Useita viikkoja vaivannut kurkkukipu

Anonyymi-ap

Moikka, mua on tässä riivannut jo useamman viikon kurkkukipu eikä meinaa ottaa lähteäkseen. Mitä neuvoksi?

Sairastin luultavasti jonkinlaisen viruksen noin 3-4vko sitten, johon liittyi erittäin voimakas kurkkukipu, paha yskä, nuha ja taudin alussa lievä kuume. Kävin silloin lääkärissä, jossa ei osattu nimeksi tautia pukea. Antibiootin söin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Siitä on nyt kuitenkin selvitty, mutta toispuoleinen kurkkukipu ja limainen kurkku jäänyt. Se on kuitenkin aikaisemmasta helpottanut ja kipukin vaihtelee aika pitkälti päivän mukaan. Toisena päivänä kurkku saattaa olla aivan normaali, mutta seuraavana sitäkin pahempi. Usein kipu on voimakkaimmillaan heti herätessä ennen kuin kurkkua saa kostutettua ja iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Usein päivällä kurkku on jopa lähes normaalin tuntoinen eikä kipulääkkeitäkään tarvitse syödä. Muuten tuntuu kuin kurkku olisi jatkuvasti kuiva ja hengittäminen tuntuu kuivaavan sitä vain entisestään. Yskä ja limainen kurkku vaivaavat myös, mutta yskä on luultavasti edellisen taudin jäljiltä. Kurkku on kuitenkin edelleen limainen ja välillä on tukkoinen olo ja äänikin jopa vähän lähtenyt ja käheä, kuten tyypillisesti nuhassa. Kurkkulääkärillä kävin yli viikko sitten uudestaan, mutta sanoi vain että on parantumassa ja voi kestää kauankin. Tuntuu vain oudolta, että kurkku on pelkästään toiselta puolelta kipeä. Nielupaiseesta eksyin myös lukemaan, kun yleisin syy vaikutti olevan toispuoleiseen kurkkukipuun, mutta oireet eivät oikein kohtaa sen taudin kanssa. Aikasemmin olen taistellut erittäin kipeän paiseen kanssa, joten sellaisen kipuasteet ovat tuttuja, mutta tilanne ei tunnu niin pahaltakaan. Kurkussa ei myöskään ole mitään pattia tai muuta, eikä puhe ole puuroutuvaa, joten luulisi ettei siitäkään ole kyse. Nieleminenkin onnistuu vaikka onkin aika ajoin epämiellyttävää.

Mietin nyt uudelleen lääkäriin lähtemistä, mutta toisaalta en ole siitäkään varma kivun ollessa kuitenkin lievempi kuin aikasemmin, jos huomioon ei ota kaikista kipeimpiä päiviä. Kurkkukipu on vain vaivannut kohta lähes kuukauden ja olo alkaa tuntumaan epätoivoiselta. Onko vinkkejä tilanteeseen?

4

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei se muu auta kuin odotella nyt.
      Oloasi helpottaaksesi kysy apteekista onko puuduttavia imeskelytabletteja kurkkukivun hoitoon ja kokeile vanhaa keinoa suolaliuoksella kurlaamisella.
      On parasta ettet nyt rasita itseäsi. Eikös verenkierron mukana bakteerit voi pahimmilaan tulehduttaa myös sydänlihaksen jos huonosti käy?
      Kivun ja oireiden pahentuessa parasta kääntyä uudestaan lääkärin puoleen.
      Kauan on kurkkukipu piinannut sinua.
      Voisiko olla että olet sairastanut useamman eri taudin peräkkäin?
      Se antibioottikin on voinut heikentää vastustuskykyäsi koska tappaa myös hyödylliset bakteerit.
      En osaa arvioida auttaisiko toipumista vitamiinilisä sekä maitohappokuuri. Olisikohan se kokeilun arvoista?
      Pikaista toipumista!

• Anonyymi

Voihan sekin olla mahdollista, että useamman taudin on sairastanut. Kaikkea on yrittänyt käyttää kurkkukivun lievitykseen, mutta burana tuntuu auttavan eniten. Ehkä tämä tästä sitten menee vain odotellessa.

• Anonyymi

Mulle tuli kurkkikipu pakasteesta; heitin pois. Jos sitä pakastetta söisä vaikka viikon, niin voi pitkittyä viikolla. kuumetta tuli aamulla hieman, mutta se ei ole mikä dominoi. Sitä on vain yleiskipeä ja kurkku on koko ajan kipeä niin että jokainen nielaisu sattuu vaikka on kipuläkkeissä. Se vähenee muutaman päivän jälkeen ja alkaa parantua nopeasti siinä vaihessa kun se tuntuu likkuvan kurkussa, joka liikkuu josain vaiheessa kohtaan jossa se ei jonkin aikaa ole juuri kipuileva. Kolmantena pävänä suonisto on melko terve ja neljäntenä oli on melkein terve ja kurkkukipua ei ole merkittävästi 4-5 vrk kuluttua, ja motivaatiot ja koko kehon tervey palannut. Kurkku vähän vielä arka, ja ehkä himppu huippaa, mutta 90% terve. Ei tietoa mulla mikä on, mutta vähemmästä kuumeesta johtuen oletan virusta. Erittäin kipeät nieluristat siis. Ei tunnu mitään kurkkua kokeillessani käsillä, vain toi nielu on äärimmäisen kipeä joka nielaisulla, vaikka olisi kipulääkityksessä. laitoin kipulääkerasvat lisäksi kurkkuun, kaulalle, jospa olisi vähän sivuoireilun suhteen parempi, mutten tiedä onko siitäkään juuri apua. Toki kipulääke auttaa osin. Käytin parasetamoloa ja ibuprofeenia, ja rasva ei kerro mitä se on, joku kortisteroidi ehkäpä, mutta ei se nieluun vaikuta kaulalta eikä kaula ole kipeä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33