Voiko auttaa alkoholistia, joka kieltää ongelmansa?

Anonyymi-ap

Ystävällä on ongelmana viina ja rauhoittavat. Omasta mielestään ongelmaa ei ole. Asioista huomauttaneet omaiset ovat saaneet nokilleen. Vika on heissä ja siinä, miten ovat kohdelleet alkoholistia elämän varrella. Jos otan ongelman puheeksi, tulen saamaan saman kohtelun.

Voinko tehdä yhtään mitään? Surkeaa on seurata tuota alamäkeä. Ihmettelen lääkäreitä, jotka kirjoittavat mitä tahansa lääkkeitä, vaikka potilaan terveys- ja elämäntilanne on silmin haivaittavissa. Ilmeisesti lääkärit ajattelevat, mitä nopeammin saadaan juoppo hautaan, sitä enempi säästöjä yhteiskunnalle.

7

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keinot auttaa on tuossa tapauksessa hyvin vähäiset jos niitä on lainkaan.

      • Anonyymi

        Kun edes jokunen pilleripurkki jäisi saamatta. Kirjoittaisivat vaikka vain yhdenlaista rauhoittavaa ja määräisivät juttelemaan ammattiauttajan kanssa. Näinhän ei tietenkään toimita moniongelmaisen kohdalla, kun taas tavallisen kansalaisen kolmiolääkereseptin uusinta on mutkien ja harkinnan takana.


    • Anonyymi

      Ystäväsi on vaikeassa tilanteessa, jos toki olet sinäkin kun et voi häntä mitenkään auttaa vaikka kovasti haluaisit. Tosiasia on että alkoholistia ei voi auttaa muuta kuin juomaan lisää, sillä hän kääntää kaiken saamansa avun aina palvelemaan omaa juomistaan.

      Ystäväsi kohdalla on itsestään selvää, että molemmat riippuvuudet on saatava poikki yhtäaikaisesti.
      Alkoholi- ja benzoriippuvuus ovat pirullinen noidankehä, sillä ne tukevat toisiaan, ja siksi on turha kuvitella että vain toisesta irti pääseminen riittäisi. Jos sekakäyttäjä luopuu alkoholista ja jatkaa benzojen popsimista, palaa hän pian vuoren varmasti myös alkoholin käyttäjäksi (eikä todellakaan miksikään kohtuukäyttäjäksi). Ja toisin päin, pelkkä benzoista luopuminen ei sekakäyttäjälle enää riitä, sillä juopottelu vaatii ihan varmasti nappailemaan taas myös rauhoittavia benzoja.

      Alkoholismi on itsensä kieltävä sairaus.
      Alkoholistia on joskus verrattu tynnyrissä elävään ihmiseen; kaikki muut näkevät sen tynnyrin, paitsi sen asukas itse. Samalla tavoin alkoholisti tajuaa itse viimeisenä olevansa alkoholisti, kun kaikki muut läheiset ihmiset ovat sen jo huomanneet.
      Siksi tämän tiedon ja sitä myötä avun saaminen perille on vaikeaa, ja se vaatii yleensä alkoholistin vajoamisen ns. pohjalle, niin alas että alkoholisti itsekin viimein tajuaa, ettei tämän alemmas enää voi vajota.

      Jokainen alkoholisti tarvitsee ympärilleen mahdollistajia. Mahdollistajat "auttavat" tietämättään alkoholistia juomaan lisää.
      He toimivat terapeuttina alkoholistille, kuskaavat häntä, siivoavat, kokkaavat, pesevät pyykkiä, valehtelevat ja salailevat tämän juomista, jopa rahoittavat sitä ja kantavat hänelle alkoholia. Ilman näitä mahdollistajia alkoholisti ei yleensä pysty jatkamaan juomista loputtomasti, ja siksi olisikin tärkeää lopettaa mahdollistaminen, ja jättää alkoholisti selvittämään itse omat sotkunsa.

      Sen sijaan alkoholistin läheisen ihmisen tulisikin keskittyä hoitamaan itseään ja omaa kuntoaan. Sillä jos ja kun se päivä joskus koittaa, että alkoholisti pyytää auttamaan, ja on valmis ottamaan vastaan annetun avun, niin silloin läheisen ihmisen pitää olla valmis ja kykenevä auttamaan häntä.

    • Anonyymi

      Sitte kun saat hänet myöntämään itse itselleen kun on selvinpäin että hän on alkoholisti ja jos sen jälkeen haluaa apua niin auttaminen on mahdollista mutta tarvii muistaa ne alkoholin jo siihen mennessä tekemät tuhot ottaa huomioon joka voi tehdä auttamisesta vähintäänkin haasteellista

    • Anonyymi

      Täysi ikäinen on 18 vuotias. Suomen laki itse määrämisoikeus. Kun ihminen ei aiheuta ympäristölle vaaraa, asioihin ei voi puttua ympäristö.Hänestä itsestä lähtee milloin hakee apua aiheesta itselle.Kulutat vain itsesi ja saman tekee lähiomaiset. Jos paapoo alkoholistia. Jos asuu itsenäisesti. Onko pakko enää pitää yllä ystävyys alkoholistin? Kun hän jää yksin lopulta tuee seinä vastaan. Haketuu terveyssemalle ja sen kautta katkisuun sairaalan plk.pääsee ja A-kilinkikalle, terapia ymm. Nin kauna kun ulkopuoliset paapoo.Hän ei raitistu. Juo itsensä hautaan ,nopeammin jos psyyke lääkeet tai särky lääkeet kuivoissa kera alkoholin?

      • Anonyymi

        "Haketuu terveyssemalle ja sen kautta katkisuun sairaalan plk.pääsee ja A-kilinkikalle, "

        Jos ystävä on alkoholisti ja hänelle on myäärätty lisäksi rauhoittavat lääkkeet (benzot) on hän jo käynyt terveysasemalla ja/tai A-klinikalla.
        Vain terveysasema ja A-klinikka tekevät alkoholisteista sekakäyttäjiä!


    • Anonyymi

      Kyllähän se siitä lähtee, ettäitse myöntää ongelman, ja haluaa muutosta. Vähän vaikea auttaa, jos omasta mielestä ei ole ongelmaa.

      Vaikka olisikin omasta mielestä ongelma ja haluaisi apua, niin asiallista ammattiapua voi silti olla vaikea saada. Saattaa olla, että hoitolaitoksessa hoetaan; "alkoholismi on sairaus", mutta silti tätä sairasta kohdellaan kuin rikollista ja huonomminkin. Itselläni tuli vaiheet, etten halunnut apua vasta sen jälkeen, kun olin saanut "apua".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3506
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2079
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1574
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe