YLE: Varoituksen sana syrjäytyville miehille

Anonyymi-ap

Terapeuttivillen mielestä vaarassa ovat etenkin pojat, jotka eivät tapaa ystäviä.

Tytöille on Ville Merisen mukaan tyypillisempää etsiä tietoa, sen sijaan pojille taas suurempi riski syrjäytyä ja jäädä kotiin.

– Ei nähdä ystäviä. On jotenkin semmoinen vähän sulkeutunut elämä. Sehän aiheuttaa paljon haasteita, koska ihminen tarvitsee kontakteja kuitenkin muutakin kuin vaan se, että pelaa vaikka jossain toisten kanssa, hän kuvaa.

Merisen mukaan nuorten miesten syrjäytymisvaarasta on puhuttu jo pitkään. Aiheesta on puhunut tasavallan presidenttikin.

– Sanoisin, että hyvinvointi on erittäin jakautunutta. On paljon tosi hyvinvoivia, aktiivisia ja sosiaalisia nuoria miehiä ja poikia, ja sitten on myös hyvin paljon heitä, ketkä ovat ihan toisessa päässä.

Tässä mietittävää monille.

34

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pojjaat harrastamamaan. Pois näpit sieltä internetistä!

• Anonyymi

Äiti ja isi ei ollut kotona kun teki Bisnestä.

• Anonyymi

Usein puhutaan nimenomaan nuorten mielenterveysongelmista ja itsetuhoisuudesta teiniangstiin liittyen. Nuoret asuvat usein kuitenkin vielä kotonaan vanhempiensa ja mahdollisten sisarustensa kanssa. Välit voivat olla huonot heihin, sekin pitää huomioida. Kun puhutaan syrjäytymisestä niin on hyvin tärkeää muistaa että suurin osa nuorista muuttaa omilleen aikuisiällä, jolloin he saavat myös laillisesti päihteitä. Teini-iän jälkeinen syrjäytymisvaara on siis hyvinkin todellinen ja varteenotettava uhka, jota vastaan joudun itsekin näin aikuisiällä taistelemaan.

• Anonyymi

Joo, itsekään en oo pariin kuukauteen tavannut yhtään kaveria tai ystävää. Vaikka oonkin suhteellisen hyvin omissa oloissa viihtyvä, niin kyllähän se silti ikävältä tuntuu, kun netissäkin jutteleminen on vähentynyt huomattavasti. Osittain sentään menee parempaankin suuntaan, joten ihan toiveikas on olo ainakin toistaiseksi.

Sosiaalisuutta enemmän tarvitseville ihmisille yksinäisyys on varmasti aivan kauheaa ja syrjäytymisen riski huomattavan suuri. Pahalta tuntuu ajatella opiskelijoidenkin tilannetta näin koronan jälkimainingeissa, kun koulustakaan ei ole välttämättä saanut kavereita.

• Syrjäytymisen määrän saa aikaan yhteiskunnan vaatimustaso. Nykyisellä vaatimustasolla syrjäytyminen on suurta. Kukaan ei voi tehdä itseään pystyvämmäksi kuin pystyy. 🌹👀

• Syrjäytyvän varoitteleminen on syrjäytyvälle täysin hyödytöntä, mutta aiheuttaa lisää paineita. 🌹👀

• Anonyymi

Niinpä. Yhteiskunnan pitäisi järjestää heille aktiivisesti tekemistä ja kohtaamista, jos halutaan etteivät syrjäydy. Voi olla etteivät innostu sellaisesta asiasta, mutta kyllä osan kohdalla voisi onnistua. Ainakin silloin, kun kyse ei niinkään vastustamisesta vaan aloitekyvyn puutteesta

• Anonyymi

Työkkärin täti on minun ainut ystävä soittaa kahden viikon välein 😩😩😩

• Anonyymi

Ensisijaisesti vanhemmilla vastuu lastensa hyvinvoinnista, harrastuksista, sosiaalisista suhteista.

• Anonyymi

Tuollainen kommentti on helppo tapa ulkoistaa ongelma muille tahoille. Kuuluu mielestäni kategoriaan "-ei kuulu mulle". Fiksuna ihmisenä ymmärrät, ettei kaikki vanhemmat nykymaailmassa siihen pysty, eikä tuo "ensisijaisest"i sana muuta sitä tosiasiaa. Kyllä näissä asioissa yhteisvastuuta kaivataan, halusi taikka ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuollainen kommentti on helppo tapa ulkoistaa ongelma muille tahoille. Kuuluu mielestäni kategoriaan "-ei kuulu mulle". Fiksuna ihmisenä ymmärrät, ettei kaikki vanhemmat nykymaailmassa siihen pysty, eikä tuo "ensisijaisest"i sana muuta sitä tosiasiaa. Kyllä näissä asioissa yhteisvastuuta kaivataan, halusi taikka ei.

Mitä tarkoitat yhteisvastuulla? Eikö juuri SE tarkoita ongelman ulkoistamista muille?

Ei unohdeta lapsen/nuoren omaa osuutta ja vastuuta elämästään. Jo lapsena kannattaisi sisäistää se, että on lapsi vain hetken, sitten alkaa nuoruus, joka kestää häviävän vähän aikaa. Ei ole ollenkaan yhdentekevää miten sen elää, kenen kanssa viettää aikaa, mitä tekee ja opiskelee. Vanhoja sanontoja kannattaa miettiä, kuten esimerkiksi "Joukossa tyhmyys tiivistyy" ja "Seura tekee kaltaisekseen".

• Anonyymi

Vaikka näistä sukupuolieroista ei sais puhua. Niin nykyaika suosii kuitenkin enemmän tyttöjä. Pojille ei oikein järjestetä mielekästä tekemistä. Yleensä pojat on enemmän tykänny kaikenlaisten moottorien rassaamisesta. Mutta nykyään niitä pidetään vanhanaikasena ja ympäristölle haitallisena. Käsillä tekemisestä voisi hyvin löytää ammatinkin. Vaikka tuotteet tehdäänkin nykyään CNC tekniikalla. Niin töissä menestyminen edellyttää myös manuaalisen työstön hallintaa. Aivan kuten päässälaskukin pitää hallita vaikka meillä on laskin.

• Anonyymi

Nykyaika ei suosi tyttöjä sen enempää kuin ennenkään. Pikemminkin nykyaikana suositaan edelleen poikia, jota "Pojat on poikia" sanonta kuvaa hyvin. Pojille sallitaan kaikenlaista, mitä tytöille ei. Pojille sallitaan myös sellaista mitä ei missään tapauksessa pitäisi sallia, kuten väkivaltaa (henkinen fyysinen).

Pojat ovat kyllä yleisesti rassanneet moottoreita, huoltaneet polkupyöriä, puutarhatöitä, rakennustöitä ja näitä heistä monet yhä tekevät vieläkin. On paljon poikia sekä tyttöjä, joita ei nämä "yleisesti" työt kiinnosta. Siis huom myös tyttöjä ei kiinnosta perinteiset "naisten" työt kuten käsityöt, puutarhan hoito, ruuan laitto jne. Siitä tullaankin itse asiaan: jokaisen ihmisen pitäisi itse keksiä kiinnostuksen kohteensa, ei sitä kukaan muu paremmin ainakaan tiedä. Nuorena pitäisi lähteä siitä mikä hänelle MAHDOLLINEN kiinnostaa. Voi olla paljon kiinnostavia asioita ja tekemistä, muttei ne ole mahdollisia jostain syystä.

• Anonyymi

Pojan äitinä kiinnitän tällaisiin juttuihin erityistä huomiota. Oma poikani harrastaa, menestyy koulussa ja hänellä on ystäviä, mutta tiedostan, että tilanne voi muuttua nopeastikin eikä mikään ole itsestäänselvyys. Syrjäytyminen on todella surullista ja siihen tulisi löytää keinoja puuttua ihan yhteiskunnan taholta. Kaikilla ei ole esim vanhempia tukena vaan he jäävät aivan yksin. Se tuntuu erityisen pahalta.

• Anonyymi

" tilanne voi muuttua nopeastikin eikä mikään ole itsestäänselvyys. "

Se on juuri noin. Itse tunnen pojan, jolla oli kaikki hienosti. Hyvä koti, hyvät vanhemmat, hyvä suku, harrastuksia, hyvä koulussa. Sitten kouluun tuli uusia "kavereita". Vuosi heidän seurassa vei pojan hämäräpiireihin, jossa houkuteltiin nuoria huumeisiin. Poika joutui seksuaalirikoksen uhriksi alle 15-vuotiaana, siitä alkoi totaalinen alamäki. Hyvätkin tai suorastaan erinomaiset tässä tapauksessa, vanhemmat voivat auttaa rajallisesti. Pojan kanssa ei voi olla 24/7 ja vahtia hänen jokaista käännettään. On ollut myös kaikki apu mitä yhteiskunnalla on tarjottavana, siitäkin on vain rajallisesti hyötyä, ellei poika itsekin tsemppaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on juuri noin. Itse tunnen pojan, jolla oli kaikki hienosti. Hyvä koti, hyvät vanhemmat, hyvä suku, harrastuksia, hyvä koulussa. Sitten kouluun tuli uusia "kavereita". Vuosi heidän seurassa vei pojan hämäräpiireihin, jossa houkuteltiin nuoria huumeisiin. Poika joutui seksuaalirikoksen uhriksi alle 15-vuotiaana, siitä alkoi totaalinen alamäki. Hyvätkin tai suorastaan erinomaiset tässä tapauksessa, vanhemmat voivat auttaa rajallisesti. Pojan kanssa ei voi olla 24/7 ja vahtia hänen jokaista käännettään. On ollut myös kaikki apu mitä yhteiskunnalla on tarjottavana, siitäkin on vain rajallisesti hyötyä, ellei poika itsekin tsemppaa.

Vanhempana otti ihan rinnasta lukea tuota. Hyvätkään vanhemmat eivät tosiaan aina pysty estämään lapsen elämän luisumista alamäkeen. Kodilla tottakai on todella iso merkitys lapsen ja nuoren elämään, mutta siihen vaikuttaa niin moni muukin asia eikä kaikki niistä ole vanhempien käsissä. Toivottavasti tuolla pojalla menee nykyään paremmin.

Itse äitinä voin vain toivoa, että olen onnistunut antamaan lapselleni riittävästi työkaluja, jotta hän osaa luovia oikeita polkuja pitkin kohti aikuisuutta. Takuuta ei mistään ole, mutta sen tiedän, että tulen olemaan hänen tukenaan joka askeleella, myös niillä harhaan astutuilla.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös tämä ole ilahduttava tapaus siinä mielessä, että olemme edes jollakin tapaa tasa-arvoisia. Vaikka vanhemmat ja suku ja ties mitkä instituutiot harjaisivat reittiä curling-kiven tieltä, niin aina ei vaan osu pesään.

• Anonyymi

Poikien ja nuorten miesten pitäisi lähteä kylille juomaan viinaa. Vähän myöhemmin sitten yökerhoon ja bileisiin.

Jos ei juo viinaa, ei pääse mukaan porukoihin ja jää yksin kotiin. Naisiakaan ei tapaa.

Me viinamiehet olemme jo kouluajasta lähtien olleet juomassa viinaa porukoissa. Yksin ei ole tarvinnut olla ja naisseuraa on riittänyt.

t. viinamies

• Anonyymi

Kun naisilla on vaikeaa, syy on yhteyskunnassa. Kun miehillä on vaikeaa, syy on yksilössä. Yhteiskunnan tuki menee naisille, mutta mies laitetaan ruotuun julkisella häväistyksellä. Tarvittaessa joku liberaalivihreä miesoletettu johon 0,01% miehistä voi samaistua antaa lausunnon iltalehdellä, että kun hänellä menee hyvin, ei muillakaan miehillä voi olla vaikeaa.

Ehkä evoluutiopsykologi näkisi tässä, että jokainen kohtu on yhteisölle arvokas, mutta siittiöiden kantajan pitää todistaa itsensä yksilönä ja nousta olosuhteiden yläpuolella. Yhteiskunta on ihmisten soidinareena missä taistelu käydään.

• Anonyymi

Ei tässä feministien maassa kenestäkään voi miestä tulla.
      Ihan turha kenenkään pillittää jostain syrjäytymisestä, niin kauan kun asioita ei käsitellä niin kuin ne ovat.

• Ottamatta sen enempää kantaa varsinaiseen aloitukseen, niin voin jälleen kertoa ihan omakohtaisen esimerkin aiheesta. Sain toissapäivänä sunnuntaina paniikkikohtauksen tms. kun juttelin sukulaisen kanssa puhelimessa, tai siis puhelun jälkeen kun jotkut puheenaiheet oli vähän synkänpuoleisia. Soitin johonkin vapaaehtoiseen tms. keskusteluapuun, jossa sai anonyyminä kertoa asioita, kun taas terveydenhuollossa asiointi on aina omanlaistaan peliä. Reilun tunnin puhelu, aloin välillä itkemäänkin, korotin ääntänikin kerran, mutta pian pahoittelin ja vertasin sitä turboahtimen hukkaporttiin tai jonkinlaiseen ylipaineventtiilin tms.

Eniten mä puhuin siitä faktasta, että musta tosiaan välittää tällä hetkellä hyvin harva ihminen. En mä sinänsä yksinasumista pelkää tms. mutta tuli vain puheeksi etääntyneet kaverisuhteet, se kesäinen pikkuriita pikkusummista lähipiirin kanssa, kerroin miten 2½ vuotta sitten tilattiin esim. arkkua, uurnaa, järjesteltiin perintöveroasioita yms. "isoja" summia, mutta nyt kun mä en ole enää liki satakiloinen idiootti joka on "vain" kännissä 24/7, ja kieltäydyin joskus toissa kesänä ajamasta tai talvella menemästä tikkaille, niin olin kuin ihan eri ihminen. Avoin kysymys roikkui kesällä sinisten ruksien lukukuittauksena viikon verran kunnes piti kysyä uudestaan, ja sitten ehdotettiin tosiaan kaivamaan pappan hylkäämiä maatalouskone-rautaromuja niiden nykyisen omistajan periferialta hattu kourassa. Tällöin tästä puhuessa taisin eniten itkeä ja sylkeä mielipiteitä suustani kuuntelijalle.

Puhuin myös tästä kantatilasta lohkotuista jutuista, maatalouden, energian, lannoitteiden, öljyn, uudisrakentamisen, ja asuntolainojen kustannuksista jne. Kallistuin puheissani jopa vähän anteeksiantavaksi äitivainaata kohtaan, ja kerroin lyhyesti miksi #77 Dan Wheldon on suojelusenkelini. Kuvailin tunnettani, kun näen lapsuuteni kanttarellipaikoissa tai sipulimailla kiskottavan hiuksia ylläluetelluista syistä, velaksi rakennettu materialistinen "kultainen häkki" alkaa monella sulaa ympäriltä, monet joutuvat jopa selittelemään asioitaan, ja itse kiinteän sähkösopparin ja jo lähtökohtaisesti erikoispatinoituneen talon suojista näen nuo asiat voimaannuttavina, ja että oma suhteellinen sosioekonominen asemani jopa nousee. Ei ihan helppo tilanne esim. maatalouden sukupolven vaihdoksen tehneille, kun mun ikäisiä isäntiä on remmissä.

Työntekijä kuivaili keskustelujamme mielenkiintoisiksi, hän jopa ymmärsi ja lähes nauroi mukanani näitä traumojeni käsittelyjä, eikä tuominnut mua samoista syistä kuin jotkut luottamuksen arvoiseksi luulemani ihmiset. Kiva ja puhdistava puhelu kaikkiaan, eikä ahdistus jäänyt päälle, eikä sitä tarvinnut tukahduttaa ylimääräisillä bentsoilla.

Ja kaikki tämä lähestulkoon uskomaton kohtalo, verrattavissa melkein siihen kun muslimityttö ryösti poikuuteni, sen jälkeen kun en vuosikausiin ollut peitellyt mielipiteitäni kansainvälisistä vahvoista miesjohtajahahmoista, tai siitä että Putin on biologisen isäni ikäinen, työskenteli ja vieraili kotikaupungissani paljon sinä vuonna kun synnyin jne. 😮

Tosin. Kun Venäjän Asevoimat puhuu donbassissa ja kiovan hallinnoimilla alueilla, niin suomalaisten sähkösopparit on pelkkää paperia, mutta enpähän ainakaan ekana ole kaatumassa, enkä missään vaiheessa huonoimmassakaan skenaariossa suhteellisesti yhtä paljoa, kuin monet teslavelkapellet.

• Anonyymi

On se ihme ja aika kunnioitettavaa, että jotkut jaksaa olla tuolla keskustelu avussa. Täytyy olla kyllä aika rautaset hermot. Itellä ei kyllä pää kestäis. Tulis varmaan sanottua kaikkee hölmöö. Kun ei noita asiakkaita ja alihankkijoitakaan aina meinaa kestää.

• Anonyymi kirjoitti:

On se ihme ja aika kunnioitettavaa, että jotkut jaksaa olla tuolla keskustelu avussa. Täytyy olla kyllä aika rautaset hermot. Itellä ei kyllä pää kestäis. Tulis varmaan sanottua kaikkee hölmöö. Kun ei noita asiakkaita ja alihankkijoitakaan aina meinaa kestää.

No joo, noitakin on niin erilaisia. Hän oli kuulemma harjoittelija, eikä kuulostanut kauhean vanhalta, mutta kesällä joku hvetin marjaterttu käytännössä asettui noiden sukulaisteni puolelle ja moitti tupakeittiötäni liian isoksi yhdelle miehelle. Aloin silloinkin itkemään kesken puhelun, sanoin että ei kai sitten muuta kun moottorisaha laulamaan, ja löin luurin korvaan 😂

Ja huomaa siinä myös sävyeroja, milloin jonkun asenne on näennäisen kohtelias, mutta paistaa läpi vähän että "no niin, seuraava puhelu" -tunnelma. Tämä työntekijä vaikutti suorastaan kiinnostuneelta asioistani, ja todennäköisesti oli hänelle suht ainutkertainen ja opettavainenkin puhelu tuollaista hommaa ja eri ihmisten elämäntilanteita ajatellen. Enkä mä ollut silloin kovinkaan lääkitty, kun olin katsellut Japanin GP:tä sateineen ja punaisine lippuine aamukasilta, ja jutellut tutun sinänsä mukavan boomerin kanssa joka soitti. En ollut sellainen tyypillinen uutistenlukijamainen oma itseni, eikä pienet purkaukset mitään bentsoraivareita, ja myöhemmin päivällä ajoin virtuaalista rallycrossia Penetratorsin tiimissä Uncle Bicky spotterinani. Ya know. Tässä on vain huomaamatta käynyt niin, etten ole kovinkaan vapautuneesti jutellut kenellekään yli vuoteen 🙄 Ammattilaisten kanssa on omat pelisääntönsä joihin vain pitää mukautua, lähipiirin kanssa keskustelut viime aikoina aika virallisia, kaikille tutuille en jaksa lähteä edes kertaamaan omia raha-asioitani tai sen enempää lähteä äidin muistoa moittimaan, työasioissa small talk yhteisistä aihepiireistä on varsin jees mutta jää kuitenkin vähän pinnalliseksi ja asiakassuhteeksi, ja aika selvää on myös se että jos viime vuosikymmenellä "meillä" kävi vieraita niin kyllä ne todellisuudessa kävi äidillä.

Mutta on tässä niin uskomattomia asioita tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana, että en mä tätä pientä yksinäisyyttä ja vähän raskaasta elämänvaiheesta toipumista mitenkään loppuelämän tuomiona näe. Kukapa 10 vuotta sitten olisi uskonut, että nyt asun yksin, raitistuin kertaheitolla, muslimityttö ryösti poikuuden, El Plan, nollari-vuosikymmenen isojaon voittajaksi itsensä luulleet ovat kusessa Isä Putinin käynnistämän efektin vuoksi jne. 😁

Ja toki mulla on nuo omat voimahahmoni racing-jutuissa. Kukapa olisi uskonut, että vaikkapa Helio voittaa Indyn neljännen kerran 46-ikäisenä viime vuonna, kun edelliset voitot tuli 01, 02 ja 09 😮 Tai Alonso tavoittelemassa 400 startin ennätystä nelikymppisenä, omaten F1-kokemusta jo ennen Piastrin tms. syntymää. Tai Loeb ainoana kuskina joka on voittanut Fordilla tänä vuonna. Mitä nyt tuli 48-ikäisenä, putsasi enimmät pölyt kengistään jonkun aavikkorallin jäljiltä, ja korjasi Monten 7. kertaa kun eka tuli 2003.

Omassa mittakaavassani puhutaan tietenkin TSI-autojen tulosta satasten haarukkaan, siitä että tässä on nyt loppupeleissä vasta mun "oman" elämän rakentamisen ensimetrit meneillään, siitä että onko erikoispatinoitunut taloni ja liikeideani sittenkään täysin tuhoontuomittuja kun lämmitys ja Teslan lataus voi maksaa hiukan ensi talvena jne.

• hondakuski kirjoitti:

No joo, noitakin on niin erilaisia. Hän oli kuulemma harjoittelija, eikä kuulostanut kauhean vanhalta, mutta kesällä joku hvetin marjaterttu käytännössä asettui noiden sukulaisteni puolelle ja moitti tupakeittiötäni liian isoksi yhdelle miehelle. Aloin silloinkin itkemään kesken puhelun, sanoin että ei kai sitten muuta kun moottorisaha laulamaan, ja löin luurin korvaan 😂

Ja huomaa siinä myös sävyeroja, milloin jonkun asenne on näennäisen kohtelias, mutta paistaa läpi vähän että "no niin, seuraava puhelu" -tunnelma. Tämä työntekijä vaikutti suorastaan kiinnostuneelta asioistani, ja todennäköisesti oli hänelle suht ainutkertainen ja opettavainenkin puhelu tuollaista hommaa ja eri ihmisten elämäntilanteita ajatellen. Enkä mä ollut silloin kovinkaan lääkitty, kun olin katsellut Japanin GP:tä sateineen ja punaisine lippuine aamukasilta, ja jutellut tutun sinänsä mukavan boomerin kanssa joka soitti. En ollut sellainen tyypillinen uutistenlukijamainen oma itseni, eikä pienet purkaukset mitään bentsoraivareita, ja myöhemmin päivällä ajoin virtuaalista rallycrossia Penetratorsin tiimissä Uncle Bicky spotterinani. Ya know. Tässä on vain huomaamatta käynyt niin, etten ole kovinkaan vapautuneesti jutellut kenellekään yli vuoteen 🙄 Ammattilaisten kanssa on omat pelisääntönsä joihin vain pitää mukautua, lähipiirin kanssa keskustelut viime aikoina aika virallisia, kaikille tutuille en jaksa lähteä edes kertaamaan omia raha-asioitani tai sen enempää lähteä äidin muistoa moittimaan, työasioissa small talk yhteisistä aihepiireistä on varsin jees mutta jää kuitenkin vähän pinnalliseksi ja asiakassuhteeksi, ja aika selvää on myös se että jos viime vuosikymmenellä "meillä" kävi vieraita niin kyllä ne todellisuudessa kävi äidillä.

Mutta on tässä niin uskomattomia asioita tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana, että en mä tätä pientä yksinäisyyttä ja vähän raskaasta elämänvaiheesta toipumista mitenkään loppuelämän tuomiona näe. Kukapa 10 vuotta sitten olisi uskonut, että nyt asun yksin, raitistuin kertaheitolla, muslimityttö ryösti poikuuden, El Plan, nollari-vuosikymmenen isojaon voittajaksi itsensä luulleet ovat kusessa Isä Putinin käynnistämän efektin vuoksi jne. 😁

Ja toki mulla on nuo omat voimahahmoni racing-jutuissa. Kukapa olisi uskonut, että vaikkapa Helio voittaa Indyn neljännen kerran 46-ikäisenä viime vuonna, kun edelliset voitot tuli 01, 02 ja 09 😮 Tai Alonso tavoittelemassa 400 startin ennätystä nelikymppisenä, omaten F1-kokemusta jo ennen Piastrin tms. syntymää. Tai Loeb ainoana kuskina joka on voittanut Fordilla tänä vuonna. Mitä nyt tuli 48-ikäisenä, putsasi enimmät pölyt kengistään jonkun aavikkorallin jäljiltä, ja korjasi Monten 7. kertaa kun eka tuli 2003.

Omassa mittakaavassani puhutaan tietenkin TSI-autojen tulosta satasten haarukkaan, siitä että tässä on nyt loppupeleissä vasta mun "oman" elämän rakentamisen ensimetrit meneillään, siitä että onko erikoispatinoitunut taloni ja liikeideani sittenkään täysin tuhoontuomittuja kun lämmitys ja Teslan lataus voi maksaa hiukan ensi talvena jne.

Ja kaiken tuon vuodatuksen jälkeen vielä lyhyesti tuosta, mitä tarkoitin jonkinlaisella anteeksiantamisella äitiä kohtaan. Kuvailisin itseäni rehelliseksi kusipääksi ja luulen saaneeni sen verenperintönä, yhdistettynä tietty Alonson uran seuraamiseen. Hänen huonot valinnat toki juurisyy moneen asiaan on, mutta ei hän koskaan pettänyt mun luottamusta sen kummemmin kuin varastamalla rippilahjat joka kyllä jäi mieleen, ja sain ne korkojen kera takaisin monessakin mielessä, mutta sanotaanko näin että on tässä itselläkin muodostunut jonkinlaista perspektiiviä persaukisen addiktin ajatuksista, vaikka rahapelit ei mun juttu olekaan mutta kuitenkin.

Atyyppinen meningeooma ei myöskään ihan viikossa kehity, joten se on saattanut olla myös yhtenä tekijänä hänen impulsiiviseen käytökseen. Oikeastaan ne neljä viimeistä vuotta oli omalla tavalla ihan kauniitakin kun hänen addiktiot oli hallinnassa ja asenne elämään ihan erilainen sairautensa ja ennusteensa vuoksi. Ja isommat riidat rahajutuista oli suht hyvin sammutettu tulipalo välillämme. Pakko myös sanoa, että äiti oli myös oikeassa joidenkin ihmisten suhteen. Pidin sitä lähinnä hänen huonon itsetunnon, jonkinlaisen häpeän, ja ison sosioekonomisen kuilun sekoittamana höpinänä, mutta tulipa nyt kesällä koeteltua tuuria kielletyistä asioista ja kuinka kävikään 🙄 Samaten joskus 2015-2016 kun voin kaikkein huonoiten, niin hän kuitenkin järjesti mulle aina apua kun näki että sitä tarvitsin, vaikka oli omia juttuja hänelläkin ihan riittämiin.

Thanks Dan, appreciate it 😎👍 Ja kerro eteenpäinkin auton nro #77 Raket120-sarjassa vuonna 2011 chief mechaanicolle ja Clio-yhdistelmäajoneuvokuskille.

• hondakuski kirjoitti:

Ja kaiken tuon vuodatuksen jälkeen vielä lyhyesti tuosta, mitä tarkoitin jonkinlaisella anteeksiantamisella äitiä kohtaan. Kuvailisin itseäni rehelliseksi kusipääksi ja luulen saaneeni sen verenperintönä, yhdistettynä tietty Alonson uran seuraamiseen. Hänen huonot valinnat toki juurisyy moneen asiaan on, mutta ei hän koskaan pettänyt mun luottamusta sen kummemmin kuin varastamalla rippilahjat joka kyllä jäi mieleen, ja sain ne korkojen kera takaisin monessakin mielessä, mutta sanotaanko näin että on tässä itselläkin muodostunut jonkinlaista perspektiiviä persaukisen addiktin ajatuksista, vaikka rahapelit ei mun juttu olekaan mutta kuitenkin.

Atyyppinen meningeooma ei myöskään ihan viikossa kehity, joten se on saattanut olla myös yhtenä tekijänä hänen impulsiiviseen käytökseen. Oikeastaan ne neljä viimeistä vuotta oli omalla tavalla ihan kauniitakin kun hänen addiktiot oli hallinnassa ja asenne elämään ihan erilainen sairautensa ja ennusteensa vuoksi. Ja isommat riidat rahajutuista oli suht hyvin sammutettu tulipalo välillämme. Pakko myös sanoa, että äiti oli myös oikeassa joidenkin ihmisten suhteen. Pidin sitä lähinnä hänen huonon itsetunnon, jonkinlaisen häpeän, ja ison sosioekonomisen kuilun sekoittamana höpinänä, mutta tulipa nyt kesällä koeteltua tuuria kielletyistä asioista ja kuinka kävikään 🙄 Samaten joskus 2015-2016 kun voin kaikkein huonoiten, niin hän kuitenkin järjesti mulle aina apua kun näki että sitä tarvitsin, vaikka oli omia juttuja hänelläkin ihan riittämiin.

Thanks Dan, appreciate it 😎👍 Ja kerro eteenpäinkin auton nro #77 Raket120-sarjassa vuonna 2011 chief mechaanicolle ja Clio-yhdistelmäajoneuvokuskille.

Niin ja se, että lapsuudessani ei koskaan ollut nälkä talossa. Se on monen arkitodellisuutta tänä päivänä, ja ongelmaperheissä monesti jo tuolloin.

Isossa kuvassa toki pikkusummia myös jotkut mun mopojutut yms. joita sain jälkikäteen ajateltuna jopa harmillisen helpolla. Mutta, se kaikki piti mut kotinurkissa purkamassa energiaa ja kiljut sai porista navetan vintillä tai viinitonkka keventyä puoli kiloa jos sikseen oli. Jos kävi vähän köyhän miehen Karalahdet silloin toissa vuonna, niin huonommalla tuurilla tai kasvuiän postinumerolla en välttämättä edes olisi tässä 🙄

Mielestäni mulla on ollut oikeus mielipiteisiini ja katkeruuteen, mutta nekin toki pitää tehdä aina vähän ajassa. Nykyisellään koen lähinnä vapautta monesta asiasta, ja saanut kuluvan vuoden aikana aika selkeän käsityksen tosiystäväpiiristäni, josta muuten on hyvä tässä kohtaa huomauttaa, että painivat tulojensa osalta lähestulkoon kaikki osapuilleen varmaan mun luokassa. Tai jos tienaavat hiukan paremmin, niin asuminen vie enemmän jne. mutta ei samanlaista valtavaa kuilua kuin joissain tapauksissa.

• Anonyymi

Viinan juonti auttaa. Kun juo viinaa kaveriporukoissa niin löytää kavereita ja mies tapaa myös naisia. Nuorena harrastettiin jalista ja kaikkea niin kaveriporukalla sitten juotiin viinaa jossain ja aina oli bileet. Siitä ne kaveri suhteet tuli eikä minun tarvinnut olla yksin.

T: viinamies

• Anonyymi

Ei kalkapallon pelaajat juo viinaa. Korkeintaan olutta, kun on peli ollu saksan maalla.

• Anonyymi

mister master ministe34ri... jostain jutuista kyllä oi tehdä jos osaa säveltää musiikkijuttuja.

Mister on master.....

• Anonyymi

Mieshän ei ole aina poika. Niitä ystäviä taas niin niin.

• Anonyymi

Ei olekaan. Mua sanotaan välillä mieheksi ja välillä pojaksi. Ja kovasti oon miettiny, mistä se johtuu. Niin nyt oon sen keksinyt. Eli se johtuu lippuksestä. Jostain syystä kun laitan sen päähän, niin muutun pojaksi. Että se on aika yksinkertanen sitten se miehen ja pojan ero.

• Anonyymi

Syrjäytynyt ja vähemmän koulutettu uskoo helpommin salaliittoteorioihin. Tutkittu juttu.

• Anonyymi

Miten YLE kehtaa pitää sitä yhtä kolumnistia puhumassa aiheista mitkä ei koske hänen omaa toimintaansa, ei ole suutarin lapsella kenkiä. Ja oikean tiedon pimittämisellä sekä valheen tukemisella meinattiin päästä pälkähästä

• Anonyymi

Sayrjäyty-Ville, kuin Amityville-elokuvakin, asuin joskus Amityvillen näköisessä talossa hetken tyttöjen kanssa, kauan aikaa sitten kymmeniä vuosia sitten.

• Anonyymi

Mies syrjäytyy koska ei juo viinaa kaveri porukassa nuorena. Ei sitten naisiinkaan pääse tutustumaan koska ei viinaa halua juoda. Silloin mies jää yksin ja syrjäytyy.

T: viinamies

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3365
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2789
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1867
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1040
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      860
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      854
    Aihe