Kitkat tai henki!

Anonyymi-ap

Tieto nastarenkaiden käyttäjille kertoo niitten olevan yli 3 kertaa vaarallisempia kuljettajalleen kitkarenkaiden kuskiin nähden. Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut vain 6 prosenttia. Samaan aikaan niiden osuus talviliikenteessä on noussut 12:sta lähes 20 prosenttiin.

27

219

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moon käyttänyt molempia eikä kumpikaan ole hyökänny kimppuuni.
      Vähäinen kitkojen käyttäjämäärä selittää osaltaan onnettomuusmääriä ja epäilen jotta syrjäkylillä kitkoja ei pistä alleen kukaan joka mielii talvella autoilla. Kitkat on suolattujen pääväylien ja lumettomiksi aurattujen kaupunkien rengas.

      • Anonyymi

        Lue omaksu, opi.


      • Anonyymi

        Joo. Kitkat on länsirannikon räpäskätalvissa ok. Mutta oikeilla talvikeleillä tulee äitiä ikävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Kitkat on länsirannikon räpäskätalvissa ok. Mutta oikeilla talvikeleillä tulee äitiä ikävä.

        Kitkoilla mennään oikeilla talvikeleillä tosi hienosta. Näin voin sanoa yli 20 vuoden kokemuksella kitkarenkaista. Oikeastaan ongelma on, että pitoa on liikaa! Olisi kiva suditella talvikeleillä takavetoisella autolla, jossa on kitkat alla, mutta ne pitävät liikaa. Autoa ei meinaa saada luistoon, kun on kitkat alla. Kitkarenkaista on tullut liian hyvin pitäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkoilla mennään oikeilla talvikeleillä tosi hienosta. Näin voin sanoa yli 20 vuoden kokemuksella kitkarenkaista. Oikeastaan ongelma on, että pitoa on liikaa! Olisi kiva suditella talvikeleillä takavetoisella autolla, jossa on kitkat alla, mutta ne pitävät liikaa. Autoa ei meinaa saada luistoon, kun on kitkat alla. Kitkarenkaista on tullut liian hyvin pitäviä.

        Olet siis ajellut yli 20 vuotta vain länsirannikon talvissa suolatuilla kestopäällyste teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis ajellut yli 20 vuotta vain länsirannikon talvissa suolatuilla kestopäällyste teillä.

        Olen yli 20 vuoden aikana asunut ja ajanut kitkarenkailla Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Porissa. Hyvin ovat kitkat toimineet, ollaanpa Kuopiossa tai Porissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yli 20 vuoden aikana asunut ja ajanut kitkarenkailla Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Porissa. Hyvin ovat kitkat toimineet, ollaanpa Kuopiossa tai Porissa.

        Selvennyksenä vielä, että en vain ole ajanut, vaan siis asunut mainutuilla paikkakunnilla. Ei talvikeli ole Kuopiossa kovin erilainen kuin Porissa. Talvi on talvea. Siellä vaan on enemmän ja pidempään lunta eli kitkarengas on parhaimmillaan.

        Kuopiossa asuessani ajoin viikoittain Joensuuhun. Se on jo suht itäinen kaupunki Suomessa. Hyvin toimivat kitkat sielläkin. Ei se paikkakuntaa katso.


      • Anonyymi

        Niin eli valtaväestön joka ajaa töihinsä vaikka täältä orivedelt tampereelle kylilla ajetaan 50 ja km/h ja maantiellä sitten jo melkein 80 kymppiä että kun autossa on avustavia toimintoja ajonvakaus, sutimisesto jne abs yms niin pitää olla tumpelo ettei pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Kitkat on länsirannikon räpäskätalvissa ok. Mutta oikeilla talvikeleillä tulee äitiä ikävä.

        Kenelle tulee ja kenellä on koko ajan ikävä.


    • Anonyymi

      Nastat alle tietä rouhien = parhautta

      • Anonyymi

        Nastarenkaiden käyttö kertoo paljon siitä, mitä ihmisen päässä liikkuu. Ne ovat tarpeettomat, siis renkaat eivät aivot, noin 99 % talvesta.

        Kiistatta talvisin on yksi tai kaksi aamua, kun nastoja tarvitsee, mutta se ei varmaan ole syy ajaa niillä 6 kuukautta, että ne ovat talven aikana kahtena päivänä kitkarenkaita pitävämmät? Muun osan talvea kitkat ovat ihan yhtä hyvät kuin nastarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaiden käyttö kertoo paljon siitä, mitä ihmisen päässä liikkuu. Ne ovat tarpeettomat, siis renkaat eivät aivot, noin 99 % talvesta.

        Kiistatta talvisin on yksi tai kaksi aamua, kun nastoja tarvitsee, mutta se ei varmaan ole syy ajaa niillä 6 kuukautta, että ne ovat talven aikana kahtena päivänä kitkarenkaita pitävämmät? Muun osan talvea kitkat ovat ihan yhtä hyvät kuin nastarenkaat.

        Nykytalvet ovat sellaiset, että nastarengasta on täysin tarpeeton suurimman osan vuotta. Ei ole väliä asuuko Rovaniemellä vai Porissa. Kitkarengas on ympäristöystävällisempi ja turvallisepi valinta, jos osaa ajaa järkevästi.

        Tälläkin hetkellä moni auto jo rapisee nastoineen ympäri Poria. Yötä-päivää 10 C. Kai sen saa sanoa ääneen, että täysin idioottimaista touhua raiskata paljasta asfalttia nastarenkailla, mutta jo siitä tulee turvallisempi olo liikenteessä, niin hieno homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaiden käyttö kertoo paljon siitä, mitä ihmisen päässä liikkuu. Ne ovat tarpeettomat, siis renkaat eivät aivot, noin 99 % talvesta.

        Kiistatta talvisin on yksi tai kaksi aamua, kun nastoja tarvitsee, mutta se ei varmaan ole syy ajaa niillä 6 kuukautta, että ne ovat talven aikana kahtena päivänä kitkarenkaita pitävämmät? Muun osan talvea kitkat ovat ihan yhtä hyvät kuin nastarenkaat.

        Näin on nyt 40 vuotta ajellut 30 km työmatkaa ja 2000 luvusta kitkoilla ja aikalailla ne liukkaat hetket on parikolme kertaa talvessa mutta silloin kaikki ajaa todella hiljaa.
        Ja kun olin viime talvena autokuumeessa koeajoin nastarenkaallista autoa moneen vuoteen ihmettelin kovalla kuivalla kelilla kuinka liukasta oli ajaa vaikka kiertoliittymiä ei jäätä ei lunta vaan kuivaa pakkasta ja auto oli arvaamaton!
        No ostin se ko, Vw tiguaanin ja ajelin saman tien rengasliikkeesseen osti siihen sitten tietysti kitkat,,,sinne jäin nastat ja jollekin ne kelpasivat....


    • Anonyymi

      Minä olen ajanut nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla kaikki talvet vuodesta 2000 alkaen. Yli 20 vuoden kokemuksella, ja kitkarenkaiden parantuneen mielettömästi em. aikana, en voi ymmärtää, että joku vielä tänä päivän haluaa ajaa nastarenkailla.

      Kaiken ekologisuuden ja ympäristötietoisuuden ajalla nastarenkaat ovat (edelleen) suurin turhake, mitä autoilijoille tarjotaan. Eiköhän jokainen pääse kitkoillakin perille ihan yhtä turvallisesti kuin nastarenkailla. Jos ei, niin peiliin voi katsoa.

      • Anonyymi

        Minä ymmärrän sen, miksi joku vielä käyttää nastarenkaita. Se johtuu kykenemättömyydestä omaksua tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ymmärrän sen, miksi joku vielä käyttää nastarenkaita. Se johtuu kykenemättömyydestä omaksua tietoa.

        Nastarenkaiden käyttö johtuu vain ja ainoastaan ylimielisyydestä, itsekkyydestä ja piittaamattomuudesta. Ei haluta nähdä niitä haittoja, mitä nastarenkaat aiheuttavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaiden käyttö johtuu vain ja ainoastaan ylimielisyydestä, itsekkyydestä ja piittaamattomuudesta. Ei haluta nähdä niitä haittoja, mitä nastarenkaat aiheuttavat.

        No nastoissa on se kiva puoli notta ne pittää semmosta kivvaa ropinaa kon oikein kiihryttää.


      • Anonyymi

        Niin ja renkaan osuus mistään onnettomuudesta on todella vähäisin, kuski on se suurin syyllinen, aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja renkaan osuus mistään onnettomuudesta on todella vähäisin, kuski on se suurin syyllinen, aina.

        No ovatko ne nastarenkaita käyttävät sitten ihan tomppeleita?


    • Anonyymi

      Hyvä tutkimus mutta miten oikeasti verrata että juurikin tuossa kohdassa olisit selvinnyt nastoilla tai vastaavasti kitkat olisivat paremmat jossakin kohtaa missä onnettomuus sattuukin.
      Mutta yhtäkaikki ehkä se autoilijoiden ryhmä joka osaa ennakoida ja varoa sekä ovat hereillä reagoinissaan selviävät liikenteestä hyvin kitkoilla sen olen huomannut,
      mutta jos renkaiden varassa on turvallisuus suurinkin painoarvoin on liikkuminen varmasti ajoittain epävarmaa vai miten sen selität että niin moni oikeastaan rummuttaa vain ja ainoastaan nastojen puolesta.

      Vaikka ne perustelut ovat vain sen vähäisen eron,
      takia lyhyemmän jarrutusmatkan puolesta,
      eikä lainkaan melun, pölyn, irronneiden nastojen , tien kulumisen yms seikkoja huomioida.

    • Anonyymi

      Sama toope vyöryttää kitkamantraa😂

    • Anonyymi

      Renkaat ei aiheuta kolaria vaan se joka on ratin ja penkin välissä.

      • Anonyymi

        Nastoilla ei lähde lapasesta vaikka olisi nainen ratissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastoilla ei lähde lapasesta vaikka olisi nainen ratissa!

        Kitkoilla ei lähde nainenkaan lapasesta


    • Anonyymi

      Nastarenkaiden suurin ongelma on, että ne ovat suurimman osan talvea aivan turhat. Katsokaapa ulos ikkunasta. Nyt on 5.11. ja saanen kysyä, montako päivää talvirenkaita on tarvitta nyt syksyn aikana? Ei kertaakaan, vaikka ensimmäiset autoilijat laittoivat nastat alle yli kuukausi sitten.

      10 vuorokauden ennusteen mukaan ei ole näköpiirissa mitään tarvetta nastarenkaille seuraavan 10 päivän aikana. Ilmeisesti talvi alkaa taas tänä vuonna joulukuussa, mutta sano se niille, jotka laittavat varmuuden vuoksi nastat alle syyskuun viimeisellä viikolla, kun "voi tulla yöpakkasia". Ei hyvää päivää.

      Nykykeleillä nastaton talvirenkgas on ainut oikea valinta. Sen voi laittaa hyvällä omalla tunnolla ajoissa alle. Siitä huolimatta minulla on vielä kesärenkaat alla, mutta ehkä viikon kuluttua eli marraskuun puolivälissä laitan jo kitkat alle. Ne on sitten valmiina, kun tulee lunta. On hyvä vaihtaa talvirenkaat ajoissa!

      • Anonyymi

        Mistä sää luulet että saadaan se hieno ropina aikaiseksi, jos ei ole nastoja alla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sää luulet että saadaan se hieno ropina aikaiseksi, jos ei ole nastoja alla?

        Olen käyttänyt ketjuja. Tulee lisäksi kiva kilinä ja tähän vuodenaikaan kipinöitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikäs muutos Marttiinalla nyt tuli

      On niin salaperäknen päivitys et enteileekö muuttoa johkin?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1824
    2. Martina naimisiin.

      Etsimässä täydellistä hääpukua Roomassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      1334
    3. Ymmärrän jos tää oli nyt tässä

      Mä mokasin ja toivon sulle pelkkää hyvää.
      Ikävä
      91
      1329
    4. Hyvää iltaa miehelle

      Mukavalle. Jäi eilen kesken tuo keskustelu.:)
      Ikävä
      167
      1046
    5. Lapulais poika.

      Onko tämä Lapualais poika jäänyt naisiin, kun hyvin pidellään ei malta lähtiä kotia. Tavataan sanoa. Mitä sitä äiteelle soittelemaan, kun naiset pite
      Lapua
      18
      892
    6. Perheen äidin kohtalo surettaa Iisalmessa

      Kolmekymppinen mies käynnisti auton keskellä yötä kotonaan Iisalmessa keskiviikkona 16. marraskuuta. Kyydissä oli samaan ikäluokkaan kuuluva nainen. M
      Iisalmi
      26
      790
    7. En voi edes kirjoittaa siitä.

      Se olis liian lapsellista. Kun on yhteys tosielämän puolella ja selvät sävelet. Älykäs se on, todennäköisesti älykkäämpi kuin kukaan, ketä olen tavann
      Ikävä
      52
      732
    8. Haluaisin kertoa sulle

      Kuinka paljon susta tykkään. Oisko se paha tilanne?
      Tunteet
      48
      680
    9. Sofia ei tee enää lomareissuja

      Jostain syystä häntä ei enää kiinnosta Dubain ja Espanjan lomat eikä edes Leville vaivaudu. Mitä lie tapahtunut?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      647
    Aihe