Kuinka poistetaan kortin lähimaksu käytöstä ? Turvallisuusriski

Anonyymi-ap

Haluan pankkikortista lähimaksun pois että sirua näyttämällä ei saa maksua tehtyä vaan tunnusluvulla. Jos kortti putoaa niin löytäjä ei voi ostella kaupoissa silloin.

Mistä tämä toiminta pois päältä?

14

1357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohan riippuu siitä minkä pankin kortti sulla on.

      • Anonyymi

        S pankin visa pankkikortti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S pankin visa pankkikortti.

        'S pankin visa pankkikortti.'

        S-Visa Debit kortin lähimaksun voi poistaa. Tosin nyt on ilmestynyt joukkoliikennetoimijoita joille voi porteilla maksaa vain lähimaksulla tai paikallisella matkakortilla. Esimerkkejä Lontoon TFL, Tampereen joukkoliikenne, Moskovan & Pietarin metro, Turun Fölli...


    • Anonyymi

      Itse asiassa lähimaksu on turvallisempi kuin PIN-koodin näpytteleminen.

      Kortin kadotessa omavastuu rajoittuu 50 euroon, ellei voida osoittaa sinun olleen törkeällä tavalla huolimaton. PIN-koodi kysytään joka viidennellä kerralla tai viimeistään kun 150 euroa on kertynyt PIN-koodittomia maksuja sekä aina yli 50 euron ostoksissa.

      Mutta jos joku näkee PIN-koodisi, pankki väittää ettet ole peittänyt näpytellessäsi tarpeeksi huolellisesti numeroasi.

      • Anonyymi

        Onko jollain pankilla todellakin tuo 50 omavastuu? S-pankissa ainakin kaikki ostot ennen kortin sulkemista menee asiakkaan piikkiin, näin kerrottiin! Pudotin ja hävitin kortin noin tunniksi, mutta päätin sulkee just tuon lähimaksun takia pian, koska en heti saanut yhteyttä katoamispaikkaan. Niitä kun voi tehdä vissiin niin paljon, kun kortin vrk-maksuraja tai kate sallii tai kun se kysyy pin-koodia. Ei mulla ainakaan kysy kaavamaisesti joka 5. kerta. Uusi kortti on jo tullut, (kiitos nopeasta toiminnasta!), vielä ei ole tullut pin-luku postissa ja kohta luulen ettei se tulekaan, kun ei näy - mut ei se mitään, kun löytyy verkkopankista. Kyllä se pin-koodi on turvallisempi oikein käytettynä, mutta moni näppäilee kyllä turhan avoimesti.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jollain pankilla todellakin tuo 50 omavastuu? S-pankissa ainakin kaikki ostot ennen kortin sulkemista menee asiakkaan piikkiin, näin kerrottiin! Pudotin ja hävitin kortin noin tunniksi, mutta päätin sulkee just tuon lähimaksun takia pian, koska en heti saanut yhteyttä katoamispaikkaan. Niitä kun voi tehdä vissiin niin paljon, kun kortin vrk-maksuraja tai kate sallii tai kun se kysyy pin-koodia. Ei mulla ainakaan kysy kaavamaisesti joka 5. kerta. Uusi kortti on jo tullut, (kiitos nopeasta toiminnasta!), vielä ei ole tullut pin-luku postissa ja kohta luulen ettei se tulekaan, kun ei näy - mut ei se mitään, kun löytyy verkkopankista. Kyllä se pin-koodi on turvallisempi oikein käytettynä, mutta moni näppäilee kyllä turhan avoimesti.

        lajijasuris

        Laki on muuttunut. Kaikilla pankeilla on korkeintaan 50 euron omavastuu, paitsi jos olet ollut törkeästi huolimaton. Jos olet ollut tavallisella tavalla huolimaton, omavastuu rajoittuu 50 euroon.

        Lisäksi laki vaatii, että aina yli 50 euron ostoksissa sekä joka viidennellä kerralla PIN-koodi on kysyttävä. Pankin on kysyttävä PIN-koodia myös, jos on tapahtunut yhteensä yli 150 euroa (kumulatiivinen summa) korttitapahtumia ilman PIN-koodin kyselyitä.

        "Pankki korvaa asiakkaalle täysimääräisesti oikeudettomat maksutapahtumat eli ne maksutapahtumat, jotka on tehty ilman asiakkaan suostumusta. Pankin korvausvastuun edellytyksenä on, että asiakas on toiminut maksuvälineen säilyttämisessä ja käyttämisessä normaalia huolellisuutta noudattaen ja ilmoittanut maksuvälineen katoamisesta tai joutumisesta ulkopuolisen haltuun välittömästi asian huomattuaan.

        Niissä tapauksissa joissa asiakas on toiminut huolimattomasti, asiakkaan omavastuuosuus on alentunut aikaisemmasta 150 eurosta 50 euroon. Tämä ei kuitenkaan koske tilanteita, joissa asiakas on menetellyt törkeän huolimattomasti tai tahallisesti. Tällöin asiakas on itse kokonaan vastuussa väärinkäytöksen aiheuttamasta taloudellisesta menetyksestä.

        Edellä mainittujen tilanteiden lisäksi asiakas ei vastaa väärinkäytöksistä niissä tilanteissa, joissa palveluntarjoaja ei ole edellyttänyt asiakkaan vahvaa tunnistamista.

        Maksuvälineen väärinkäytöstilanteissa pankin on palautettava rahamäärä asiakkaalle entistä nopeammin, 24 tunnin sisällä reklamaation tekemisestä." https://www.finanssivalvonta.fi/kuluttajansuoja/maksupalvelut/psd2--toinen-maksupalveludirektiivi/

        Pankki saattaa kiistää korvausvelvollisuutensa, siksi on mhadollista valittaa Fineen, joka on tuominnut joskus asiakkaan, joskus pankin eduksi. Täällä vanhoja päätöksiä https://www.fine.fi/ota-yhteytta/ratkaisutietokanta.html?q=&asiasanat=&n=&ratkaisun_antaja=&category=Ratkaisut: Pankki&asiaryhma=Tilinkäyttö ja maksaminen&lakipykalat=&date_from=&date_to=#ratkaisuhaku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki on muuttunut. Kaikilla pankeilla on korkeintaan 50 euron omavastuu, paitsi jos olet ollut törkeästi huolimaton. Jos olet ollut tavallisella tavalla huolimaton, omavastuu rajoittuu 50 euroon.

        Lisäksi laki vaatii, että aina yli 50 euron ostoksissa sekä joka viidennellä kerralla PIN-koodi on kysyttävä. Pankin on kysyttävä PIN-koodia myös, jos on tapahtunut yhteensä yli 150 euroa (kumulatiivinen summa) korttitapahtumia ilman PIN-koodin kyselyitä.

        "Pankki korvaa asiakkaalle täysimääräisesti oikeudettomat maksutapahtumat eli ne maksutapahtumat, jotka on tehty ilman asiakkaan suostumusta. Pankin korvausvastuun edellytyksenä on, että asiakas on toiminut maksuvälineen säilyttämisessä ja käyttämisessä normaalia huolellisuutta noudattaen ja ilmoittanut maksuvälineen katoamisesta tai joutumisesta ulkopuolisen haltuun välittömästi asian huomattuaan.

        Niissä tapauksissa joissa asiakas on toiminut huolimattomasti, asiakkaan omavastuuosuus on alentunut aikaisemmasta 150 eurosta 50 euroon. Tämä ei kuitenkaan koske tilanteita, joissa asiakas on menetellyt törkeän huolimattomasti tai tahallisesti. Tällöin asiakas on itse kokonaan vastuussa väärinkäytöksen aiheuttamasta taloudellisesta menetyksestä.

        Edellä mainittujen tilanteiden lisäksi asiakas ei vastaa väärinkäytöksistä niissä tilanteissa, joissa palveluntarjoaja ei ole edellyttänyt asiakkaan vahvaa tunnistamista.

        Maksuvälineen väärinkäytöstilanteissa pankin on palautettava rahamäärä asiakkaalle entistä nopeammin, 24 tunnin sisällä reklamaation tekemisestä." https://www.finanssivalvonta.fi/kuluttajansuoja/maksupalvelut/psd2--toinen-maksupalveludirektiivi/

        Pankki saattaa kiistää korvausvelvollisuutensa, siksi on mhadollista valittaa Fineen, joka on tuominnut joskus asiakkaan, joskus pankin eduksi. Täällä vanhoja päätöksiä https://www.fine.fi/ota-yhteytta/ratkaisutietokanta.html?q=&asiasanat=&n=&ratkaisun_antaja=&category=Ratkaisut: Pankki&asiaryhma=Tilinkäyttö ja maksaminen&lakipykalat=&date_from=&date_to=#ratkaisuhaku

        Tässä tuo edellä mainittu Finen ratkaisutietokannan linkki toimivana versiona https://tinyurl.com/jhk939yf


    • Anonyymi

      Danske Bankin mobiilisovelluksessa saa suljettua kortin tilapäisesti, jos kortti katoaa. Se että onko lähimaksu turvallisuusriski vai ei, voidaan toki väitellä. Itse pidän sitä tavattoman näppäränä ominaisuutena.

    • Anonyymi

      Mikä tuo lähimaksu ongelma on?

      • Anonyymi

        Minä näen ainoastaan yhdyssanaongelman.


      • Anonyymi

        Ainakaan minä en pidä lähimaksusta, olen katkaissut sen langan kortin sivussa. Se ei ole talousasia, on tässä osteltu 16 uutta autoa, viimeinen maksoi yli 95t. e ja nyt mukavalla eläkkeellä. Olen vain raha-asioitani tarkka, mieluummin sijoitan sen pikkurahankin, kuin annan varkaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan minä en pidä lähimaksusta, olen katkaissut sen langan kortin sivussa. Se ei ole talousasia, on tässä osteltu 16 uutta autoa, viimeinen maksoi yli 95t. e ja nyt mukavalla eläkkeellä. Olen vain raha-asioitani tarkka, mieluummin sijoitan sen pikkurahankin, kuin annan varkaalle.

        Tarkalla ihmisellä omat tavarat pysyvät tallessa.

        Ajasta jälkeenjäänyt fossiili taas keksii kaikkiin uusiin asioihin ongelman ja jos ei, niin vastustaa periaatteesta.

        Niillä on vissi ero ja vaikutat olevan tuo jälkimmäinen.


    • Anonyymi

      En tiedä S pankin kohdalta, mutta osuuspankilla on debit kortti jossa ei ole lainkaan lähimaksua. Sen nimi on debit basic. En ole katsonut muita. Mutta kortin kaappaaminen on aika vaikeaa. Ei lähimaksu vahingossa lähde maksupäätteen lähellä. Mutta onhan se joku ongelma keksittävä. Itselläni oli lähimaksukortti vuotta ennen kuin se edes toimi missään. Pankki uusi korttiin ennenaikaisesti vain siksi jotta saisivat minut etulinjaan käyttämään sitä!

    • Anonyymi

      Samaan kysymykseen haluaisin vastauksen itsekin, mutta tällä vastataan kaikkea muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe