Korvaushoito - Metadoni ja Buprenorfiini

Anonyymi-ap

Lopulta keksin korvaushoidon ja päätin luopua vanhoista jähmettyneistä ajatusmalleistani, että korvaushoito on vain tosi riippuvaisille, jotka ei edes yritä lopettaa ja ajattelin sen vaan ruokkivan riippuvuutta ilman, että pääsee elämässä eteenpäin. Tajusin että tämä on juuri sitä elämäntilanteessa paikallaan junnaamista, kun yritän kerta toisensa jälkeen lopettaa, mutta päädyn aina samaan ja kaikki raha meni käytännössä bupreen. Ja joutui usein miettimään. Onko syömättä vai refloissa. Tämä jatkuva tasapainottelu alkoi viemään täysin kaikki voimat ja toivon.

Sitten lopulta hakeuduin korvaushoitoarvioon ja tuntui ikuisuudelta odottaa pari kuukautta päästä aloitukseen, mutta jaksoin tsempata sen ajan jotenkin ja vihdoin koitti aika.

Pohdin todella paljon mikä hoidoista sopii parhaiten minulle. Bupre vai metadoni? Aluksi ajattelin etten uskalla koskea metadoniin, mutta sitten rupesin miettimään, että jos aloittaisin bupre hoidon, niin sillä en saisi ehkä mitenkään päihdehimoja pois ja oheiskäyttöä tulisi lähes varmasti olemaan ja olinhan vuosikaudet käyttänyt buprea ja se oli minulle vähän kuin olisin omarakenteisessa korvaushoidossa, niin tulin siihen tulokseen, että bupre korvaushoito ei ehkä auttaisi minulla muuhun kuin saisin bupren ilmaiseksi, mutta itse elämäntilanteen parantumiseen se ei ehkä auttaisi muuten kuin rahallisesti. Sekä bupreen olin luonut tietynlaisen suhteen, niin osaisinko ajatella sitä vain lääkkeenä. Päihteenä kun sitä käytti vaikka ei se juuri mitenkään useimmiten toiminutkaan, kun oli toleranssi ja tottumus kehitetty.

Ihmisillä on aika kapeakatseisia ja stereotyyppisiä näkemyksiä metadonista (toki koko korvaushoitoa kohtaan). Miksi vaihtaa vahvempaan? Yksi syy on että päihdemielihalut pysyy paremmin poissa ja metadoniin harva on ehtinyt luoda ns. päihdesuhdetta. Metadoni käyttäjillä ei ole hampaita ja ovat rähjäisiä sosiaali tapauksia? Monet jotka on tälläisiä ovat jo ennen korvaushoidon alkua jättäneet huolehtimatta itsestään. Ei se pelkkä metadoni kenenkään ulkonäköä huononna, vaan huonot ja epäterveelliset elämäntavat. Metadoni lihottaa? Jotkut lihovat ja toiset eivät ollenkaan. Tähänkin voi vaikuttaa itse, jos näyttää siltä että lihoo niin alkaa urheilemaan ja syö terveellisemmin.

Nämä kaikki ovat loppujen lopuksi aika basic seikkoja, mutta moni tuntuu silti pitävän faktoina kaduilta kuulleet jutut ja läpät, kuten "metadon! saattohoitoa!". Mutta kaduillako pyörivien douppien vetoko on sitten jees ja turvallisempaa. Saati pyöriä epämääräisissä luukuissa hankkimassa douppia missä saattaa tapahtua mitä vaan, kun joku sekoilee skitsoissa psykoosissa skutseissa. Epämääräinen elämä jää korvaushoidon myötä ja kyseessä on vaan lääke muiden joukossa. Monilla on esim. kasa bentsoja, lyricoita, panacodei, tramalei reseptillä, niin sanoisin että pelkkä metadoni on parempi vaihtoehto kuin noi useat eri reseptit päihdeongelmaiselle ja ei päihteitä käyttävien ihmistenkin on vaikea usein hallita keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttöä. Moni käyttää tiedostamattaan lääkkeitään päihteenä.

Metadoni korvaushoito on hyvin valvottua eikä kuntouttavassa hoidossakaan saa paljon ns. lääkettä kotiin. Ja siksi tämän lääkkeen käyttö pysyy hallinnassa, vaikka melko voimakas onkin.

Olen todella helpottunut kun pääsin tähän metadoni hoitoon koska mm. päihdehistoriani takia tämä tuntui ainoalta hyvältä vaihtoehdolta, enkä ole katunut hetkeäkään. Ja uskon tätä kautta opiaattien/opidoidien ja päihteiden lopettamisen jonain päivänä olevan paljon järkevämpää, kuin tuskastella kokoajan kroppa kovilla epäonnistuneiden lopetus kertojen kanssa.

Kiitos jos jaksoit lukea tekstini ja olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä asiasta.

1

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sama juttu itellä täl hetkel oon ollu nyt 1,5v metadonilla 90mg ja hyvin toimii ja veto haluja ei oo ollu.

      olin siinä bupre sulatuksessa ekan vuoden mut se oli just niinku aiemmin mainitsit niin huumettahan se oli ns. heti aamu lääkkeen jälkeen piti saada vedot vaikkei siin mitään järkee ollukkaa nyt ei oo sitä ongelmaa ja elämä ns normaalia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe