Saimaan kanava

Kanavalle

Onko Saimaan kanavalla käyneillä kokemuksia sulutuksien ongelmista. Kolhiintuuko vene helposti ja miten kannattaisi valmistautua, kaikki käytännön vinkit tervetulleita. Köydet, lepuuttajat, kiinnittymistavat ja kaikki muukin tieto kelpaa.

6

2542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmia

      Kun on 3-4 leputinta puolellaan, niin ei ole ongelmia. Veden korkeus muuttuu niin hitaasti, ettei siinä ole ongelmia.

      Enemmän kannattaa varoa Uuraksen passin tarkastuslaiturissa jyräävät luotsiveneet. Oman veneeni kylkeen luotsi ajoi kolme kertaa, kun olin kiinnittyneenä laituriin, rnkä päässyt karkuun.

      Tästä huolimatta tervemenoa Saimaalle :-)
      www.veneilysaimaa.com

      • EL-MIÄS

        Muista tarkistaa kummalla puolella on liikkuvat pollarit ettei tulisi ongelmia,jos sidot veneen kiinni kiintopollariin voipi käydä niin että jos noustaan ylös niin vene kaatuu ja painuu veden alle,jos taas ollaan lasketumassa niin vene jää roikkumaan köyden varaan jos se vain kestää veneen painon,eipä muuta kuin onnea matkaan


      • pollarit
        EL-MIÄS kirjoitti:

        Muista tarkistaa kummalla puolella on liikkuvat pollarit ettei tulisi ongelmia,jos sidot veneen kiinni kiintopollariin voipi käydä niin että jos noustaan ylös niin vene kaatuu ja painuu veden alle,jos taas ollaan lasketumassa niin vene jää roikkumaan köyden varaan jos se vain kestää veneen painon,eipä muuta kuin onnea matkaan

        Eipä nuo liikkuvat pollarit kovin tarpeellisia ole. Ylävesistössä niitä ei edes ole.

        Venettä EI sidota kiinni sulkuun. Riittää, että pitää veneen keskeltä köydellä kevyesti venettä reunan tuntumassa. Tee köydestä pitka (1-1.5m) lenkki ja pidä molemma päät kädessäsi. Kun korkeus muuttuu ennättää oikein hyvin siirtämää köyden seuraavaan korkeuteen. Mistä kohtaa pidät koyttä veneessä kiinni, vaikuttaa veneen pyrkiikö keula kohti reunaa, vai pois päin. Jos gasti on mukana, niin veneen voi säätää pitämään keulan irti seinästä ja gasti voi kevyesti painaa pojuhaalla perää irti reunasta.


        Tervemenoa...


    • kanavalla

      ihan helposti se menee, periatteessa se onnistuu vaikka yksin jos on tarpeeksi lepuuttajia molemmilla puolin että ei tarvitse muutella puolelta toiselle ,laittaa köyden kiinni keulan ja veneen puolen välin välikohtaan niin vene pysyy aika hyvin paikallaan . auton renkaat on hyviä lepuuttajia ne kestävät hyvin hankausta karkeeseen betoniseinää vasten jos ei saa venettä kiinni liikkuviin pollariin niin joutuu aina muuttaa veneen köysiä . kannattaa olla esin saimaan käyntisatama opas mukana siintä näkee ennakkoon kummalla puolella on liikkuvat pollarit ne vaihtelee puolelta toiselle

    • Sirius

      Tässä muutama käytönnön vinkki.
      Tilaa heti Saimaan kanavahoitokunnalta huviveneilijöiden ohje valmistelusita ja toiminnasta kanavalla.
      Selvitä tarkasti millä puolella milloinkin ovat ne ns kelluvat pollarit(nousevat veden mukana).
      Valmista veneeseesi ns kanavaköysi lujasta köydestä.
      Tee siihen valmiit lenkit joilla se toisesta päästä
      sidotaan esim keulapollariin ja peräpollariin, tee lisäksi keulasta n. 1/3 osa venee pituudesta (siis hieman keskikohdasta keulan puolella) kohtaan isohko lenkki jonka silmän pituus on noin 50 sm.
      Varmistuttuasi millä puolella kelluva pollari on kiinnitä köysi keulasta laita ko puolelle 3-4 isoa leputtajaa. Jos mukanasi on kansimieheksi kykenevä henkilö on hänestä näissä tehtävissä paljonkin apua. lähesty sulkua hiljaisella nopeudella tapa perälaineesi paljon ennen sulkua. Jos on mahdollsita elä mene (noustessa) ylimpään kiinnitykseen vaan valitse keskimmäinen tai alin.
      Aja pollarin viereen niin että "laakista" kansimies saa sen 1/3 kohdallaolevan lenkin pollarin nokkaan, jonka jälkeen kiinnitä nopeasti perä. Hyvässä kiinnityksessä veneellä on juuri reilun lepuuttajanverran etäisyyttä kanavan seinämästä, perä ja keula ovat siis suht kireällä.
      Veden alkaessa nousta passaa lepuuttajia ja pidä veneen keula lähellä kanavan seinää, perä reilummin irti, jätä ruori sellaiseen asentoon että aluksesi pyrkii veden virtauksella ko asentoon. Usein kanvassa on myös tungosta ja jopa kolme venettä voi olla kylettäin mutta noustessa vain alimmalla pollarilla.(jos alukset ovat isohkoja) Köydet ja veneen knaapit ovat tällöin kovilla. Kiinnity kylettäin niin että isoin ja painavin on kanavanseinässä ja pienempi/kevyempi sen kyljessä. Lepuuttajia on hyvä varata myös kylkimiestä varten. Seuraa veneen nousua ja työnnä sitä irti kanvan reunasta (säästät lepuuttajia ja naarmuja, sekä likaantumista)
      Miksi ei noustessa etummaisiin koukkuihin.
      Joskus automatiikka nostaa vettä niin suurella paineella että ko koukussa on esim 8-10m veneen vaikea pysytellä, varsinkin jos kyljellä on vielä toinen. Knaapit ja köydet ovat tosi kovilla... joitakin havereita on sattunut.
      Kun veneesi on kiinni harkitse kannattaneeko kone sammuttaa, koska ajoittain veden mukana on paljon "rojua" joka voi tukkia vedenkierron.
      Kun olet selvinnyt kahdesta ensimmäisestä alatkin jo oppia. Siis valmistaudu ajoissa (köyden vaihto)
      Tapa laine paljon ennen sulkuun ajoa, aja laakilla keskipollarille, lenkki heti ja perä kiinni, passaa köydet ja lepuuttajat, pidä venettä irti ja perää enemmän ulkona, pidä vhf auki,sammutatko koneen. Jos kylkeesi kiinnitty toinen joudut auttamaan myös sitä.

    • vielä

      Ammattiliikenteellä on etuajo-oikeus sulkuihin. Eihän sinne ison laivan sekaan mahdukaan, mutta joskus on liikkeellä pienempiäkin ammattiliikenteessä olevia aluksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      201
      9599
    2. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      30
      4341
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      109
      3912
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      95
      3789
    5. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      201
      3302
    6. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      18
      2815
    7. Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle

      Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos
      Ikävä
      122
      1347
    8. Mihin rakastuin sinussa?

      Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its
      Ikävä
      66
      1287
    9. Mistä tietää että mies on kiinnostunut?

      Millaisista merkeistä olette huomanneet?
      Ikävä
      90
      1144
    10. Anssi Heikkilä umpirehellisenä - Rankka yö TTK-yllätystippumisen jälkeen!

      Minkä parin tai kenen olisi mielestäsi pitänyt tippua TTK:sta? Tämä oli kyllä todellinen yllätys, että Mira Luoti ja A
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1131
    Aihe