Päivän keitto

Anonyymi-ap

Nyt ilmojen kylmettyä ja ruuan hintojen hurjasti noustua olen alkanut syödä melkeimpä pelkästää keittoja. Niitä voi tehdä ison kattilallisen kerralla ja siten säästää sähköä, sitten vaan lämmittää. Keitän kaksi soppa kattilallista viikossa, niitä syön joka toinen päivä vuorotellen. Seuraavalla viikolla on eri keitot. Mutta tämä alkaa pitemmän päälle kyllästyttää. Minulla on kala(pakastesei), makkara, jauheliha, pinaatti, herne ja kesäkeitto(pakastevihanneksista) ne joita vaihtelen. Olisi kiva saada vinkkejä toisten keitoista. Tosin käyn kerran kahdessa viikossa seurakunnan tarjoamalla 4 euron lounaalla ja yleensä keitän sunnuntaina perunat paistan kalapuikkoja, yhdestä alle 2 euron paketista saa yksi syödä kolme kertaa ja säilyvät pakkasessa.

36

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on tapana keittää joskus vihannessosekeitto, johon sekoitan väriksi ja mauksi sulatejuustoa. Jos ihan haluan herrastella, lusikallinen smetanaa vielä annoksen koristeksi. Keitän vihannekset vähässä vedessä , survon bamixilla, lisään kasvisliemikuution ja sulatejuuston ja kiehautan. Kaikki vihannekset käyvät tähän soppaan. Näkkileipää lisukkeeksi.
      Hyvää päivänjatkoa!

    • Anonyymi

      Purkkihernekeitto on helppo vaihtelu, se on hyvää, halpaa ja säästää sähköä.

      • Anonyymi

        Totta. Ja kun purkkihernekeiton syö kuten edesmennyt Hurriganes yhtyeen basisti Cisse Häkkinen kylmänä suoraan purkista lusikoiden ( toki ketsupin kera) ei sähköä kulu lainkaan.

        Siinä vasta säästöt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Ja kun purkkihernekeiton syö kuten edesmennyt Hurriganes yhtyeen basisti Cisse Häkkinen kylmänä suoraan purkista lusikoiden ( toki ketsupin kera) ei sähköä kulu lainkaan.

        Siinä vasta säästöt!

        Minä en voi enää syödä purkkihernekeittoa. Alkoi äklöttään toistuvat uutisoinnit ötököistä keiton joukossa. Herneet eivät olleet kotimaisia. Tiijä sitten olisiko kotimainen ötökkä vähemmän äklöttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en voi enää syödä purkkihernekeittoa. Alkoi äklöttään toistuvat uutisoinnit ötököistä keiton joukossa. Herneet eivät olleet kotimaisia. Tiijä sitten olisiko kotimainen ötökkä vähemmän äklöttänyt.

        Ötökkäjuttu tuli siitä, kun herneitä ei ollut tarpeeksi hyvin puhdistettu,
        joukkoon oli proteiinipitoisia pikkuötököitä, jotka nostivat keiton
        ravintoarvoa.
        Syön Kivikylän purkkihernekeittoa, se on maukkainta,
        ötököitä ei ole näkynyt.
        Ei harmittomien pikku tumuksien kannata antaa herättää kauhua itsessään.
        Sensaatiouutisointia on enemmän kuin sattumuksia todellisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ötökkäjuttu tuli siitä, kun herneitä ei ollut tarpeeksi hyvin puhdistettu,
        joukkoon oli proteiinipitoisia pikkuötököitä, jotka nostivat keiton
        ravintoarvoa.
        Syön Kivikylän purkkihernekeittoa, se on maukkainta,
        ötököitä ei ole näkynyt.
        Ei harmittomien pikku tumuksien kannata antaa herättää kauhua itsessään.
        Sensaatiouutisointia on enemmän kuin sattumuksia todellisuudessa.

        Minulla pienimuotoinen ötökkäfobia ;(
        Muistan vieläkin 80-90 -luvulla, en muista tarkkaan, uutisen missä pariskunta oli kutsunut ystäväpariskunnan kotiinsa syömään/illanviettoon.
        Aterialla piti tarjottavan myös pakastetuista vihreistä pavuista lisuke.
        Pakkauksessa oli vastasyntynyt hiiren pentu. Kuva oli lööpissä :((
        Ostan xain irtopapuja, tuoreita :)


    • Anonyymi

      Meillä syödään keittoja pari kertaa viikossa ja yritän aina etsiä uusia ohjeita ruokaisiin ja maukkaisiin keittoihin.
      Säännöllisesti keitän hernekeittoa (tosin harvoin teen itse, lämmitän vain kattilassa kaupan keiton), lisään käristettyä pekonia tai savustettua sian kylkeä, linssi-chorizokeittoa, johon laitan juureksia, perunaa ja yrttejä, kalakeittoa maitoon tai kermaaan ja veteen, lohesta, turskasta jne. papukeittoa johon laitan jauhelihaa tai pekonia, kanakeittoa johon laitan maissia ja vihanneksia, lihakeittoa juureksien ja perunan kera, harvemmin kurpitsakeittoa, pinaattikeittoa, jauhelihakeittoa, minestronekeittoa ja niin edelleen, etsin ohjeita netistä.
      Tarjoan keitot joko leivän tai riisin kera, usen avokadopuolikkaan dipattavaksi keittoon. Tänään onkinkeittopäivä meillä. Taitaa tulla kalakeittoa. Yritän tarjota kalaa jossain muodossa vähintään kaksi kertaa viikossa.
      Hyvää ruokahalua!

      • Anonyymi

        Miten sen riisin tarjoat keiton kanssa? Laitatko sekaan vai syödäänkö eri lautaselta haarukalla vai lusikalla?
        Avokado on niin kallista, etten sitä pysty ostamaan ollenkaan en edes tiedä tykkäisinkö . Corizo, mitä se on?
        Bamixia minulla ei ole, jos yrittäisi sähkövatkaimella soseeksi, onnistuukohan se?
        Kanakeitto olisikin hyvää vaihteeksi, jospa sen voisi tehdä valmiista kanankoivesta (saa 1 eurolla kpl) ja jostain pakastevihanneksista. En minäkään hernesoppaa itse keitä, ostan purkissa josta saa yksi syödä 2 kertaa. Laitan sinappia tai joskus juuston paloja päälle. Leipää minullakin kuluu paljon keiton kanss ja muutenkin.

        Kiitos vinkeistä, lisääkin saa tulla mielellään. Ja kiitos hyvän päivän ja ruokahalun toivotuksista ja sitä samaa kaikille !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen riisin tarjoat keiton kanssa? Laitatko sekaan vai syödäänkö eri lautaselta haarukalla vai lusikalla?
        Avokado on niin kallista, etten sitä pysty ostamaan ollenkaan en edes tiedä tykkäisinkö . Corizo, mitä se on?
        Bamixia minulla ei ole, jos yrittäisi sähkövatkaimella soseeksi, onnistuukohan se?
        Kanakeitto olisikin hyvää vaihteeksi, jospa sen voisi tehdä valmiista kanankoivesta (saa 1 eurolla kpl) ja jostain pakastevihanneksista. En minäkään hernesoppaa itse keitä, ostan purkissa josta saa yksi syödä 2 kertaa. Laitan sinappia tai joskus juuston paloja päälle. Leipää minullakin kuluu paljon keiton kanss ja muutenkin.

        Kiitos vinkeistä, lisääkin saa tulla mielellään. Ja kiitos hyvän päivän ja ruokahalun toivotuksista ja sitä samaa kaikille !

        Mainitsit bamixin ja kysyit, miten soseutus käy jollakin muulla vempaimella. Kyllä se käy ihan lusikallakin siivilän läpi, sillä vihanneksethan ovat kypsiä ja pehmeitä. Laiskuuttani vain bamixia käytän, kun sellaisen olen joskus hankkinut. Valmista hernekeitosta tuli mieleeni, että kannattaa keliakikon lukaista tuoteseloste, joissakin valmishernareissa on vehnäjauhoa mukana. Mutta itse tehty hernekeitto on niin ihana ruokalaji, että ei sitä mielellään valmiskeittoon vaihda. Kerralla soppaa vain joutuu tekemään niin ison määrän, että jää vain ajatukseksi monta kertaa. Panen aina mukaan savustetun possun potkan, siitä se maku tulee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen riisin tarjoat keiton kanssa? Laitatko sekaan vai syödäänkö eri lautaselta haarukalla vai lusikalla?
        Avokado on niin kallista, etten sitä pysty ostamaan ollenkaan en edes tiedä tykkäisinkö . Corizo, mitä se on?
        Bamixia minulla ei ole, jos yrittäisi sähkövatkaimella soseeksi, onnistuukohan se?
        Kanakeitto olisikin hyvää vaihteeksi, jospa sen voisi tehdä valmiista kanankoivesta (saa 1 eurolla kpl) ja jostain pakastevihanneksista. En minäkään hernesoppaa itse keitä, ostan purkissa josta saa yksi syödä 2 kertaa. Laitan sinappia tai joskus juuston paloja päälle. Leipää minullakin kuluu paljon keiton kanss ja muutenkin.

        Kiitos vinkeistä, lisääkin saa tulla mielellään. Ja kiitos hyvän päivän ja ruokahalun toivotuksista ja sitä samaa kaikille !

        Eri kattilassa keitetyn riisin tarjoan joskus eri lautaselta, mutta useimmin suoraan keittoon tarjoiluvaiheessa. Siis keittoa lautaselle, ja kauhallinen riisiä keskelle, tekee ateriasta ruokaisemman. Riisiä voi myös lisätä keittoon valmistusvaiheessa, mutta sitten ei voi enää itse valita haluaako riisiä keitossa vai ei .
        Avokado sopii erittäin hyvin dipattavaksi keittoihin, miedon makuisena se täydentää keittoa ja lisää samalla ravintoarvoa, onhan tämä hedelmä/vihannes täynnä hyvänlaatuisia rasvoja ja vitamiineja ja hivenaineita. Yksi avokado riittää neljälle lisukkeena.
        Chorizo on voimakkaasti maustettu espanjalaistyylinen sianlihasta tehty makkara. Mausteena yleensä paprikaa, valkosipulia ja usein myös chiliä ja jalapeñoa. Linssikeittoon voi toki laittaa mitä tahansa makkaraa, kabanossit sopivat hyvin myös ja miksei ihan tavallinen sininen lenkkikin.
        Nakkikeittoa teen myös perunoiden kera, Tykkään keittää liemen ensin vedestä, sipulista, mustasta pippurista, persiljanvarsista, sellerinvarsista jne. ja sitten ongin pois kaikki heinät, lisään yhden lihaliemikuution, vähän tomaattipyreeta, suolaa maun mukaan ja perunat juurekset ja kasvikset pienittyinä, lopuksi makkarat.

        Vihanneskeitot soseutan sauvasekoittimella, mutta kyllä ne voi varmaan soseuttaa ihan tavallisella vatkaimellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri kattilassa keitetyn riisin tarjoan joskus eri lautaselta, mutta useimmin suoraan keittoon tarjoiluvaiheessa. Siis keittoa lautaselle, ja kauhallinen riisiä keskelle, tekee ateriasta ruokaisemman. Riisiä voi myös lisätä keittoon valmistusvaiheessa, mutta sitten ei voi enää itse valita haluaako riisiä keitossa vai ei .
        Avokado sopii erittäin hyvin dipattavaksi keittoihin, miedon makuisena se täydentää keittoa ja lisää samalla ravintoarvoa, onhan tämä hedelmä/vihannes täynnä hyvänlaatuisia rasvoja ja vitamiineja ja hivenaineita. Yksi avokado riittää neljälle lisukkeena.
        Chorizo on voimakkaasti maustettu espanjalaistyylinen sianlihasta tehty makkara. Mausteena yleensä paprikaa, valkosipulia ja usein myös chiliä ja jalapeñoa. Linssikeittoon voi toki laittaa mitä tahansa makkaraa, kabanossit sopivat hyvin myös ja miksei ihan tavallinen sininen lenkkikin.
        Nakkikeittoa teen myös perunoiden kera, Tykkään keittää liemen ensin vedestä, sipulista, mustasta pippurista, persiljanvarsista, sellerinvarsista jne. ja sitten ongin pois kaikki heinät, lisään yhden lihaliemikuution, vähän tomaattipyreeta, suolaa maun mukaan ja perunat juurekset ja kasvikset pienittyinä, lopuksi makkarat.

        Vihanneskeitot soseutan sauvasekoittimella, mutta kyllä ne voi varmaan soseuttaa ihan tavallisella vatkaimellakin.

        Kenellä on persiljan ja sellerin ynnä muita varsia kotona? keittelet ensin suurella vaivalla lientä ja kuitenkin laitat siihen teollisen liemikuution! Tuo riisillä puljaaminen keittoon on hullua, riisissä ei ole edes mitään ravintoa. Riisit syödään Suomessa puurona ja kastikkeen kanssa , mutta siihenkin peruna on terveellisempi. Vitamiineja saa kyllä keiton porkkanoistakin, hittoako jotain ulkomaista kallista hedelmää soppaan kastamaan! Leivän kastamisen suomalainen kyllä ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenellä on persiljan ja sellerin ynnä muita varsia kotona? keittelet ensin suurella vaivalla lientä ja kuitenkin laitat siihen teollisen liemikuution! Tuo riisillä puljaaminen keittoon on hullua, riisissä ei ole edes mitään ravintoa. Riisit syödään Suomessa puurona ja kastikkeen kanssa , mutta siihenkin peruna on terveellisempi. Vitamiineja saa kyllä keiton porkkanoistakin, hittoako jotain ulkomaista kallista hedelmää soppaan kastamaan! Leivän kastamisen suomalainen kyllä ymmärtää.

        :)
        Minulla on lehtipersiljaa jääkaapissa,ostan ison puskan Lidlistä ja siinä on paksut varret, joista tulee hyvää makua liemeen. Varsiselleri on toinen suosikkivihannekseni, käytän lehdet ja osan vartta liemiin. Riisiä keittoihin tai keiton lisänä käyttää satoja miljoonia ihmisä maailmassa, mutta jos haluaa lisätä ravintoarvoa voi käyttää villiriisiä, täysjyväriisiä, couscousia, tai quinoaa. Perunaa laitan lähes kaikkiin keittoihin vihannesten ja juuresten lisäksi. Porkkanaa käytän myös, mutta avokadon vitamiinipitoisuus on aivan omaa luokkaansa. Ruisleipää tarjoan aina keittojen kanssa, mutta myös välillä pehmeää leipää, hiivaleipää ja kovakuorista maalaisleipää, joka sopii keittoon kastettavaksi, tai kuten etelässä, lautasen tyhjäksi siivoamiseen kastikkeista tai muista ruuan nesteistä.
        Hyvää ruokahalua sinullekin ja popsi vain porkkanaa, se on hyvää ja terveellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenellä on persiljan ja sellerin ynnä muita varsia kotona? keittelet ensin suurella vaivalla lientä ja kuitenkin laitat siihen teollisen liemikuution! Tuo riisillä puljaaminen keittoon on hullua, riisissä ei ole edes mitään ravintoa. Riisit syödään Suomessa puurona ja kastikkeen kanssa , mutta siihenkin peruna on terveellisempi. Vitamiineja saa kyllä keiton porkkanoistakin, hittoako jotain ulkomaista kallista hedelmää soppaan kastamaan! Leivän kastamisen suomalainen kyllä ymmärtää.

        Hehehe....suomalainen taitaa ymmärtää enemmän kuin luuletkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kenellä on persiljan ja sellerin ynnä muita varsia kotona? keittelet ensin suurella vaivalla lientä ja kuitenkin laitat siihen teollisen liemikuution! Tuo riisillä puljaaminen keittoon on hullua, riisissä ei ole edes mitään ravintoa. Riisit syödään Suomessa puurona ja kastikkeen kanssa , mutta siihenkin peruna on terveellisempi. Vitamiineja saa kyllä keiton porkkanoistakin, hittoako jotain ulkomaista kallista hedelmää soppaan kastamaan! Leivän kastamisen suomalainen kyllä ymmärtää.

        Minullakin on tapana säästää liemen pohjaksi yrteistä kovat osat, tillinkin varsissa on paljon ytyä, enemmän kuin "hapsuissa". Laitan ne maustamisainekset, joiden ei ole tarkoitus päätyä suuhun, kahvinsuodatinpussiin, joka on helppo poistaa liemestä. Lihalientä en esiäitien tapaan ole koskaan haudutellut luisista lihoista, vaan oikaisen liemikuutiolla tai fondilla. Jos ostaa kokonaisen kalan, sen perkeistä saa maukkaan kalaliemen, jota laitan pakkaseenkin, ihan pienet onkikalatkin saa näin käyttöön

        Soppa porisee meilläkin liedellä pari kertaa viikossa, jo edellä ketjussa mainittuja vaihdellen. Kalakeiton teen tuoreesta kalasta, milloin mistäkin. Esimerkiksi kokonaisesta siiasta saa paistaa pannulla, graavata ja tehdä keiton. Suomalainen maitopohjainen keitto tavallisin, mutta myös kirkkaaseen liemeen joskus. Voi eri kalalaatujakin sekoittaa, kylmäsavulohen rippeetkin antavat kivan maun. Makkarakeitoista mieleisin syntyy siskonmakkaroista runsain juureksin. Borssikeittoa ei taidettu mainita, sitä ostin hiljattain ruokamyyjäisistä, mahtavan makuista, oikeaoppisella vanhalla reseptillä tehtyä. Oli puhetta, että Unesco on nimennyt borssikeiton ukrainalaiseksi aineettomaksi kulttuuriperinnöksi. Kävi googeloimassa:

        "Tunnustus on Ukrainalle merkittävä, sillä Ukraina ja Venäjä ovat kamppailleet vuosia perinteisen punajuurikeiton todellisen alkuperän tunnustamisesta. Krimin valtauksen ja etenkin Venäjän täysimittaisen hyökkäyksen alettua väännöstä on tullut entistä poliittisempi.
        – Voitto borssisodassa on meidän, julisti Ukrainan kulttuuriministeri Oleksandr Tkatšenko."

        Sosekeitot ovat suosittuja ja muodikkaitakin, mutta itse nautin erivärisistä ja eri suutuntuman paloista ruuassa. Pitäisi ainakin harkita, mitä värejä sekoittaa, sillä minulla on kauniit punaiset ja vihreät ainekset sekoittuneet epämääräisen ruskeaksi massaksi.
        Teen toki sosekeittojakin, kukka- ja parskaalista esimerkiksi. Valmiin sosekeiton päälle lautaselle voi lisätä jotain rapeaa suuntuntumaa, kuten siemeniä sekä proteiiniksi smetanaa tai raejuustoa ja väriksi tomaatin pilkottuna. Turha näistä minun nyt enempää selostaa , täällä on taitavia emäntiä ja gourmetin harrastajia. Avokadon dippaus kuulostaa hauskalta, tomaattipyreen lisäys pitääkin panna mieleen. Riisiä ole kanakeittoon lisännyt, miksei se sovi muihinkin, hyvä idea tarjota sitä myös erikseen, saa säädellä nälän mukaan. Makkaranpalatkin voi tarjota eri kulhosta, ruskistettuina ovat erityisen maukkaita ja pohjasopan voi vegaanikin syödä.


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Minullakin on tapana säästää liemen pohjaksi yrteistä kovat osat, tillinkin varsissa on paljon ytyä, enemmän kuin "hapsuissa". Laitan ne maustamisainekset, joiden ei ole tarkoitus päätyä suuhun, kahvinsuodatinpussiin, joka on helppo poistaa liemestä. Lihalientä en esiäitien tapaan ole koskaan haudutellut luisista lihoista, vaan oikaisen liemikuutiolla tai fondilla. Jos ostaa kokonaisen kalan, sen perkeistä saa maukkaan kalaliemen, jota laitan pakkaseenkin, ihan pienet onkikalatkin saa näin käyttöön

        Soppa porisee meilläkin liedellä pari kertaa viikossa, jo edellä ketjussa mainittuja vaihdellen. Kalakeiton teen tuoreesta kalasta, milloin mistäkin. Esimerkiksi kokonaisesta siiasta saa paistaa pannulla, graavata ja tehdä keiton. Suomalainen maitopohjainen keitto tavallisin, mutta myös kirkkaaseen liemeen joskus. Voi eri kalalaatujakin sekoittaa, kylmäsavulohen rippeetkin antavat kivan maun. Makkarakeitoista mieleisin syntyy siskonmakkaroista runsain juureksin. Borssikeittoa ei taidettu mainita, sitä ostin hiljattain ruokamyyjäisistä, mahtavan makuista, oikeaoppisella vanhalla reseptillä tehtyä. Oli puhetta, että Unesco on nimennyt borssikeiton ukrainalaiseksi aineettomaksi kulttuuriperinnöksi. Kävi googeloimassa:

        "Tunnustus on Ukrainalle merkittävä, sillä Ukraina ja Venäjä ovat kamppailleet vuosia perinteisen punajuurikeiton todellisen alkuperän tunnustamisesta. Krimin valtauksen ja etenkin Venäjän täysimittaisen hyökkäyksen alettua väännöstä on tullut entistä poliittisempi.
        – Voitto borssisodassa on meidän, julisti Ukrainan kulttuuriministeri Oleksandr Tkatšenko."

        Sosekeitot ovat suosittuja ja muodikkaitakin, mutta itse nautin erivärisistä ja eri suutuntuman paloista ruuassa. Pitäisi ainakin harkita, mitä värejä sekoittaa, sillä minulla on kauniit punaiset ja vihreät ainekset sekoittuneet epämääräisen ruskeaksi massaksi.
        Teen toki sosekeittojakin, kukka- ja parskaalista esimerkiksi. Valmiin sosekeiton päälle lautaselle voi lisätä jotain rapeaa suuntuntumaa, kuten siemeniä sekä proteiiniksi smetanaa tai raejuustoa ja väriksi tomaatin pilkottuna. Turha näistä minun nyt enempää selostaa , täällä on taitavia emäntiä ja gourmetin harrastajia. Avokadon dippaus kuulostaa hauskalta, tomaattipyreen lisäys pitääkin panna mieleen. Riisiä ole kanakeittoon lisännyt, miksei se sovi muihinkin, hyvä idea tarjota sitä myös erikseen, saa säädellä nälän mukaan. Makkaranpalatkin voi tarjota eri kulhosta, ruskistettuina ovat erityisen maukkaita ja pohjasopan voi vegaanikin syödä.

        Onkohan Suomella mitään Unesco ruokaa? Karjalanpiirakoista on joskus ollut kai ehdotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan Suomella mitään Unesco ruokaa? Karjalanpiirakoista on joskus ollut kai ehdotus.

        Taisi olla kyse oikeudesta käyttää nimitystä karjalanpiirakka. Suomen maailmanperintöluettelossa ei ole mitään ruokaa.


    • Anonyymi

      Itse teen hernekeiton ilman läskiä laitan porkkanaa sen sijaan joskus sipulia joskus ei
      Hyvää tulee ,
      Pakistan pusseissa annoksittain joten kiva ottaa esille kun tuntuu ettei halua tehdä mitään ruokaa jonain päivänä

    • Anonyymi

      Haen yksin asuvan ruuan kirokolta tiista -perjantai rasiassa. Tulee ulkoiltua kun oma rasiakin mukana. 2e. joilla enemän rahaa jäävät ruokailee 3/ 6e. Kaikkine lisäkeinen maksaa. Yksin asuvana en pääkaupunki seutua jaksa tehdä ruokaa.Kunioitavaa teet.Mutta tuo 2 e.Pieni annos.On ravitsevampaa,Kuin kaupan keitot.Pitää nälän.Ettei ahmi leipää 2h päästä nälkään.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo survin on varmasti turvallisempikin kuin tehokkaat sauvasekottimet, joilla kuuma liemi voi roiskua käsille. Sähkövatkain on ihan väärä tähän tarkoitukseen, kaikki roiskuu pitkin seiniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo survin on varmasti turvallisempikin kuin tehokkaat sauvasekottimet, joilla kuuma liemi voi roiskua käsille. Sähkövatkain on ihan väärä tähän tarkoitukseen, kaikki roiskuu pitkin seiniä.

        Varmasti survin on hyvä, mutta sauvasekoittimessa on pari, kolme eri säätöä, merkistä riippuen. Voi laittaa pienillä kierroksilla niin ei räisky. Sähkövatkain todellakin roiskii, kaikkein pienimmälläkin teholla, joten jos sitä käyttää on parasta olla syvä kattila.

        Papusoppaa suurustan aina sauvasekoittimella surauttaen muutaman sekunnin ajan, jolloin osa pavuista hajoaa suurukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti survin on hyvä, mutta sauvasekoittimessa on pari, kolme eri säätöä, merkistä riippuen. Voi laittaa pienillä kierroksilla niin ei räisky. Sähkövatkain todellakin roiskii, kaikkein pienimmälläkin teholla, joten jos sitä käyttää on parasta olla syvä kattila.

        Papusoppaa suurustan aina sauvasekoittimella surauttaen muutaman sekunnin ajan, jolloin osa pavuista hajoaa suurukseksi.

        Survin ei räiski yhtään ja tykkään hiukan rouheasta sosekeitosta, että jonkunlaisen
        suutuntuman saa.


    • Tykkään nopeista keitoista, ja keitoista,
      joihin voi laittaa mitä vain sattuu kaapeista löytymään.
      Tai mitä puutarhassa sattuu kasvamaan,
      tähän aikaa vuodestsa kurpitsa, kurpitsa ja taas kurpitsakeittoa.

      Minestronekeitto ja kanakeitto ovat vikkeliä valmistaa.
      Ne voi maustaa monella tapaa, suurustaa tai olla suurustamatta.

    • Anonyymi

      Eilen söin perunoita ja silliä.
      Tänään taas söin silliä ja perunoita.
      Ruokalistan pitää nääs olla vaihteleva.

      • Anonyymi

        Sama täällä. Jos ruokalistalla on 2-3 eri ruokaa viikossa se on jo vaihtelevaa.
        En kyllästy yksiin ja samoihin ruokiin. Olen niin mielikuvitukseton.


    • Anonyymi

      Tuli mieleen yksi keitto, mitä en ole tehnyt aikoihin. Nimittäin kolumbialainen uppomunakeitto, joka on periaatteessa kanakeittoa, johonon upotettu kanamuna (yksi tai kaksi per syöjä). Muna kaadetaan varovasti rikkomatta rakennetta juuri ja juuri kiehuvaan keittoon. Valkuianen kietotuu huntumaisesti keltuaisen ympärille ja kun keltuainen on hyytynyt keitto onkin valmis tarjottavaksi. Ripaus suolaa, mustaapippuria ja tioretta persiljaa mukaanlautaselle tarjottaessa .

      • Anonyymi

        Sivistysmaissa kananmunia ei sotketa soppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivistysmaissa kananmunia ei sotketa soppaan.

        Ei se sinulta varmaan onnistuisikaan. Uppomunakeitto vaatii tiettyä taitoa.Munakeittoja tehdään monissa eri maissa, esim Japanissa ja Kiinassa (egg drop soup).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sinulta varmaan onnistuisikaan. Uppomunakeitto vaatii tiettyä taitoa.Munakeittoja tehdään monissa eri maissa, esim Japanissa ja Kiinassa (egg drop soup).

        Onnittelen taidostasi rikkoa munia keiton liemeen! Sunulta onkin moni tärkeämpi taito oppimatta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelen taidostasi rikkoa munia keiton liemeen! Sunulta onkin moni tärkeämpi taito oppimatta!

        Niinpä, mutta kaikki olemme hyviä jossakin.
        Minä en osaa kutoa sukkaa enkä parsia lapasta, enn nyplätä pitsiä ja juuri ja juuri saan langan neulan silmään jos tarvii entrata jotain helmaa tai ommella joku nappi kiinni.
        Tärkeysjärjestyksestä en tiedä, meillä on kaikilla prioriteettimme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sinulta varmaan onnistuisikaan. Uppomunakeitto vaatii tiettyä taitoa.Munakeittoja tehdään monissa eri maissa, esim Japanissa ja Kiinassa (egg drop soup).

        Kiina ja Japani olivat sivistysvaltioita jo ennen kuin Suomea edes oli olemassa. Niiden historia ja kulttuuri ovat tuhansia vuosia vanhat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiina ja Japani olivat sivistysvaltioita jo ennen kuin Suomea edes oli olemassa. Niiden historia ja kulttuuri ovat tuhansia vuosia vanhat.

        Kiinalaisten herkkua on pääskynpesäkeitto ja apinan aivomuhennos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinalaisten herkkua on pääskynpesäkeitto ja apinan aivomuhennos.

        Miten lisäät niitä soppaasi?
        Reseptin kirjoittanut sopan keittäjä tuolla ylempänä keittää uppomunia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lisäät niitä soppaasi?
        Reseptin kirjoittanut sopan keittäjä tuolla ylempänä keittää uppomunia.

        Paloma varmaan tietää, on on kansainvälisen keittotaidon expertti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lisäät niitä soppaasi?
        Reseptin kirjoittanut sopan keittäjä tuolla ylempänä keittää uppomunia.

        Uppomunia voi lisätä melkein mihin tahansa keittoon, minä suosin kanaliemipohjaista, jossa on perunaa, vihanneksia jne.. Valmiiseen keittoon tai miksei keittoon joka on jäänyt tähteeksi edelliseltä aterialta lisätään varovasti rakennetta särkemättä kananmuna ilman kuorta, liemeen joka on juuri ja juuri kiehumapisteessä. Muuten valkuianen hajoaa ympäri soppaa haituviksi (se on silleenkin hyvää ja ravitsevaa) reikakauhalla voi auttaa kietomaan valkuaista keltuaisen ympärille, ripaus suolaa, pippuria, korianteria, persiljaa...kun keltuainen on hyytynyt on ruoka valmis tarjottavaksi Suosittu aamiaisruoka jossain päin maailmaa.
        Bogotassa suosittu aamiainen on changua, elikkä munakeitto, joka on uppomunia ja perunaa, maitoon ja kermaan keitetty, yksi keltuainen vatkataan sekaan. Korianteria ja pitkää sipulia antamaan makua. Tarjotaan leivän kera, Alla ohje englanniksi myös.
        https://www.mycolombianrecipes.com/changua-colombian-egg-and-milk-soup/


    • Anonyymi

      Saarioisten Savuporo-juustokeitto ja Tosi Tumma Reissumies-leipä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Porno tuhosi lopulta parisuhteemme

      Meille tuli 2 vuoden suhteessa ero. Pornon katselu oli viimeinen niitti suhteessamme!! Sekä jatkuvan huonon kohtelun ta
      Parisuhde
      111
      16325
    2. Itseni vuoksi

      Yritän kitkutella vielä viikon verran ja sitten päätöksien aika. Pakko on, ei tästä jumista muuten pääse millään eroon,
      Ikävä
      40
      6543
    3. Pottukoira uhkailee

      https://youtu.be/cAJ2xzBVFLA?si=l_hUvCVIIlDVmneV Aika pelottavaksi alkaa homma mennä.
      Iisalmi
      70
      3999
    4. Minkä pituinenen kaivattusi on

      Kirjain ja pituus kehiin! 😊
      Ikävä
      137
      3117
    5. Poliisit Köpsillä

      Pyhäjärvellä tänään iso poliisioperaatio. Valtakunnan uutisiin ihan päästy.
      Pyhäjärvi
      42
      2053
    6. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      135
      1910
    7. Minä todella rakastan sinua

      Eli en ole kiinnostunut sinusta välineellisesti käyttötavarana vaan omana itsenäsi, olethan ainutlaatuisen kiehtova pers
      Ikävä
      45
      1537
    8. Miten maito rahtarilla

      Menikö ristaus vähän pitkäksi 🤣 vai eikö kännissä muistanut kääntää 🍻🍺🐄
      Suomussalmi
      13
      1473
    9. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      334
      1451
    10. Hyödyttäisikö se jotain

      tai ilahduttaisiko se sinua jos kertoisin miten valtavasti olin sinuun ihastunut?
      Ikävä
      77
      1276
    Aihe