GGR vko 42

Anonyymi-ap

Taas on uusi viikko käynnistynyt.
Mikä mahtaa olla tilanne?
Bootmann

36

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tilannehan on ns. kutkuttavan jännittävä. Legi kohti Kapkaupunkia on osalla jo alkanut, joskin sana kohti on otettava vain kuvainnollisena ilmauksena, koska ainakin Simon ja Abhilash ajavat ainakin aluksi etelään tai jopa lounaaseen eli matka maaliin ei träkkerin mukaan lyhene. Simon on nyt kääntänyt kaakkoon.

      Tosiasiassa matka lyhennee, koska etelästä ärjyvät nelikymppiset vievät yleensä hyvää kyytiä kohti itää. Etelä-Atlantin korkeapaineesta pitäisi kuitenkin päästä yli, siihen saattaa keinona olla nimenomaan suunnata ensin suoraan etelään, eikä esimerkiksi itään tai kaakkoon. Tapio ja Pat ovat kääntäneet merkiltä suorempaan kohti Kapkaupunkia.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Trackeri taas näyttää mitä sattuu. Tomylle VMG Recent 7,0 solmua, vaikka ajaa alle 7 solmua poikittain reittiin nähden eli VMG lähes nolla.

        Jännitys on kyllä maalinkuivumistasoa, mutta tulee trackeriä katsottua muutama kerta päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trackeri taas näyttää mitä sattuu. Tomylle VMG Recent 7,0 solmua, vaikka ajaa alle 7 solmua poikittain reittiin nähden eli VMG lähes nolla.

        Jännitys on kyllä maalinkuivumistasoa, mutta tulee trackeriä katsottua muutama kerta päivässä.

        VMG recent ei taida laskea nopeutta maalin suhteen, en tiedä kuinka kaukana historiassa recent on. Sen tiedän, että 24 tunnin DMG laskee matkaa maalin suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VMG recent ei taida laskea nopeutta maalin suhteen, en tiedä kuinka kaukana historiassa recent on. Sen tiedän, että 24 tunnin DMG laskee matkaa maalin suhteen.

        Jotain hämärää tuossa 24h DMG:ssäkin on. Tomyllä nyt selvästi paras, 164 mpk, mutta silti jäänyt lisää kaikille kärkipäässä. 20 UTC jo 111 mpk Tapion perässä ja Patkin 53 mpk Tomy edellä, vaikka 24h DMG paljon huonompi (122 mpk).

        Erot kärkeen nyt
        Tapio 58 mpk
        Pat 116 mpk
        Tomy 169 mpk
        Damien 335 mpk
        Kirsten 366 mpk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain hämärää tuossa 24h DMG:ssäkin on. Tomyllä nyt selvästi paras, 164 mpk, mutta silti jäänyt lisää kaikille kärkipäässä. 20 UTC jo 111 mpk Tapion perässä ja Patkin 53 mpk Tomy edellä, vaikka 24h DMG paljon huonompi (122 mpk).

        Erot kärkeen nyt
        Tapio 58 mpk
        Pat 116 mpk
        Tomy 169 mpk
        Damien 335 mpk
        Kirsten 366 mpk

        Nyt 8 h myöhemmin eli 04UTC Tomyn 24h VMG onkin vain 65 mpk ja Kirstenin taas 154 mpk vaikka ajaa outoon suuntaan.

        8 h sitten Damien oli 31 mpk Kirstenin edellä, mutta nyt 59 mpk perässä, vaikka Damieninkin 24 VMG on nyt 144 mpk.

        Erot kärkeen
        Tapio 49 mpk
        Pat 105 mpk
        Tomy 166 mpk
        Kirsten 259 mpk
        Damien 308 mpk

        Kirsten on siis saanut 8 tunnissa 107 mpk Simonia kiinni. Aika nopea vene!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt 8 h myöhemmin eli 04UTC Tomyn 24h VMG onkin vain 65 mpk ja Kirstenin taas 154 mpk vaikka ajaa outoon suuntaan.

        8 h sitten Damien oli 31 mpk Kirstenin edellä, mutta nyt 59 mpk perässä, vaikka Damieninkin 24 VMG on nyt 144 mpk.

        Erot kärkeen
        Tapio 49 mpk
        Pat 105 mpk
        Tomy 166 mpk
        Kirsten 259 mpk
        Damien 308 mpk

        Kirsten on siis saanut 8 tunnissa 107 mpk Simonia kiinni. Aika nopea vene!

        Näytti siltä, että Kirstenin ja Abhilashin numerot olivat vaihtaneet eilen paikkaa, tai jotenkin muuten olivat sekaisin kuin käkikello träkkerin lukemat.

        Katselin nimittäin kartasta, eikä Abhilash mitenkään ollut eilen edennyt Kapkaupunkia kohti 164 mailia 24 tunnissa vaan suuruusluokka oli pikemminkin kuutisenkymmentä mailia. Nyt näyttää suunnat huomioiden oikeammalta.

        Simon on kääntynyt kohti lounasta. Kun Kirsten ajaa kaakkoon, lähes ajatellun reittiviivan suuntaisesti, niin laskennallinen välimatka lyhenee melkoisesti, yli sata mailia vuorokaudessa.

        Tapio on kohta kärjessä laskennallisesti - ja jos pitää viikon verran linjansa ja ajaa paapuurin halssilla niin ylös kuin suinkin pääsee, eli keskimäärin jonnekin eteläkaakkoon - niin arvelen että viikon päästä johtaa kisaa tosiasiallisestikin. Jotakuinkin positiossa 40°S 23°W.

        Siitä sitten Etelä-Atlannin korkeapaineen eteläpuolitse 2000 mailin siivu Kapkaupunkiin.

        Siimajalka
        18OCT 0800 UTC


    • Anonyymi

      Ehkä edellistä tarkennan niin, että kyllähän Simonkin enemmän etelään kuin kaakkoon suuntaa. Abhislash suuntaan 200°. Tapio ja Pat kärsivät hiljattain hetken tuulettomasta alueesta.

      17 OCT 08 UTC tilanne

      1, Simon, 24 tunnin DMG 75, matkaa maaliin 21698
      2. Tapio, 92, 21781, eroa kärkeen 83 mpk
      3. Abhilash, 79, 21868, 96
      4. Pat, 45, 21878, 106

      5. Kirsten, 25, 22041, 169
      6. Damien, 150, 22071, 199!

      Ja jumbo, Arnaud Gaist: 97, 23000, 1302 mpk eroa kärkeen. Nyt kyllä alkaa hänelläkin jo kulkea.

      • Anonyymi

        Mitä noi viimeiset luvut ovat. Tapiolla ero kärkeen, mutta mikä muilla? Damien on edelleen lähes 400 mpk Simonin perässä. Mikä on 199?

        Miksi käytät muista etunimeä, mutta et Tomystä, jonka etunimi on paljon helpompi kuin sukunimi?

        12 UTC-päivityksessä Tomyn VMG Recent on jo 8,8 solmua, vaikka edelleenkään ei ajo läheskään merkkiä kohti. On jo 100 mpk Tapion perässä, mutta ehkä oikeasti edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä noi viimeiset luvut ovat. Tapiolla ero kärkeen, mutta mikä muilla? Damien on edelleen lähes 400 mpk Simonin perässä. Mikä on 199?

        Miksi käytät muista etunimeä, mutta et Tomystä, jonka etunimi on paljon helpompi kuin sukunimi?

        12 UTC-päivityksessä Tomyn VMG Recent on jo 8,8 solmua, vaikka edelleenkään ei ajo läheskään merkkiä kohti. On jo 100 mpk Tapion perässä, mutta ehkä oikeasti edellä.

        Oudot luvut ovat yleensä tietysti lyöntivirheitä, ja olen ollut käsityksessä, että Abhilash on etunimi. 199 pitäisi olla 399, toki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oudot luvut ovat yleensä tietysti lyöntivirheitä, ja olen ollut käsityksessä, että Abhilash on etunimi. 199 pitäisi olla 399, toki.

        Luultavasti käsitykseni Abhilash Tomyn etunimestä on oikea: ainakin tuloslistassa on Tapio ennen Lehtistä ja Abhilash ennen Tomya.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oudot luvut ovat yleensä tietysti lyöntivirheitä, ja olen ollut käsityksessä, että Abhilash on etunimi. 199 pitäisi olla 399, toki.

        Sitten niitä lyöntivirheitä on paljon. Onkos yksikään muu oikein Tapion lisäksi?

        Joo voi olla Tomy sukunimi. Helpompi käyttää sitä, ainakin minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten niitä lyöntivirheitä on paljon. Onkos yksikään muu oikein Tapion lisäksi?

        Joo voi olla Tomy sukunimi. Helpompi käyttää sitä, ainakin minulle.

        Laskee sitten itse paremmin.

        Yritän jatkossa käyttää sellaisia nimiä, jotka sinun on helpompi lausua. Simo, Tomi, Tapsa, Pate, Kirsti.


    • Anonyymi

      Simon ei muuten saanut genuansa nostinta vaihdettua, saari ei tarjonnut riittävästi suojaa, jonkin matkaa kyllä kiipeili mastoon, mutta sai aikaan lähinnä ruhjeita. Käyttää nyt jotain toista nostinta genualle, eli ei ole tilanne aivan optimaalinen.

      • Anonyymi

        Miten iso merkitys yhden nostimen puuttumisella on, montako on vielä jäljellä? Tuntuu mahdottomalta saada nostinta uitettua maston sisään merellä keinuvassa veneessä. On ihan tarpeeksi hankalaa saada se tehtyä pursiseuran laiturissa kun on tyyntä ja aurinko paistaa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten iso merkitys yhden nostimen puuttumisella on, montako on vielä jäljellä? Tuntuu mahdottomalta saada nostinta uitettua maston sisään merellä keinuvassa veneessä. On ihan tarpeeksi hankalaa saada se tehtyä pursiseuran laiturissa kun on tyyntä ja aurinko paistaa :)

        En nyt aivan tarkkaan saanut kuunneltua, mutta ei tilanne Simonin mukaan mitenkään erityisen hankala ole. Voihan se olla, että genuan nostokulma ei olisi aivan optimaalisessa paikassa, jos nostin ei ole käytettävissä. Ja jos nyt sitten käyttää vaikka spinnun nostinta, niin mihin sitten laittaa spinnun?

        Uuden nostimen pujottelu yksin mainingissa kuulostaa kyllä viheliäiseltä. James teoksessa ”Osean Sailing” luonnehtii tehtävää seuraavasti: ” it can be replaced at sea with a little care and a lot of luck”…

        Sitä seuraava ohje perustuu siihen, että joku kiipeää mastoon ja pudottaa nostimen yläreijästä ohjainnarun, jonka päässä on muttereita painona, ja toinen onkii henkarilla narun alhaalta. Yksinpurjehtija saa matkustella ehkä jokusen kerran ylös ja alas ennen kuin onnistuu.


    • Anonyymi

      Nykyisten tuuliennusteiden valossa Tapion tilanne näyttää todella hyvältä. Hän pääsee oikein hyvin eteläkaakkoon - kaakkoon seuraavan viikon aikana ja silti päätynee samoihin länsituuliin 30° - 40° leveysasteen tienoille kuin lounaan kautta kiertävätkin. Näyttää siltä, ettei hän ole erityisen suuressa vaarassa joutua suurempiin heikkotuulisiin alueisiinkaan.

      Tämä merkinnee sitä, että pitemmän lenkin tehneet Simon ja Abhilash saattavat jäädä Tapion taakse merkittävästikin tässä seuraavan viikon aikana.

      Siimajalka

    • Anonyymi

      Matkan sijaan on ehkä järkevämpi miettiä aikaa. Tapio oli kierrettävän saaren kohdalla n. 2 vrk Simonin perässä ja Damien n. 2 vrk Tapion perässä. Damien taisi lähteä viikon muiden perässä. Ei siis ole edes puolittanut aikaeroa Simoniin, mutta Tapiota on saanut paremmin kiinni.

    • Anonyymi

      Windyn tuulitietoja ja ennusteita kun katsoo, niin Abhilash taitaa ajaa turhan paljon pois oikeasta suunnasta. Viimeisen 24 tunnin aikana hänen matkansa maaliin on lyhentynyt vain 12 mpk. Mielenkiintoinen on kyllä matkalla Etelä-Afrikkaan oleva iso kevyen tuulen alue (korkeapaine?) liikkeineen. Sen eteläpuolelle kannattanee pyrkiä.

      Kielhalen

    • Anonyymi

      19OCT 0800 UCT

      Tapio on muuten siirtynyt tuloslistan kärkeen. Abhilash on jäänyt viidenneksi, Damien on kiertänyt Trinidad-saaren ja noussut neljänneksi. Tämä kaikkki siksi, että vauhtia haetaan piemmällä aikavälillä etelästä.

      Simon joutunee pläkään varsin pian, hän on nyt ollut jotakuinkin sijainnissa 30°S 29°N, jonka eteläpuolella on juuri nyt laaja korkeapaineen alue. Tapio on tästä 280 mpk suuntaan NNE, ja saa nauttia pitempään paremmista tuulista. Koska korkeapaineen alue näyttää olevan matkalla itään, Tapio selvinnee tyvenen länsipuolelta sen eteläpuolelle myötäisessä. Abhilash ja Simon pääsevät niin ikään hyviin tuuliin viimeistään 21.10, mutta Tapion sijainti näyttää hiukan paremmalta.

    • Anonyymi

      Ehkä seuraava sopiva ajateltavissa oleva kuvitteelinen reittipiste voisi olla 40°S 20°W. Nopein reitti Kapkaupunkiin kulkee mielestäni jotakuinkin sitä kautta. Pisteestä Kapkaupunkiin on reilut 1800 mpk.

      Sen jälkeen Eteläatlantin korkeapaine olisi tyypillisesti pohjoisempana, ja myötäistä pukkaa ärjyviltä nelikymppisiltä. Pohjoisempaa ei kannattane yrittää, vaikka matka lyhenisikin. Kovin paljoa tuota lännempää kiertäminen ei tuone etua, vaikka tuulet saattavat olla voimakkaampia. Ehkä myrskytuulienkin riski kasvaa.

      Tässä siis tilanne valitsemaani virtuaalipoijuun nähden 19OCT 1600 UTC:
      1. Simon 715 mpk
      2, Tapio 885 mpk
      3. Abhilash 895 mpk
      4. Pat 965 mpk
      5. Kirsten 1050 mpk
      6. Damien 1140 mpk

      Muista en vielä välitä, koska eivät ole vielä Trinidade-saaren tasalla. Kärjen osalta pidän kisaa melko tasaisena.

      Virallisella tuloslistalla järjestys on:
      1. Tapio
      2. Simon
      3. Pat
      4. Damien
      5. Abhilash
      6. Kirsten

      Siitä ei kisan tässä vaiheessa liene suurempaa iloa.

      Siimajalka

    • Anonyymi

      20OCT 0800 UCT

      Jatkan edelleen matkan mittaamista kuvitteelliselle kääntöpoijulle paikassa 40°S 20°W.

      1. Simon, 630 mpk
      2. Abhilash, 790 mpk
      3. Tapio, 800 mpk
      4. Pat, 880 mpk
      5. Kirsten, 950 mpk
      6. Damien, 1050 mpk
      7. Michael, 1240 mpk
      8. Ertan, 1270 mpk

      Virallisella listalla Tapio, Simon, Pat, Damien, Abhilash, Kirsten jne.
      Siimajalka

      • Anonyymi

        Siirryin kymmenen mailin tarkkuuteen, koska tuon suuntanuolen kanssa sohiminen on sohimista. Navigaatiolaskimella saisi toki etäisyydet positiosta positioon, mutta en taida viitsiä.


    • Anonyymi

      Taitaa Simonkin päästä edellään lähellä olevasta tyvenestä kuin koira veräjästä. Korkeapainesysteemi selvästikin näyttäisi kierähtävän edestä pois.

    • Anonyymi

      Tassukka tipahti kakkoseksi.

    • Anonyymi

      Damienin tuuliperäsin on (taas) hajalla. Hänellä on matkassa kokonainen varaperäsin, mutta korjaus onnistuu vain kevyissä olosuhteissa. Siihen saakka joutuu ohjaamaan käsin. Saattaapi ruvelta väsyttämään jossakin vaiheessa.

      Kielhalen

      • Anonyymi

        Joku ranskaa ymmärtävä voisi kuunnella tämänpäiväisen Damienin puhelun ja kertoa, miten venettä ohjataan. Yllättävän kovaa näyttää kuitenkin edelleen kulkevan. Ranskankielinen puhe oli puheentuunnistuksella käännetty ns. englanniksi, mutta siitä ei saanut kyllä mitään selvää.

        Kielhalen


    • Anonyymi

      Täytynee taas siirtää maalitolppia. Aiemmin reittipisteeksi ajattelemani 40°S 20°W on ny vallitsevissa olosuhteissa turhan etelässä. Ehkä 35°S 20°W on paremmin matkan varrella ja muutenkin optimaalinen reitti Kapkaupunkiin alkaa olla isoympyrää Simonista Kapkaupunkiin.

      Siispä virallinen tuloslista kertoo tosiasiallisestakin etenemisestä ainakin kärkiviisikon, ehkäpä aika hyvin Damieninkin osalta.

      Damien joutunee virittämään jonkinlaisen skuutista pinnaan köysivirityksen tuuliperäsimensä tilalle. Kai niinkin saa matkan sujumaan. Olisi varmaan helpompi saada toimimaan vastaisissa tuulissa.

      • Anonyymi

        Ainakin nettitrackerissä näkyvä Windyn tuuliennuste on niin sekava, että on täysin mahdotonta arvioida mikä on paras reitti eikä mikään reititinkään osaa sellaista luotettavasti laskea noin sekavaan tilanteeseen, joka ei varmasti toteudu juuri ennusteen muodossa.

        Simon ei näytä haluavan enempää etelään eli fleetin pohjois-etelä -separaatio on aika pieni, Tapio on n. 150 ja Damien 350 mpk pohjoisempana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin nettitrackerissä näkyvä Windyn tuuliennuste on niin sekava, että on täysin mahdotonta arvioida mikä on paras reitti eikä mikään reititinkään osaa sellaista luotettavasti laskea noin sekavaan tilanteeseen, joka ei varmasti toteudu juuri ennusteen muodossa.

        Simon ei näytä haluavan enempää etelään eli fleetin pohjois-etelä -separaatio on aika pieni, Tapio on n. 150 ja Damien 350 mpk pohjoisempana.

        Minusta ennusteessa ei ole mitään sekavaa. Seuraavat kymmen päivää kaikki näyttävät olevan hyvissä tuulissa korkeapaineen länsi- ja eteläpuolilla. Ensin korkea näyttä väistyvän itään suurin piirtein samaa vauhtia kuin laivuekin, sitten se noussee hiukan pohjoisemmaksi ja ja sen jälkeen itään. Aivan ennustejakson loppupuolella on jonkinlaista sekavuutta, mutta nyt en ainakaan itse lähtisi poikkeamaan suoralta reitiltä mihinkään tuulia etsimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta ennusteessa ei ole mitään sekavaa. Seuraavat kymmen päivää kaikki näyttävät olevan hyvissä tuulissa korkeapaineen länsi- ja eteläpuolilla. Ensin korkea näyttä väistyvän itään suurin piirtein samaa vauhtia kuin laivuekin, sitten se noussee hiukan pohjoisemmaksi ja ja sen jälkeen itään. Aivan ennustejakson loppupuolella on jonkinlaista sekavuutta, mutta nyt en ainakaan itse lähtisi poikkeamaan suoralta reitiltä mihinkään tuulia etsimään.

        No joo, ehkä hiukan sekavuutta on tullut kuvaan sitten viime vilkaisun. Silti oikea taktiikka on mielestäni ajaa suoraan Kapkaupunkia kohti, toki päivän shiftit huomioiden , lähtemättä hakemaan jostain kauempaa jotain parempaa.


    • Anonyymi

      Damienin hydrovane probleema on siis erilainen kuin ensimmäinen. Silloin petti kiinnityspultti, nyt katkesi joku akseli tms. (shaft). Varaosa on matkassa, mutta vaihtaminen vaatisi hyvät olosuhteet ja on silti hankalahko projekti. Saattaa ankkuroida Kapkaupungin liepeillä hoitaakseen asian.

      Simonin lisäksi Patilla on nostinongelmia. Hänellä katkesi Solent stayn nostin… onko tuolle nyt sen kummempaa käännöstä suomeksi? Fokkahan se asiallisesti ottaen funktioltaan lähinnä on, heti rullagenoan takana, mutta valaiskaa toki. Vaihto on mielessä hänelläkin.

      Sijoituksista 22OCT 1200 UCT
      Simon johtaa, Tapio toisena 50 mpk jäljessä, Pat 90 mpk Tapiota jäljessä, Abhilash 25 mpk Patista, Damienin träkkeri ei toimi.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Damienilta meni Hydrovanen peräsinakseli poikki. Lavassa on varmistusnaru, jonka normaalifunktio on estää lapaa uppoamasta, kun sitä irroittaa, nyt siitä sai nostettua lavan talteen. Vara-akselin asennus tarkoittaa uimareissua, joten se vaatii varsin tyynet olosuhteet.


      • Anonyymi

        22OCT 2000UTC

        Kärki jatkaa käytännössä samaa tahtia, erot samat kuin 8 tuntia sitten, Abhilash kaventanut eroa Patiin 25 mpk:sta 15 mpk:aan. Samalla tietysti muihinkin.


    • Anonyymi

      Abhilash näkyy olevan taas - tai edelleen - jonkin verran muita nopeampi. 24 tunnissa matka joutunut yli 170 mpk. Selittyy ehkä silläkin, että on lähempänä etelässä olevaa matalapainetta ja on siksi hiukan muita reippaammissa tuulissa.

      • Anonyymi

        Taas nuo VMG:t vaikuttavat olevan puuta heinää. Damienille näyttää vain 93 mpk, mutta etäisyys Kapkaupunkiin on 24 h aikana pienentynyt yli 130 mpk, mikä on loogista, kun nopeus on ollut 6 kn paikkeilla ja keula oikeaan suuntaan. 93 mpk vastaisi vain 4 kn nopeutta.

        Abhilas on tuollakin tavalla mitattuna edennyt yli 170 mpk.

        Etäisyysero noin mitattuna on n. 60 mpk eli sama, jonka leaderboard kertoo. Eilen 07:31 UTC noin mitattuna eroa oli n. 20 mpk eli Abhilas on karannut Damienilta 40 mpk eikä suinkaan 80 mpk.

        Seuraaminen olisi paljon mukavampaa, jos trackerin tieto olisi luotettavampaa ja monipuolisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas nuo VMG:t vaikuttavat olevan puuta heinää. Damienille näyttää vain 93 mpk, mutta etäisyys Kapkaupunkiin on 24 h aikana pienentynyt yli 130 mpk, mikä on loogista, kun nopeus on ollut 6 kn paikkeilla ja keula oikeaan suuntaan. 93 mpk vastaisi vain 4 kn nopeutta.

        Abhilas on tuollakin tavalla mitattuna edennyt yli 170 mpk.

        Etäisyysero noin mitattuna on n. 60 mpk eli sama, jonka leaderboard kertoo. Eilen 07:31 UTC noin mitattuna eroa oli n. 20 mpk eli Abhilas on karannut Damienilta 40 mpk eikä suinkaan 80 mpk.

        Seuraaminen olisi paljon mukavampaa, jos trackerin tieto olisi luotettavampaa ja monipuolisempaa.

        Damienilla on ollut viime aikoina useampaankin kerran träkkeritiedoissa harmaata, ehkä se selittää sekoilun.

        Nyt 24 tunnin etenemä 135 mpk vastaa matkan lyhentymistä Kapkaupunkiin kartan perusteellakin. Ainakin näin 23OCT 1600 UCT tietojen perusteella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe