Teräketjumysteeri

Anonyymi-ap

Mikä selittäisi sen ilmiön, kun teräketju on eri tiukkuudella laipalla riippuen siitä mihin kohtaan sen käsin vetää laipalla. Jos säädän ketjun sopivalle kireydelle, ja sitten vetäisen ketjua käsin parikertaa, saattaa ketju olla nyt liian löysällä tai kireällä.

49

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja seuraava selitystä kaipaava mysteeri ?

    • Anonyymi

      Se om corioilis voima

    • Anonyymi

      Nokka, tai vetopyörä on kulunut epäsäännöllisesti. Myös ketju venyy samoin.

    • Anonyymi

      kampiakseli on kiero kytkimenpäästä, jos laitat ketjun löysälle että roikkuu hieman ja otat tulpan pois ja nyit narusta ja katsot samalla ketjua niin se kiristyy ja löystyy kun akseli pyörii kun vedät.
      totesin tämän jo 80 luvulla ihan heittokelolla kun ottaa kampiakselin irti.
      nyt on ollut helppoa tähänasti,rupeappa suoristamaan se akseli napauttamalla oikeaan kohtaan jos vinous on tullut limppuihin, tai vaihda kiertokanki moottorisahaan kotikonstein. nimimerkillä 3 kpl kotona vaihtanut

    • Anonyymi

      "kampiakseli on kiero kytkimenpäästä, jos laitat ketjun löysälle että roikkuu hieman ja otat tulpan pois ja nyit narusta ja katsot samalla ketjua niin se kiristyy ja löystyy kun akseli pyörii kun vedät."

      Tämä on paras oivallus vähään aikaan, ruohonleikkurin kampiakseli vääntyy kun terä osuu johonkin mutta mikä vääntää moottorisahan kampiakselin, tuskinpa sentään tehtaalta vääränä lähtevät ?

      • Anonyymi

        Kyllä sen tärinästä huomaisi jos kampiakseli olisi niin väärä että se ketjun kulkuun vaikuttaisi.


      • Anonyymi

        kuuman ketjun kiristys tai ketjujarrun päällemeneminen huonossa tapauksessa tekee sen


    • Anonyymi

      Täytyy tuo tutkia tarkemmin, että onko noita löysiä kohtia ketjun pituutta kohti yksi vai useampia. Vetopyörä on aika pieni, ja se pyörähtää useita kertoja ketjun pituudella.
      kampiakselilla ei ole tässä vaikutusta, koska käsin ketjua vedeltäessä kampiakseli ei pyöri, varsinkin kun sähkösahassa ei moista vänkkyrää edes ole :)

      • Anonyymi

        Kyllä se vetorattaasta voi olla kiinni, onko jo paljon sahattu. Molemmat sitten samaan aikaan vaihtoon, ketju ja ratas. Rattaasta näkee jos ura yli puoli milliä niin vaihtoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vetorattaasta voi olla kiinni, onko jo paljon sahattu. Molemmat sitten samaan aikaan vaihtoon, ketju ja ratas. Rattaasta näkee jos ura yli puoli milliä niin vaihtoon

        olisiko kuitenkin kampiakselin pää mennyt vinoon jolloin lepatus alkaa


    • Anonyymi

      Tässäpä olisi mahtava tilaisuus tehdä mahtavia spekulaatio kommentointia !!!

    • Anonyymi

      Ketju on huonolaatuinen ja venynyt epätasaisesti. Vaihda ketju.

      • Anonyymi

        Ehkä ylikuumentunut ketju?


      • Anonyymi

        Vaikka ketjussa olisi peräkkäin useita lenkkejä jotka olisivat venyneet muita enemmän, ei ketjun kokonaispituus kuitenkaan vaihtele, että se näkyisi laipan alapuolella eri suuruisena riippumana.


    • Anonyymi

      Joskus oli moottorisahan ketjut niin ruosteessa että lenkit ei kunnolla liikkuneet toisinaan vasten ja ahdistavat aina kärkipyörän ja ketjurattaan yli mentäessä. Nopeasti kyllä sitten notkistuivat käytössä.

    • Anonyymi

      ainakin omasaasa 2 huskqissa oli kampiakseli vinoutunut kun ketjujarru meni päälle täysiltäkierroksilta,tai sitten oli kuumana ketju kiristetty ja jäähdyttyään vääntää kytkimenpään mutkalla. ei ketju noussut tai laskenut enää kun vaihtoi kampiakselin kokonaan

    • Anonyymi

      kampuraa epäilisin syylliseksi tuohon ketjun vaeltamiseen.
      -pelkän männän lukitseminenkin kytkintä irroittaessa vie sadasosamillin kampiakselia vinoon.tuon heiton voi tarkistaa mittarilla

    • Anonyymi

      Uskokaa nyt että mikään kampiakselin vinous ei voi selittää aloittajan kysymystä -syy että miksei kerrottu jo toissapivänä.

    • Anonyymi

      Vika on silmissä tai jarrukotelon kiinnityksessä

    • Anonyymi

      "ampuraa epäilisin syylliseksi tuohon ketjun vaeltamiseen.
      -pelkän männän lukitseminenkin kytkintä irroittaessa vie sadasosamillin kampiakselia vinoon.tuon heiton voi tarkistaa mittarilla"

      Ja ilmeisesti tämän kommentoijan mielestä ko heitto riittää tekemään aloituksessa kerrotun ihmeellisen ilmiön ?

      • Anonyymi

        Täytyy olla hieman yksinkertainen jos ajattelee kampiakselin "vinouden" voivan vaikuttaa tähän yhtään mitään.


      • Anonyymi

        Ihmeelliseen aktivointi-ilmiöön se ainakin riittää!


    • Anonyymi

      tuossahan voi olla kampiakseli vinossa,siis limput mennyt hiukan eritahtiin. minulla oli 345 hq ja ihmettelin miksi ketju löystyy ja kiristyy.
      vein sen takuu korjaukseen ja kampiakseli oli vääntynyt ketjujarrun pysähtymisen seurauksena.
      no laittoivat takuuseen uuden kampiakselin ja nyt ei ketju tee tuota enää,oli muuten samat ketjut ja laipat eli ei se niistä johtunut

      • Anonyymi

        Mieti sinäkin nyt vähän tilannetta ja ymmärrä että aloittajan ongelman syynä ei mitenkään voi olla kampiakseli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieti sinäkin nyt vähän tilannetta ja ymmärrä että aloittajan ongelman syynä ei mitenkään voi olla kampiakseli.

        Ongelmista saa aina hyviä aloituksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieti sinäkin nyt vähän tilannetta ja ymmärrä että aloittajan ongelman syynä ei mitenkään voi olla kampiakseli.

        miksi ei voisi olla? katsoppas kun ei ketjulla ole ja niitten lenkeillä eikä laipalla mitään merkitystä kun ei ketju pyöri käsin vedettäessä,eli kytkin ei ota silloin ja ainoaksi viaksi jää siis kampiakseli kun se on siinä vetorattaassa/ kytkinkellossa.
        siis ymmärrättekö että vika on ainoastaan kampiakselissa.ei muussa.
        tuntuu ihmeelliseltä kun ns.viisaat rupeavat neuvomaan ja inttämään ilman minkäänlaista tajua tekniikasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi ei voisi olla? katsoppas kun ei ketjulla ole ja niitten lenkeillä eikä laipalla mitään merkitystä kun ei ketju pyöri käsin vedettäessä,eli kytkin ei ota silloin ja ainoaksi viaksi jää siis kampiakseli kun se on siinä vetorattaassa/ kytkinkellossa.
        siis ymmärrättekö että vika on ainoastaan kampiakselissa.ei muussa.
        tuntuu ihmeelliseltä kun ns.viisaat rupeavat neuvomaan ja inttämään ilman minkäänlaista tajua tekniikasta

        No kun sähkösahassa ei ole kampiakselia. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi ei voisi olla? katsoppas kun ei ketjulla ole ja niitten lenkeillä eikä laipalla mitään merkitystä kun ei ketju pyöri käsin vedettäessä,eli kytkin ei ota silloin ja ainoaksi viaksi jää siis kampiakseli kun se on siinä vetorattaassa/ kytkinkellossa.
        siis ymmärrättekö että vika on ainoastaan kampiakselissa.ei muussa.
        tuntuu ihmeelliseltä kun ns.viisaat rupeavat neuvomaan ja inttämään ilman minkäänlaista tajua tekniikasta

        Ihme jankuttamista ja kaikki väärin. Jos kampiakselin pää on vinossa se ei vaikuta asiaan käsin ketjua vedettäessä koska kampiakseli ei liiku kytkimen ollessa irti. Kytkinrumpu pyörii itsensä ympäri siinä vinossa kampiakselissa. Heitto tulee näkyväksi vasta kun kampiakseli pyörii ja sen kyllä huomaa tärinästä tai siitä kun saha kävelee itsekseen naapuriin kun laskee maahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme jankuttamista ja kaikki väärin. Jos kampiakselin pää on vinossa se ei vaikuta asiaan käsin ketjua vedettäessä koska kampiakseli ei liiku kytkimen ollessa irti. Kytkinrumpu pyörii itsensä ympäri siinä vinossa kampiakselissa. Heitto tulee näkyväksi vasta kun kampiakseli pyörii ja sen kyllä huomaa tärinästä tai siitä kun saha kävelee itsekseen naapuriin kun laskee maahan.

        Joku sentään ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi ei voisi olla? katsoppas kun ei ketjulla ole ja niitten lenkeillä eikä laipalla mitään merkitystä kun ei ketju pyöri käsin vedettäessä,eli kytkin ei ota silloin ja ainoaksi viaksi jää siis kampiakseli kun se on siinä vetorattaassa/ kytkinkellossa.
        siis ymmärrättekö että vika on ainoastaan kampiakselissa.ei muussa.
        tuntuu ihmeelliseltä kun ns.viisaat rupeavat neuvomaan ja inttämään ilman minkäänlaista tajua tekniikasta

        Lueppas tuolta alempaa selitys miksi syy ei voi olla kampiakselissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme jankuttamista ja kaikki väärin. Jos kampiakselin pää on vinossa se ei vaikuta asiaan käsin ketjua vedettäessä koska kampiakseli ei liiku kytkimen ollessa irti. Kytkinrumpu pyörii itsensä ympäri siinä vinossa kampiakselissa. Heitto tulee näkyväksi vasta kun kampiakseli pyörii ja sen kyllä huomaa tärinästä tai siitä kun saha kävelee itsekseen naapuriin kun laskee maahan.

        jos on vino kampiakseli,vetoratas ja koko kytkinkello heilahtaa sen verran m7tä vino akseli on,ei kytk7n pyöri mihinkään vaan sitä liikuttaa epäkeskobeli vino kampiakseli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos on vino kampiakseli,vetoratas ja koko kytkinkello heilahtaa sen verran m7tä vino akseli on,ei kytk7n pyöri mihinkään vaan sitä liikuttaa epäkeskobeli vino kampiakseli

        7 on i kirjain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme jankuttamista ja kaikki väärin. Jos kampiakselin pää on vinossa se ei vaikuta asiaan käsin ketjua vedettäessä koska kampiakseli ei liiku kytkimen ollessa irti. Kytkinrumpu pyörii itsensä ympäri siinä vinossa kampiakselissa. Heitto tulee näkyväksi vasta kun kampiakseli pyörii ja sen kyllä huomaa tärinästä tai siitä kun saha kävelee itsekseen naapuriin kun laskee maahan.

        kampiakseli liikkuu oli kytkin irti tai ei,miten se muuten käyntiin lähtisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku sentään ymmärtää.

        sinä et näköjään,mietippäs liikkuuko kampiakseli kytkimen auki ollessa ja kiinni ollessa😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sinä et näköjään,mietippäs liikkuuko kampiakseli kytkimen auki ollessa ja kiinni ollessa😂

        Jos ketjua pyörittää käsin niin kampiakseli pysyy tietenkin paikalllaan joten sillähän ei silloin voi olla mitään tekemistä sen kanssa jos ketju tällöin jumii vaan syy muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kampiakseli liikkuu oli kytkin irti tai ei,miten se muuten käyntiin lähtisi?

        strartatten?
        oja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos on vino kampiakseli,vetoratas ja koko kytkinkello heilahtaa sen verran m7tä vino akseli on,ei kytk7n pyöri mihinkään vaan sitä liikuttaa epäkeskobeli vino kampiakseli

        ok,antex


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieti sinäkin nyt vähän tilannetta ja ymmärrä että aloittajan ongelman syynä ei mitenkään voi olla kampiakseli.

        invertio voi olla quitengini?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ketjua pyörittää käsin niin kampiakseli pysyy tietenkin paikalllaan joten sillähän ei silloin voi olla mitään tekemistä sen kanssa jos ketju tällöin jumii vaan syy muualla.

        Faktojen ei pidä antaa häiritä jos on vahva poikkeava mielipide😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kampiakseli liikkuu oli kytkin irti tai ei,miten se muuten käyntiin lähtisi?

        Miten ihmeessä käyntiinlähtö tähän liittyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kampiakseli liikkuu oli kytkin irti tai ei,miten se muuten käyntiin lähtisi?

        Kampiakselin ei kuulu liikkua vaikka joskus ne kyllä liikkuu. Yleensä ne pyörii.


    • Anonyymi

      Se vaan tahtoo kiivetä vähän vetorattaan yli, vähän niinkuin mopossakin kun oli kulunut takaratas, välillä kiristi ja välillä löysä. Vaihda se ketju ja ratas ja kerro auttoko. Itselläni välillä vähän samaa vikaa stihlissä. Kokeile pyörittää toiseen suuntaan käsin, päällipuolelta laipan päästä sahan rungon suuntaan. Voit vielä ruiskia spray vaseliinia ketjuuraan ja rattaaseen niin auttaako.

    • Anonyymi

      kampiakseli pyörii oli kytkin kiinni asennossa tai ei,kampi pyörii aina ja jos se on vinossa niin se liikuttaa vetoratasta sivusuunnassa tai ylös alas tietysti kun pyörii sehän on kampiakseli.
      kytkimen kiinniotolla ei ole mitään merkitystä siihen jos ketju löystyy tai kiristyy jos ja kun kampiakseli on vinossa jossa on kiinni kytkin ja ratas . ymmärsittekö?
      sähkösahassa ei vielä tietääkseni ole kampiakselia mitä nyt näitä on korjattu kohta 40 vuotta😉

      • Anonyymi

        Ei tuosta höpinästäsi kyllä oikein ymmärrä että oletko puolesta vai vastaan


      • Anonyymi

        Ei ymmärretty. Kelaa vielä pari kertaa selvyyden vuoksi miten näitä on korjattu 40-vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuosta höpinästäsi kyllä oikein ymmärrä että oletko puolesta vai vastaan

        En varsinsisesti ole puolesta enkä vastaan. Pikemminkin päinvastoin.


    • Anonyymi

      mutta jos vetää vahingossa löysänä käteen niin sitten se kiristyykin?

    • Anonyymi

      ei oo jos on sulake kunnosa?

    • Anonyymi

      niinki jos qun on varnama et on vinos niisegän rupee esin puuhun sa GT atessa pomppimaan?
      siis jos kädin nykii tarkotikko ketjura vai naruista? säkö vai moottoril?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe