Korvaushoito - Metadoni vai Buprenorfiini

Anonyymi-ap

Lopulta keksin korvaushoidon ja päätin luopua vanhoista jähmettyneistä ajatusmalleistani, että korvaushoito on vain tosi riippuvaisille, jotka ei edes yritä lopettaa ja ajattelin sen vaan ruokkivan riippuvuutta ilman, että pääsee elämässä eteenpäin. Tajusin että tämä on juuri sitä elämäntilanteessa paikallaan junnaamista, kun yritän kerta toisensa jälkeen lopettaa, mutta päädyn aina samaan ja kaikki raha meni käytännössä bupreen. Ja joutui usein miettimään. Onko syömättä vai refloissa. Tämä jatkuva tasapainottelu alkoi viemään täysin kaikki voimat ja toivon.

Sitten lopulta hakeuduin korvaushoitoarvioon ja tuntui ikuisuudelta odottaa pari kuukautta päästä aloitukseen, mutta jaksoin tsempata sen ajan jotenkin ja vihdoin koitti aika.

Pohdin todella paljon mikä hoidoista sopii parhaiten minulle. Bupre vai metadoni? Aluksi ajattelin etten uskalla koskea metadoniin, mutta sitten rupesin miettimään, että jos aloittaisin bupre hoidon, niin sillä en saisi ehkä mitenkään päihdehimoja pois ja oheiskäyttöä tulisi lähes varmasti olemaan ja olinhan vuosikaudet käyttänyt buprea ja se oli minulle vähän kuin olisin omarakenteisessa korvaushoidossa, niin tulin siihen tulokseen, että bupre korvaushoito ei ehkä auttaisi minulla muuhun kuin saisin bupren ilmaiseksi, mutta itse elämäntilanteen parantumiseen se ei ehkä auttaisi muuten kuin rahallisesti. Sekä bupreen olin luonut tietynlaisen suhteen, niin osaisinko ajatella sitä vain lääkkeenä. Päihteenä kun sitä käytti vaikka ei se juuri mitenkään useimmiten toiminutkaan, kun oli toleranssi ja tottumus kehitetty.

Ihmisillä on aika kapeakatseisia ja stereotyyppisiä näkemyksiä metadonista (toki koko korvaushoitoa kohtaan). Miksi vaihtaa vahvempaan? Yksi syy on että päihdemielihalut pysyy paremmin poissa ja metadoniin harva on ehtinyt luoda ns. päihdesuhdetta. Metadoni käyttäjillä ei ole hampaita ja ovat rähjäisiä sosiaali tapauksia? Monet jotka on tälläisiä ovat jo ennen korvaushoidon alkua jättäneet huolehtimatta itsestään. Ei se pelkkä metadoni kenenkään ulkonäköä huononna, vaan huonot ja epäterveelliset elämäntavat. Metadoni lihottaa? Jotkut lihovat ja toiset eivät ollenkaan. Tähänkin voi vaikuttaa itse, jos näyttää siltä että lihoo niin alkaa urheilemaan ja syö terveellisemmin.

Nämä kaikki ovat loppujen lopuksi aika basic seikkoja, mutta moni tuntuu silti pitävän faktoina kaduilta kuulleet jutut ja läpät, kuten "metadon! saattohoitoa!". Mutta kaduillako pyörivien douppien vetoko on sitten jees ja turvallisempaa. Saati pyöriä epämääräisissä luukuissa hankkimassa douppia missä saattaa tapahtua mitä vaan, kun joku sekoilee skitsoissa psykoosissa skutseissa. Epämääräinen elämä jää korvaushoidon myötä ja kyseessä on vaan lääke muiden joukossa. Monilla on esim. kasa bentsoja, lyricoita, panacodei, tramalei reseptillä, niin sanoisin että pelkkä metadoni on parempi vaihtoehto kuin noi useat eri reseptit päihdeongelmaiselle ja ei päihteitä käyttävien ihmistenkin on vaikea usein hallita keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttöä. Moni käyttää tiedostamattaan lääkkeitään päihteenä.

Metadoni korvaushoito on hyvin valvottua eikä kuntouttavassa hoidossakaan saa paljon ns. lääkettä kotiin. Ja siksi tämän lääkkeen käyttö pysyy hallinnassa, vaikka melko voimakas onkin.

Olen todella helpottunut kun pääsin tähän metadoni hoitoon koska mm. päihdehistoriani takia tämä tuntui ainoalta hyvältä vaihtoehdolta, enkä ole katunut hetkeäkään. Ja uskon tätä kautta opiaattien/opidoidien ja päihteiden lopettamisen jonain päivänä olevan paljon järkevämpää, kuin tuskastella kokoajan kroppa kovilla epäonnistuneiden lopetus kertojen kanssa.

Kiitos jos jaksoit lukea tekstini ja olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä asiasta.

0

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        93
        6738
      2. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        29
        2676
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        33
        2263
      4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        80
        1931
      5. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        12
        1681
      6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        6
        1477
      7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        9
        1377
      8. Kyllä poisto toimii

        Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
        80 plus
        14
        1351
      9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

        "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
        Yhteiskunta
        8
        1294
      10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        14
        1243
      Aihe