Saimaan kanava

Kanavalle

Onko Saimaan kanavalla käyneillä kokemuksia sulutuksien ongelmista. Kolhiintuuko vene helposti ja miten kannattaisi valmistautua, kaikki käytännön vinkit tervetulleita. Köydet, lepuuttajat, kiinnittymistavat ja kaikki muukin tieto kelpaa.

6

2543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmia

      Kun on 3-4 leputinta puolellaan, niin ei ole ongelmia. Veden korkeus muuttuu niin hitaasti, ettei siinä ole ongelmia.

      Enemmän kannattaa varoa Uuraksen passin tarkastuslaiturissa jyräävät luotsiveneet. Oman veneeni kylkeen luotsi ajoi kolme kertaa, kun olin kiinnittyneenä laituriin, rnkä päässyt karkuun.

      Tästä huolimatta tervemenoa Saimaalle :-)
      www.veneilysaimaa.com

      • EL-MIÄS

        Muista tarkistaa kummalla puolella on liikkuvat pollarit ettei tulisi ongelmia,jos sidot veneen kiinni kiintopollariin voipi käydä niin että jos noustaan ylös niin vene kaatuu ja painuu veden alle,jos taas ollaan lasketumassa niin vene jää roikkumaan köyden varaan jos se vain kestää veneen painon,eipä muuta kuin onnea matkaan


      • pollarit
        EL-MIÄS kirjoitti:

        Muista tarkistaa kummalla puolella on liikkuvat pollarit ettei tulisi ongelmia,jos sidot veneen kiinni kiintopollariin voipi käydä niin että jos noustaan ylös niin vene kaatuu ja painuu veden alle,jos taas ollaan lasketumassa niin vene jää roikkumaan köyden varaan jos se vain kestää veneen painon,eipä muuta kuin onnea matkaan

        Eipä nuo liikkuvat pollarit kovin tarpeellisia ole. Ylävesistössä niitä ei edes ole.

        Venettä EI sidota kiinni sulkuun. Riittää, että pitää veneen keskeltä köydellä kevyesti venettä reunan tuntumassa. Tee köydestä pitka (1-1.5m) lenkki ja pidä molemma päät kädessäsi. Kun korkeus muuttuu ennättää oikein hyvin siirtämää köyden seuraavaan korkeuteen. Mistä kohtaa pidät koyttä veneessä kiinni, vaikuttaa veneen pyrkiikö keula kohti reunaa, vai pois päin. Jos gasti on mukana, niin veneen voi säätää pitämään keulan irti seinästä ja gasti voi kevyesti painaa pojuhaalla perää irti reunasta.


        Tervemenoa...


    • kanavalla

      ihan helposti se menee, periatteessa se onnistuu vaikka yksin jos on tarpeeksi lepuuttajia molemmilla puolin että ei tarvitse muutella puolelta toiselle ,laittaa köyden kiinni keulan ja veneen puolen välin välikohtaan niin vene pysyy aika hyvin paikallaan . auton renkaat on hyviä lepuuttajia ne kestävät hyvin hankausta karkeeseen betoniseinää vasten jos ei saa venettä kiinni liikkuviin pollariin niin joutuu aina muuttaa veneen köysiä . kannattaa olla esin saimaan käyntisatama opas mukana siintä näkee ennakkoon kummalla puolella on liikkuvat pollarit ne vaihtelee puolelta toiselle

    • Sirius

      Tässä muutama käytönnön vinkki.
      Tilaa heti Saimaan kanavahoitokunnalta huviveneilijöiden ohje valmistelusita ja toiminnasta kanavalla.
      Selvitä tarkasti millä puolella milloinkin ovat ne ns kelluvat pollarit(nousevat veden mukana).
      Valmista veneeseesi ns kanavaköysi lujasta köydestä.
      Tee siihen valmiit lenkit joilla se toisesta päästä
      sidotaan esim keulapollariin ja peräpollariin, tee lisäksi keulasta n. 1/3 osa venee pituudesta (siis hieman keskikohdasta keulan puolella) kohtaan isohko lenkki jonka silmän pituus on noin 50 sm.
      Varmistuttuasi millä puolella kelluva pollari on kiinnitä köysi keulasta laita ko puolelle 3-4 isoa leputtajaa. Jos mukanasi on kansimieheksi kykenevä henkilö on hänestä näissä tehtävissä paljonkin apua. lähesty sulkua hiljaisella nopeudella tapa perälaineesi paljon ennen sulkua. Jos on mahdollsita elä mene (noustessa) ylimpään kiinnitykseen vaan valitse keskimmäinen tai alin.
      Aja pollarin viereen niin että "laakista" kansimies saa sen 1/3 kohdallaolevan lenkin pollarin nokkaan, jonka jälkeen kiinnitä nopeasti perä. Hyvässä kiinnityksessä veneellä on juuri reilun lepuuttajanverran etäisyyttä kanavan seinämästä, perä ja keula ovat siis suht kireällä.
      Veden alkaessa nousta passaa lepuuttajia ja pidä veneen keula lähellä kanavan seinää, perä reilummin irti, jätä ruori sellaiseen asentoon että aluksesi pyrkii veden virtauksella ko asentoon. Usein kanvassa on myös tungosta ja jopa kolme venettä voi olla kylettäin mutta noustessa vain alimmalla pollarilla.(jos alukset ovat isohkoja) Köydet ja veneen knaapit ovat tällöin kovilla. Kiinnity kylettäin niin että isoin ja painavin on kanavanseinässä ja pienempi/kevyempi sen kyljessä. Lepuuttajia on hyvä varata myös kylkimiestä varten. Seuraa veneen nousua ja työnnä sitä irti kanvan reunasta (säästät lepuuttajia ja naarmuja, sekä likaantumista)
      Miksi ei noustessa etummaisiin koukkuihin.
      Joskus automatiikka nostaa vettä niin suurella paineella että ko koukussa on esim 8-10m veneen vaikea pysytellä, varsinkin jos kyljellä on vielä toinen. Knaapit ja köydet ovat tosi kovilla... joitakin havereita on sattunut.
      Kun veneesi on kiinni harkitse kannattaneeko kone sammuttaa, koska ajoittain veden mukana on paljon "rojua" joka voi tukkia vedenkierron.
      Kun olet selvinnyt kahdesta ensimmäisestä alatkin jo oppia. Siis valmistaudu ajoissa (köyden vaihto)
      Tapa laine paljon ennen sulkuun ajoa, aja laakilla keskipollarille, lenkki heti ja perä kiinni, passaa köydet ja lepuuttajat, pidä venettä irti ja perää enemmän ulkona, pidä vhf auki,sammutatko koneen. Jos kylkeesi kiinnitty toinen joudut auttamaan myös sitä.

    • vielä

      Ammattiliikenteellä on etuajo-oikeus sulkuihin. Eihän sinne ison laivan sekaan mahdukaan, mutta joskus on liikkeellä pienempiäkin ammattiliikenteessä olevia aluksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7096
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      108
      6157
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5404
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5185
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3380
    Aihe