Saimaan kanava

Kanavalle

Onko Saimaan kanavalla käyneillä kokemuksia sulutuksien ongelmista. Kolhiintuuko vene helposti ja miten kannattaisi valmistautua, kaikki käytännön vinkit tervetulleita. Köydet, lepuuttajat, kiinnittymistavat ja kaikki muukin tieto kelpaa.

6

2502

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmia

      Kun on 3-4 leputinta puolellaan, niin ei ole ongelmia. Veden korkeus muuttuu niin hitaasti, ettei siinä ole ongelmia.

      Enemmän kannattaa varoa Uuraksen passin tarkastuslaiturissa jyräävät luotsiveneet. Oman veneeni kylkeen luotsi ajoi kolme kertaa, kun olin kiinnittyneenä laituriin, rnkä päässyt karkuun.

      Tästä huolimatta tervemenoa Saimaalle :-)
      www.veneilysaimaa.com

      • EL-MIÄS

        Muista tarkistaa kummalla puolella on liikkuvat pollarit ettei tulisi ongelmia,jos sidot veneen kiinni kiintopollariin voipi käydä niin että jos noustaan ylös niin vene kaatuu ja painuu veden alle,jos taas ollaan lasketumassa niin vene jää roikkumaan köyden varaan jos se vain kestää veneen painon,eipä muuta kuin onnea matkaan


      • pollarit
        EL-MIÄS kirjoitti:

        Muista tarkistaa kummalla puolella on liikkuvat pollarit ettei tulisi ongelmia,jos sidot veneen kiinni kiintopollariin voipi käydä niin että jos noustaan ylös niin vene kaatuu ja painuu veden alle,jos taas ollaan lasketumassa niin vene jää roikkumaan köyden varaan jos se vain kestää veneen painon,eipä muuta kuin onnea matkaan

        Eipä nuo liikkuvat pollarit kovin tarpeellisia ole. Ylävesistössä niitä ei edes ole.

        Venettä EI sidota kiinni sulkuun. Riittää, että pitää veneen keskeltä köydellä kevyesti venettä reunan tuntumassa. Tee köydestä pitka (1-1.5m) lenkki ja pidä molemma päät kädessäsi. Kun korkeus muuttuu ennättää oikein hyvin siirtämää köyden seuraavaan korkeuteen. Mistä kohtaa pidät koyttä veneessä kiinni, vaikuttaa veneen pyrkiikö keula kohti reunaa, vai pois päin. Jos gasti on mukana, niin veneen voi säätää pitämään keulan irti seinästä ja gasti voi kevyesti painaa pojuhaalla perää irti reunasta.


        Tervemenoa...


    • kanavalla

      ihan helposti se menee, periatteessa se onnistuu vaikka yksin jos on tarpeeksi lepuuttajia molemmilla puolin että ei tarvitse muutella puolelta toiselle ,laittaa köyden kiinni keulan ja veneen puolen välin välikohtaan niin vene pysyy aika hyvin paikallaan . auton renkaat on hyviä lepuuttajia ne kestävät hyvin hankausta karkeeseen betoniseinää vasten jos ei saa venettä kiinni liikkuviin pollariin niin joutuu aina muuttaa veneen köysiä . kannattaa olla esin saimaan käyntisatama opas mukana siintä näkee ennakkoon kummalla puolella on liikkuvat pollarit ne vaihtelee puolelta toiselle

    • Sirius

      Tässä muutama käytönnön vinkki.
      Tilaa heti Saimaan kanavahoitokunnalta huviveneilijöiden ohje valmistelusita ja toiminnasta kanavalla.
      Selvitä tarkasti millä puolella milloinkin ovat ne ns kelluvat pollarit(nousevat veden mukana).
      Valmista veneeseesi ns kanavaköysi lujasta köydestä.
      Tee siihen valmiit lenkit joilla se toisesta päästä
      sidotaan esim keulapollariin ja peräpollariin, tee lisäksi keulasta n. 1/3 osa venee pituudesta (siis hieman keskikohdasta keulan puolella) kohtaan isohko lenkki jonka silmän pituus on noin 50 sm.
      Varmistuttuasi millä puolella kelluva pollari on kiinnitä köysi keulasta laita ko puolelle 3-4 isoa leputtajaa. Jos mukanasi on kansimieheksi kykenevä henkilö on hänestä näissä tehtävissä paljonkin apua. lähesty sulkua hiljaisella nopeudella tapa perälaineesi paljon ennen sulkua. Jos on mahdollsita elä mene (noustessa) ylimpään kiinnitykseen vaan valitse keskimmäinen tai alin.
      Aja pollarin viereen niin että "laakista" kansimies saa sen 1/3 kohdallaolevan lenkin pollarin nokkaan, jonka jälkeen kiinnitä nopeasti perä. Hyvässä kiinnityksessä veneellä on juuri reilun lepuuttajanverran etäisyyttä kanavan seinämästä, perä ja keula ovat siis suht kireällä.
      Veden alkaessa nousta passaa lepuuttajia ja pidä veneen keula lähellä kanavan seinää, perä reilummin irti, jätä ruori sellaiseen asentoon että aluksesi pyrkii veden virtauksella ko asentoon. Usein kanvassa on myös tungosta ja jopa kolme venettä voi olla kylettäin mutta noustessa vain alimmalla pollarilla.(jos alukset ovat isohkoja) Köydet ja veneen knaapit ovat tällöin kovilla. Kiinnity kylettäin niin että isoin ja painavin on kanavanseinässä ja pienempi/kevyempi sen kyljessä. Lepuuttajia on hyvä varata myös kylkimiestä varten. Seuraa veneen nousua ja työnnä sitä irti kanvan reunasta (säästät lepuuttajia ja naarmuja, sekä likaantumista)
      Miksi ei noustessa etummaisiin koukkuihin.
      Joskus automatiikka nostaa vettä niin suurella paineella että ko koukussa on esim 8-10m veneen vaikea pysytellä, varsinkin jos kyljellä on vielä toinen. Knaapit ja köydet ovat tosi kovilla... joitakin havereita on sattunut.
      Kun veneesi on kiinni harkitse kannattaneeko kone sammuttaa, koska ajoittain veden mukana on paljon "rojua" joka voi tukkia vedenkierron.
      Kun olet selvinnyt kahdesta ensimmäisestä alatkin jo oppia. Siis valmistaudu ajoissa (köyden vaihto)
      Tapa laine paljon ennen sulkuun ajoa, aja laakilla keskipollarille, lenkki heti ja perä kiinni, passaa köydet ja lepuuttajat, pidä venettä irti ja perää enemmän ulkona, pidä vhf auki,sammutatko koneen. Jos kylkeesi kiinnitty toinen joudut auttamaan myös sitä.

    • vielä

      Ammattiliikenteellä on etuajo-oikeus sulkuihin. Eihän sinne ison laivan sekaan mahdukaan, mutta joskus on liikkeellä pienempiäkin ammattiliikenteessä olevia aluksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1379
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1269
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1066
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1048
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      775
    6. 64
      734
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      717
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      708
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      671
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      627
    Aihe