 587 mailia kärjestä, 254 Kerstinistä.

      • Anonyymi

        Damien ei saavuta Tapiota, vaan ero on pikkuhiljaa kasvanut. Nyt 339 mpk, siis kolmessa vuorokaudessa ero kasvanut 24 mailia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Damien ei saavuta Tapiota, vaan ero on pikkuhiljaa kasvanut. Nyt 339 mpk, siis kolmessa vuorokaudessa ero kasvanut 24 mailia.

        Lähes sama tilanne on Damien ja kärjen suhteen. Eron on kasvanut 21 mailia samassa ajassa.


    • Anonyymi

      Simonin kääntömerkille saapumista veikkasin näin: ”… siis 14 lokakuuta klo 16 UTC.”

      Näyttää siihen kuutisen tuntia enemmän menevän, mutta kohtuullisen hyvin osunee.

      Damienin takaa-ajo edelleen yllättävän vaisua. Ero kärkeen 570 mpk, Tapioon 349 mpk. Kerstiniä hiukan tavoittaa, nyt 218 mpk.

      • Anonyymi

        Mistähän Damienin vauhdinpuute johtuu? Onko ollut 160 mpk/24 h keliä kuten oli pari päivää kärkiviisikolla? Jättää kuitenkin kohtuu hyvää vauhtia takanaan jo olevia.


    • Anonyymi

      Simon on muuten aikeissa vaihtaa genuan nostimen Trinidad-saaren suojassa. Siinä saa Abhilash hiukan kiinni, tosin jos on ennalta ehkäisevä vaihto, niin eihän siinä kauaa nokka tuhise.

      • Anonyymi

        Simon raportoi genoafallin katkenneen. Jos ei olisi katki, voisi uuden fallin vetää suojaa hakematta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aika hyvä vauhti. Lähtenyt 7:00 UTC Amiraalisatamasta ja hiukan yli 8 UTC tuolla. Kuitenkin 9 mpk. Jännä etten huomannut lähtevän. Amiraalisatamassa oltu koko aamu veneennostossa.


    • Anonyymi

      Josko nyt onnistuisi kommentointi…testaan. Ripeästi sujui nostimen pujottelu paikoilleen siitä päätellen, että matka jatkui aika lailla heti. Ellei sitten luopunut hankkeesta.

    • Anonyymi

      Tapio on noussut toiseksi, koska hän ajaa kohti kääntöpaikkaa, Abhilash taas selvästi kovempaa, mutta jostain syystä kohti lounasta eli reilusti merkin länsipuolelta. Vuorokausimatka on siksi nopeudesta huolimatta pudonnut.

      Etelään suuntaa myös Simon johdossa. Hän ajaa nyt merkin jälkeen etelään, joten matka kohti Kapkaupunkia ei lyhene. Päivämatka on romahtanut 69 mailiin, eikä tämä johdu nostimen vaihtamisesta kuin osittain.

      Tässä vaiheessa kisaa näyttää siltä, että matkan lyheneminen maalia kohti ei ole ratkaisevaa, koska pitkällä aikavälillä etelästä löytyy myötäisempiä ja voimakkaampia tuulia, jotka palkitsevat ensi viikolla ja sen jälkeenkin.

    • Anonyymi

      15OCT 20UTC
      1. Simon 21796 mpk matkaa maaliin
      2. Tapio 134 mpk eroa kärkeen
      3. Abhilash 146
      5. Pat 189
      6. Kirsten 304
      7. Damien 496

    • Anonyymi

      Tapio ajaa 130 mpk / 24 tuntia DMG. Simon ja Abhilash seitsemisen kymmentä. Onko Tapio 20UTC jo johdossa?

      • Anonyymi

        Siis huomenna maanataina klo 20 UTC.


      • Anonyymi

        Reitti tekee lähes 90 asteen mutkan, johon Tapio on vasta saapumassa. Simon on jo ohi ja Tomy ei halunnut mennä läheltä. Simon on purjehtinut lähes 90 asteen kulmassa seuraavaan legiin eli VMG on ollut lähes nolla (VMG Recent nyt 1,1 solmua). Tuo selittää trackerin päivämatkat.

        Mikä on sitten oikea taktiikka seuraavalla legillä selviää myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reitti tekee lähes 90 asteen mutkan, johon Tapio on vasta saapumassa. Simon on jo ohi ja Tomy ei halunnut mennä läheltä. Simon on purjehtinut lähes 90 asteen kulmassa seuraavaan legiin eli VMG on ollut lähes nolla (VMG Recent nyt 1,1 solmua). Tuo selittää trackerin päivämatkat.

        Mikä on sitten oikea taktiikka seuraavalla legillä selviää myöhemmin.

        Nöinhän tuossa aiemmin kirjoittelinkin, Abhilash (4 mpk DMG 24h) ja Simon (40 mpk DMG 24h) eivät aja maalia kohti, vaan etelään tai jopa lähes lounaaseen - ilmeisesti toiveissa päästä etelässä yleensä vallitseviin länsituuliin. Monenlaista tuuliolosuhdetta on kuitenkin luvassa, ennen kuin moisesta pääsee nauttimaan.

        Karttaprojektiosta johtuen eteläinen reitti näyttää pitemmältä kuin mitä se onkaan. Suuntaviiva Kapkaupunkiin piirtää kauniin kaaren tyvenemmän alueen eteläpuolitse. Hieman siitä edemmäs, niin tuulta saattaa löytyä liikaakin.

        Tapion hetkellinen nopeus on klo 12 UTC ollut vain yhden solmun. Trinidade-saaren kohdilla näyttää Windynkin mukaan olevan nyt heikkotuulinen alue. Ehkäpä sitten siellä on hetkellisesti lähes tyyntä.

        Siimajalka


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe