on yksinkertaisesti pakko purkaa tämä itsereflektiivisesti johonkin, koska en enää tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa. Olen näistä asioista kirjoitellut vuosien mittaan siellä täällä, mutta nyt tuuttaan laajemman tarinan eetteriin – ehkä tästä joku samoja asioita kokenut saa vaikka hieman vertaistukea.
Suoraan asiaan.
Olin ollut vuonna 2020 start up -yrittäjänä useamman vuoden. Nämä vuodet pitivät sisällään parikin loppuun palamista, paljon hikeä ja vielä enemmän kyyneleitä ja miinusvuosia elinikään, mutta usko siitä, että nyt tehdään jotain suurta, vei eteenpäin.
Tiimi oli hyvä. Mahtava.
Ja katso, pääsimme nimekkääseen saksalaiseen urheiluteknologia-alan kiihdyttämöön. Sen avulla saimme isot sijoittajat istumaan ulkomailla saman pöydän ääreen. Sen avulla saimme myös kontaktin, jonka avulla teimme lopulta puolentoista miljoonan taalan aiesopimuksen New Yorkiin.
Vihdoinkin onnistuminen!
Sitä tunnetta kestikin sen kaksi viikkoa, koska v*ttu korona. Meidän piti lentää vapauskotkan maahan vetämään nimet paperiin, mutta yhtäkkiä New York oli yhtä sotatilaa ja sijoittajat totesivat, että aikalisä. Ja sehän kaatui koko voitto siihen. Puolisen vuotta saimme kärvisteltyä.
Tuon puolen vuoden aikana sain poikkeuksellisesti yrittäjänä työttömyyskorvausta, mutta koska olin yrittäjä, niin lapsikorotus ei jostain syystä kuulunut minulle ollenkaan. Toisin sanoen, kaksi lasta ei merkannut laskelmissa mitään, ja vaikka olin toki kiitollinen niistä muutamista satasista per kuukausi, niin eipähän niillä saanut edes asuntolainan lyhennyksiä maksettua. Velkaa tuli.
Yrittäjän lapsien ei vissiin tarvitse syödä.
Anyway, lopulta oli pakko tunnustaa tappio ja vetää töpseli seinästä. Teimme konkurssin.
Minä otin tietenkin kaikista eniten osumaa, koska olin laittanut nimeni takauspapereihin – tämä on sitä kuuluisaa yrittäjän riskiä, joka kannetaan, kun ei onnistuta. Isot mahdolliset voitot, isot todennäköiset riskit. Moni unohtaa tämän arvostellessaan yrittämisen helppoutta, yrittäjän ahneutta tai milloin nyt mistäkin tulee vinkumisen aihetta. Ja kyllä, sain kuulla siitä, miten olisi pitänyt varautua ja häläpäti hää, mutta miten varaudut pandemiaan? Miten varaudut siihen, että kaikki pyyhitään pois parissa viikossa?
Eniten jäikin hampaan koloon painamaan se, että en olisi voinut tehdä paljoakaan tilanteen estämiseksi. Totta kai olisin varmasti voinut tehdä jotain toisin. Jälkeenpäin voi aina arvostella ja usein konkurssin syytä voikin katsella peilistä, mutta tässä tapauksessa minulta vietiin kaikki - ja täysin ilman omaa syytä.
Kaikella tarkoitan kirjaimellisesti lähes kaikkea; auto ja läppäri tultiin hakemaan kotipihasta, talo meni lopulta myyntiin ja avioliitto rikki, eikä terveyskään ollut enää kovin voittoisaa Afrikan tähteä. Jouduin muuttamaan riittävän palkan perässä pääkaupunkiseudulle 400 kilometrin päähän, joten en lopulta ole nähnyt rakkaita lapsianikaan kuin silloin tällöin, ja se jos mikä syö ihmistä. Samalta paikkakunnalta ei yksinkertaisesti löytynyt siinä ajassa sellaista duunia, josta olisi maksettu sen verran, että olisin tullut toimeen.
Ja ehdinkö pitää konkurssin ja yritysputken jälkeen mitään palautumislomia? En todellakaan.
Tässä kohtaa tapahtui elämässäni niin paljon, että en muista kunnolla mikä asia tapahtui missäkin kohtaa. Masennuin, olin yksinäinen ja minun oli vaikea suoriutua muista kuin työasioista. Saatoin polttaa joitain siltoja takanani ja jättää asioita hoitamatta. En muista, koska olin aika tiukassa selviytymismoodissa. Oli miten oli, palaan konkurssiin vielä sen verran, että sieltähän lävähti siis lopulta yhteensä noin 70 000 euroa perintään.
Suurin osa viikon maksuajalla.
Sain sovittua homman siten, että maksan noin 1600 euroa joka kuussa velkaa pois. Tämä piti siis löytyä joka kuukausi, jos halusin maksusuunnitelmassa pysyä. Tähän päälle elatusmaksut sekä kulutusluotot, ja olimme jo reilusti yli kahden tonnin kuukausimenoissa, eikä tässä ollut laskettu vielä penniäkään vuokraan (tai silloiseen asuntolainaan) tai ylipäätään elämiseen. Onneksi olin oikeasti sen verran hyväpalkkaisessa duunissa, että rahat riittivät – juuri ja juuri.
Muutto toiselle paikkakunnalle pakotti minut tekemään myös järjestelyjä postiosoitteisiin. Joku sotki tässä kohtaa jotain (saatoin väsyneenä olla se sotkija itsekin), joten kirjeitä meni välillä vanhemmilleni, välillä vanhaan kotiin ja välillä sinne missä majailin. Laskuja jäi maksamatta, joten yhtäkkiä alkoi tulla perintäkirjeitä ties mistä. Sain jälleen kerran asian selvitettyä, mutta kieltämättä alkoi pikkuhiljaa aika rankasti ahdistamaan, kun koko ajan piti säätää jotain.
Stressitasot olivat melko korkealla. Tässä vaiheessa oli myös sellainen vaihe, että olin joka kuukausi muutaman päivän kipeänä. En tiedä mikä oli vialla, mutta jossain kohtaa sairastelut loppuivat. Kuitenkin ehkä mahdollinen herkistyminen jossain kohtaa kosteudelle, mahdollinen kesällä 2021 sairastettu (oireeton) korona, jokin muu, tai niiden yhdistelmä aiheuttivat sen, että yhtäkkiä huomasin k
yrittäjän elämää: jaettu teksti
7
157
Vastaukset
- Anonyymi
jatkoa
keuhkokapasiteettini olevan paljon normaalia alhaisempi. Hengästyin kävellessäkin suhteettoman paljon. Long covidia useampikin asiantuntija epäili, mutta asia jäi lopulta selvittämättä.
Ei sinänsä liity asiaan, mutta jälkensä se kuitenkin jätti.
Koska paska säkä, niin tässähän ei ollut tietenkään vielä läheskään kaikki. Sain eräänä päivänä kirjeen, jossa minut oli haastettu oikeuteen, koska olin jättänyt konkurssin yhteydessä 7000 euron velan maksamatta. Aikaa oli reagoida viikko, tai asia päätettäisiin velkojan hyväksi, ja minulle tulisi negatiivinen luottomerkintä. Oikeuskulujakin oli ehtinyt muodostua pari sataa euroa, vaikka en ollut kuullutkaan koko velasta.
Aloin selvittämään asiaa saman tien. Ilmeni, että Posti oli hukannut yhden perintään liittyvän kirjeen ja se ei ollut koskaan päätynyt minulle saakka. Tämä oli tulkittu siten, että asia ei minua kiinnostaa ja ratkotaan sitten oikeudessa suoraan tämä minun vahingokseni. Sain asian puhuttua siten, että velka lisätään jo olemassa olevaan velkaan, maksan oikeuskulut ja kanne perutaan.
Ja kanta hävinneeseen kirjeeseen? Aika pitkälle sanasta sanaan ”näitä nyt sattuu aina välillä”.
Aha. No se on sit just niin.
Koska en tuppaa ihan helpolla jättämään asioita kesken, niin painoin kiukulla eteenpäin, vaikka välillä stressin takia vähän spontaanisti oksentelinkin verta. Totesin, että rahat eivät nyt vaan enää riitäkään. Kysyin silloiselta työnantajaltani voinko tehdä sivuhommaa, jos se ei vaikuta päivätyöhöni. Sain luvan.
Perustin syyskuussa 2021 ystävieni kanssa sivutoimisen osakeyhtiön, Reivikaupan, joka yrittää tuoda maahan ledisälää ja bilevaatteita. Siinä samassa yhteydessä katkaisin vanhan toiminimeni, koska ajattelin perustaa myös oman osakeyhtiön, jonka kautta voisin tarvittaessa laskuttaa jotain pieniä sivubisneksiä lähinnä koodausalalla. Mutta koska konkurssi, niin eipä yrityksen perustaminen ollutkaan niin helppoa.
Tai perustaminen oli, mutta verottaja kieltäytyi lisäämästä minua ennakkoperintärekisteriin, koska olin tehnyt konkurssin ja yritykseltä – siis osakeyhtiöltä, ei minulta – oli jäänyt verovelkaa, koska konkurssipesässä ei ollut varoja. - Anonyymi
Totta kai vastuu oli yrityksen toimitusjohtajana ollessani minun, mutta en mahtanut tilanteelle tässä kohtaa enää mitään. Se siitä ”osakkeenomistajat eivät vastaa henkilökohtaisella omaisuudellaan yhtiön velvoitteista” -mantrasta. En nyt suoranaisesti joutunut vastaamaan, mutta verottajan mukaan olisin voinut päästä ennakkoperintärekisteriin maksamalla konkurssiin menneen yrityksen verovelat.
Itse asiassa, jos tarkkoja ollaan, niin konkurssi raukesi varojen puutteessa, mutta yhtä kaikki, olin nähtävästi syyllinen kaikkeen mahdolliseen. Ja jos tarkkoja ollaan, niin verottaja vaati minua selvittämään laiminlyönnit, joita oli muun muassa vuosi-ilmoitusten tekeminen konkurssin jälkeiseltä ajalta. Siis ajalta, jolloin minulla ei ollut – eikä ole edelleenkään – pääsyä yrityksen tietoihin.
Käytännössä ennakkoperintärekisterin puute esti minua perustamasta omaa osakeyhtiötä, koska olisin tarjonnut sen kautta palveluita. Valitin päätöksestä ja pyysin harkintaa, koska olin jo korviani myöden veloissa ja saanut mielestäni ihan tarpeeksi osumaa tuulettimeen. Ei onnistu, sanoi verottaja, joten luuria käteen ja kyselemään lisää.
Päätöksen tehnyt virkamies totesi, että asia nyt vaan on näin ja voin lain mukaan vuoden kuluttua pyytää ennakkoperintärekisteriin pääsyä, jos hoidan kaikki ALV-ilmoitukset ja -maksut tunnollisesti ja ajallaan. Kysyin, että jos en olisi katkaissut toiminimeäni, olisiko se pysynyt ennakkoperintärekisterissä? Kyllä kuulemma olisi. Mutta uutta yritystä en voi nyt perustaa ja liittää ennakkoperintärekisteriin? En voi. Ja vanhaa toiminimeä ei voi millään enää aktivoida? No eihän sitä tietenkään voi.
Järjestelmässä ei ole siis nähtävästi varaa tehdä harkinnanvaraisesti yhtään mitään, vaikka haluaisin vain ansaita rahaa, hoitaa veroni ja saada velat ja elatusmaksut maksettua. Siispä odotetaan vuosi. Sillä välin on pakko käyttää kevytyrittäjäpalveluita, mutta ne kun eivät korvaa osakeyhtiötä etuineen mitenkään, vaan päinvastoin, jokaisesta laskutuksesta menee verojen lisäksi komissio.
Ja näin konkurssista rangaistiin taas.
Joulukuussa 2021 valmistauduimme bilesäläfirman kanssa uuteen vuoteen. Meillä oli sovittuna useisiin bileisiin myyntipiste, ja jo kokemuksesta tiesimme, että pystymme tekemään yhdessä illassa useamman tuhannen euron myynnin. Tilasin siis tuhansilla euroilla tavaraa ja valmistauduimme päätä pahkaa tekemään yhden illan ennätysmyyntituloksen. Käytin tähän omaa rahaa, koska saisinhan ne takaisin hyvästä myynnistä.
No, Suomen hallitus potki munille ja veti juuri ennen uutta vuotta kaikki tapahtumat kieltoon. Se raha on minulta edelleen saamatta takaisin.
Tässä kohtaa raha oli oikeasti todella tiukassa, enkä joka kuussa saanut edes niitä elatusmaksuja maksettua, koska kaikki vaan kallistui kallistumistaan. Jouduin myös olosuhteiden pakosta ottamaan ison ja aivan hävyttömällä korolla olevan kulutusluoton.
Kävi nimittäin niin, että kun yritin ostaa esimerkiksi huonekaluja, niin vähänkin suuremmat osamaksut menivät järjestään hylkyyn. Mietin että mikä tässä mättää, koska olin kuitenkin hoitanut kaikki velkani ajallaan ja luottotietoni olivat edelleen kunnossa. Eräässä päätöksessä mainittiin, että tietoni ovat tulleet Suomen Asiakastiedolta.
No, luuri käteen ja saaga läpi Asiakastiedolle. Tässä kohtaa haluan erikseen mainita, että siellä tilanteeni ymmärrettiin ja otettiin vakavasti. Asian selvittämiseen meni heillä noin viikko, mutta kun he palasivat asiaan, niin arvaattekin varmaan jo mikä kohonneen riskiluokituksen syynä oli – se helevetin konkurssi.
Katsokaas, Suomessa homma toimii niin, että jos teet konkurssin, riskiluokituksesi on koholla neljä kuukautta. Paitsi tietenkin silloin, jos konkurssin syy on ollut taloudellinen, jolloin riskiluokitus on koholla kolme vuotta. Vaikka luottotietoni olivatkin täysin kunnossa, niin minua rangaistiin taas samasta asiasta. Tässä kohtaa konkurssista oli kulunut vajaa puolitoista vuotta, joten eipä kai siinä auttanut tehdä muuta, kuin jäädä odottamaan auvoisempia aikoja. - Anonyymi
Odotinhan jo sitä hetkeä, että pääsen takaisin ennakkoperintärekisteriin. Vaikka yhteenlasketut vuosituloni olivat töissä ollessani lähemmäs 80 000 euroa, en tästä kohonneesta riskiluokasta johtuen myöskään saanut esim. pankista lainaa. Jouduin sitten ottamaan sairaan kalliin kulutusluoton pärjätäkseni edes jotenkin ja maksaakseni entisiä velkoja. Saattoi olla tyhmää, mutta kun en halunnut edelleenkään menettää niitä luottotietojani, eikä tuossa kohtaa ajatus ollut enää kunnolla mukana, vaan painoin edelleen menemään selviytymismoodissa ihan liian vähillä unilla.
Puuh.
Myllytys jatkuu. Reivikauppa oli edelleen sivutoiminen bisnes, joten se ei lähtenyt liikkeelle sitä vauhtia kuin olisin halunnut – pyrin nimittäin tekemään ensin päivätyöni ja aikaa/jaksamista ei sitten oikein jäänyt muualle. Sitten eräs kaverini ehdotti, että voisimme alkaa tehdä yhteistyötä ja hän haluaisi sijoittaa Reivikauppaan. Olisiko tässä nyt vihdoin se hopeareunus, joka myrskypilvestä pilkotti! Suunnittelimme yhdessä minkälaiseen suuntaan bisnestä voisi viedä. Pieni orastava onnistumisen tunne antoi taas uutta virtaa ja unetkin paranivat.
Ainakin hetkeksi, koska yhtäkkiä tuo kaverini kuoli.
Aivan. Kuoli.- Anonyymi
Tosi mielenkiintoista luettavaa! Laita ihmeessä lisää kuulumisia.
- Anonyymi
Jep. Lataa ensin kuula kalloosi.
Laita sitten sen perään lisää kiinnostavaa luettavaa tänne.
- Anonyymi
Hyvä tarina. Toivottavasti tunteen purkaus auttaa sinua ja toimii esimerkkinä myös muille.
Tuosta katkeruudesta kannattaa koittaa päästä eroon. Asiat helpottuu ja mieli paranee.
Tosiasiassa lähdit kuitenkin ”all-in” -riskillä tavoittelemaan miljoonia. Otit isomman riskin, kuin sinulla oli varaa kestää. Riski realisoitui. Olisi toki voinut mennä toisinkin, mutta riski oli vain ja ainoastaan oma valinta. Siihen tuskin kukaan pakotti. - Anonyymi
Rankkaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481208Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 127988
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13835Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
- 39812