Kuolinpesien asiat!

Anonyymi-ap

Julkisuudessa on ollut parin kuolinpesän jaosta paljon juttua ja mietin missä on lehtien moraali. Yhtä asiaa myös ihmettelen. Jos pesän jakaa rintaperilliset eli edun jättäjän lapset, niin vero vie tietyn varallisuustason jälkeen vähintään kolmanneksen ja jos perilliset ovat muita kuin rintaperillisiä (sisarusten lapset) niin yli 20000€ pesän vero lasketaan jako-osuudesta eikä pesän arvosta. Jos pesän arvo on 25000€ niin 7% vero lasketaan 5000€ joka on 350€. Jos jakajia on kaksi niin jako-osuus on alle 20000€ eikä veroa mene! Jos 12500€ summasta otettaisiin esim. 5% vero, niin se olisi n. 600€. Olisiko paha? Perustelen ajatusta sillä että joskus nämä perinnöt on ansiottomia eivätkä kestä päivänvaloa jos ollaan rehellisiä. Se on oikein että lapsettoman pesän rahat jaetaan lähellä vainajaa mutta eipä siinä muuta ollutkaan.

Toinen asia lapsettomien kohdalla on puolison asema puolison kuollessa! Jos on vihitty/rekisteröity pari ja liitto on yli 5v ja pari on ollut yhdessä vuosia ennen liittoa, niin puolisolla ei lain mukaan ole perintöoikeutta edunjättäjään edes vaikka olisi yhteiset lapset.

Terveisin yksinoleva asioita havainnut. V

7

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos haluat säätää perinnöstäsi eri tavalla kuin lakipykälät sanoo, siihen on olemassa työkaluja. Testamentti, avioehto jne.

      Avioliitto ja rekisteröity parisuhde ovat nekin lähinnä siviilioikeudellisia sopimuksia omaisuuden kohtalosta suhteen päättyessä eroon tai kuolemaan.

      • Anonyymi

        Olen joutunut jäämään yksin toisten pelin takia, niin siksi tuota asiaa olen miettinyt. Olen käynyt katsomassa lahjaverotauluja ja esim. miljoonan kohdalla on 30 pinnaa! eli jos annat miljoonan niin siitä menee joku 300 veroon ja jos haluaa antaa millin puhtaana, niin pitäisi olla antaa 1,5. Tietenkin tuo ns. miljoona menisi useampaan eri paikkaan ja ihmisille joille sillä olisi käyttöä! Tietenkin jos vielä saisi saman mahdollisuuden josta joutui luopumaan aiemmin, niin parisuhde muuttaisi ( olisi muuttanut ) asian erilailla, mutta ihan yhtälailla 2020 luvulla parisuhde jossa ei ole lapsia on huono parisuhteen toiselle puolelle. Olisi kyllä lakiin saatava muutos tässä mielessä, että avoliitot ja avioliitot joissa ei ole lapsia saisivat samoja oikeuksia perinnössä kuin lapselliset parisuhteet. Tuokin on omituista jos on pitkä lapsellinen avioliitto, niin perheen toisella puolisolla ei ole perintöoikeutta!

        No, minulla ei ole sitä miljoonaa, eli siinä mielessä haihattelen! Mutta kun tulee pelattua rahapeliä ja pienempikin iso voitto voi antaa esim. vajaat 300, niin sitä ohuen ohuen sattuman osumaa vaan miettii! puolessa millissäkin olisi varaa antaa rahaa ja se olisi myös ansioton jättö pesään!

        Toivottavasti joskus on laki lapsettomien puolisoiden perintöoikeudesta ja lapsiperheen lesken perintöoikeudesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joutunut jäämään yksin toisten pelin takia, niin siksi tuota asiaa olen miettinyt. Olen käynyt katsomassa lahjaverotauluja ja esim. miljoonan kohdalla on 30 pinnaa! eli jos annat miljoonan niin siitä menee joku 300 veroon ja jos haluaa antaa millin puhtaana, niin pitäisi olla antaa 1,5. Tietenkin tuo ns. miljoona menisi useampaan eri paikkaan ja ihmisille joille sillä olisi käyttöä! Tietenkin jos vielä saisi saman mahdollisuuden josta joutui luopumaan aiemmin, niin parisuhde muuttaisi ( olisi muuttanut ) asian erilailla, mutta ihan yhtälailla 2020 luvulla parisuhde jossa ei ole lapsia on huono parisuhteen toiselle puolelle. Olisi kyllä lakiin saatava muutos tässä mielessä, että avoliitot ja avioliitot joissa ei ole lapsia saisivat samoja oikeuksia perinnössä kuin lapselliset parisuhteet. Tuokin on omituista jos on pitkä lapsellinen avioliitto, niin perheen toisella puolisolla ei ole perintöoikeutta!

        No, minulla ei ole sitä miljoonaa, eli siinä mielessä haihattelen! Mutta kun tulee pelattua rahapeliä ja pienempikin iso voitto voi antaa esim. vajaat 300, niin sitä ohuen ohuen sattuman osumaa vaan miettii! puolessa millissäkin olisi varaa antaa rahaa ja se olisi myös ansioton jättö pesään!

        Toivottavasti joskus on laki lapsettomien puolisoiden perintöoikeudesta ja lapsiperheen lesken perintöoikeudesta!

        On tullut seurattua, mihin esim. kunnalle menneet perintörahat on kohdistettu...
        Ne menee kankkulan kaivoon, heti kun kunta saa perintöä, esim. asunnon, se menee myyntiin ja rahat käytetään johonkin ei-kestävään asiaan.

        Taannoin oli Helsingissä kuolintapaus, jossa n. 75v nainen kuoli ilman perillisiä. Puolet perinnöstä (useita miljoonia euroja varallisuutta) meni suomenruotsalaiselle säätiölle.

        Toinen puoli meni Helsingin kaupungille, joka heti realisoi perinnön ja sillä rahalla maahanmuuttajat pelasivat jalkapalloa.

        Ei ole ihme, että sosiaalidemokratialla ei onnistuta luomaan pysyvää hyvinvointia, kun ymmärrys talousasioista on tuollainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut seurattua, mihin esim. kunnalle menneet perintörahat on kohdistettu...
        Ne menee kankkulan kaivoon, heti kun kunta saa perintöä, esim. asunnon, se menee myyntiin ja rahat käytetään johonkin ei-kestävään asiaan.

        Taannoin oli Helsingissä kuolintapaus, jossa n. 75v nainen kuoli ilman perillisiä. Puolet perinnöstä (useita miljoonia euroja varallisuutta) meni suomenruotsalaiselle säätiölle.

        Toinen puoli meni Helsingin kaupungille, joka heti realisoi perinnön ja sillä rahalla maahanmuuttajat pelasivat jalkapalloa.

        Ei ole ihme, että sosiaalidemokratialla ei onnistuta luomaan pysyvää hyvinvointia, kun ymmärrys talousasioista on tuollainen.

        Tässä tullaan siihen ettei yksinolevan kannata rikastua. Mutta omalla kohdalla sisarukset tai heidän lapsen tulee haaskalle eikä ketään kiinnostanut mitä jouduin tekemään.

        ToisaaltA minunlaisen ihmisen ei kannata miettiä ”miljoonaa” mutta kyllähän rahalla on merkitystä oman elämän aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tullaan siihen ettei yksinolevan kannata rikastua. Mutta omalla kohdalla sisarukset tai heidän lapsen tulee haaskalle eikä ketään kiinnostanut mitä jouduin tekemään.

        ToisaaltA minunlaisen ihmisen ei kannata miettiä ”miljoonaa” mutta kyllähän rahalla on merkitystä oman elämän aikana.

        Yksinelävä voi tehdä testamentin, jossa määrää omaisuutensa kohtalosta.
        Ei ole mikään pakko jättää omaisuutta valtiolle tai kunnalle.

        Mutta et voi myöskään pakottaa ketään tekemään testamenttia hyväksesi. Jokaisella on ihan oma vapaa valinta, antaako omaisuutensa periytyä perintösäädösten mukaan vai vaikuttaako asiaan jollain tavalla.


    • Anonyymi

      Mikä on ketjun tarkoitus?

      Haaveilet, että puoliso voittaa lotossa ja perit sen?

      Testamentin voi tehdä. Jos ei ole lapsia, niin kaiken voi antaa vaikka hiihtoliitolle halutessaan. Ei vaadi lakimuutosta eikä laki lukea( Lucky Luke).

      • Anonyymi

        Minulla on näemmä tuolla aiempi vastaus, mutta vastaan lisää eikä mielipiteeni ole eri.

        Jos minulla olisi puoliso ja välimme olisivat reilut. Jos minä voittaisin ison kasan rahaa ja minulla olisi mahdollisuus antaa vilpittömästi esim. aiemmin mainittu 300k hänelle, niin siinä ei olisi mitään ongelmaa tai laitonta.

        Laaditaan lahjakirja jossa on siirrettävä summa ja maininta verosta. Liitteeksi laitetaan tulostettu kuitti ja minä lahjan antajana vien lahjakirjan verottajalle niinkuin lahjansaajakin omasta puolestaan. Verottaja tekee veropäätöksen kummallekin osapuolelle. Se vaan pitää sitten päättää onko se 300k netto vai brutto. Nettona summan olisi oltava luokkaa 450k.

        Tämä siis jos olisi se ihminen ja rahaa jota lahjoittaa. Taitaa se porukkalotto kaverin kesken olla parempi persaukiselle. Kumpikin maksaa osuuden ja tunnustautuu. Saa rahan ilman seuraumusta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe